Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 95 af
28. april fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L 22).
Spørgsmål nr. 95:
Det forudsættes, at staten og kommunen har nogle fælles udgifter i jobcent-
ret. Er der ikke behov for, at der for disse udgifter kan fastsættes nærmere
regler om regnskabsaflæggelse og revision mv. på tilsvarende måde som der
foreslås i § 72, stk. 3?
Svar:
Når kommunen og staten flytter sammen i jobcentre , vil der være fælles-
udgifter. Det forventes, at der indgås driftsaf taler mellem kommunen og den
statslige del af jobcentret om fx indkøb, servicefunktioner og andre fælles-
udgifter i jobcentret.
De statslige udgifter i jobcentret vil således uanset om de afholdes af staten
alene eller der er tale om en samfinansiering med kommunen via en driftsaf-
tale være underlagt de sædvanlige regnskabs- og revisionsbestemmelser,
som er gældende i dag.
Beskæftigelsesministeriet og Rigsrevisionen vil have indseende med de ud-
gifter, som afholdes af den statslige del af jobcentret i henhold til en given
driftsaftale i jobcentret.
Hvad angår kommunens andel af de fælles udgifter i jobcentret, vil disse l i-
geledes være underlagt de sædvanligt gældende regler for regnskab og revi-
sion i kommunerne.
Maj 2005
Vores sag
04-201-52/101-0012