Folketingets Socialudvalg
Dato: 29. april 2005
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af den 23. marts
2005 følger hermed - i 5 eksemplarer socialministerens svar på
spørgsmål nr. 60 67 ad L 38
Spørgsmål nr. 60 :
Forsorgshjemmene er i dag landsdækkende, og brugergruppen kommer som
bekendt ikke kun fra beliggenhedskommunen. Der er derfor relevante be-
kymringer om, hvorvidt kommunalreformens placering af bostederne i
kommunalt ansvarsregi kan øge risikoen for, at den enkelte kommune vil
skærme egne grænser, så brugergru ppen mister mulighed for spontane eller
planlagte skift mellem bostederne. Hvordan vil ministeren sikre at denne
målgruppe ikke mister valgmuligheder pga. reformen?
Svar:
Forsorgshjem og andre boformer for hjemløse vil i overensstemmelse med
hovedprincippet i kommunalreformen på det sociale område - overgå fra
amtskommunerne til regional drift, jf. §§ 5 og 194 i forslagets til lov om
social service (L 38).
En beliggenhedskommune kan vælge at overtage et forsorgshjem, og overta-
gelsen sker på det vilkår, at tilbuddet indgår i den årlige rammeaftale
og at
tilbuddet står til rådighed for øvrige k ommuner i det omfang, det fastlægges i
rammeaftalen, jf. lovforslagets § 186.
Forsorgshjemmene og de øvrige boformer for hjemløse vil også med ko m-
munalreformen være landsdækkende. Der ændres ikke på selvmøderprinci p-
pet, dvs. at den hjemløse kan henvende sig direkte til et forsorgshjem, eller
lederens kompetence til at træffe beslutning om optagelse, jf. lovforslagets §
110
. De gældende re
gler, herunder statsrefusionen opretholdes. Brugerne vil
således også efter reformen have de samme valgmuligheder som i dag mht.
valg af boform.
En kommune vil således ikke kunne skærme egne grænser.
Vælger en kommune at overtage et botilbud for hjemløse fra regionen har
kom
munen pligt til at opretholde boformens profil og ekspertise. Boformen
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
JAP, LEH/ J.nr. 601-31