Folketingets Socialudvalg Dato: 13. april 2005 Under   henvisning   til   Folketingets   Socialudvalgs   brev   af   den   31. marts 2005 følger  hermed - i 5 eksemplarer - socialministerens svar på spørgsmål nr. 70 ad L 38. Spørgsmål nr. 70 ad L 38: ”Kan  ministeren  bekræfte,  at  regionernes  mulighed  for  at  drive  og  udvikle tilbud til visse grupper af borgere  efter lovens § 5 er yderligere begrænset, som  følge  af  ministerens  bemærkninger  til  høringssvarene  (L  38  -  bilag  1) med speciel henvisning til punkt 1., jf. bl.a. KL’s høringssvar, om kommu- nernes  forsyningsansvar?  Baggrunden  for  spørgsmålet  er,  at  lovforslaget synes at flytte på grænser, som  allerede var lagt fast via de politiske forhand- linger.” Svar: Flere høringssvar, herunder fra KL, bemærkede i forbindelse med høringen vedrørende  udkast  til  lov  om  social  service  (punkt  1.  i  høringsnotatet  til  L 38), at det burde fremgå tydeligere af lovf orslaget, at regionens hjemmel til at vid e reføre nuværende amtskommunale tilbud og senere etablere nye tilbud baserer sig på den grundholdning, at det er den enkelte kommune, der afgør, hvilke tilbud den selv  ønsker at  være driftsherre for, og hvilke tilbud kom- munen indgår aftale med andre om at drive . Endvidere burde det ifølge hø- ringssvarene klart fremgå, at nye regionstilbud kun kan etableres efter aft ale med kommunerne i regionen. I  min  kommentar  til  disse  høringssvar  fremhævede  jeg,  at  udgangspunktet er, at det er den enkelte kommune, der afgør, hvilke tilbud den selv ønsker at være  driftsherre  for, jf. lovforslagets  §  5  stk.  1,  hvorefter  regionsrådet  skal etablere tilbud efter aftale  med  kommunalbestyrelserne. Hele forsyningsan- svaret på det sociale om råde placeres med kommunalreformen i kommune r- ne. Kommunerne kan opfylde dette forsyningsansvar ved etablering og brug af egne institutioner og tilbud, eller ved at købe eller lave aftaler om pladser hos andre leverandører, herunder i regionale tilbud . I overensstemmelse med ønsket i høringssvarene og for at udelukke fortolk- ningsmæssig  tvivl  blev  det  præciseret  i  bemærkningerne  til  lovforslaget  (§ 5), at hele forsyningsansvaret på det sociale område er placeret i kommune  r- ne. Det blev endvidere præciseret i bemærkningerne til lovforslaget, at opret- telse af nye tilbud skal fremgå af rammeaftalen, dvs. at oprettelse alene kan ske efter aftale med kommunerne herom. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] JET,JHK/ J.nr. 601-31
2 Disse præciseringer indeholder ingen realitetsændringer i forhold til lovfors- lagets oprindelige intention eller den tilgrundliggende politiske aftale om en strukturreform. Formålet med lovforslaget er at sikre en klar og entydig ansvarsfordeling på det  sociale  område,  samtidig  med,  at  opgaverne  i  højere  grad  løses  på  en mere kvalificeret måde i nærm iljøet og i tæt samspil med andre tilbud. Kommunerne har et samlet og sammenhængende ansvar i forhold til borge- ren,  og  regionerne  har  et  leverandøransvar  i  forhold  til  kommunerne,  der omfatter de tilbud, som amtskommunerne hidtil har haft ansvaret for, bortset fra døgntilbud til børn og unge med sociale eller adfærdsmæssige problemer. Det  er  kommunalbestyrelserne,  der  i  den årlige  redegørelse til  regionsrådet redegør for deres behov for antal, indhold og omfang af de regionale tilbud, og det er kommunalbestyrelserne, som visiterer til og finansierer de regiona- le tilbud. På  baggrund  af  kommunalbestyrelsernes  redegørelser  udarbejder  regionsr å- det  forslag  til  rammeaftale  med  regionens  kommuner.  Rammeaftalen  skal bl.a.  indeholde  det  samlede  antal  pladser  og  tilbud,  regionsrådet  det  ko m- mende år stiller til rådighed for kommunerne i regionen fordelt på målgru    p- per,  anvendelsen  af  lands-  og  landsdelsdækkende  tilbud,  udviklingsmål  for regionens  tilbud,  takster  for  kommunernes  køb  af  regionale  pladser  og  til- bud, s amt håndtering af akutte situationer. Rammerne  for  regionsrådets  udviklingsansvar  skal  fastlægges  i  de  årlige rammeaftaler.  Det  skal  fremgå  af  rammeaftalen,  i  hvilket  omfang  regionen skal sørge for en løbende faglig udvikling af indholdet i de regionalt drevne tilbud  svarende  til  udviklingen  i  behovene.  Det  gælder  såvel  i  forhold  til udviklingen  i  behovene  hos  allerede  optagne  borgere  som  i  forhold  til  evt. helt nye typer af behov, der fordrer udvikling af nye behandlingstilbud. Her kan de regionale tilbud og kommunerne samarbejde med VISO. Regionsrådet  skal,  i  forbindelse  med  forhandlingerne  om  rammeaftalen  på grundlag af de kommunale indberetninger, komme med et samlet udspil for hele regionen til dækning af kommunernes behov for regionalt drevne tilbud. Kommuner  og  region  skal  tilrettelægge  en  praksis,  hvorefter  der  gensidigt informeres om den konkrete brug af pladser i regionen og på tværs af regi o- nerne. Den årlige rammeaftale kan suppleres løbende, hvis der er behov. Aftaleåret skal suppleres med overslag over behov for regionale tilbud til brug for det kommunale forsyningsansvar i de følgende tre budgetoverslagsår. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer