Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 61 af
27. april 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L 22)
Spørgsmål nr. 61:
Finder ministeren det ikke betænkeligt med 2 særskilte nævn i statsforvalt-
ningerne, hvor der kan være risiko for, at helhedsvurderingen ved behandlin-
gen af sociale sager delvist vil forsvinde, da de 2 nævn vil kunne få forelagt
klager over kommunale afgørelser efter samme love, selv om der ikke er tale
om samme materielle paragraffer inden for den enkelte lovgivning, som de 2
nævn behandler?
Svar:
Formålet med etableringen af de nye beskæftigelsesankenævn er at oprette et
beskæftigelsesrettet klagenævn, der er ens for alle borgere i jobcenteret
uanset om de får ydelser fra staten eller kommunen.
Som det er oplyst i høringsnotatet, er det vurderingen, at der kun i meget få
tilfælde vil være borgere, der får behandlet klagesager i såvel det sociale
nævn som beskæftigelsesankenævnet. Sekretariatsbetjeningen af begge nævn
er placeret i statsforvaltningerne, ligesom formandsfunktionen mellem de to
nævn er sammenfaldende, og det giver mulighed for en helhedsvurdering
ved behandlingen af sociale sager.
Det bevirker endvidere, at bl.a. formalitetsspørgsmål afgøres ensartet inden
for samme statsforvaltning, og den praksiskoordinering, der allerede i dag er
mellem de nuværende 15 nævn vil sikre en koordinering af praksis i de to
nævn i de kommende 5 statsforvaltninger.
Jeg finder det derfor ikke betænkeligt med 2 særskilte nævn i statsforvalt-
ningerne.
Maj 2005
Vores sag
04-201-52/101-0012