Europaudvalget 2005-06
EUU Alm.del Bilag 120
Offentligt
238354_0001.png
Danske Lærerorganisationer International
Danish Teacher Trade Unions
Syndicats d'Enseignants Danois
Folketingets Europaudvalg
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Bruxelles, 18. januar 2006
Vedr. Servicedirektivet og det danske uddannelsessystem
Med henvisning til de igangværende EU-forhandlinger om Europa-
Kommissionens forslag til et direktiv om handel med tjenesteydelser i det
indre marked (Servicedirektivet) ønsker Danske Lærerorganisationer Inter-
national at henlede medlemmerne af Folketingets Europaudvalgs opmærk-
somhed på den uklare situation, som en vedtagelse af Servicedirektivet i
den nuværende form kan medføre for det danske uddannelsessystem.
For at bevare uddannelse under fuldstændig regulering af Folketinget er det
væsentligt at sikre, at vedtagelse af Servicedirektivet ikke medfører tvivl
om kompetencefordelingen på uddannelsesområdet.
Europa-Parlamentets udvalg for det Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse
vedtog den 22. november 2005 de ændringsforslag til Servicedirektivet,
som Parlamentet samlet skal stemme om den 15. februar 2006. Dette for-
slag undtager ikke uddannelse fra Servicedirektivets anvendelsesområde.
Ligeledes vil en vedtagelse medføre, at tjenesteydelser af almen økonomisk
interesse (SGEI) fortsat er omfattet af Servicedirektivets anvendelsesområ-
de. I det seneste arbejdsdokument fra Ministerrådet er uddannelse og SGEI
heller ikke undtaget fra anvendelsesområdet.
Der eksisterer ikke en klar definition på forskellen mellem tjenesteydelser
af almen interesse (SGI) og tjenesteydelser af almen økonomisk interesse
(SGEI). Da de nuværende forhandlinger som nævnt ikke har medført en
eksplicit undtagelse af uddannelsesområdet, er det nødvendigt også at und-
tage tjenesteydelser af almen økonomisk interesse (SGEI) fra Servicedirek-
tivet. Hermed sikres det, at Danmark kan opretholde fuld autonomi over
alle dele af uddannelsessystemet.
Vedlagte notat beskriver de problemer, som den nuværende uklarhed i Ser-
vicedirektivet kan medføre.
DLI stiller sig naturligvis til rådighed med yderligere oplysninger.
Med venlig hilsen
Boulevard du Roi Albert II,
5, 9ème étage
B-1210 Bruxelles
Tél +32 2 224 06 70
Fax +32 2 224 06 71
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www.dlint.org
Birgitte Birkvad
Leder af Bruxelles-kontoret
DLI repræsenterer:
- BUPL
- Danmarks Lærerforening
- Dansk Magisterforening
- Dansk Teknisk
Lærerforbund
- Danske Produktions-
højskolers Lærerforening
- Efterskolernes
Lærerforening
- Formidlerne
- Frie Grundskolers
Lærerforening
- Gymnasieskolernes
Lærerforening
- Handelsskolernes
Lærerforening
- Københavns
Lærerforening
- Landsforbundet af Voksen
og Ungdomsundervisere
- Socialpædagogernes
Landsforbund
- Speciallærerforeningen
af 1981
Side 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
238354_0002.png
Bilag til henvendelse til Folketingets Europaudvalg
18. januar 2006/BB/rs
DLI-notat vedr. Servicedirektivet og det danske uddannelsessystem
Kommissionen fremfører i sin argumentation for Servicedirektivet, at serviceindustrien udgør
70 procent af EU’s samlede økonomi. På nuværende tidspunkt er der stor variation i tjeneste-
ydelsers andel af økonomien i de enkelte medlemsstater, men i alle medlemsstaterne udgør of-
fentlige tjenesteydelser en betydelig del af servicesektoren.
I Kommissionens forslag er der ikke foretaget en eksplicit undtagelse af offentlige tjenesteydel-
ser fra direktivforslagets anvendelsesområde. Det kan dog udledes af den gældende EF-traktat
og af direktivforslagets definition af tjenesteydelser, at tjenesteydelser, der er forbundet med
offentlig myndighedsudøvelse og udført af en offentlig myndighed, ikke er omfattet af det tje-
nesteydelsesbegreb, Kommissionen anvender i sit forslag. Afledt af EF-Domstolens praksis må
det vurderes, at ydelser, som falder ind under områderne kultur, uddannelse, social- og retsvæ-
sen, er undtaget fra forslagets bestemmelser under forudsætning af, at disse ydelser er gratis for
borgerne.
På uddannelsesområdet er det imidlertid uklart, hvordan de uddannelsesaktiviteter, som vurde-
res at være af økonomisk karakter, er stillet i direktivforslaget. Dette skyldes først og fremmest,
at der ikke findes en klar definition af forskellen mellem tjenesteydelser af almen interesse
(SGI), som vil være undtaget fra Servicedirektivet via EF-traktaten art. 45, og tjenesteydelser af
almen økonomisk interesse (SGEI). De sidstnævnte er omfattet af EF-traktatens art. 16, og der-
for også omfattet af Kommissionens forslag til servicedirektiv. Inden for den nuværende EU-
lovramme vil det være op til EF-Domstolen at afgøre eventuelle tvivlsspørgsmål, fordi Service-
direktivet ikke definerer forskellen mellem de to kategorier af tjenesteydelser.
Flere områder inden for den nationalt styrede uddannelsessektor vil formentlig kunne blive ka-
tegoriseret som en tjenesteydelse af almen økonomisk interesse (SGEI). Eksempelvis er dele af
efteruddannelsesområdet helt eller delvis privatfinansieret, ligesom en række private uddannel-
ser kan opnå offentligt tilskud, hvis de er godkendt af Undervisningsministeriet. I sidste instans
vil det også her være EF-Domstolen, der kan afgøre, om en uddannelsesydelse falder inden for
kategorien af ikke-økonomisk eller økonomisk interesse. Spørgsmålet vil være, i hvilket om-
fang en domstolsafgørelse kan tilsidesætte den enkelte medlemsstats lovgivning og politiske
intentioner.
Da uddannelse er et suverænt nationalt anliggende (jf. EF-traktatens artikler 149 og 150), finder
DLI det vigtigt, at det fastholdes, at EU-samarbejdet om uddannelse finder sted inden for ram-
merne af den åbne koordinationsmetode. DLI finder, at det vil være yderst problematisk, hvis
der kan opstå usikkerhed om, hvorvidt uddannelse omfattes af Servicedirektivet. Beslutninger
om ændringer af de finansielle forhold omkring uddannelserne skal fortsat være et anliggende
for Folketinget. Det må der ikke kunne herske tvivl om. Det er derfor DLI’s opfattelse, at ud-
dannelse generelt skal undtages fra Servicedirektivet med en eksplicit bestemmelse. Det bety-
Side 1 af 2
+32 2 224 06 70
[email protected]
www.dlint.org
DLI
Boulevard du Roi Albert II 5, 9ème étage
B-1210 Bruxelles
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
238354_0003.png
der, at også den del af uddannelsessektoren, der ikke indgår i kategorien ”almen interesse”
(SGI), undtages fra Servicedirektivet.
En række medlemsstater har foreslået, at uddannelse undtages fra Servicedirektivet. Ligeledes
har bl.a. Frankrig, Østrig og Cypern foreslået, at tjenesteydelser af almen økonomisk interesse
undtages. Det samme har Europa-Parlamentets ordfører på Servicedirektivet, Evelyne Geb-
hardt, foreslået. Et forslag som Parlamentets udvalg for det Indre Marked og Forbrugersikker-
hed i første omgang nedstemte med stemmerne 17 mod 19, men som opretholdes, når Service-
direktivet skal til afstemning ved plenarsamlingen den 15. februar 2006.
Den danske regering har officielt valgt at vente med at udarbejde konkrete ændringsforslag til
Servicedirektivet til efter Parlamentets førstebehandling.
I maj 2005 henvendte DLI sig til Statsministeren for at gøre opmærksom på problemstillingen
vedrørende uddannelsessektorens uklare position i Servicedirektivet. Statsministeren svarede
bl.a., (citat):
”Det er væsentlig for regeringen, at direktivforslaget ikke kommer til at indehol-
de formuleringer, som vil kunne opfattes således, at Traktatens tjenesteydelses-
begreb kommer til at omfatte dele af uddannelsessektoren, der hidtil ikke har væ-
ret omfattet.”
Regeringen og Folketinget skal inden for de næste måneder tage stilling til den danske forhand-
lingslinie i forhold til Servicedirektivet. Det er derfor væsentligt, at Folketingets Europaudvalg
er opmærksom på den videre udvikling i de problemstillinger, DLI rejser i denne henvendelse.
DLI
Boulevard du Roi Albert II 5, 9ème étage
B-1210 Bruxelles
Side 2 af 2
+32 2 224 06 70
[email protected]
www.dlint.org