Besvarelse af spørgsmål nr. 52 (L 65), som Folketin-
gets Kommunaludvalg har stillet til indenrigs- og sund-
hedsministeren den 12. maj 2005
Spørgsmål:
"Betyder ministerens svar på spørgsmål 11 og 12, at der ikke kan findes
lignende modeller i noget andet land, hvor man har kunnet indhente erfa-
ringen? Såfremt det er rigtigt forstået, anmodes om at få oversendt det ana-
lyse- og udredningsarbejde, som ligger til grund for den valgte model. End-
videre ønskes oplyst, hvilke uvildige sundhedsøkonomer eller andre uvild i-
ge sagkyndige, der har udtrykt støtte til en samlet konstruktion som den
valgte, herunder ikke mindst den valgte finansieringsmodel?"
Svar:
Et af hovedformålene med kommunalreformen har været at skabe et stærkt
og regionalt sundhedsvæsen , hvor der gives lige muligheder for drive
sundhedsvæsenet i alle fem regioner. Samtidig skabes bedre sammen-
hæng mell em opgaveansvar og finansieringsansvar på sundhedsområdet
ved bl.a. at skabe mere synlige incitamenter for kommunerne i form af
kommunal medfinansiering til at investere i forebyggelse og samarbejde om
sammenhængende patientforløb. Det er min vurdering, at netop disse to
elementer i kommunalreformen er grundstene til at gøre et godt dansk
sundhedsvæsen bedre. Jeg kan dermed konstatere, at som følge af refo r-
men vil der ikke være andre lande , som i sin komplette form har et tilsva-
rende indretning af sit sundhedsvæsen.
Europæiske landes s ygehusvæsener kan opdeles i to hovedgrupper. I den
ene gruppe af lande er sundhedsvæsenet karakteriseret ved i meget vidt
omfang at være skattefinansieret . Her er det offentlige i bred forstand
betaleren for sygehusydelser. Til denne gruppe kan henføres la nde som
bl.a. England, Sverige, Finland, Spanien og Norge samt Danmark. Dan-
mark sammenlignes ofte med disse lande.
I den anden gruppe er sundhedsvæsenet karakteriseret ved, at der fi ndes
en række forsikringsselskaber/sy gesikringer, som betaler sygehusene for
deres ydelser. Til denne gruppe kan henføres lande som bl.a. Tyskland,
Holland, Belgien og Østrig.
Sundhedsmodellen, som indføres med kommunalreformen, vil være en
dansk model baseret på danske erfaringer og prioriteringer. Analyserne
foretaget bl.a. i Indenrigs- og Sundhedsministerens rådgivende udvalg fra
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
26. maj 2005
Kontor:
4.ø.kt.
J.nr.:
2005-1000-11
Sagsbeh.:
MHA
Fil-navn:
Dokument 7