J.nr. SN 2001-0122-0162 Den 4. maj 2005 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 8 ad L 93  - forslag til lov om ændring af lov om plan- lægning (Udmøntning af kommunalreformen) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg Spørgsmål 8 I høringsnotaterne til miljømålsloven, naturbeskyttelsesloven, havmiljøloven og vandløbsloven fremgår, at ministerens forventning til kvalitetsstyringssystemet er, at det vil kunne løse en lang række af de probl  e- mer, der kan opstå som følge af at op  gaver overføres fra amter til kommuner. I høringsnotatet til samlel  o- ven (side 4 ad lov om vandløb), fremgår eksempelvis følgende om koordinationsproblemet, som blandt andre Amtsrådsforeningen, Nordjyllands Amt, DN og Sportsfiskerne  peger på: "Af kommissori et for kvali- tetsstyringsudvalget - som er bredt sammensat med deltagelse også af Amtsrådsforeningen og Da  n- marks Naturfredningsforening - fremgår, at kvalitetsstyringsordningen bl.a. skal sikre en koordination af de faglige spørgsmål, der forudsætter en ind   sats på tværs af kommun egrænser". Ministeren bedes redegøre for, hvorledes kvalitetsstyringsordningen konkret vil bidrage til at sikre en fa g- lig forsvarlig og effektiv håndtering af natur - og miljøadministrationen i kommunerne, herunder hvorledes det skal sikres, at kommunerne ikke lader konkrete erhvervs- og byudviklingshensyn gå forud for natur - og miljøhensyn, herunder en redegørelse for de relevante mekanismer i kvalitetsstyringsordningen. Svar Kvalitetsstyringsordningen omfatter ikke planlægningsom rådet. Jeg kan i øvrigt henvise til besvarelsen af spørgsmål 12 samt til min besvare  lse af enslydende spørgsmål 15 (L 86   – samleloven): ” Den faglige bæredygtighed i de nye kommuner er først og fremmest sikret ved, at der bliver tale om langt større kommu ner, og at langt hovedparten af plan-, natur- og miljøopgaverne samles i kommunerne. Der bliver således tale om helt andre og styrkede faglige miljøer i kommunerne i forhold til i dag. Samtidig vil der – i nødvendigt omfang  - ske en udbygning af retningslinierne inden for området. Dette vil allerede finde sted i forbindelse med opfølgningen af de aktuelle lovforslag gennem bekendtgørelser og vejledninger, og det må i øvrigt finde sted løbende. I den forbindelse vil der    - efter lovene er vedtaget - blive nedsat et Kontaktforum med ministeriets samarbejdsparter. Dette initiativ kan bl.a. ses som opføl g- ning af, at der fra flere sider er blevet udtrykt behov for at udbygge retningslinierne på natur - og miljøo m- rådet som forudsætning for, at kommunerne vil kunne  varetage amternes opgaver forsvarligt. Samtidig og supplerende hertil bliver der som et nyt værktøj i kommunernes natur  - og miljøadministration etableret en kvalitetsstyringsordning. Det drejer sig om at etablere procedurer i forbindelse med løsning af opgaver inden for natur- og miljøområdet, som kan bidrage til at sikre bl.a. den tilstrækkelige kvalitet i o   p- gavevaretagelsen i den enkelte kommune. Alt afhængig af ordningens nærmere udformning kan en kv ali- tetsstyringsordning ved f.eks. krav om åbenhed og v ed erfaringsudveksling m.v. ligeledes i praksis med-
2 virke til en større ensartethed kommunerne imellem. Derimod vil kvalitetsstyringsordningen hverken føre til en lempelse eller skærpelse af de substantielle retningslinier. Det skøn, kommunerne er tildelt e  fter lovgivningen, berøres ikke. Det kan alene ske ved ændringer i gældende retningslinier. Da der er nedsat et Kvalitetsstyringsudvalg - ligeledes med repræsentation af ministeriets centrale sam- arbejdsparter - og dets arbejde som følge af valg -udskrivelsen først skal foreligge med udgangen af maj måned, kan jeg ikke her og nu komme nærmere ind på, hvorledes de enkelte elementer i en kvalitetsst  y- ringsordning vil blive udformet. Men det fremgår af kommissoriet for udvalget, at udvalget bl.a. skal ove r- veje hensigtsmæssigheden af forskellige metoder i forhold til opstilling af kvalitetsmål for løsning af v   æ- sentlige lovbestemte opgaver, tilstedeværelsen af de nødvendige kompetencer, koordinering på tværs af kommunegrænser og dokumentation af indsatsen. Udvalgets rapport skal danne grundlag for eventuel udarbejdelse af lovforslag med henblik på fremsættelse i Folk etingssamlingen 2005/06. Endelig bemærkes, at også eventuelle kommunale såkaldte videncentre kan være med til at sikre en e   f- fektiv erfaringsudveksling mellem kommunerne. Der vil således blive taget en række supplerende initiativer til sikring af den faglige bæredygtighed i ko  m- munerne. Som det fremgår ovenfor, er den nødvendige koordinering på tværs af kommunegrænser et emne i Kv    ali- tetsstyringsudvalgets arbejde. Men målet med en kvalitetsstyringsordning er jo netop  - som spørgsmålet er inde på  - at medvirke til at sikre både faglig kvalitet, effektivitet og ensartethed i administrationen  - bå- de med hensyn til den enkelte kommunes administration og ikke mindst i forbindelse med administratio- nen på tværs af kommunegrænser   - inden for de rammer, natur- og miljølovgivningen i øvrigt sætter.”