Besvarelse af spørgsmål nr. 6 (L 71 spørgsmål 6 ),
som Folketingets Kommunaludvalg har stillet til inden-
rigs- og sundhedsministeren den 12. april 2005
Spørgsmål 6:
"Hvordan vil den forskellige likviditet og gæld spille ind på serviceniveauet i
de fem regioner, når der skal være et ifølge forslaget tilstræbt ens in d-
tægtsgrundlag for at yde en ensartet service i alle regioner?
Vil en forskellig likviditet, gæld, investeringsbehov m.v. ikke medføre et fo r-
skelligt behov for indtægter for at kunne yde en ensartet service over for
borgerne i alle dele af landet?"
Svar:
Udgangspunktet er, at regionerne den 1. januar 2007 overtager en række
opgaver fra amterne. I den forbindelse overtager de samtidig en del af am-
ternes aktiver og passiver samt rettigheder og pligter.
Også kommunerne og staten vil overtage en del af amternes aktiver og
passiver, jf. lovforslag L 67. Fordelingen af nettoformuen i amterne vil tage
udgangspunkt i fordelingen af opgaver mellem de enkelte myndigheder.
Der vil med andre ord være en sammenhæng mellem overtagelse af akt i-
ver og overtagelse af gæld. Selv om der alligevel efter denne fordeling ikke
vil være en ganske ens nettoformue pr. indbygger i de enkelte regioner,
skø nnes forskellen i løbende nettoformueudgifter dog at være begrænset,
og vil således heller ikke influere mærkbart på muligheden for at yde ensa r-
tet service.
Med hensyn til likviditetsbeholdningen skal det bemærkes, at det for regio-
nerne ligesom for kommuner og amter vil være nødvendigt med en vis
likviditet for at kunne klare den løbende drift. Men herudover vil størrelsen
af likviditetsbeholdningen normalt ikke have betydning for serviceniveauet.
Serviceniveauet skal tilpasses således, at det kan finansieres af de løbe n-
de indtægter. Ellers vil der være en grundlæggende ubalance i regionens
økonomi , som selv ikke en stor kassebeholdning vil kunne finansiere gen-
nem længere tid.
Det skal afslutningsvis bemærkes, at den endelige fordeling af aktiver og
passiver samt rettigheder og pligter i forbindelse med kommunalreformen
vil være opgjort i sommeren 2006. Det må herefter vurderes, om denne
fordeling giver anledning til yderligere initiativer. Det skal endvidere be-
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
2. maj 2005
Kontor:
2.ø.kt.
J.nr.:
2004-2400-16
Sagsbeh.:
NMJ
Fil-navn:
str2/L 71 s 6