Folketingets Socialudvalg Dato 31. maj 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  27.  maj  2005 følger  hermed   -  i  5  eksemplarer  -  socialministerens  svar  på  L  38   - spørgsmål nr. 347 ad L 38. Spørgsmål   347: ”Ministeren bedes oplyse i hvilket omfang ko mmunerne undlader at leve op til  krav  i  servicelovens  §  75  a,  stk.  2  og  3  om  udformning  af  skemaer  om behov, formål og omfang af hjælp samt oplysninger om den samlede plan for pleje-  og  omsorgsindsatsen  for  ansøgeren?  Ministeren  bedes  i  forlængelse heraf  oplyse,  hvilke  sanktionsmuligheder  der  er,  når en  kommune  ikke  o p- fylder kravene i § 75 a, samt hvilke klagemuligheder de pågældende borgere har?” Svar: Indledningsvist skal  det  oplyses,  at Socialministeriet ikke er i  besiddelse af oplysninger om samtlige kommuner praksis med at udarbejde de lovpligtige skemaer til brug for afgørelser om personlig og praktisk hjælp. På   Socialministeriets   foranledning   gennemførte     Ankestyrelsen   i   novem- ber/december  2004  en  stikprøveundersøgelse  af  kommunernes  praksis  ,  når der  træffes  afgørelser  efter  servicelovens  bestemmelser  om  pe   rsonlig  og praktisk  hjælp.    Formålet  med  undersøgelsen  var  bl.a.  at  belyse,  i  hvilket omfang  kommunernes  afgørelser  er  i  overensstemmelse  med  servic elovens §§  75,  stk.  1,  75  a  stk.  1  og  2  samt  75  b,  herunder  hvorvidt  kravene  om skriftlighed og begrundelse er opfyldt. Undersøgelsen ,  der  omfatter  i  alt  40  afgørelser  fra  10  kommuner,   viser,  at der,  bortset fra et tilfælde, var  udarbejdet sk  emaer i samtlige sager.  I 37 af sagerne  var  det  beskrevet,  hvilke  opgaver  hjælpen  omfatter.  Formålet  med hjælpen var beskrevet i 33 af sagerne, og perioden, hjælpen gives i, fremgik i 32 af sagerne. Undersøgelsens samlede resultater kan ses på Ankestyrelsens hjemmeside www.ast.dk. På baggrund af undersøgelsen udsendte socialminister  en den 12. januar 2005 et brev til samtlige kommunalbestyrelser, hvori formkravene til den kommu- nale   sagsbehandling   på   hjemmehjælpsområdet   blev   indskærpet. Årsagen Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] CHS/ J.nr. 601-31
2 hertil var, at undersøgelsen også viste  , at mange afgørelser ikke var skriftl i- ge, at klagevejledning og oplysning om erstatningshjælp og kontakt til my  n- digheden mange steder var mangelfuld. Til spørgsmålet vedrørende klage over manglende over   holdelse af kravene i § 75 a kan det oplyses, at klage i første omgang skal rettes til den kommun a- le  myndighed.  Derudover  gælder  det  kommunale  tilsyn,  der  varetages  af statsamtmanden,  og  som  indbefatter  et  retligt  tilsyn  med  kommuners  og amtskommuners administration af lovgivningen. I  det  omfang  en  kommune  undlader  at  udfø re  en  foranstaltning,  som  den efter loven er forpligtet til, har det kommunale tilsyn en række sanktionsm  u- ligheder. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer