Folketingets Socialudvalg Dato: 28. april 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  13.  april  2005 følger hermed –  i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 150 ad L 38. Spørgsmål nr.  150: ”Ministeren bedes oplyse, hvorvidt enhver udgift til den enkelte person ind- går i beregningen af statsrefusionen, jf. lovforslagets § 176 ? ” Svar: På det soc iale område indebærer aftalen om kommunalreformen, at der in d- føres  en  central  refusionsordning.  Refusionsordningen  bygger  blandt  andet på  principper   om,  at  ordningen  skal  sikre  kommunerne  mod  meget  store udgifter  i  de  dyreste  enkeltsager  og  at  ordningen  gælder  i  forhold  til  den samlede sociale udgift i hver enkelt sag, jf. bemærkningerne til § 176. Refusionsordningen  indføres gradvist, således at den endelige ordning gæ l- der fuldt ud fra 2010. Således vil staten fra 2010, i sager hvor den samlede årlige udg ift er på 800.000 kr. eller derover, r efundere 25 pct. af den del af udgifterne, som overstiger 800.000 kr.. For den del af udgiften, der overstiger 1,5 mio. kr., refunderer staten 50 pct. af udgiften. Statsrefusionen  omfatter  ikke,  hverken  i  indfasningen  eller  i  den  endelige ordning, de kommunale  udgifter,  som også efter de gældende refusionsre g- ler,  skal afholdes endeligt af kommunen. Dette omfatter udgifter til rådgi v- ning, tilsyn og administration, herunder lægeerklæringer og advokatbistand. I  beregningen  af  den  kommunale  udgift tages  udgangspunkt  i  en takstbeta- ling for det enkelte tilbud. I dag gælder det, at taksterne på det sociale omr å- Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] ATB/ J.nr. 601-31
2 de  fastsættes  ud  fra  de  faktiske  udgifter,  som  kan  henføres  til  den  enkelte person, som modtager hjælp. I udgiftsberegningerne i dag medtages samtlige de udgifter, som er forbundet med et givent socialt tilbud. Det vil sige såvel direkte udgifter til aflønning af  personale  m.v.  som  indirekte  udgifter  til  møder,  supervision,  transport, daglig administration knyttet til bruger og personale, daglig ledelse og udgif- ter til husleje/bygninger. Dette vil også gælde i den foreslåede refusionsor  d- ning. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer