Besvarelse af spørgsmål nr.   5 (L 67), som  Kommunal- udvalget har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 7. april 2005 Spørgsmål  5: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 30. marts 2005 fra Funkti- onærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, jf. L 67   – bilag 6.” Svar: Funktionærernes  og  Tjenestemændenes  Fællesråd     har  i  henvendelsen foreslået,  at  der  i  lovforslagets  §  16,  stk.  1  og  2,  fasts ættes  en  pligt  for myndighederne til at drøfte aftaleudkastet med de ansattes repræsentanter. Henvendelsen  vedrører  endvidere  de  ansattes  repræsentanters  mulighed for at videregive oplysninger til de enkelte ansatte. Det følger af  lovforslagets § 16, stk. 1, at den afgivende myndighed er for- pligtet til at orientere de ansattes repræsentanter om aftaleudkastet for så vidt  angår  ove rførslen  af  ansatte  forud  for  forelæggelsen  af  dette    for  den eller  de  modtagende  myndigheder.  Orienteringen  sker  som  anført  i  b e- mærkningerne  til  bestemmelsen  med  henblik  på  at  sikre  de  ansattes  r e- præsentanter det bedst mulige grundlag for at fremkomme med synspunk- ter og ønsker med hensyn til den del af aftaleudkastet, der vedrører ove  r- førslen af ansatte, herunder spørgsmålet om ant   allet af ansatte der overfø- res, hvilke ansatte der efter myndighedens udkast skal overføres, og hvo r- ledes  de  ansatte  skal  fordeles  mellem  de  modtagende  myndigheder.  Det forudsættes sål edes som anført i bemærkningerne, at de ansatte og deres repræsentanter  på pa ssende tidspunkter, herunder forinden aftaleudkastet er  udarbejdet,  orienteres  om  den  procedure,  der  skal  fastlægge  fordelin- gen,  og  at  de  ansatte  og  de  ansattes  repræsentanter  har  mulighed for at fremsætte forslag  og  ønsker,  herunder til fordelingen a  f  ansatte,  som kan indgå i forbindelse med myndighedens udarbejdelse af aft aleudkastet. Orienteringen skal som anført i bemærkningerne   ske på et passende tid s- punkt,  inden  aftaleudkastet  skal  forelægges  for  den  eller  de  modtagende myndigheder, således at d e synspunkter, som de ansattes repræsentanter fremsætter  til  aftaleudkastet,  kan  indgå  i  myndighedens  overvejelser  om, hvorvidt der skal ske tilpasninger af aftaleudkastet, forinden forelæggelsen skal ske. Lovforslagets § 16, stk. 2, forpligter endvidere den myndighed, hvorfra der overføres  ansatte,  og  den  eller  de  myndigheder,  hvis  ansatte  berøres  af overførslerne, til at orientere de ansattes repræsentanter om det forelagte Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 19. april 2005 Kontor: 1.k.kt. J.nr.: 2004-2000-11 Sagsbeh.: hbr
2 aftaleudkast,  om  forhandlingernes  forløb  og  om  et  fremsat  mæglingsfo  r- slag. Det forudsættes som anført i bemærkningerne til bestemmelsen, at de ansattes  repræsentanter  har  mulighed  for  at  fremsætte  synspun kter  og ønsker  på  baggrund  af  de  forelagte  aftaleudkast  henholdsvis  fremsatte mæglingsforslag med henblik på, at ønskerne kan indgå     i myndighedernes grundlag for forhandlingerne. Bestemmelserne i lovforslagets § 16, stk. 1 og 2, sikrer således de ansattes repræsentanter adgang til at fremsætte synspunkter og ønsker   med hensyn til  fordelingen  af  ansatte.  Bestemmelserne  forudsætter  endvidere,  at  de fremsatte synspunkter og ønsker med hensyn til fordelingen af ansatte in d- går  i  myndighedens  overvejelser  om,  hvorvidt  der  skal  ske  tilpasninger  i aftaleudkastet  henholdsvis  i  grundlaget  for  myndighedernes  forhandlinger om  fordelingen  af  blandt  andet  ansatte.  Bestemmelserne  giver  således efter Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse – inden for de nævnte rammer  –  de  ansattes  repræsentanter  mulighed  for  at  drøfte  aftaleudkast henholdsvis mæglingsforslag med myndigheden. Baggrunden  for,  at  der  ikke  med  bestemmelserne  lovfæstes  en  pligt  for myndighederne til at drøfte aftaleudkast henholdsvis mæglingsforslag med de  ansattes  repræsentanter,  er,  at  myndigheden  ikke  har  pligt  til  at  opnå enighed med de ansattes repræsentanter om aftaleudkast og mæglingsfor- slag.  Det  beror  endvidere  på  den  afgivende  myndigheds  egen  vurdering, om og i hvilket omfang det er hensigtsmæssigt nærmere  over for de ansat- tes repræsentanter  at redegøre for de overveje lser, som myndigheden har haft om fordelingen af blandt andet ansatte i forbindelse med udarbejdelsen af aftaleudkastet, og på den afgivende og den eller de modtagende my n- dighedernes  vurdering,  om  og  i  hvilket  omfang  det  er  hensigtsmæssigt nærmere  over for de ansattes repræsentanter  at redegøre for de overveje l- ser, myndighederne har i forbindelse med forhandlingerne om fordelingen eller i forbindelse med et af delingsrådet fremsat mæglingsfo rslag. Der  er  således  efter  Indenrigs -  og  Sundhedsministeriets  opfattelse  ikke behov for at ændre bestemmelserne i lovforslagets § 16, stk. 1 og 2. Det følger af bestemmelsen i lovforslagets § 16, stk. 6, at de ansattes r e- præsentanter  har  tavshedspligt  vedrørende  den  orientering,  der  gives  i medfør af lovens § 16, stk. 1 og 2. De  ansattes  repræsentanter  har  således  efter  l ovforslagets  §  16,  stk.  6 tavshedspligt om de oplysninger om aftaleudkast og mæglingsforslag, som – indtil der er taget endelig stilling til fordelingen af aktiver og passiver, ret- tigheder og pligter samt ansatte ved aftaleindgåelse, vedtagelse af et mæ g- lingsforslag  eller  delingsrådets  beslutning   –  er  fortrolige  efter  bestemmel- serne i lovforslagets § 8, stk. 3, og § 12, stk. 4. Bestemmelserne om fortrolighed om aftaleudkast og mæglingsforslag skal som  anført  i  bemærkninger  ne  til  bestemmelsen  i  §  8,  stk.  3,  ses  på  ba g- grund  af  den  særlige  situation,  der  opstår  i forbindelse  med kommunalr e-
3 formen, hvor der skal ske overførsler af ansatte samt af aktiver/passiver og rettigheder/pligter  mellem  en  række  myndigheder,  fællesskaber  og  sel v- ejende  institutioner,  herunder  overførsler  af  samtlige  akt iver  og  passiver, rettigheder  og  pligter  samt  ansatte  hos  amtskommunerne,  Hovedstadens Sygehusfællesskab  og  Hovedstadens  Udviklingsråd.  Der  er  tale  om  en kompliceret proces, hvor der efter lovforslagets regler inden for 5½ må   ned i 2006  –  ved  aftale  mellem  myndighederne  eller  senest  ved  delingsrå dets beslutning den 15. juni 2006 – skal tages stilling til den samlede fordeling af aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt ansatte. Det er målet, at der i videst muligt omfang opnås enighed me llem myndighederne af hensyn til, at overførslen af blandt andet ansatte kan ske så smidigt og hensigtsmæ   s- sigt som muligt. Det er således væsentligt, at samtlige myndigheder er in d- stillet på at føre reelle forhandlinger og bestræbe sig på    at nå til enighed. Efter Indenrigs- og Sundhedsministeriets vurdering vil offentlighed om afta- leudkast henholdsvis mæglingsforslag forinden aftaleindgåelse, vedtagelse af mæglingsforslag eller delingsrådets beslutning, kunne medføre en sådan uro  om  forhandlingerne,  at  forhandlingsprocessen  vanskeliggøres,  heru n- der navnlig at sandsynligheden for at opnå enighed mellem myndighederne forringes. Bestemmelserne i lovforslagets § 16, stk. 1 og 2, indebærer, at aftaleudkast og mæglingsforslag ikke er fortrolige i forhold til de ansattes repræsentan- ter.  Herved  er  repræsentanterne  sikret  det  bedst  mulige  grundlag  for  at varetage de ansattes interesser i forbindelse med delingsproceduren. Af de nævnte  grunde  og  under  hensyn  til  antallet  af  de  ansatte,  der  berø res  af kommunalreformen, har Indenrigs- og Sundhedsministeriet fundet det nø d- vendigt at fastslå, at kravet om fortrolighed om aftaleudkast og mægling s- forslag gælder i forhold til de enkelte ansatte. Under hensyn til antallet af ansatte, der berøres af kommunalr eformen, vil det således efter Indenrigs - og Sundhedsministeriets opfattelse ikke være muligt at bevare fortrolighe- den om aftaleudkast og mæglingsforslag i forhold til offentligheden i øvrigt , hvis aftaleudkast og mæglingsforslag ikke var fortrolige i forhold til de en- kelte berørte ansatte. De ansattes repræsentanter har kun tavshedspligt  efter lovforslagets § 16, stk. 6, om de oplysninger om aftaleudkast og mæglingsforslag, som er for- trolige efter bestemmelserne i lovforslagets § 8, stk. 3 og § 12, stk. 4. Repræsentanterne vil  således  med respekt af tavshedspligtbestemmelsen kunne drøfte delingsproceduren og forhandlingernes forløb med de enkelte ansatte.  Repræsentanter  vil  endvidere  med  respekt  af  tavshedspligtbe- stemmelsen kunne drøfte de ansattes ø  nsker til fordelingen m.v.