Folketingets Socialudvalg Dato: 17. marts 2005 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af den 3. marts 2005  følger  hermed  -  i  5  eksemplarer  -  socialministerens  svar  på spørgsmål nr. 3 ad L 38. Spørgsmål nr. 3 ad L 38: ”Ministeren bedes sende  udvalget en  række  konkrete eksempler på VISO’s fremtidige  rolle  og  funktion,  herunder  eksempler  på  hvad,  der  er  oplagte sager på VISO’s område, og hvad der ikke er.” Svar: Formålet med  den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation  er at sikre  en sammenhængende  og  helhedsorienteret  vidensindsamling  og  –  ud- vikling, samt at sikre rådgivning og vejledning af borgere og komm uner på baggrund af et landsdækkende overblik over den samlede specialrådgivning. Kommunerne får  med  kommunalreformen ansvaret for at tilbyde  såvel  den almindelige som den mere specialiserede rådgivning til brugere og pårøre  n- de,  som  de  efter  loven  har  krav  på.  Kommunerne  kan  søge  støtte  til  deres rå dgivningsopgaver  dels  i andre  kommuner  og  hos  private  dels  i  de  tilbud, som regionerne driver. Som supplement hertil skal VISO tilbyde kommuner og borgere vejledende specialrådgivning i de mest specialiserede o g kompli- cerede  enkeltsager  samt  vejledende  udredning  i  de  få  mest  sjældent  for e- kommende  specielle  og  komplicerede  enkeltsager,  hvor  den  fornødne  eks- pertise  ikke  kan  forventes  at  være  til  stede  i  den  enkelte  kommune  eller  i regionens tilbud. VISO  skal  dække  de  mest  specialiserede,  komplicerede  problemstillinger inden for følgende områder: - Børn og unge med handicap, herunder sjældne handicap. - Børn og unge med sociale eller adfærdsmæssige problemer. - Udsatte grupper. - Voksne med handicap. - Socialpsykiatrien. - Andre grupper med meget komplekse problemstillinger. - Specialundervisning og specialpædagogisk bistand til børn, unge og voks- ne. VISO er en netværksorganisation med en mindre central enhed, hvis vigtig- ste opgave bliver altid at have et overblik over den højeste ekspertise på alle sociale  og  -  og  tilgrænsende  –  områder.  H ovedparten  af  specialisterne  er Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] JET,JHK/ J.nr. 601-31
2 placeret decentralt, idet de er ansat i kommuner, regioner eller i private til- bud.  Netværket  fastholdes  således  som  en  del  af  det  kommun ale/regionale tilbud, dvs. forbliver lokalt i de tilbud, hvor de i øvrigt arbejder. VISO vil fungere på den måde, at en borger eller kommune/institution retter henvendelse til den centrale enhed (der placeres i Odense) med en beskrivel- se af det problem, som der ønskes specialrådgivning om. Den centrale enhed formidler herefter straks en kontakt til den person/institution eller team, der i Danmark  har  størst  ekspertise  på  området,  der  herefter  yder  specialrådgi   v- ning  til  borgere  eller  kommuner/institutioner.  På  denne  måde  sikres  det,  at borgerne med de mest komplicerede og specielle problemer/behov også m ø- des med den højeste ekspertise på netop deres område, uanset hvor i landet de bor. Der nedsættes en faglig bestyrelse for VISO bestående af repræse ntanter fra staten, KL og regionerne i forening samt brugerorganisationer. Målgruppen for VISO er i lovforslaget fastlagt til de mest specialiserede og komplicerede  enkeltsager.  Det  er  VISO’s  ledelse,  der  alene  afgør,  hvilke sager, der falder ind under VISO’s målg ruppe. Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt  præcist at afgrænse de mest spe- cialiserede og komplicerede enkeltsager, hvor VISO kan bistå kommuner og borgere med vejledende specialrådgivning og vejledende udredning. Der kan dog nævnes eksempler på en keltsager, hvor VISO kan yde rådgi v- ning - og  evt. tilbyde udredning - som  kræver en særlig  specialiseret viden og ekspertise. Det kan fx være en udviklingshæmmet voksen med dobbeltdi- agnoser og uden verbalt sprog, som også er meget udadreag erende, eller det kan være i forhold til mennesker med et sjældent handicap, hvor tilrettelæg- gelsen  af  indsatsen  kræver  en  særlig  viden  og  ekspertise,  som  fx  over  for personer med Spielmeyer-Vogt syndrom, hvor der forekommer  1-2 nye til- fælde årligt i Danmark. (Spielmeyer -Vogt syndrom er en arvelig nervelidel- se, der viser sig i 5-8 års alderen, og hvor døden  normalt indtræder i 20-30 års ald eren). VISO  kan  fx  forestå  udredning,  når  der  er  tale  om  personer  med    specielt kompliceret adfærd, hvor udredningen skal afklare, hvilke løsningsmulighe- der der er i forhold til at ændre adfærd, at kunne bo sammen med andre o.a. Det kan eksempelvis være i forhold til unge med svære sociale og adfærds- mæssige  problemer,  som  følge  af  at  have  været  seksuelt  misbrugt,  og  som har forsøgt adskillige selvmordsforsøg eller voldelig adfærd. Specialrådgivningens  indhold  og  omfang  afhænger  af,  hvem  der  modtager rå dgivningen samt af den konkrete situation i øvrigt. Men det vil oftest dreje sig om rådgivningsfunktioner over for personer med kombinatio ner af funk- tionsnedsættelser, hvor den samlede indsats er tværsektoriel, og hvor vejled- ningen derfor skal understøtte en koordineret helhedsorienteret indsats.
3 Det er karakteristisk for de mest specialiserede og komplicerede enkeltsager, at de ofte vil være særdeles udgiftskrævende, og at der derfor er behov for at få  en  specialrådgivning  i  forhold  til  at  iværksætte  de  rigtige  og  mest  he  n- sigtsmæssige foranstaltninger for den enkelte borger. Både specialrådgivningsfunktionen og udredningsfunktionen har ve  jledende karakter  i  forhold  til  borger  og  kommune,  idet  det  alene  er  den  enkelte kommune, som har ansvaret for at træffe beslutninger i forhold til borgeren. Set  i  lyset  af  dette,  vil  rådgivning  i  forhold  til  en  borger,  hvor  diagn osen alene er udviklingshæmning eller bevægelseshandicap, dvs. hvor der ikke er tale  om  et  sjældent  handicap  eller  komplicerede  forhold  i  øvrigt,  falde  ind under ”almindelig” rådgivning  eller udredning, hvorfor VISO ikke skal bistå i disse sager. Eva Kjer Hansen /Anders Lynge Madsen