Folketingets Socialudvalg
Dato: 19. maj 2005
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 26. april 2005
følger hermed i 5 eksemplarer socialministerens svar på spørgsmål
nr. 249 ad L 38.
Spørgsmål nr. 249:
Ministeren bedes, i forlængelse af punkt 109 i høringsnotatet, oplyse, hvilke
begrundelser der ligger bagved beslutningen om at overføre døgnhusene til
sundhedsområdet, samt hvilke andre lovmæssige konsekvenser en sådan
overflytning indebærer, f.eks. i forhold til magt og tvang?
Svar:
I forbindelse med udformningen af den nye servicelov skulle der tages stil-
ling til, hvordan den nugældende servicelovs b estemmelse om døgnh use
mest hensigtsmæssigt skulle placeres i den nye lovgi vning.
Døgnhusebestemmelsen i den nuværende servicelovs § 93, stk. 2. a dskiller
sig på flere måder fra de øvrige bestemmelser om botilbud i servic eloven:
Det er i realiteten en sygehusydelse, men servicelovens
bestemmelser om magtanvendelse gælder
Der er ikke betalingspligt for beboerne
Det er amtskommunen, der opretter og visiterer. Kommu-
nen er således slet ikke med inde i billedet.
Det er amtskommunen, der finansierer 100 %
Døgnhuse b liver anvendt til et alternativt ophold i forhold til et ophold på en
psykiatrisk afdeling eller som udslusningsbolig fra en psykiatrisk afdeling. I
realiteten har kommunerne derfor ikke haft noget at gøre med døgnhuse. Og
det var derfor vanskeligt at se, hvilke incitamenter, kommunerne fremover
skulle have for at oprette døgnhuse.
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
LEH/ J.nr. 601-31