Besvarelse  af  spørgsmål  nr.   15  (L  72),  som  Folketin- gets Kommunaludvalg har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 7. april 2005 Spørgsmål  15: "Mener ministeren, at borgerens retssikkerhed i § 3, stk. 3, er på minimum samme niveau som ved forvaltningslovens § 29?" Svar: Som nævnt i besvarelsen af spørgsmål    nr. 14 ser jeg navnlig baggrunden for bestemmelsen i forvaltningslovens § 29 som et hensyn til, at borgeren i vidt  omfang  selv  skal  kunne  bestemme,  om  den  del  af  forvaltningen,  der behandler  borgerens  ansøgningssag,  må  indhente  oplysninger    om  borge- rens rent private forhold, som stammer fra andre forvaltningsgrenes admi- nistration af en anden forvaltningsopgave end den, som ansøgningss agen vedrører. Jeg er endvidere af den opfattelse, at forvaltningslovens § 29 i sin udform- ning  tager  udgangspunkt  i,  at  kommunerne  normalt  organiserer  sig,  sål e- des at alle dele af en bestemt forvaltningsopgave varetages i samme del af forvaltningen. Der henvises til de bemærkninger til forvaltningslovens § 29, som er omtalt i besvarelsen af spørgsmål   nr. 14. Dette  udgangspunkt  bryder  borgerservicecentertanken  med,  idet  samme forvaltningsopgave netop kan være delt mellem flere dele af forvaltningen, f.eks.  således  at  de   simple  ansøgningssager  inden  for  et  bestemt  lovgi v- ningsområde varetages af borgerservicecenteret,  mens de mere komplice- rede  ansøgningssager  inden  for  samme   lovgivningsområde,  varetages  af den relevante fagforvaltning. Når  borgeren   f.eks.  anmoder  borgerservicecenteret  om  at  behandle  en ansøgningssag efter sociallovgivningen, er det efter min opfattelse unødigt bureaukratisk og ufleksibelt, hvis der skal indhentes et samtykke til at ind- hente sociale oplysninger, der af mere eller mindre tilfældige årsager ikke befinder sig i servicecenteret, men i socialforvaltningen. Dette vil borgeren efter min vurdering også  i almindelighed opleve som uforstå eligt. Bestemmelsen i § 3, stk. 3, i forslaget til lov om kommunale borgerservice- centre  betyder,  at  servicecenteret  betragtes som  en  del  af  den fagforvalt- ning, som ellers ville have behandlet sagen. I en social ansøgningssag kan Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 25. april 2005 Kontor: 2.k.kt. J.nr.: 2004-2200-21 Sagsbeh.: abt Fil-navn: LKS/FT-beh./Spm15.L72.svar
2 servicecenteret  derfor  uden  samtykke  indhente  følsomme  oplysninger  i socialforvaltningen. Det svarer med andre ord til, at socialforvaltningen selv havde behandlet sagen. Der henvises også til eksempel 1 i besvarelsen af spørgsmål   nr. 7. Bestemmelsen  indebærer  ikke,  at  borgerservicecenteret  kan  indhente  fø l- somme  oplysninger  uden  samtykke fra  øvrige  dele  af forvaltningen, f.eks. en  selvstændig  kultur-  og  skoleforvaltning.  Reglen  indebærer  som  nævnt heller ikke, at der kan indhentes følsomme oplysninger uden samtykke fra andre myndigheder. Endelig indebærer reglen ikke nogen fravigelse af de persondataretlige krav, som stilles til samkøring i kontroløjemed. Der he  n- vises i den forbindelse til besvarelsen af spørgsmål   nr. 1. Jeg mener på denne  baggrund ikke, at reglen giver anledning til nogle rets- sikkerhedsmæssige  betænkeligheder,  eller  at  den  i  øvrigt  strider  mod  de hensyn, som ligger bag bestemmelsen i forvaltningslovens § 29.