Folketingets Socialudvalg Dato: 31. maj 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  10.  maj  2005 følger hermed  –  i 5  eksemplarer –  socialministerens svar på spørg  smål nr. 326 ad L 38 Spørgsmål nr.   326: ” Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Landsforeningen SIND, jf. L 38 – . Svar: I  Landsforeningen  SIND’s  henvendelse  til  Socialudvalget  udtrykker  SIND før  det  første    sin  bekymring  for,  at  kommunalbestyrelserne  af  økonomiske årsager, vil være tilbageholdende med at redegøre for den reel le efterspør g- sel af boformer, aktivitets- og samværstilbud og beskyttet beskæftige lse. Jeg skal hertil bemærke, at kom  munalreformen medfører, at kommune rne får det  samlede  myndigheds-,  forsynings-  og  finansieringsansvar  overfor  bor- gerne. Denne samling af ansvaret og kommunernes rådighed over alle soci a- le  tilbud  og  foranstaltningsmuligheder  giver  grundlaget  for  at  kommunen fastlægger borgerens behov og mulighederne for at imødekomme behovene. Hvis borgeren ikke får det tilbud, som borgeren har behov for, har borgeren mulighed for at klage over kommunens afgørelse. Hvis kommunerne ikke i overensstemmelse  med  deres  forsyningsansvar  leverer  de  tilbud,  som  skal opfylde borgernes behov, kan dette indbringes for tilsynsrådet. For kommunerne er  der  derfor  ikke noget incitament til at skjule behovet i redegørelsen,  da  kommunen  under  alle  omstændigheder  har  forsyningsa   n- svaret  og  ved  at  gøre  redegørelserne  misvisende  vil  kommunerne  på  uti   l- strækkelig vis udnytte et væsentligt planlægningsinstrument. For det andet ønsker   SIND, at det i lov om social service bliver præciseret  , at der er kommunalbestyrelsernes forpligtigelse at sikre varige boliger samt aktivitets- og samværsti  lbud til voksne med (betydelig) nedsat funktionsevne eller med særlige soci  ale problemer. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] GMC/ J.nr. 601-31
2 Jeg  skal  henvise  til  lovforslagets  (L  38)  §§  3  og  4,  hvor  det  er  fastsat,  at kommunen har myndigheds- og forsyningsansvaret for alle tilbud efter lov- forslaget, herunder de af SIND nævnte tilbud. For det tredje ønsker  SIND, at det i lov om social service bliver præciseret  , at  de  bruger-  og  pårørende  råd ,  som  kommunalbestyrelserne  skal  oprette  i forhold  til  ”andre  tilsvare  nde  boligenheder”  omfatter  boformer  efter  §§ 107 - 110. Efter § 16 i forslag til lov om social service sørger kommunalbestyrelsen for, at brugerne af tilbud efter serviceloven får mulighed for at få indflydelse på tilrettelægge  lsen og udnyttelsen af tilbuddene. Kommunalbestyrelserne  fastsætter  skriftlige  retningslinier  for  brugerindfl  y- delsen.  Kommunalbestyrelserne  kan  således  nedsætte  et  eller  flere  råd,  der kan rådgive kommunen om hvordan tilrettelæggelsen af indsatsen bør ske. Kommunalbestyrelsen  skal  i  forbindelse  med  anvendelsen  af  et  regionalt tilbud sikre – ligesom ved benyttelsen af andre leverandørers tilbud     - at bru- gerinddragelse og medindflydelse er  en naturlig del af tilbuddet, og at bru- gerne og personalet gøres bekendt hermed. I dag er brugerindflydelsen på fx forsorgshjem og herberger sikret ved a d- gangen til at organisere sig på boformen. Dette foregår typisk ved oprettelse af beboer- eller brugerråd. Denne adgang til organisering på de enkelte b  o- former videreføres uæn   dret. På det regionale el ler amtslige niveau omfatter organiseringen af brugerind- flydelsen på hjemløseområdet alle boformer for hjemløse i amtet. Hensigten er at få in dflydelse på amtets eller kommunernes politik på hjemløseområdet. Dette arbejde varetages af Nærudvalgene, der bes  tår af repræsentanter fra de enkelte boformer i amtet. Alle nærudvalg dannede i 2001 en landsdækkende interesseorganisation: Sam menslutningen af Nærudvalg i Danmark (SAND). SAND har til formål at arbejde for og modvirke årsagerne til og virkningerne af hj emløshed, bl.a. ved at skabe kontakt til og samarbejde med relevante myndigheder med hen- blik på at skabe acceptable forhold i tilbuddene til hjemløse, sikre tilstrækk e- lige tilbud og fastholde kvaliteten i tilbuddene. Det  er  min  vurdering,  at  de  udsatte  grupper  ved  forslaget  i  §  16  i  L  38  er sikret  mulighed  for  at  få  indflydelse  på  tilrettelæggelsen  og  udnyttelsen  af tilbuddene, der stilles til rådighed efter serviceloven. SIND  ønsker,  at   social  service  også  omfatter   personer,  der  som  følge   af  - eller  del  af  en  sindslidelse,  har  nedsat  psykisk  funktionsevne  eller  særlige sociale problemer.
3 Forslag til lov om social service skal tilgodese behov til personer med nedsat fysisk  eller  psykisk  funktionsevne  –  herunder  også  sindslidendes  b    ehov. Personlig  hjælp,  om  sorg  og  pleje  skal  tilbydes  til  personer  med  varige  (og midlertidige) nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige probl  e- mer. Det er Socialministeriets vurdering, at denne formulering er tilstrækk  e- lig og lovforslaget ændrer   ikke ved den gældende   retstilstand. SIND ønsker, at  kommunerne forpligtiges til at sikre psykisk genoptræning. Forslag til lov om social service viderefører den gældende bestemmelse i § 73 a i lov om social service med redaktionelle ændringer. Lovforslaget æn d- rer ikke ved den gældende retstilstand. I øvrigt he   nvises til bemærkningerne til Indenrigs- og sundhedsministerens forslag til lov om sundhed. SIND ønsker, at  tilsynsrapporter til brug for opfølgning af tilsynsbesøg se  n- des til høring i det kommunale handicapråd. Under  henvisning  til  mit  svar  ovenfor  om  bruger-  og  pårørenderåd     kan kommunalbestyrelserne sende tilsynsrapporterne i høring i relevante bruger - og pårørenderåd - hvor disse er etableret, jf lovforslagets § 16. Kommunal- bestyrelserne har pligt til på anmodning f ra relevante bruger- og pårørend  e- råd  - eller det kommunale ældreråd   , at tilbyde det pågældende råd en mund t- lig præsentat  ion og drøftelse af tilsynsrapporterne. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer