Justitsministeriet
Lovafdelingen
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsnr.:
2005-730-0038
Dok.:
CHA40098
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 af 24. februar 2005 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af færdselsloven (Sanktionsfastsættelse i sager om spirituskørsel
m.v.) (L 7).
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 17. december 2004 fra Merete
Boström, jf. L 7 bilag 2.
Svar:
1. I henvendelsen af 17. december 2004 rejser Merete Boström kritik af de forslåede skærpe lser
af straffene i sager om spirituskørsel og kørsel i frakendelsestiden, jf. forslag til lov om ændring
af færdselsloven (Sanktionsfastsættelse i sager om spirituskørsel m.v.) (L 7).
Merete Boström anfører, at man i stedet for at skærpe straffene for spirituskørsel bør fo rbedre
vilkårene for alkoholistbehandlingen, herunder bl.a. ved at kræve, at alle, der får en dom for sp i-
rituskørsel, bør have kontakt til det etablerede alkoholbehandlingssystem.
Justitsministeriet skal hertil bemærke følgende:
Det følger af straffelovens § 57, stk. 1, nr. 5, at retten som vilkår for en betinget dom kan be-
stemme, at den dømte underkaster sig en struktureret, kontrolleret alkoholiskbehandling af
mindst ét års varighed. Denne mulighed blev indsat ved lov nr. 230 af 4. april 2000 om æ ndring
af straffeloven (Udvidet brug af samfundstjeneste og betingede domme med vilkår om alkoh o-
listbehandling for spirituskørsel), der tillige skabte grundlag for, at vilkår om samfund stjeneste
kan træde i stedet for kortere ubetingede frihedsstraffe for navnlig spiritus- og promillekørsel
samt kørsel i frakendelsestiden. Ordningen med betingede domme med vilkår om en struktureret,
kontrolleret alkoholistbehandling afløste en benådningsordning, hvorefter spritb ilister, der var
idømt en kortere ubetinget frihedsstraf, blev benådet efter at have gennemført en sådan alkoh o-
listbehandling.