Besvarelse af spørgsmål nr.    9 (L 67), som  Kommunal- udvalget har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 19. april 2005 Spørgsmål    9: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. april 2005 fra DJØF, jf. L 67 – bilag 9.” Svar: 1. Ved brevet af 18. april 2005 til Folketingets Kommunaludvalg har DJØF bl.a. sendt foreningens hø ringssvar af 7. januar 2005 vedrørende forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalr  e- formen,  notater  vedrørende   DJØF’s  hol dning  til  spørgsmål  om  jobgaranti og  undtagelse  fra  forvaltningsloven,  som  DJØF  også  har  tilkendegivet  i høri ngssvaret  af  7.  januar  2005,  samt  et  resume  af  DJØF’s  hør  ingssvar, der er udarbejdet til brug for DJØF’s foretræde for kommunaludvalget den 21. april 2005. DJØF har  i resumeet af DJØF’s høringssvar   bl.a. anført, at  medarbejderne behandles forskelligt efter lovforslagene til gennemførelse af kommunalr e- formen, idet forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbi  n- delse med kommunalreformen ikke omfatter ansatte i kommuner, der ind- går i sammenlægninger, eller ansatte, der overføres mellem statslige my  n- digheder.  DJØF  har  endvidere  kritiseret,  at  forvaltni ngslovens  regler  ikke finder  anvendelse  under  delingsproceduren.  DJØF  har  desuden  a nført, at virksomhedsoverdragelseslovens  regler  efter  foreningens  opfattelse  ikke  i tilstrækkeligt omfang sikrer mod forringelser i løn  - og ansættelsesvi lkår for overenskomstansatte,  idet  virksomhedsoverdragelsesloven  kun  sikrer  de nuværende  løn  -  og  ansættelsesvilkår  fra  til  overenskomstens  udløb.  Med hensyn til overførslen af tjenestemænd ved kommunalreformen har DJØF foreslået, at der gives den enkelte tjenestemand valgfrihed mellem at over- gå til ansættelse som tjenestemand hos den nye arbejdsgiver eller at lade sig udlåne til tjeneste hos denne med bevarelse af den hidtidige tjeneste- mandsansættelse i stat eller  (amts)kommune. DJØF har endelig anført, at der  er  behov  for  en  præcisering  af,  hvilke  geografiske   stillingsændringer personalet er forpligtet til at tåle. 2.  Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet  kan  i  den  forbindelse  oplyse,  at  for- slag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med ko  m- munalreformen  ikke  finder  anvendelse  ved  kommunesammenlægninger  i forbindelse  med  kommunalreformen,  ved  delegation  af  opgaver  i  forplig- tende kommunale samarbejder eller ved opgaveflytninger mellem statslige Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 17. maj 2005 Kontor: 1.k.kt. J.nr.: 2004-2000-11 Sagsbeh.: hbr
2 myndigheder,  der  sker  i  forbindelse  med  kommunalreformen,  jf.  lovforsla- gets § 1, stk. 3. Der er imidlertid i §§ 37-38 i forslag til lov om revision af den kommunale inddeling og i §§ 8-10 i forslag til lov om forpligtende kom- munale samarbejder fastsat regler, der regulerer de ansattes rettigheder og pligter ved overførsler   i forbindelse med kommunesammenlægninger he n- holdsvis  ved  indgåelse  af  forpligtende  kommunale  samarbejder.  Reglerne svarer til reglerne i forslag til lov om visse proceduremæssige spørg  smål i forbindelse  med  kommunalreformen,  og  der  er  således  sikret  en  ensartet regulering af de ansattes rettigheder og pligter ved overførsler omfattet af forslag  til  lov  om  visse  proceduremæssige  spørgsmål  i  forbindelse  med kommunalreformen  og  overførsler  som  følge  af  kommunesammenlægni   n- ger eller indgåelse af forpligtende kommunale samarbejder. Ved overførsler  af ansatte i forbindelse med opgaveflytninger mellem stats- lige myndigheder vil de ansatte være beskyttet af de almindelige ansætte  l- sesretlige regler. Der er således ikke behov for at fastsætte særlige regler eller procedurer for de ansattes forhold i forbindelse med opgaveflytninger mellem statslige myndigheder. 3.  Med hensyn til undtagelsen fra forvaltningslovens regler bemærkes det, at  bestemmelsen  i  lovforslagets  §  15,  som  undtager  myndighedernes for- handlinger,  aftaleindgåelse,  vedtagelse  af  mæglingsforslag  og  delingsr å- dets beslutninger efter lovforslagets kapitel 3 om fordelingen af  aktiver og passiver,  rettigheder  og  pligter  samt  ansatte  fra  forvaltningslovens  regler om  partsaktindsigt,  partshøring  og  begrunde lse,  skal  ses  på  baggrund  af den  særlige  situation,  der  opstår  i  forbindelse  med  kommunalreformen, hvor der inden for en kort tidsmæssig periode  – ved aftale mellem myndig- hederne eller ved delingsrådets beslutning senest den 15. juni 2006 – skal ske fordeling af ansatte samt af aktiver/passiver og rettigheder/pligter mel- lem  en  række myndigheder, fællesskaber  og  selvejende  institutioner,  he  r- under  overførsler  af  samtlige  aktiver  og  passiver,  rettigheder  og  pligter samt ansatte hos amtskommunerne, Hovedstadens Sygehusfællesskab og Hovedstadens Udviklingsråd. Proceduren  indebærer,  at  den  ko nkrete  fordeling  af  aktiver  og  passiver, rettigheder og pligter samt ansatte i vidt omfang vil ske skønsmæssigt, og uden  at  det  ud  fra  en  retlig  betragtning  kan  fastlæ gges,  at  den  konkrete fordeling, der sker ved aftaleindgåelse, vedtagelse af mæglingsforslag eller delingsrådets  beslutning,  er  den  eneste  mulige  fordeling,  der  kan  ske  i overensstemmelse med lovens regler. Forvaltningslovens  regler  om  partsaktindsigt,  partshøring  og   begrundelse er således efter Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse ikke egnede til  denne  proces.  Dertil  kommer,  at  en  anvendelse  af  forvaltningslovens regler  på  delingsprocessen  ville  betyde,  at  tidspunktet for,  hvornår  de  an- satte af deres hidtidige ansættelsesmyndighed kan blive orienteret om d e- res nye ansættelsesmy ndighed og dermed samtidigt eller efterfølgende kan få meddelelse fra den nye ansættelsesmyndighed om deres nye ansætte l-
3 sessted  og  arbejdsfunktion,  ville  blive  udskudt. Det  skyldes,  at  fordelings- spørgsmålet først kan afsluttes, når alle ansatte er fordelt. Hensynet til, at de ansatte inddrages under hele delingsprocedurens forløb er tilgodeset med bestemmelserne i lovforslagets § 16, hvorefter der fast- sættes særlige regler for inddragel  sen af de ansatte og deres repræsenta n- ter i proceduren. Bestemmelserne i lovforslagets § 15 og § 16 er således samlet set udtryk for en afvejning af på den ene side hensynet til, at de ansatte så vidt det er muligt inddrages i processen, herunder til at der gives de ansattes repræ- sentanter det bedst mulige grundlag for at varetage de ansattes interesser, og på den anden side hensynet til, at den komplicerede proces med forde- lingen af blandt andet ansatte kan foregå inden for en kort tidsmæssig per i- ode, herunder af hensyn til, at samtlige ansatte så tidligt som muligt kan få meddelelse om deres fremtidige ansættelse smyndighed. Det tilføjes, at der ikke med lovforslagets § 15 er taget stilling til, i hvilket omfang myndighedernes aftaleindgåelse og vedtagelse af mæglingsforslag samt delingsrådets beslutninger om fordelingen af blandt andet ansatte er afgørelse ssager i forvaltningslovens forstand og dermed ville være omfattet af forvaltningslovens regler om partsaktindsigt, partshøring og begru ndelse, hvis de ikke var undtaget efter lovforslagets § 15. Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål   nr. 2 og 3 (L 67). 4.  Med  hensyn  til  spørgsmålet  om  overenskomstansattes  løn -  og  ansæ t- telsvilkår i forbindelse med overførsler ved kommunalreformen følger det   af lovforslagets  §  6,  at  lov  om  lønmodtageres  retsstilling  ved  virksomhed s- overdragelse  (virksomhedsoverdragelsesloven)  finder  anvendelse  for  per- sonale, der er ansat i henhold til kollektiv overenskomst, bestemmelser om løn - og arbejdsforhold, der er fastsat eller godkendt af offentlig myndighed, eller  individuel  aftale,  og  som  overføres  ved  kommunalreformen.  Beste m- melsen indebærer  blandt andet, at de pågældende ansatte bliver omfattet af virksomhedsoverdragelseslovens regler om videreførelse af de ansattes ansættelsesvilkår. Den enkelte medarbejder bevarer således i den løbende overenskomstperiode  de  individuelle  rettigheder,  der  er  afledt  af  kollektiv overenskomst  og  aftale,  bestemmelser  om  løn -  og  arbejdsforhold,  der  er fastsat eller godkendt af offentlig myndighed, og individuel aftale om løn - og arbejdsforhold,  jf.  virksomhedsoverdragelseslovens  §  2.  Vilkårene  efter overenskomstperiodens udløb aftales i overensstemmelse med den da nske model   mellem   overenskomstparterne.   Virksomhedsoverdragelseslovens regler  –  som  er  den  beskyttelse,  som  gælder  generelt  i  samfundet  ved overdragelse af medarbejdere fra en arbejdsgiver til en anden – giver efter regeringens  opfattelse  en  god  og  tryg  ramme  for  medarbejderne  i  over- gangssituationen.
4 De uændrede ansættelsesvi  lkår vil med de aftalte overenskomstfornyelser på  det  statslige  og  det  (amts)kommunale  område  gælde  frem  til  den  31. marts 2008. Det kan oplyses, at lønnen til overenskomstansatte medarbejdere efter de aftalte     overenskomstfornyelser     på     såvel     det     statslige     som     det (amts)kommunale område skal håndteres i overensstemmelse med følge n- de retningslinjer: - De  berørte  medarbejdere  bevarer  deres  hidtidige  løn  inkl.  aftalte  lø   n- stigninger i overenskomstperioden. - Hvis  der  for  en  medarbejder  gennemføres  en  væsentlig  stilli  ngsæ n- dring  som  følge  af  reformen,  kan  en  eventuel  ændring  af  lønnen  ske med gældende varsel, dog tidligst fra 1. april 2008 og således, at lø  n- nen kan aftrappes forholdsmæssigt til det nye niveau over 3 år fra de n- ne dato. - Hvis en medarbejder i øvrigt ved ov erenskomstperiodens udløb opp e- bærer  en  h ø jere  løn  end  det  sædvanlige  lønniveau  i  institutionen  for den pågældende stillingskategori, og lønnen af institutionen ønskes ti   l- passet  lønniveauet  for  stillingskateg orien,  kan  lønnen  med  gældende varsel  fastfryses,  indtil  medarbejderens  løn  svarer  til  lønn  iveauet  for stillingskategorien. - Ovenstående principper er ikke til hinder for, at der lokalt aftales bedre vilkår. - Hvis beskæftigelsesgraden ændres, ændres lønnen fo    rholdsmæssigt. - Ændringer  mht.  stedtillæg  og  arb    ejdstidsbestemte  tillæg  kan  over  for medarbejderen gennemføres i overensstemmelse med gældende re  g- ler. Desuden fremgår de aftalte overenskomstfornyelser, at hvis der skulle op- stå  situationer,  der  nødvendiggør  personaletilpasninger,  anbefaler  ove  r- enskomstparterne, at naturlig afgang i videst muligt omfang indgår i løsni n- gerne. 5. Med hensyn til spørgsmålet om at give tjenestemændene mulighed for at vælge, om  de vil overgå til ansættelse hos den nye myndighed eller forblive ansat  hos  den  hidtidige  myndighed  med  pligt  til  som  udlånte  at  fortsætte tjenesten hos den nye myndighed, bemærkes det, at der med lovforslagets §  7,  stk.  1,  er  foreslået  en ordning,  hvorefter  de  tjenestemænd,  der  ved kommunalreformen overføres til andre myndigheder, overgår til ansæ  ttelse under  den  nye  ansættelsesmyndighed  på  vilkår,  der  i  øvrigt  svarer  til  de hidtidige  vilkår.  Tjenestemændene  har  således  efter  lovforslaget  ikke  mu- lighed for at vælge at opretholde deres ansættelsesforhold til den hidt  idige ansættelsesmyndighed.  Denne model svarer til den model, der tidligere er anvendt  i  forbindelse  med  oprettelsen  af  Hovedstadens  Sygehusfælle s- skab, jf. § 15, stk. 1, i lov nr. 1132 af 21. december 1994 om Hovedstadens Sygehusfællesskab,  og  ved  sammenlægningen  af  de  bornholmske  ko  m- muner, jf. § 29 i lov nr. 144 af 25. marts 2002 om sammenlægning af de bornholmske kommuner.
5 Forslaget  skal  navnlig  ses  på  baggrund  af, at  det  generelt  er  mest  hen- sigtsmæssigt, at de ansatte er ansat hos den myndighed, de arbejder for, at der her er tale om meget omfattende omlægninger, hvor udlånsordninger ikke  er  hensigtsmæssige  af  administrative  grunde,  og   at  modellen  også tænkes anvendt for tjenestemænd, der er ansat hos myndigheder, der ne  d- lægges ved kommunalreformen, og hvor en udlånsordning derfor ikke kan anvendes.  Den  foreslåede  model  må desuden  også  af  personalepolitiske grunde  betragtes  som  mest  hensigtsmæssig,  idet  den  bedst  muligt  sikrer integration og ligestilling af nye og ”gamle” medarbejdere hos den nye a r- bejdsgiver. 6.  Med hensyn til spørgsmålet o m, i hvilket omfang de ansatte, der overfø- res ved kommunalreformen, er forpligtet til at tåle geografiske stillingsæn- dringer bemærkes det for så vidt angår overenskomstansatte m.v., at virk- somhedsoverdragelseslovens  regler  som  anført  i  bemærkningerne  til  l  ov- forslagets § 6 indebærer, at arbejdsgiverskiftet i forbindelse  med overfør s- len af en ansat til en ny ansættelsesmyndighed ikke i sig selv er en væsen  t- lig  ændring  af  ansættelsesforholdet,  der  kan  begrunde  en  ophævelse  af arbejdsaftalen  fra  den  ansattes  side,  men  er  en  ændring,  den  ansatte  er forpligtet til at tåle, forudsat at der ikke sker andre væsentlige ændringer i ansættelsesforholdet.   Hvis  der  sker  andre  væsentlige  ændringer  i  ansæ   t- telsesforholdet, er den myndighed, hvorfra den ansatte overføres, for pligtet til  at  varsle  dette  over  for  den  pågældende.  Varslingen  indebærer  efter almindelige  ansættelsesretlige  regler,  at  det  hidtidige  ansættelsesforhold bringes til ophør med det individuelle opsigelsesvarsel samtidig med, at der tilbydes  genansættelse  p å  nye  vilkår.  Der  kan  ikke  på  forhånd  angives præcise re tningslinjer for, i hvilket omfang en geografisk stillingsændring for den enkelte overenskomstansatte m.v. indebærer en sådan væsentlig æ  n- dring  i  ansættelsesforholdet,  at  den  pågældendes  ansættelsesmy  ndighed er forpligtet til at varsle dette, idet det efter almindelige ansættelsesretlige regler vil bero på en konkret vurdering i det enkelte tilfælde og i sidste in- stans vil skulle afgøres af domstol ene. Med  hensyn  til  tjenestemænd  følger  det  af  b  estemmelsen  i  lovforslagets §  7,  stk.  1,  som  anført  i  bemærkningerne,  at  ansættelsesmy   ndigheden er vedkommende  nye  ansættelsesmyndighed,  og  at  ansætte  lsesområdet  er det samme som for andre tjenestemænd, der ansættes hos denne ansæ   t- telsesmyndighed.  En  tjenestemands  overgang  til  ansættelse  hos  den  nye ansættelsesmyndighed  vil  ikke  i  sig  selv  være  en  forflyttelse.  De  pågæ  l- dende tjenestemænd vil som anført i bemærkningerne    til lovforslagets § 7, stk. 1, fremover kunne være forpligtede til at overtage en anden pa ssende stilling  inden for  det  nye  ansættelsesområde,  som  ikke ændrer tjenestens karakter. Det gælder dog ikke, hvis forpligtelsen til inden for rammerne af det  nye  ansættelsesområde  at  overtage  en  anden  stilling  måtte  være  af særlig  indgribende  karakter  over   for  den  enkelte  tjenestemand.  Der  kan som  anført  i  bemærkningerne  ikke  angives  præcise  retningslinjer  for  de pågældende tjenestemænds forpligtelse til at påtage sig en anden stilling, heller ikke i forhold til geografiske ændringer.  Stor afstand mellem det hidti- dige  og  det  nye  tjenestested  udelukker  således  som  anført  i  bemærkni  n-
6 gerne ikke i sig selv pligten til at overtage den nye stilling. Hvornår en stil- ling er passende, beror efter de almindelige tjenestemandsretlige regler på en konkret vurdering i det enkelte tilfælde og vil i sidste instans skulle afg ø- res af domstolene.