Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 68 og
69 af 28. april 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg
(L 22).
Spørgsmål nr. 68:
Hvilke forholdsregler træffes der for at bevare den specialiserede viden og et
fagligt miljø på revaliderings området i regionerne og hvordan vil
jobcentrene konkret kunne trække på VISO?
Spørgsmål nr. 69:
Er der nogen begrænsning af, hvor meget og til hvad jobcentrene kan trække
på VISO?
Svar:
Som det fremgår af bemærkningerne til § 81 i forslag til lov om ansvaret for
og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, skal kommunerne i 2006 og
de næste 3 år udarbejde en årlig redegørelse om kommunens behov for og
forventede forbrug af de revalideringstilbud, som amtskommunen hidtil har
drevet. Sammenlægningsudvalget udarbejder redegørelsen i 2006 for kom-
muner, der indgår i en sammenlægning.
Redegørelsen skal bl.a. angive, i hvilket omfang behovene forventes opfyldt
gennem egne tilbud, andre kommuners tilbud og private tilbud.
Redegørelsen vil kunne give de relevante lokale organer - fx kommunalbe-
styrelsen og det lokale beskæftigelsesråd - et overblik over kommunens be-
hov og forventede forbrug og dermed et godt grundlag for en drøftelse af,
hvordan disse behov bedst kan opfyldes.
Redegørelsen vil endvidere sikre, at beskæftigelsesregionerne, der skal over-
våge udviklingen i den specialiserede revalideringsindsats, har et klart og
dokumenteret grundlag, hvis der er behov for at iværksætte initiativer, der
kan sikre indsatsen.
Redegørelsen kan således danne ba ggrund for beskæftigelsesregionernes
vurdering af behovet for rammeudbud, der kan sikre, at der er de fornødne
tilbud til personer, der har behov for en specialiseret indsats. Det samme
gælder beskæftigelsesregionernes vurdering af behovet for at indgå aft aler
med kommuner, institutioner m.v. om at yde vejledning og rådgivning om
den specialiserede revalideringsindsats for særlige målgrupper til jobcentre,
jf. forslagets § 10.
Maj 2005
Vores sag
04-201-52/101-0012