Folketingets Socialudvalg Dato: 17. marts 2005 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af den 7. marts 2005  følger  hermed  -  i  5  eksemplarer  -  socialministerens  svar  på spørgsmål nr.  5 ad L 38 Spørgsmål  nr. 5 ad L 38: ”Ministeren bedes uddybe de  ændringer, der er foretaget i lovforslagene til udmøntning  af  kommunalreformen  på  det  sociale  område  i  forhold  til  de oprindelige lovudkast og konsekvenserne heraf, jf. artikel i Politiken den 24/ 2 2005, jf. alm. del- bilag 22. Svar: I artiklen i Politiken 24. februar 2005 er fremhævet i alt 8 punkter, hvor der er foretaget væsentlige ændringer i forhold til den oprindelige aftale og det første lovudkast. Heraf vedrører pkt. 1-4 det sociale område, mens pkt. 5 -7 vedrører Undervisningsministeriets område. Pkt. 8 ve drører både det sociale og specialundervisningsområdet. I det følgende vil nedenstående punkter derfor blive uddybet: 1. Kommunerne skal indgå en rammeaftale med regionen om udbuddet af sociale institutioner med en længere horisont end kun et år. Dertil skal lægges yderligere tre år. 2. Når en kommune overtager en institution fra regionen har den pligt til at opretholde dens profil og ekspertise. 3. Kommunerne kan sige nej til at overtage børn- og ungeinstitutioner og  lade  dem  forblive  regionale,  og  regionerne  kan  tidsubegrænset drive sociale institutioner. 4. Regionerne får ret til at afvise en borger, som kommunen har henvist til en regional institution, med henvisning til at borgeren og instituti- onen ikke passer sammen. 8. Den   centrale   videns-   og   specialrådgivningsorg anisation   (VISO) kommer også til at omfatte specialundervisning. Ad punkt 1. Årlige rammeaftaler med længere tidshorisont Indledningsvis bemærkes, at den foreslåede procedure med årlige rammea  f- taler til fastlæggelse af behovet er en klar forbedring i forhold til det nuvæ- rende  system,  hvor  samarbejdet  mellem  amt  og  kommuner  er  betydeligt mindre struktureret, jf. svaret på spørgsmål nr. 2 ad L 38  . Reglerne om rammeaftalen (§ 6) er, på baggrund af høringssvarene, ændret, således at den årlige aftale kan supp  leres løbende, hvis der er behov. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] JHK,JET/ J.nr. 601-31
2 Desuden  er  det  nu  i  bemærkningerne  blevet  præciseret,  at  regionen  til  for- handlingerne om aftalen på grundlag af de kommunale indberetninger, skal kom me med é t samlet udspil for hele regionen til dækning af kommunernes behov for regionalt drevne tilbud. Der er således ikke tale om, at r ammeafta- len giver den enkelte kommune en ”trækningsret”, som man ikke kan over- skride. Et mindreforbrug af regionale tilbud end forudsat i én kommune vil således kunne opvejes af et merforbru g i en anden kommune. Rammeaftalen er heller ikke tænkt som et simpelt bestillingssystem for plad- ser, hvor den afgivne bestilling ikke kan fraviges. Rammeaftalen skal skabes i  en  dialog  mellem  den  enkelte  kommune  og  regionen,  hvor  kommunen  fx også  oplyser,  om  hvilke  forbyggende  foranstaltninger  man  planlægger  på hjemløseområdet, hvilke nye boformer, der planlægges som en aflastning for forsorgshjemmene fx udslusningsboliger, alternative plejehjem, skæve huse til skæve eksistenser osv., altså oplysninger, som har betydning  for kommu- nernes efterspørgsel efter regionale pladser. Endelig er det præciseret, at aftaleåret skal suppl eres med overslag over de næste tre års behov.  Det vil give betydelig bedre planlægningsmuligheder for såvel kommuner som region. På  baggrund  af  de  samlede  rammeaftaler  for  kommunerne  i  regionen  får regionsrådet  således  et  sa  mlet  kvalificeret  beslutningsgrundlag  for,  hvor mange pladser der vil være brug for i den kommende periode. Rammeaftalen fastlægger regionens forsyningsforpligtelse over for kommunerne. Ad  2.  Når  en  kommune  overtager  en  institution  fra  regionen  har  den pligt til at opretholde dens profil og ekspertise. Det  er  et  væsentligt  hensyn  at  sikre,  at  andre  kommuner  kan  få  løst  d eres forsyningsansvar, hvis en kommune overtager en regional institution.   Derfor er det tydeliggjort i §§ 186 og 190 i forslag til lov om social service og i bemærkningerne hertil, at det er et vilkår for en beliggenhedskomm une, som  overtager  et  regionalt  tilbud,  at  det  tilbud,  der  overføres,  skal  indgå  i den  årlige  rammeaft ale  og  skal  stå  til  rådighed  for  øvrige  kommuner  i  det omfang,  det  fastlægges  i  rammeaftalen.  Det  betyder  bl.a.,  at  en  kommune efter at have overtaget et regionalt tilbud, ikke kan nedlægge tilbuddet eller ændre i antallet af pladser eller i indholdet uden at det fremgår af rammeaft a- len. Det  præciseres  således  i  bemærkningerne,  at  det  overtagne  tilbud  fortsat indgår  i  forsyningen  på  sa  mme  måde,  som  hvis  det  fortsat  havde  været  et regionalt tilbud. Det betyder, at rammeaftalen bl.a. skal indeholde: Udviklingsmål for tilbudet Takster for kommunernes køb af pladser Håndtering af akutte situationer Beredskab for at undgå ventelister Derudover  er  der  i lovforslaget  indsat en  bestemmelse  om,  at  enhver  kom- munalbestyrelse i regionen kan anmode om, at en kommunalbestyrelses øn- ske om at overtage et regionalt tilbud drøftes i kontaktudvalget, jf. § 187, stk.
3 1. Dette giver mulighed for at få belyst alle aspekter af overtagelsen, ligesom det  giver  beliggenhedskommunen  et  bedre  grundlag  at  træffe  afgørelse  om overtagelsen på. Ad 3. Kommunerne kan sige nej til at overtage børn- og ungeinstitutio- ner  og  lade  dem  forblive  regionale,  og  regionerne  kan  tidsubegrænset drive sociale institutioner. Indledningsvis bemærkes, at i det fremsatte lovforslag er fordelingen ændret i forhold til det lovudkast, der blev udsendt til høring, således at institutioner for børn og unge med psykiatriske lidelser, hvor behandlingen indeholder en væsentlig  psykiatrisk  indsats  med  sammenhæng  til  det  øvrige  psykiatriske system  også fremover placeres i regionerne. O pdelingen fastholdes i øvrigt, som den er skitseret i lovforslaget. Sammenhængen til normalområdet (fx skole, dagtilbud og fritidsliv) har stor betydning  for  børn  og  unges  videre  udvikling.  Når  indsatsen  for  børn  og unge med sociale eller  adfærdsmæssige problemer samles i kommunen, gi- ver  det  bedre  mulighed  for,  at  selv  en  anbringelse  uden  for  hjemmet  ikke behøver betyde et brud i forhold til alle barnets eller den unges netværk. De  kommuner,  som  måtte  ønske  det,  kan   nu  benytte  lovforslagets  bestem- melse  om,  at  en  kommunalbestyrelse/sammenlægningsudvalg  i  2006  kan aftale, at regionsrå det efter 1. januar 2007 driver det eller de døgntilbud for børn og unge med sociale og adfærdsmæssige problemer videre, som kom- munalbestyrelsen ellers skulle have overtaget ansvaret for, jf. § 190, stk. 4. Der  er  i  lovforslagets  §  5,  stk.  8,  indsat  en  ny  bestemmelse,  hvorefter  en kommunalbestyrelse  kan  anmode  regionsrådet  om  at  varetage  kommunale driftsopgaver, der ligger i naturlig tilknytning til regionens opgaver, og hvor regionen  derfor  har  særlige  kompetencer  i  forhold  til  opgavevaretagelsen. Den  4-årige  begrænsning   i  det lovudkast,  der udsendt  til  høring,  er således udgå et. Ad  4.  Regionerne  får  ret  til  at  afvise  en  borger,  som  kommunen  har henvist til en regional institution, med henvisning til at borgeren og in- stitutionen ikke passer sammen. Der  er  i  det  fremsatte  lovforslag  skabt  en  klarere  hjemmel  i  §  6  til  at  løse prioriteringsproblemet  i  ventelistesituationer.  Regionerne  har  nu  mulighed for at afvise optagelse i et konkret tilbud, hvor der ikke er en rimelig match mellem  problem  og  løsning.  Opgaverne  er  et  led  i  regionens leverandøran- svar. Der er således ikke tale om, at regionen har del i visitationsa nsvaret for borgeren, idet dette ansvar alene påhviler komm unen. Ad  8.  Den  centrale  videns-  og  specialrådgivningsorganisation  (VISO) kommer også til at omfatte specialundervisn ing. Det  fremsatte  lovforslag  indeholder  bestemmelse  om,  at  VISO  også  skal dække  specialundervisningsområdet,  således  at  der  ydes  gratis  specialrå   d- givning  til  kommuner,  regioner,  skoler  og  institutioner  m.v.  om  specialun- dervisning og specialpædagogisk bistand samt gratis bistand til kommunens udredning vedrørende specialundervisning og specialpædagogisk bistand.
4 Det  er  i  bemærkningerne  til  lovforslaget  præciseret,  at  VISO  forventes  at samarbejde med funktioner under andre sektorer, fx sundhed og beskæftigel- se. Eva Kjer Hansen /Anders Lynge Madsen