Besvarelse af spørgsmål nr.   18 (L 71 – spørgsmål 18 ), som  Folketingets Kommunaludvalg har stillet til inden- rigs- og sundhedsministeren den 18. april 2005 Spørgsmål  18: "Hvordan vil regeringen leve op til sit tilsagn i aftalen fra juni 2004 om, at ingen  kommune  som  følge  af  en  finansierings -  og  udligningsreform  skal tåle et indtægtstab pr. år der overstiger et beløb på over 0,2 pct. skattepo- int, når der samtidig sker meget omfattende ændringer i opgavefordelingen og i den geografiske inddeling? Er  det  korrekt  forstået  at  der  alene  er  tale  om  en  overgangsordning  og  i givet fald, hvor lang periode er der tale om? Hvilke konsekvenser har tilsagnet i forhold til den enkelte kommune?" Svar: Det indgår i aftalen om en strukturreform, at der indføres en overgangsor  d- ning for de byrdefordelingsmæssige virkninger af reformen, således at der højst kan blive tale om byrdefordelingsmæssige   tab på 0,2 procent af b e- skatningsgrundlaget  årligt.  Hvis  en  kommune  har  et  byrdefordelingsmæ s- sigt tab på reformen, skal den således i det første år højst bære et tab sv a- rende  til  0,2  procent  af  beskatningsgrundlaget,  det  andet  år  0,4  procent osv., indtil det fulde tab er indfaset. Ordningen vil løbe, indtil de byrdeford e- lingsmæssige virkninger er indfaset fuldt ud. Formålet er at sikre en glide n- de overgang til det nye system, således at den enkelte kommune har tid til at tilpasse sig. Det kan i øvrigt bemæ  rkes, at der i forbindelse med den se- neste udligningsreform i 1996 blev indført en tilsv arende ordning.   Med  hensyn  til  den  mere  tekniske  opgørelse  af  overgangsordningen  skal det bemærkes, at den vil blive udformet på baggrund af de analyser, som foretages  i  Indenrigs-  og  Sundhedsministeriets  Finansieringsudvalg,  og som vil blive afsluttet til efteråret. Men  udgangspunktet  vil  være,  at  der  opstilles  et  beregningsmæssigt  u d- gangspunkt,  som  skal  illustrere  en  situation,  hvor  kommunesammenlæg- ningerne gennemføres, men hvor der i øvrigt ikke ændres på opgaver og finansieringssystem.   Den   nye   kommunes   udgifter,   beskatningsgrundlag mv. kan i udgangspunktet beregnes svarende til summen af de kommuner, der  indgår  i  sammenlægningen.  Tilsvarende  kan  der  beregnes  en  f ælles skatteprocent for de nye kommuner ud fra de tidligere kommuners skatte- procenter. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 11. maj 2005 Kontor: 2.ø.kt. J.nr.: 2004-2400-16 Sagsbeh.: NMJ Fil-navn: str2/L 71 s 18
2 Herefter  tages  der  hensyn  til  de  samlede  nettovirkninger  af  reformen  for den enkelte kommune, det vil sige den samlede virkning af opgaveændrin- gerne  og  ændringerne  af  f inansieringssystemet.  Ændringerne  af  finansi   e- ringssystemet vil blandt andet bestå a f overførsel af dele af den amtsko m- munale  beskatning  til  kommunerne  samt  virkningerne  af  den  kommende tilskuds- og udligningsreform. Da disse virkninger ikke kendes på nuv ærende tidspunkt, er det ikke muligt at angive, over hvor lang periode overgangsordningen vil forløbe. Dette vil i øvrigt kunne variere for den enkelte kommune.