Folketingets Socialudvalg Dato: 24. maj 2005 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af den 26. april 2005  følger   hermed  -  i  5  eksemplarer  -  socialministerens  svar  på spørg smål nr.  251 ad L 38 Spørgsmål nr.   251: ” Ministeren bedes, i forlængelse af punkt 113 i høringsnotatet, oplyse, hvo   r- dan vil ministeren sikre, at en ydelse alene tager udgangspunkt i den enkeltes situation  og  særlige  ønsker,  når  de  fleste  ydelser fremover  fortrin svis  er  en ren kommunal udgift? Vil ministeren acceptere en vis ventetid på den rette ydelse, hvis en kommune ikke har økonomi til at bevillige den rette ydelse?” Svar: Punkt 113 i høringsnota tet til forslag til lov om social service (L38) handler om  den  situation,  at  visiterede  borgere  fra  alle  regionens  kommuner,  kan være  omfattet  af  forskellige  sagsbehandlingsregler  (lokale  kvalitetsstanda  r- der) fastsat af den enkelte borgers hjemkommune. Jeg  har  i  høringsnotat  anført,  at  n  år  en  kommune  visiterer  en  borger  til  en social boform, der drives af en region eller af en privat udbyder, vil der ty- pisk altid være udarbejdet en handleplan efter   lovforslaget § 141 (§ 111 i den gældende lov om social ser  vice). I forbindelse med visitationen vil der altid have været kontakt mellem boformen og kommunen med henblik på at fas   t- lægge, hvad formålet med opholdet i boformen skal være. Efter  servicelovens  almindelige  princip  har  hver  enkelt  modtager  af  tilbud krav på en ydelse, der tager udgangspunkt i den enkeltes situation og særlige ønsker. Dette gør sig allerede gældende under den nuværende lovgivning, og der  sker  ingen  ændring  heri  ved  ge  nnemførelsen  af  den  nye  lov  om  social service. Det forhold, at kommunen fremover har hele finansieringsansvaret for ydel- ser efter lov om sociale service, eventuelt suppleret af refusionsordningen for de  dyreste  enkeltsager,  vil  ikke  ændre  på  borgerens  krav  på  en  ydelse,  der svarer til borgerens behov og særlige situation. E  t samlet finansieringsansvar vil tværtimod fjerne kassetænkning, således at det fremover er entydigt hvi l- ken myndighed, der har finansieringsansvaret i den enkelte borgers sag. Ri- sikoen for, at diskussion mellem to myndigheder om finansieringen vil bety- de lang sagsbehandlingstid og ventetid for borgeren forsvinder således, hvi l- ket er et væsentligt fremskridt. For så vidt angår   den generelle økonomi skal det også bemærkes, at kommu- nerne under ét er blevet kompenseret for opgave- og finansieringsomlægni  n- gen. Det fremgår således af aftalen om strukturreformen, at ændringer i o p- gavefordelingen  vil  blive  gennemført  ud  fra  princippet  om,  at  reformen  er Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] Jhk, jet J.nr. 601-31
2 udgiftsneutral og pengene følger med opgaven. Det er således en forudsæ t- ning,  at  kommunerne  under  ét  kompenseres  fuldt  ud  for  den  øk onomiske virkning af omlægningerne i opgaver og finansiering. Det sker ved, at me  r- udgifter  som  følge  af  nye  opgaver  fører  til  tilsvarende  forøgelser  af  det kommunale  bloktilskud.  Herved  sikres  finansiering  for  opgaverne  for  den kommunale sektor under ét. Dertil  vil  den  kommende  reform  af  tilskuds-  og  udligningssystemet  være med til at sikre, at der etableres en balance inden for den kommunale sektor, så ledes at også den enkelte  kommune  sikres tilstrækkelig finansiering til at løse sin e opgaver. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer