Folketingets Socialudvalg Dato: 19. maj 2005 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 3. maj 2005 fø l- ger hermed –  i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. 276 ad L 38. Spørgsmål nr.   276: ” Vil ministeren sikre en lovmæssig statsstøtte til døgninstitutioner og bofo r- mer for handicappede, som det kendes fra akut-modtagelse og specialiserede behandlinger  i  sygehusvæsnet,  således  at  tilbudene  til  handicappede  ikke bliver fremsat efter et pris- og konkurrenceprincip?” Svar: Til brug for besvarelsen  har Socialministeriet anmodet Indenrigs- og Sund- hedsministeriet om et bidrag med henblik på at få   præcisere  t reglerne, hvad angår sygehusvæsenet. Indenrigs   - og Sundhedsministeriet oplyser følgende: ”Hvis der med statsstøtte menes, at det er staten, der betaler direkte for yde  l- sen, så kan det oplyses, at der i henhold til lov om sygehusvæsenet ikke ydes statsstøtte   til   aku tbehandling   eller   specialiseret   behandling   i   det   danske sundhedsvæsen. I  henhold  til  sygehusloven  varetages  sygehusvæsenet  af  amtskommunerne, Hovedstadens  Sygehusfællesskab  og  Bornholms  Kommune,  jf.  sygehusl  o- vens § 1. Det er tillige disse myndigheder, der afholder udgifterne ved akut- behandling  samt  specialiseret  behandling  på  danske  sygehuse.  Siden  2002 har  Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet  dog  ydet  tilskud  fra  en  meraktivi- tetspulje med det formål at nedbringe ventelisterne. Derudover kan det nævnes, at staten afholder udgifterne til højt specialiseret behandling i udlandet, såfremt behandlingen ikke kan ydes på et dansk syg  e- hus,  ligesom  staten  afholder  udgifterne  til  forskningsmæssig  behandling  i udlandet,  såfremt  relevant  behandling  ikke  k an  tilbydes  på  et  dansk  syg e- hus.” Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] BBE/ J.nr. 601-31
2 På  baggrund  af  svaret  fra  Indenrigs -  og  Sundhedsministeriet  fremstår  det uklart, hvad det er for en form for lovmæssig statsstøtte, som spørgeren he n- viser til. På  socialområdet  indebærer  a ftalen  om  kommunalreformen,  at  regionerne som udgangspunkt overtager driften af de nuværende amtskommun  ale tilbud til handicappede. Driften finansieres  fuldt ud gennem takstbetaling fra kom- munerne. Regionernes leverandøransvar i forhold til kommunerne omfatter en forpli g- telse til at tilpasse kapaciteten i og udvikle de regionale tilbud på bag grund af en årlig rammeaftale. Af  rammeaftalen vil det fremgå , hvordan regionen vil  imødekomme  kommunernes  behov  med  udgangspunkt  i  eksisterende tilbud  og  evt.  udvikling  af  nye  tilbud.  Derudover  skal  aftaleparterne  bruge rammeaftalen  til  at  fastlægge  taksterne  for  kommune  rnes  køb  af  regionale pladser og tilbud samt til at aftale, hvordan man håndterer akutte situ ationer og sikrer et beredskab til at undgå ventelister. Takstbetalingen  for  den  enkelte  regionale  plads  fastsættes  på  baggrund  af den samlede udgift, regionen vil have for typen af tilbud i forhold til ramme- aftalen  med  kommunen.  I  taksten  indgår  bl.a.  udviklingsomkostninger  ved driften af det pågældende tilbud, herunder uddannelse af pe   rsonale, opkvali- ficering af tilbudet mv., henførbare administrationsudgifter samt udgifter ved ubenyttede pladser og eventuelt beredskab som led i at undgå ventelister. Eva Kjer Hansen /Birgitte Olesen