Folketingets Socialudvalg Dato: 19. maj 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  26.  april  2005 følger hermed  –  i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. 249 ad L 38. Spørgsmål nr.   249: ” Ministeren bedes, i forlængelse af punkt 109 i høringsnotatet, oplyse, hvilke begrundelser der ligger bagved  beslutningen om at overføre døgnhusene til sundhedsområdet,  samt  hvilke  andre  lovmæssige  konsekvenser  en  sådan overflytning indebærer, f.eks. i forhold til magt og tvang?  ” Svar: I forbindelse med udformningen af den nye servicelov skulle der tages stil- ling  til,  hvordan  den  nugældende  servicelovs  b  estemmelse  om  døgnh use mest hensigtsmæssigt skulle placeres i den nye lovgi  vning. Døgnhusebestemmelsen   i den  nuværende servicelovs  §  93,  stk.  2.  a  dskiller sig på flere måder fra de øvrige bestemmelser om botilbud i servic   eloven: Det er i realiteten en sygehusydelse, men servicelovens bestemmelser om magtanvendelse gælder Der er ikke betalingspligt for beboerne Det er amtskommunen, der opretter og visiterer. Kommu- nen er således slet ikke med inde i billedet. Det er amtskommunen, der finansierer 100 % Døgnhuse b liver anvendt til et alternativt ophold i forhold til et ophold på en psykiatrisk afdeling eller som udslusningsbolig fra en psykiatrisk afdeling. I realiteten har kommunerne derfor ikke haft noget at gøre med døgnhuse. Og det  var  derfor  vanskeligt  at  se,  hvilke  incitamenter,  kommunerne  fremover skulle have for at oprette døgnhuse. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] LEH/ J.nr. 601-31
2 Disse særlige forhold medførte, at det ikke vurderedes hensigtsmæssigt blot at sætte bestemmelsen  sammen  med  andre former for  midlertidigt  ophold i den nye servicelov. Ansvaret for og driften af den behandlende psykiatri overføres med forslaget til sundhedslov til regionerne. Dette førte til beslutning om at lade det v æ  re regionerne, der får kompetencen til at oprette og drive tilbuddene, og at vis i- tationen fortsat skal ske via de psykiatriske afdelinger. I  døgnhusene  er  det  dog  fortsat   servicelovens  magtanvendelsesregler,  der skal benyttes. Den  valgte  løsning  afsp ejler  sig  i  §  75  stk.  2  i  forslaget  til  sundhedsloven med de dertil knyttede bemærkninger. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer