Folketingets Socialudvalg
Dato: 24. maj 2005
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af den 26. april
2005 følger hermed - i 5 eksemplarer - socialministerens svar på
spørg smål nr. 251 ad L 38
Spørgsmål nr. 251:
Ministeren bedes, i forlængelse af punkt 113 i høringsnotatet, oplyse, hvo r-
dan vil ministeren sikre, at en ydelse alene tager udgangspunkt i den enkeltes
situation og særlige ønsker, når de fleste ydelser fremover fortrin
svis er en
ren kommunal udgift? Vil ministeren acceptere en vis ventetid på den rette
ydelse, hvis en kommune ikke har økonomi til at bevillige den rette ydelse?
Svar:
Punkt 113 i høringsnota tet til forslag til lov om social service (L38) handler
om den situation, at visiterede borgere fra alle regionens kommuner, kan
være omfattet af forskellige sagsbehandlingsregler (lokale kvalitetsstanda r-
der) fastsat af den enkelte borgers hjemkommune.
Jeg har i høringsnotat anført, at n år en kommune visiterer en borger til en
social boform, der drives af en region eller af en privat udbyder, vil der ty-
pisk altid være udarbejdet en handleplan efter lovforslaget § 141
(§ 111 i den
gældende lov om social ser vice). I forbindelse med visitationen vil der altid
have været kontakt mellem boformen og kommunen med henblik på at fas t-
lægge, hvad formålet med opholdet i boformen skal være.
Efter servicelovens almindelige princip har hver enkelt modtager af tilbud
krav på en ydelse, der tager udgangspunkt i den enkeltes situation og særlige
ønsker. Dette gør sig allerede gældende under den nuværende lovgivning, og
der sker ingen ændring heri ved ge nnemførelsen af den nye lov om social
service.
Det forhold, at kommunen fremover har hele finansieringsansvaret for ydel-
ser efter lov om sociale service, eventuelt suppleret af refusionsordningen for
de dyreste enkeltsager, vil ikke ændre på borgerens krav på en ydelse, der
svarer til borgerens behov og særlige situation. E t samlet finansieringsansvar
vil tværtimod fjerne kassetænkning, således at det fremover er entydigt hvi
l-
ken myndighed, der har finansieringsansvaret i den enkelte borgers sag. Ri-
sikoen for, at diskussion mellem to myndigheder om finansieringen vil bety-
de lang sagsbehandlingstid og ventetid for borgeren forsvinder således, hvi l-
ket er et væsentligt fremskridt.
For så vidt angår den generelle økonomi skal det også bemærkes, at
kommu-
nerne under ét er blevet kompenseret for opgave- og finansieringsomlægni n-
gen. Det fremgår således af aftalen om strukturreformen, at ændringer i o
p-
gavefordelingen vil blive gennemført ud fra princippet om, at reformen er
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
Jhk, jet J.nr. 601-31