Besvarelse  af  spørgsmål  nr.    158  (L  74),  som  Folketin- gets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren og socialministeren den 4. maj 2005 Spørgsmål    158: "Der ønskes en redegørelse for, hvordan den fremtidige psykiatri kommer til at se ud – herunder bedes oplyst hvilken myndighed, der er ansvarlig for botilbud, behandling i psykoseteams, distriktspsykiatri m.v. og hvilken myn- dighed,  der  er  ansvarlig  for,  at  der  er  en  sammenhæng  i  tilbuddet  til  det enkelte menneske med en psykiatrisk lidelse. " Svar: Det er aftalt, at jeg svarer både på socialministerens og mine vegne. Tilbud efter lov om social service (socialpsykiatrien) til personer med sinds- lidelser, omfatter forskellige boformer og en bred vifte af tilbud om aktivitet og samvær, beskyttet beskæftigelse, forsørgelse og støtte og hjælp til pra k- tiske opgaver i hjemmet. Med   kommunalreformen   samles   myndigheds-,   forsynings-   og   finansie- ringsansvaret for den sociale indsats, jf. lov om social service, i forhold til borgeren  i  kommunerne.  Kommunerne  kan  løse  opgaverne  ved  selv  at etablere tilbuddet, ved at træffe aftale  med regionsråd eller andre kommu- ner eller ved at indgå aftale med private institutioner. Borgeren skal således kun henvende sig ét sted for at få hjælp til at løse sine sociale problemer, nemlig i kommunen. Regionerne får som udgangspunkt ansvaret for at drive de tidligere amts- kommunale boformer videre. Regionens leverandørforpligtigelse f .s.v.a. de sociale tilbud fastlægges på baggrund af rammeforhandling mellem kommunen og regionen. I rammeaf- talen  skal kommunen  beskrive  behovene  og kommunens forventede  brug af pladser i regionalt drevne tilbud. Kommunerne  har  mulighed  for  at  overtage  de  regionale  botilbud.  Lovfor- slaget fastlægger vilkårene for kommunal overtagelse af regionale tilbud. Tilbud, der overføres til kommunen , stilles til rådighed for øv rige kommuner i det omfang, dette fastlæggelse i rammeaftaler. Det præciseres således i Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 17. maj 2005 Kontor: 3.s.kt. J.nr.: 2005-119-26 Sagsbeh.: JLI Fil-navn: Besvarelse af spm. 158 (L 74).doc
2 bemærkningerne,  at  det  overtagne  tilbud  fortsat  indgår  i  forsyningen  på samme område, som hvis der fortsat havde været et regionalt tilbud. Rammerne  omkring  samarbejdet  mellem  det  regionale  og  kommunale  ni- veau bliver de lovpligtige sundhedsaftaler og de nævnte rammeaftaler. Fo r- målet   er   at   sikre   et   samlet   rehabiliteringsforløb   og   den   nødvendige sammenhæng mellem  forebyggelse, behandling, pleje og social støtte . Ansvaret for at behandle patienter med sindslidelse bliver med sundheds- loven samlet i regionerne sammen med ansvaret for den øvr ige del af det behandlende sundhedsvæsen.  Der gennemføres ikke med sundhed sloven en  indskrænkning  i  de  aktiviteter,  som  i  dag  varetages   af  de  psykiatriske afdelinger.  Den  behandlende  psykiatri  vil  som  hidtil  omfatte  stationær  og ambulant behandling, distriktspsykiatri, opsøgende psykoseteams og andre udgående/opsøgende  psykiatriske  teams,  konsulentbistand  til  ko mmuner og  regionale  institutioner,  informationsarbejde  overfor  patienter  og  pårø- rende osv. For  at  sikre  samordning  og  sammenhæng  om  patientforløb,  som  går  på tværs af  de to myndighedsniveauer, bliver det med sundhedsloven obliga- torisk for kommuner og regioner at indgå sundhedsaftaler om indsatsen for sindslidende. Samlet set sikrer servicelovens bestemmelser således, at ansvaret for den sociale indsats også over for de sindslidende samles på ét myndighedsni- veau. Samtidig sikrer sundhedslovens bestemmelser om forpligtende sam- arbejdsaftaler for de sindslidende, som har behov for såvel psykiatrisk be- handling  som  for  social  støtte,  en   sammenhængende  indsats  for   denne gruppe.