Besvarelse af spørgsmål nr. 15 (L 72), som Folketin-
gets Kommunaludvalg har stillet til indenrigs- og sund-
hedsministeren den 7. april 2005
Spørgsmål 15:
"Mener ministeren, at borgerens retssikkerhed i § 3, stk. 3, er på minimum
samme niveau som ved forvaltningslovens § 29?"
Svar:
Som nævnt i besvarelsen af spørgsmål nr. 14 ser jeg navnlig baggrunden
for bestemmelsen i forvaltningslovens § 29 som et hensyn til, at borgeren i
vidt omfang selv skal kunne bestemme, om den del af forvaltningen, der
behandler borgerens ansøgningssag, må indhente oplysninger om borge-
rens rent private forhold, som stammer fra andre forvaltningsgrenes admi-
nistration af en anden forvaltningsopgave end den, som ansøgningss agen
vedrører.
Jeg er endvidere af den opfattelse, at forvaltningslovens § 29 i sin udform-
ning tager udgangspunkt i, at kommunerne normalt organiserer sig, sål e-
des at alle dele af en bestemt forvaltningsopgave varetages i samme del af
forvaltningen. Der henvises til de bemærkninger til forvaltningslovens § 29,
som er omtalt i besvarelsen af spørgsmål nr. 14.
Dette udgangspunkt bryder borgerservicecentertanken med, idet samme
forvaltningsopgave netop kan være delt mellem flere dele af forvaltningen,
f.eks. således at de simple ansøgningssager inden for et bestemt lovgi v-
ningsområde varetages af borgerservicecenteret, mens de mere komplice-
rede ansøgningssager inden for samme lovgivningsområde, varetages af
den relevante fagforvaltning.
Når borgeren f.eks. anmoder borgerservicecenteret om at behandle en
ansøgningssag efter sociallovgivningen, er det efter min opfattelse unødigt
bureaukratisk og ufleksibelt, hvis der skal indhentes et samtykke til at ind-
hente sociale oplysninger, der af mere eller mindre tilfældige årsager ikke
befinder sig i servicecenteret, men i socialforvaltningen. Dette vil borgeren
efter min vurdering også i almindelighed opleve som uforstå eligt.
Bestemmelsen i § 3, stk. 3, i forslaget til lov om kommunale borgerservice-
centre betyder, at servicecenteret betragtes som en del af den fagforvalt-
ning, som ellers ville have behandlet sagen. I en social ansøgningssag kan
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
25. april 2005
Kontor:
2.k.kt.
J.nr.:
2004-2200-21
Sagsbeh.:
abt
Fil-navn:
LKS/FT-beh./Spm15.L72.svar