Folketingets Socialudvalg Dato: 17. marts 2005 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af den 3. marts 2005  følger  hermed  -  i  5  eksemplarer  -  socialministerens  svar  på spørgsmål nr. 2 ad L 38 Spørgsmål nr. 2 ad L 38: ”Ministeren bedes sende udvalget en række konkrete eksempler på, hvordan forholdet mellem de kommunale ansvarsområder og den overordnede regi o- nale  planlægning  vil  tage  sig  ud  med  den  nye  struktur,  som  er  indeholdt  i lovforslaget.” Svar: De overordnede regionale planlægningsopgaver i forhold til de kommunale ansvarsområder  – dvs. kommunernes myndigheds-, forsynings- og finansie- ringsansvar  –  fremgår  næ rmere  af  §  6  i  forslaget  til  lov  om  social  service samt   bemærkningerne   hertil.   Bestemmelsen   omhandler   udarbejdelsen   af rammeaftaler mellem kommunalbestyrelserne i regionen og regionsrådet. Som eksempler på relationen mellem kommuner og region i forbinde lse med udarbejdelse,  implementering  og  opfølgning  på  rammeaftalen  kan  følgende nævnes: - Som grundlag for rammeaftalen udarbejder hver kommune en rede- gørelse til regionen om det forventede behov for pladser i regionale tilbud, såvel kvalitativt som kvantitat ivt. - Regionen drøfter herefter med kommunerne indholdet i de årlige  re- degørelser. På baggrund heraf skal   regionen tage stilling til omfang og  sammensætning  af  de  regionale  tilbud  samt  tilpasse  de  eksiste- rende regionale tilbud til ønskerne. - Regionen   udarbejder   forslag   til   rammeaftale,   som   drøftes   med kommunerne i regionen under ét . - Rammeaftalen skal have en tidshorisont på i alt 4 år. Regionsrådet  skal,  i  forbindelse  med  forhandlingerne  om  rammeaftalen  på grundlag af de kommunale indberetninger, komme med et samlet udspil for hele regionen til dækning af kommunernes behov for regionalt drevne tilbud. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] JET,JHK/ J.nr. 601-31
2 Rammerne  for  regionsrådets  udviklingsansvar  skal  fastlægges  i  de  årlige rammeaftaler.  Det  skal  fremgå  af  rammeaftalen,  i  hvilket  omfang  regionen skal sørge for en løbende faglig udvikling af indholdet i de regionalt drevne tilbud  svarende  til  udviklingen  i  behovene.  Det  gælder  såvel  i  fo rhold  til udviklingen  i  behovene  hos  allerede  optagne  borgere  som  i  forhold  til  evt. helt nye typer af behov, der fordrer udvikling af nye behandlingstilbud. Regionsrådet  er  forpligtet  til  at  sørge  for,  at  regionens  tilbud  anvendes  i overensstemmelse med rammeaftalen. Bestemmelsen indebærer, at regions- rådet  kan  afvise  optagelse  i  et  konkret  tilbud,  hvor  der  ikke  er  en  rimelig match mellem borgerens behov og tilbuddets indhold. Opgaverne er et led i regionsrådets  leverandørpligt.  Der  er  således  ikke  tale  om,  at  regionsrådet har  del  i  visitationsansvaret  for  borgeren,  idet  dette  ansvar  alene  påhviler kommunalbestyrelsen. Rammerne  for  regionsrådets  afvisning  af  optagelse  i  konkrete  situationer samt  håndtering  af  eve ntuelle  ventelistesituationer  på  enkelte  institutioner drøftes  med  kommunalbestyrelserne  og  skal  indgå  i  rammeaftalen  mellem regionsrådet og kommunalbestyrelserne. Eksempel: Døgninstitution til handicappede børn Kommunerne  anfører  i  deres  årlige  redegørelser  til  regionen, dels hvordan de forventer det vil gå med de nuværende pladser, som kommunen anvender på de regionale tilbud til handicapp e- de børn (forventede hjemtagelser, ændringer i indhold o.l., jf. de handlingsplaner,  der  ligger  i  hver  enkelt  sag),  dels  forventet yderligere  træk  på  de  regionale  tilbud  med  angivelse  af  antal pladser    og    overordnet    beskrivelse    af    indsatser/specialise- ringsgrad m.v. (aldersangivelser, handicaptype, skolegang mv.). Kommunerne  angiver  samtidig,  såfremt  de  forudser,  at  der  vil kunne  ske  ændringer  i  behovsprofiler,  fx  pga.  en  begyndende udvikling i retning af flere børn med kombinerede handicap. Regionen udarbejder på baggrund af samtl ige kommuners rede- gørelser,  evt.  efter  drøftelser  med  kommunerne  herom,  et  for- slag til samlet rammeaftale med angivelse af det samlede antal pladser fordelt på eksisterende instituti oner samt evt. nye tilbud, incl. ændringer i eksisterende tilbud såvel kva litativt som kvan- titativt,  således  at  rammeaftalen  modsvarer  kommunernes  b e- slutninger  om  behov  for  ønskede  indsatser.  Regionen  angiver herudover, hvorvidt der satses på køb af pladser i andre regioner eller via private leverandører, som regionen har aftale med. Regionen angiver et bud på, hvordan/hvilke institutioner der vil skulle satse på at modtage evt. helt nye behovsprofiler, og som dermed skal stå for udvikling af relevante indsatser (evt. i sa m- arbejde med VISO). Endelig angiver regionen, at den mener, at det vil være nødven- digt med x antal beredskabspladser ved navngivne institutioner til løsning af ventelister som følge af akut opståede behov, he r-
3 under samarbejdsaftaler  med  andre regioner om assistance ved akut opståede behov. I  rammeaftalen  indgå r  tillige  forslag  til  takststrukturen  ved  de enkelte tilbud (takstfastsættelse differentieret i forhold til tyng- den af behandlingsindsatsen). Kommunerne  visiterer  til  de  enkelte  tilbud.  Hvis  den  enkelte kommune kan se, at dens behov ændrer sig væsentligt i forhold til  det, den har meldt  til regionen i den årlige redegørelse, kan rammeaftalen tages op i løbet af året. Regionen er forpligtet til at sørge for, at regionale tilbud anven- des  i  overensstemmelse  med  rammeaftalen.  Såfremt  en  ko m- mune  visiterer  et  handicappet  barn  til  en  institution  for  handi- cappede voksne, som ikke er indrettet på at modtage børn, kan regionen sål edes afvise optagelse i et konkret tilbud, og henvise kommunen til det rigtige tilbud. Med den foreslåede procedure til fastlæggelse af b ehovet er der skabt et godt planlægningsgrundlag for både kommuner og region, ligesom der er åbenhed og gennemsigtighed om, hvordan den enkelte kommune lever op til sit for- syningsansvar  for  dens  borgere.  Denne  synlighed  vil  udgøre  et  afgørende grundlag  for  fx  handicaprådenes  virksomhed.  Dette   er  en  klar  forbedring  i forhold til det nuværende system, hvor samarbejdet mellem amt og kommu- ner er betydeligt mindre struktureret og synligt. Eva Kjer Hansen /Anders Lynge Madsen