Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender 5. januar 2006 NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om ændring af Rådets Direktiv 76/895/EEC, 86/362/EEC, 86/363/EEC og 90/642/EEC for så vidt angår maksimalgrænseværdier for visse pestcider i og på cereal ier og visse produkter af animalsk og vegetabilsk oprindelse.   SANCO/10484/2005 rev 2 Kommissionen har ved SANCO/10484/2005 rev 2 fremsat forslag til fastsættelse af EU  - maksimalgrænseværdier (Maximum Residue Level, MRL) for aktivstofferne chlorfenvinph os, penmedipharm og desmedipharm. Det forventes, at forslaget bliver sat til afstemning I Den Stående Komité for Fødevaresikke r- hed og Dyresundhed den 6.-7. februar 2006. De foreslåede grænseværdier fremsættes som følge af hhv. godkendelser af nye anvendels er af sprøjtemidler på visse afgrøder samt nye videnskabelige vurderinger. Det vurderes, at de i forslaget foreslåede maksimalgrænseværdier samlet set vil øge sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forsla get, idet man - arbejder for, at grænseværdierne fastsættes så lavt som muligt under hensyntagen til GAP (God Landbrugsmæssig Praksis) og en sundhedsmæssig vurdering , og - acceptere eventuelle justeringer i forslaget under forudsætning af, at de vurderes at væ  re sundhedsmæssigt acceptable.
Side 2/6 Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender 5. januar 2006 GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om ændring af Rådets Direktiv 76/895/EEC, 86/362/EEC, 86/363/EEC og 90/642/EEC for så vidt angår maksimalgr  ænseværdier for visse pestcider i og på cerealier og visse produkter af animalsk og vegetabilsk oprindelse.   SANCO/10484/2005 rev 2 Resumé Kommissionen har fremsat forslag til direktiv om fastsættelse af maksimalgræ nseværdier for 3 aktivstoffer. Forslaget fastsætter en lang række grænseværdier, der skønnes samlet set at øge sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark. Baggrund Kommissionen har ved SANCO/10484/2005 rev. 2 fremsat forslag til fastsættelse af EU  - maksimalgrænseværdier (MRL, maximum residue level) for aktivstofferne desmedipham, phenmedipham og chlorfenvinphos. Forslaget er fremsat med hjemmel i: Artikel 5 i Rådets direktiv 76/895/EEC om fastsættelse af maksimalgrænsevær dier for pesticidrester på og i frugt og grøntsager. Artikel 10 i Råde ts direktiv 86/362/EEC om fastsættelse af maksimalgrænsevær dier i og på cerealier. Artikel 10 i Rådets direktiv 86/363/EEC om fastsættelse af maksimalgrænsevær dier i og på fødevarer af animalsk oprindelse. Artikel 7 i Rådets direktiv 90/642/EØF om fastsæ ttelse af maksimalgrænsevær pesticidrester på og i visse produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager. Forslaget behandles i en procedure III i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyr   e- sundhed. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Eur   o- pa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalif i ceret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede dire k- tivet.
Side 3/6 Forslaget forventes behandlet med henblik på endelig vedtagelse på mødet i Den Stå ende Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 6.  -7. februar 2006. Nærhedsprincippet Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemm else med nærhed  s- princippet. Formål og indhold Forslaget er en del af EU´s pesticidprogram, der om nogle år skal munde ud i en fuldstændig regulering af samtlige pesticider i Fællesskabet. Kommissionen kan på baggrund af nye brug / anvendelser og nye data fremsætte forslag til grænseværdier. Der er meddelt nye og ændrede brug for de i forslaget nævnte pesticider, som danner grundlag for forslag til ændring af eks i- sterende grænsevæ rdier og fastsættelse af nye grænseværdier. Den aktuelle status vedr. stofferne i forslaget; For aktivstoffet phenmedipham er der allerede nationale MRLs på baggrund af godkendte anvendelser i Danmark i jordbær, rødbeder og b e- deroer. Disse harmoniseres ved forlaget. For aktivstoffet chlorfenvinphos er der fastsat EU MRLs. Der er hverken sat nationale eller EU MRLs for aktivstoffet desmedipham. For de afgrøder, hvor stofferne ikke finder anvendelse, eller hvor der mangler data, eller hvor indholdet ikke overstiger LOD (laveste analytiske detektionsgrænse) fastsættes maksima l- grænse  værd  ien på LOD. EU -maksimalgrænseværdier (MRLs) sat på LOD er mærket med ”*”. På baggrund af aktivstoffet  chlorfenvinphos ikke-optagelse på bilag I til direktiv 91/414 (R å- dets direktiv om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler), for eslås følgende M  RLs sænket, idet ikke optagelse på bilag 1 har den konsekvens, at markedsføring og anvendelse af plant  e- beskyttelsesmidler indeholdende det pågældende stof, efter en given periode ikke længere vil være tilladt. Forsl  aget indeholder følgende ændringer af MRL   s for chlorfenvinphos  i forhold til gældende maksimalgræ nseværdier: MRL i hovedgruppen citrusfrugter sænket fra 1 mg/kg til 0,02* mg/kg. MRL i hovedgruppen trænødder sat til 0,02* mg/kg. MRL i hovedgruppen kernefrugter sænket fra 0,05 mg/kg til 0,02* mg  /kg. MRL i hovedgruppen stenfrugter sænket fra 0,05 mg/kg til 0,02* mg/kg. MRL i hovedgruppen bær og småfrugter sænkes fra 0,05 mg/kg til 0,02* mg/kg. MRL i hovedgruppen diverse frugter sænkes fra 0,05 mg/kg til 0,02* mg/kg. MRL i gruppen rødder og knolde  sænkes fra 0,5 mg/kg til 0,02* mg/kg. MRL i gruppen løg sænkes fra 0,5 mg/kg til 0,02* mg/kg. MRL i gruppen solanacea sænkes fra 0,1 mg/kg til 0,02* mg/kg.
Side 4/6 MRL for agurker sænkes fra 0,1 mg/kg til 0,02* mg/kg. MRL for drueagurk sænkes fra 0,1 mg/kg til 0,0  2* mg/kg. MRL for gruppen curcubitae-uspiselig skræl sænkes fra 0,1 mg/kg til 0,02* mg/kg. MRL for majs sænkes fra 0,1 mg/kg til 0,02* mg/kg. MRL for gruppen blomsterkål sænkes fra 0,1 mg/kg til 0,02* mg/kg. MRL for gruppen hovedkål sænkes fra 0,1 mg/kg ti   l 0,02 mg/kg. MRL for gruppen bladkål sænkes fra 0,1 mg/kg til 0,02* mg/kg. MRL for gruppen salat sænkes fra 0,1 mg/kg til 0,02* mg/kg. MRL for gruppen spinat sænkes fra 0,1 mg/kg til 0,02 mg/kg. MRL for karse sænkes fra 0,1 mg/kg til 0,02* mg/kg. MRL for krydderurter sænkes fra 0,1 mg/kg til 0,02* mg/kg. MRL for selleriblade sænkes fra 0,5 mg/kg til 0,02* mg/kg. MRL for bælgfrugter sænkes fra 0,1 mg/kg til 0,02* mg/kg. MRL for fennikel sænkes fra 0,1 mg/kg til 0,02* mg/kg. MRL for artiskokker sænkes fra 0,  1 mg/kg til 0,02* mg/kg. MRL for vilde svampe sænkes fra 0,05 mg/kg til 0,02* mg/kg. Når aktivstoffer ikke optages på bilag I, skal der inden for en given periode ske tilbagetræ k- ning fra markedet. For chlorfenvinphos har visse medlemsstater dog lov til at anvende stoffet indtil 30. juni 2007, hvorfor følgende MRL værdier foreslås: MRL i hvid-og rødkål hæves fra 0,1 mg/kg til 0,5 mg/kg. MRL for kålrabi hæves fra 0,1 mg/kg til 0,3 mg/kg. MRL for selleri hæves fra 0,1 mg/kg til 0,5 mg/kg. For phenmedipham foreslås som hovedregel fastsættelse af MRL på LOD for alle afgrøder, dog foreslås, på baggrund af go  dkendte anvendelser, følgende: MRL i jordbær på 0,1 mg/kg. MRL i rødbeder på 0,1 mg/kg. MRL i spinat på 0,5 mg/kg. MRL i artiskokker på 0,2 mg/kg. For desmedipham foreslås MRL på LOD for alle afgrøder. Kommissionen vurderer, at de foreslåede grænseværdier for det maksimale rest indhold er sundhedsmæssigt acceptabelt efter de retningslinier, som er fastlagt af Verdenssun  dheds- organisationen WHO. Ved vurderingen er der taget hensyn til ADI (acceptabel daglig indta- gelse hele livet) og ARfD (akut reference dosis), samt GAP (god landbrugsmæssig praksis). Fødevarestyrelsen vurderer, efter forespørgsel hos Danmarks Fødevare Forskning, at de i d   o- kumentet foreslåed e græns  eværdier er sundhedsmæssigt acceptable.
Side 5/6 Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget. Gældende dansk ret Lovgivningen vedr. pesticidrester i fødevarer er fastsat i bekendtgørelse nr. 452 af 9. juni 2005 senest ændret ved bekendt  gørelse nr. 1116 af 23. november 2005 om pesticidrester i f ø- devarer, der indeholder henholdsvis nationale grænseværdier samt gennemfører EU -direktiver på området. Fo  rslaget kan implementeres ved ændring af nævnte bekendtgørelse. Konsekvenser Fødevarestyre lsen vurderer, at de i forslaget foreslåede maksimalgrænseværdier for aktivsto f- ferne er sundhedsmæssigt accepta  ble. En vedtagelse af forslaget skønnes at øge beskyttelsesn  iveauet i Danmark. Forslaget har ingen statsfinansielle eller samfundsøkonomiske  konsekvenser. Høring Forslaget har været   sendt i høring i en række organisationer og offentlige myndigheder i he   n- hold til fødevarelovens § 6 (generel høring), Fødevarelovens § 69 (Det Rådgivende Fødev a- reudvalg) og i henhold til artikel 9 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 178/2002 af 28. juni 2002 om generelle principper og krav i fødevarelovgivningen, om opre t- telse af Den Europæiske Fødevareautoritet og om procedurer vedrørende fødevaresikkerhed (fødevareforordni ngen). Fødevareindustr ien bemærker, at de er afhængige af, at råvarer er så sunde og sikre som m u- ligt, og at de derfor støtter  princippet i at revurdere maksimalgrænseværdier for pesticider i og på lan dbrugsprodukter, efterhånden som nyt videnskabeligt grundlag udvikles. De fin der det vigtigt at grænseværdier for uønskede stoffer i fødevarer fastsættes på EU niveau for at sikre et ensartet niveau for forbrugerbeskyttelse, lige konkurrencevilkår og varernes frie bevæg   e- lighed. Fødevareind ustrien har ikke bemærkninger til de konkre  te forslag. Coop Norden bemærker at de med tilfredshed ser, at chlorfenvinphos nu optages i bilaget med passende lave grænseværdier. Forbrugerrådet  har ingen kommentarer til forslaget.
Side 6/6 Regeringens foreløbige generelle holdning Det er højt prioriteret  fra dansk side at fremme EU's pesticidprogram, hvorefter alle pestici- der, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurd  ering, som leder til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdene i fødevarerne. EU's pesticidprogram er de r- for et vigtigt element i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Det er positivt, at der foretages en stadig justering af fastsatte grænse  vær d- hedsmæssige vurderinger eller om nye anven  delser. Regeringen kan alene stø tte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable, og såfremt der ikke er indtagsproblemer med de foreslåede grænseværdier. Det vurderes, at det foreliggende forslag samlet set øger sun d- hedsbeskyttelsesniveauet og regeringen forholder sig positivt til forslaget. Generelle forventninger til andre landes holdninger Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med- lems stater. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europau  dvalg.