Folketingets Socialudvalg
Dato: 24. maj 2005
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 26. april 2005
følger hermed i 5 eksemplarer socialministerens svar på spørgsmål
nr. 231 ad L 38.
Spørgsmål nr. 231:
Ministeren bedes, i forlængelse af punkt 25 i høringsnotatet, oplyse, hvo r-
dan reformen kan være udgiftsneutral de første år, når der oplagt vil være
engangsudgifter, og når regeringens repræsentanter gentagne gange fra Fo l-
ketingets talerstol har givet tilsagn om, at reformen ikke vil medføre nedsat
kvalitet i ydelserne?
Svar:
Det fremgår af aftalen om strukturreformen, at ændringer i opgavefordeli n-
gen vil blive gennemført ud fra princippet om, at reformen er udgiftsneutral
og pengene følger med opgaven. Det er således en forudsætning, at komm
u-
nerne under ét kompenseres fuldt ud for den økonomiske virkning af om-
lægningerne i opgaver og finansiering. Det sker ve d, at merudgifter som
følge af nye opgaver fører til tilsvarende forøgelser af det kommunale blo k-
tilskud, mens de øgede skatteindtægter, som følge af, at kommunerne ove
r-
tager dele af de amtskommunale skatter, fører til tilsvarende korrektioner af
bloktilskuddet. Herved sikres finansiering for opgaverne for den kommunale
sektor under ét.
Der vil være visse engangsudgifter forbundet med kommunalreformen, he r-
under engangsudgifter til tilpasning af IT-systemer mv., omstilling af med-
arbejdere, vederlæggelse af sammenlægnings - samt forberedelsesudvalg og
flytteudgifter mv.
Samtidig vil kommunalreformen indebære varige økonomiske gevinster i
form af mindreudgifter som følge af reduktionen i antallet af kommunalb e-
styrelsesmedlemmer og borgmestre, ligesom antallet af regionsrådsme d-
lemmer og -formænd vil blive lavere end det nuværende antal amtsrådsme
d-
lemmer og -borgmestre. Hertil kommer de synergigevinster, som er forbun-
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
BBE/ J.nr. 601-31