Folketingets Socialudvalg Dato: 13. april 2005 Under   henvisning   til   Folketingets   Socialudvalgs   brev   af   den   31. marts 2005 følger  hermed - i 5 eksemplarer - socialministerens svar på spørgsmål nr.   74 ad L 38 Spørgsmål nr.  74 ad L 38: ”  Ministeren  bedes  oplyse,  hvorvidt  det  er  ministerens  forventning,  at  ord- ningen  med  visitation  og  takstbetaling  til  specialrådgivning  vil  begrænse eller udvide antallet af borgere, som søger specialrådgivning hos andre my n- digheder  end  kommunen  om  særlige  forhold  i  tilknytning  til  dem,  deres børns handicap eller andre forhold? Det må antages, at kommunernes villi g- hed til at tilbyde at visitere til VISO vil afhænge af såvel faglige som andre hensyn, herunder også hensyn som er den visiterende borger uvedkommende så som strukturelle og økonomiske hensyn m.v. ” Svar: Først og fremmest skal det slås fast, at kommunerne   som udgangspunkt har interesse i at give deres borgere den service, som de har behov for og krav på – og det har kommunerne selvfølgelig også pligt til.  Det betyder også, at de borgere,  som  har  behov  for  specialrådgivning,  skal  have  en  sådan  specia  l- rådgivning. Kommunalbestyrelsen får med lovfo rslaget ansvaret for at tilbyde såvel den almindelige som den specialiserede rådgivning af brugere og pårørende, som de efter loven har krav på. Kommunerne  kan  søge  støtte  til  deres rådgivningsopgaver  i  andre  komm u- ner, hos private og i de tilbud, som regionerne driver. Endelig kan kommu- nerne søge støtte til deres mest specialiserede rådgivningsopgaver i VISO. Specialrådgivning fra  de regionale tilbud kan bestå i dels specialrådgivning over  for  kommunens  medarbejdere,  som  led  i  at  kvalificere  kommunens egen  specialrådgivning  af  borgere  og  pårørende,  dels  egentlige  specialrå   d- givningsindsatser direkte over for kommunens borgere. Regionens specialrådgivning aftales i forbindelse med de n årlige rammeaft a- le, ligesom takstfastsættelsen skal aftales. Kommunalbestyrelser og amtsråd kan enten aftale en takst for hver rådgivningsydelse fra regionen , eller de kan aftale  betaling  for  en  generel  trækningsret  på   regionens  specialrådgi vning. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] JET,JHK/ J.nr. 601-31
2 Det  kan  tillige  aftales,  at  borgerne  kan  henvende  sig  direkte  til  regionens specialrådgivning uden en fo rudgående kommunal visitation. Borgere vil kunne henvende sig direkte til VISO for at få specialrådgivning i de mest specialiserede og komplicerede sociale enkeltsager. VISO’s special- rådgivning er gratis for såvel kommuner som borg  ere. Der er således en række muligheder for borgerne til at få specialrådgivning, såvel i privat, kommunalt, regionalt som statsligt regi. Jeg har på den ba  g- grund ingen forventning om, at antallet af borgere, der søger specialrådgi v- ning, vil blive begrænset, snarere tværtimod. Derimod skal henvendelser om udredning i alle tilfælde ske via kommunen. Denne forskel skyldes, at udredning– modsat specialrådgivning  – er et egent- ligt sagsforberedende skridt. Udredning danner grundlaget for den kommu- nale myndigheds beslutning om valg af indsats. Det er derfor vigtigt, at der er tæt dialog mellem kommunen, som beslutter, og den der udreder. I modsat fald risikerer borgeren at gennemgå en udredningsproces, der ikke anvendes til noget. Såfremt borgeren ønsker at  blive udredt af VISO,  inden  kommunen træffer afgørelse, og kommunen afviser dette, vil borgeren ifølge lovforslaget kunne indbringe afvisningen for det sociale nævn. Dette er en meget speciel regel i forhold  til  den  almindelige  regel  i  klagesystemet,  hvorefter  man  ikke  kan klage over sagsforberedende skridt. Derudover vil borgeren som hidtil kunne klage over en kommunal afgørelse. Lovforslaget  indeholder  ingen  ændringer  i  forhold  til  borgernes  ret  til  at klage over afgørelser. Det er således min vurdering , at man gennem ankesystemet sikrer sig mod, at kommunerne tager usaglige hensyn. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer