Folketingets Socialudvalg Dato: 9. maj 2005 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af den 26. april 2005  følger  hermed  -  i  5  eksemplarer  -  socialministerens  svar  på spørgsmål nr.  247 ad L 38 Spørgsmål nr.  247: ”Ministeren bedes, i forlængelse af punkt 89 i høringsnotatet, oplyse, om det ikke ville være mere logisk, at tildele Regionsrådene ansvaret for etablering af bruger- og pårørenderåd, jf. § 17, for de tilbud, som de forestår driften af (de  fleste  af  disse  tilbud  modtager  brugere  fra  mange  kommuner  og  belig- genhedskommunen har ikke nødvendigvis selv nogle borger i tilbudet, hvor- for  den  ikke  nødvendigvis  har  en  interesse  i  tilbudets  indre  liv  og  dermed brugernes hverdag)?” Svar: I punkt 89 i høringsnotatet til forslag til lov om social service (L 38) ønsker en  række  høringssvar  en  sikring  af  medbestemmelse  og  brugerinddragelse for  borgerne  på  de  region ale  institutioner  og  botilbud.  Problemet  er,  ifølge høringssvarene, at der ikke findes regler om regionale samarbejdsorganer, og at servicelovens regler om brugerinddragelse alene vedrører kommunerne. Jeg har hertil i høringsnotatet anført, at efter § 16 i forslaget til lov om social service skal kommunalbestyrelsen sørge for, at brugerne af tilbud efter loven får  mulighed for at få indflydelse på tilrettelæggelsen og udnyttelsen af ti   l- buddene. Kommunalbestyrelsen  skal i  forbindelse med anvendelse af et re- gionalt  drevet  tilbud  sikre  –  ligesom  ved  benyttelse  af  andre  leverandørers tilbud - at brugerinddragelse og medindflydelse er en naturlig del af tilbud- det, og at brugerne og personalet gøres bekendt hermed. Efter  §  17  i  forslaget  til  lov  om  social  service  skal  kommunalbestyrelsen nedsætte bruger- og pårørenderåd i tilknytning til plejehjem m.v.   i kommu- nen. Når forpligtelsen efter lovforslagets § 17 til at nedsætte bruger - og pår ø- renderåd er henlagt til kommunalbestyrelsen er det med henblik på at sikre, at rådene, der er  sammensat under hensyntagen til lokale forhold, får en reel indflydelse på  bl.a. pleje -  og  omsorgsindsatsen i de pågældende  boligenh e- der,  i  dialog  med  den  myndighed,  der  har  forsyningsansvaret  i  forhold  til borgeren. Det samme hensyn gør sig gældende i det tilfælde, hvor den kommune, der har  en  boligenhed  beliggende  i  kommunen,  uden  at  kommunalbestyrelsen selv anvender tilbuddet, idet kommunalbestyrelsen i disse tilfælde vil kunne være handlekommune i forhold til de borgere i boligenheden, der er visiteret af andre kommuner. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] Jhk, jet J.nr. 601-31