Besvarelse  af  spørgsmål  nr.     20  (L  67),  som  Kommu- naludvalget har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 17. maj 2005 Spørgsmål    20: ”Ministeren bedes kommentere det åbne brev fra HK-klubber i Storstrøms Amt, Vestsjællands Amt og Københavns Amt, jf. L 67   – bilag 16.” Svar: 1.  HK-klubberne i Storstrøms, Vestsjællands og Københavns Amtskomm   u- ner  har  i  brevet  anført,  at  forslag  til  lov  om  visse  proceduremæssige spørgsmål  i  forbindelse  med  kommunalreformen  ikke  lever  op  til  arbejd s- miljølovens  bestemmelser  om  arbejdsgiverens  pligt  til  at  sørge  for,  at  a  r- bejdet   udføres   sikkerheds -   og   sundhedsmæssigt   fuldt   f orsvarligt.   HK- klubberne  har  på  den  baggrund  rejst  spørgsmål  vedrørende   blandt  andet ansættelsestrygheden  for  de  ansatte,  der  overføres  til  nye  ansættelse   s- myndigheder  ved  kommunalreformen,  den  tidsmæssige  u dstrækning  af proceduren og inddragelsen af de ansatte under delingsproceduren. 2.  Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet  skal  for  så  vidt  angår  ansættelses- trygheden   for   medarbejderne   bemærke ,   at   forslag   til   lov   om   visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen (L 67) fastslår udgangspunktet om, at de ansatte følger opgaven i forbindelse med de    opgaveflytninger,    der    sker    den    1.    januar    2007    i    henhold    til kommunalreformen. Alle medarbejdere flytter således med opgaverne over i den nye struktur og er ved overgangen til den nye struktur sikret et job hos den nye ansætte l- sesmyndighed. Der er behov for alle medarbejdere og deres kompetencer til  fortsat  at  løse  opgaverne.  Det  er  efter  regeringens  opfattelse  vi gtigt  at sikre,  at  alle  medarbejdere  tilbydes  gode  udviklende  arbejdspladser  med samme jobsikkerhed som i dag. Medarbejderne er en vigtig og nø dvendig ressource for den fremtidige videreudvikling af den offentlige sektor. Ved overenskomstforhandlingerne i 2005 har parterne både på det statslige og det kommunale område været enige om at anbefale, at naturlig afgang i videst muligt omfang indgår i løsningerne, hvis der skulle opstå situationer, der  nø dvendiggør  personaletilpasninger.  Disse  anbefalinger  sigter  direkte til forholdene i forbindelse med kommunalreformen. Regeringen har tilkendegivet, at staten i overensstemmelse med disse an- befalinger er indstillet på at sikre, at naturlig afgang i videst muligt omfang Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 30. maj 2005 Kontor: 1.k.kt. J.nr.: 2004-2000-11 Sagsbeh.: hbr Fil-navn: lov om procedure/KOU spm/spm 20 HK
2 indgår i løsningerne, hvis der opstår situationer, der nødvendiggør person  a- letilpasninger  på  områder,  der  ved  kommunalreformen  overgår  til  staten. Staten vil endvidere arbejde for, at naturlig afgang, i det omfang det i øvrigt er muligt, indgår i løsningerne ved eventuelle personaletilpasninger på det regionale og kommunale område. Hvis  der  måtte  opstå  behov  for  personaletilpasninger  i  forbindelse  med kommunalreformen, vil spørgsmålet all erede efter de gældende aftaler på det  statslige  og  kommunale  område  skulle  behandles  i  de  lokale  samar- bejds- eller MED-udvalg. Ledelses- og medarbejderrepræ sentanter vil i den forbindelse  kunne  drøfte  såvel  mulighederne  for  at  gennemføre  tilpasni  n- gen  ved  naturlig  afgang  eller  gennem  frivillige  fratrædelsesordninger  som mulighederne  for  at  iværksætte  særlige  kompetenceudviklings   -  eller  om- skolingsinitiativer. De eksisterende aftaler må således antages at sikre en betryggende  lokal  dialog  på  dette  område  i forbindelse  med kommunalre- formen. Staten vil tage initiativ til, at der i samarbejdsudvalgsregi aftales retningsli- nier  for  tryghedsskabende  foranstaltninger  i  forbindelse  med  eventuelle personaletilpasninger på det statslige område, med henblik på, at de nævn- te elementer kan indgå i disse retningslinjer. Regeringen  anbefaler,  at  kommunerne  og  regionerne  vil  tage  tilsvarende initiativ til, at der i MED-udvalgs-regi aftales tilsvarende retningslinier i for- bindelse med eventuelle personaletilpasninger på det kommunale og regi- onale område. Det er således efter regeringens opfattelse vigtigt, at de offentligt ansatte, der berøres af kommunalreformen, får gode og fornuftige jobvilkår i en of- fentlig  sektor,  der  inden  for  det  økonomiske  råderum  kan  levere  så  gode offentlige ydelser som muligt til borgerne. 3.  Med hensyn til den tidsmæssige udstrækning af proceduren bemæ   rkes, at det med lovforslaget er fastsat frister for de enkelte faser i delingsproce- duren med henblik på at sikre, at der så hurtigt som det er muligt tages stil- ling til blandt andet, hvilke ansatte der skal overføres, og til hvilken myndi g- hed overfør slen skal ske. Det følger således af lovforslaget, at myndighederne skal føre forhandli  nger med henblik på at indgå aftale om fordelingen af blandt andet de ansatte inden den 1. april 2006, og at fordelingen af blandt andet ansatte – hvis der ikke  kan  opnås  enighed  mellem  myndighederne,  herunder  ved  delingsrå- dets medvirken – fastlægges ved deli ngsrådets beslutning, der skal træffes inden den 15. juni 2006. Det bemærkes i den forbindelse, at det er Indenrigs - og Sundhedsministe- riets opfattelse, at den komplicerede proces, som det er at tage stilling den samlede fordeling af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte i  forbindelse  med  de  opgaveflytninger,  der  sker  ved  kommunalreformen
3 den 1. januar 2007, ikke kan kræ ves afsluttet inden for et kortere tidsrum, end  de  nævnte  frister  i  lovforslaget ,  idet  det  er  væ sentligt,  at  tidsfristerne giver  myndighederne  reel  mulighed  for  at  føre  de  fornødne  forhandlinger med henblik på at der i videst muligt omfang opnås enighed mellem myn- dighederne.  Det  er  således  målet,  at  fordelingen  i  videst  muligt  omfang fastlægges  ved  aftale  mellem  myndighed erne,  herunder  af  hensyn  til,  at overførslen af blandt andet ansatte kan ske så smidigt og hensigtsmæ  ssigt som muligt. Der henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 12 (L 67). Det  tilføjes,  at  det  følger  af  lovforslagets  §  16,  stk.  5,  at  den  myndighed, hvorfra  der  overføres  ansatte,  så  hurtigt  som  muligt  efter  aftaleindgåelse, vedtagelse  af  et  mæglingsforslag  eller  delingsrådets  beslutning  skriftligt skal  orientere  de  enkelte  berørte  ansatte  om,  til  hvilken  myndighed  den enkelte ansatte skal overføres. De t forudsættes endvidere, at den myndi g- hed,  hvortil  overførslen  skal  ske,  så  hurtigt  som  muligt  giver  den  ansatte meddelelse om den pågældendes nye arbejdssted og arbejdsfunktion hos myndigheden. 4.  Med hensyn til inddragelsen af de ansatte under delingsproceduren skal Indenrigs- og Sundhedsministeriet bemærke , at regeringen efter aftale med regeringspartierne,  Socialdemokratiet,  Dansk  Folkeparti  og  Det  Radikale Venstre den 27. maj 2005 har fremsendt et ændringsforslag til procedur e- loven til Folketingets Kommunaludvalg, der indebærer fastsættelsen af en særlig pligt for den afgivende myndighed til inden forelæggelsen af udkast til fordelingsaftale for de modtagende myndigheder at høre de enkelte a n- satte,  der  skal  overføres.  En  sådan  pligt  vil  indebære,  at  d  en  afgivende myndighed hører den enkelte ansatte over myndighedens forslag til, hvortil den pågældende skal overføres. Høringspligten vil også i overensstemme  l- se med forvaltningslovens regler om partshøring omfatte de faktiske oply s- ninger, der indgår som grundlag for myndighedens forslag. Endvidere fast- sættes  der med  ændringsforslaget   en  særlig  pligt for  den  afgivende  my n- dighed til efter anmodning fra den berørte ansatte at give vedkomme nde en efterfølgende   begrundelse   i   overensstemmelse   med   forvaltningsl ovens regler for  valget  af  den myndighed,  hvortil  den ansatte  overføres.  E ndelig vil den berørte ansatte efterfølgende få ret til aktindsigt efter forvaltningsl  o- vens regler om partsaktindsigt i oplysninger om fordelingen af den pågæ l- dende ansatte. Hensynet til, at de ansatte og de ansattes repræsentanter inddrages under hele delingsprocedurens forløb er endvidere tilgodeset med bestemmelse r- ne  i  lovforslagets  §  16, hvorefter  der fastsættes  særlige  regler for  inddr  a- gelsen af de ansatte og deres repræsentanter  i proceduren. Der henvises til besvarelsen af Retsudvalgets spørgsmål nr. 125 (Alm. del, jf. L 67 – bilag 22).
4 5.  Det  tilføjes,  at  lovforslagets  regler  ikke  indebærer  undtagelser  fra  a  r- bejdsmiljølovens regler. Såvel de myndigheder, hvorfra de ansatte overfø res, som de myndigheder hvortil de ansatte overføres, vil således skulle overholde ar bejdsmiljølovens regler,  herunder  bestemmelserne  om,  at  arbejdsgiveren  skal  sørge for, at arbejdsforholdene  er  sikkerheds-  og  sundhedsmæssigt  fuldt  forsvarligt,  at der føres  et  effektivt  tilsyn  med,  at  arbejdet  udføres  sikkerheds  -  og  sund- hedsmæssigt forsvarligt, og at arbejdet skal planlægges, tilrettelægges og udføres  således,  at  det sikkerheds -  og  sundhedsmæssigt  er fuldt forsva r- ligt.