Folketingets Socialudvalg Dato: 9. maj 2005 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 23. marts 2005 følger hermed – i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 51 ad L 38 Spørgsmål nr.  51 – L 38: ”Hvordan vil ministeren lovteknisk etablere VISO som en styrelse? Ministe- ren bedes i forlængelse heraf sende udvalget en nærmere beskrivelse af sty- relsen” Svar: Der er endnu ikke taget endelig stilling til navngivningen af den ny styrelse. Fastlæggelsen  af  de  organisatoriske  og  ledelsesmæssige  rammer  afventer vedtagelsen af lovforslaget og økonomiske drøftelser med Finansministeriet. Det er ministeriets foreløbige forventning, at VISO lovteknisk vil blive etab- leret med en selvstændig driftsbevilling (underkonto) på finansloven opdelt på løn og øvrig drift. VISO planlægges etableret som del af en ny styrelseskonstruktion på finan s- loven  med  selvstændigt  hovedkontonummer.  Det  vurderes,  at  denne  nye konstruktion  ud  over  VISO  også  vil  omfatte  den  nuværende  Styrelse  for Social Service (§15.11.30), som eventuelt nedlægges i sin nuværende form. Det er ministeriets vurdering, at det vil være hensigtsmæssigt at placere de to opgaver  i  samme  styrelseskonstruktion.  Udover  at  konstruktionen  vil  sikre, at kommunerne har én fælles indgang i forhold til den sociale lovgivning, vil organiseringen også sikre en bedre sammenhæng i den socialfaglige indsats på hele servicelov ens område. Det  er  ambitionen,  at  erfaringer  fra  den  konkrete  sagsbehandling  i  form  af specialrådgivning  og  udredning  i  enkeltsager  og  fra  den  metodeudvikling  i Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] GMC/ J.nr. 601-31
2 forhold til indsatsen i de mest komplicerede og specielle enkeltsager, der vil foregå  i  VISO,   løbende  skal  kunne  anvendes  i  den  generelle  rådgivning   til kommunerne  om  implementering  af  den  sociale  lovgivning  samt  om  den administrative  praksis  i  kommunerne,  der  udgør  Servicestyrelsens  arbejds- felt. Endelig  vil  det  være  væsentligt  lettere  og  mindre  omkostningskrævende  at bygge VISO op i tilknytning til en eksisterende struktur end at bygge organi- sationen op fra grunden. Derved mindskes risikoen for fejl og uhensigtsmæs- sigheder i forbindelse med nyetableringen betragteligt. Idet VISO og Styrelsen for Social Service opføres på finansloven med sel v- stændige underkonti, sikres det, at der foretages en bevillingsmæssig adskil- lelse mellem de to enheder, så der kan følges op på  , at midlerne anvendes til det afsatte formål. Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål nr. 3 og nr. 40 Eva Kjer Hansen /Kristian Heunicke