Notat VTUT 0169 19. januar 2006 Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Sagsnr. 1251 Dok-id 404747 Internationalt og Telepolitisk Center Lisbet Mark Ilve Telefon 3392 9869 Telefax 7226 5577 E-post [email protected] Notat til Folketingets Europaudvalg Status over resultaterne på it - og teleområdet under det britiske EU - formandskab 2. halvår 2005 samt oversigt med initiativer for det østrigske EU-formandskab 1. halvår 2006 A. Det britiske EU-formandskab 2. halvår 200 5 1. De vigtigste resultater under det britiske EU-formandskab Briterne har under deres EU-formandskab haft ansvaret for en række sager med betydning for den IKT-politiske dagsorden de kommende år på både europæisk og globalt niveau. På EU -niveau har forhandlinger om i20101, fastsættelsen af en slutdato for overgangen fra analog til digital tv, samt forberedelserne til den kommende revisionen af teledirektivpakken i 2006 været de vigtigste sager. På globalt niveau har anden del af Verdenstopmødet om Info rmationssamfundet2 og den fremtidige forvaltning af Internettet stået i centrum, hvor EU spillede en vigtig rolle i den kompromistekst der blev vedtaget på topmødet i Tunis. Der blev i briternes EU-formandskabsperiode holdt ét rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 1. december 2005 i Bruxelles med it- og telepunkter på dagsordenen samt en digital forvaltning ministerkonference den 24. – workshops og konferencer. 2. Det britiske formandskab har behandlet følgende it - og telesager 2.1 i2010 Som en del af revitaliseringen af Lissabon-strategien og som følge af behovet for at indtænke IKT’s betydning for at nå strategiens målsætninger offentliggjorde Kommissionen den 1. juni 2005 meddelelsen ”i2010  –  et europæisk informationssamfund for vækst og beskæftigelse”. Betydningen af IKT som en del af Lissabon-strategien var hidtil blevet operationaliseret igennem vedtagelsen af flerårige handlingsplaner for IKT -området, de såkaldte eEurop  e 1 Kommissionens meddelelse ”i2010  –  Et europæisk informationssamfund for vækst og beskæftigelse” KOM(2005) 229 2 World Summit on the Information Society (WSIS)
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 2 handlingsplaner3. Den strategiske ramme i2010 erstattede eEurope 2005- handlingsplanen, der udløb ved udgangen af 2005. Kommissionen opstiller i meddelelsen tre overordnede politiske mål: - etableringen af et europæisk informationsrum, som tilbyder sikke  r højhastighedskommunikation til overkommelige priser, værdifuldt og varieret indhold samt digitale tjenester. - EU skal være i verdensklasse inden for IKT  -forskning og innovation og yde præstationer på højde med Europas førende konkurrenters resultater. - et informationssamfund med plads til alle, der stiller offentlige tjenester af høj kvalitet til rådighed og fremmer livskvalitet. På rådsmødet (tele   -delen) den 1. december 2005 blev der vedtaget rådskonklusioner, som støtter op om de politiske mål i meddel   elsen om i2010, og det understreges, at effektive og integrerede IKT politikker på såvel europæisk som nationalt niveau er væsentlige for at nå de revitaliserede Lissabon   - målsætninger for vækst og beskæftigelse. Ligesom et åbent, konkurrencefremmende og innovativt marked for elektroniske kommunikationstjenester er nøgleelementer i en bedre udnyttelse af IKT og en konkurrencedygtig europæisk IKT  -sektor på det globale marked. I rådskonklusionerne omtales også, at rådet støtter Kommissionens forslag til en revision af den regulatoriske ramme for elektronisk kommunikation i 2006 (telepakken) samt retningslinjerne for den administrative styringsmodel for i2010, som skal fastlægge strategien og sikre en løbende tværgående koordination for i2010. På rådsmødet var    styringsmodellen for i2010-initiativet genstand for drøftelse i relation til teksten i rådskonklusionerne.   Danmark var sammen med Holland alene om at fremhæve etableringen af to niveauer i den kommende højniveaugruppe for i2010. 2.2  eTilgængelighed I både i 2010-initiativet og eEurope 2005 handlingsplanen, som udløb med udgangen af 2005, er det en målsætning for Kommissionen, at EU’s befolkning i et så stort omfang som muligt skal kunne deltage i vidensamfundet. For at styrke indsatsen og implementeringen af eksisterende initiativer i informationssamfundet fremlagde Kommissionen den 13. september 2005 en meddelelse om eTilgængelighed4, der bl.a. har til formål at fremme indsatsen for personer med funktionsnedsættelser. Kommissionen foreslår, at de kommende to  år skal bruges til at øge opmærksomheden på eksisterende politikker og fremme implementeringen. Desuden understreger Kommissionen vigtigheden af, at de europæiske og 3 eEurope 2002 for perioden 2000-2002 KOM(2001)140 , eEurope 2005 for perioden 2002-2005 KOM(2002) 263. 4 KOM(2005)425
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 3 nationale standardiseringsorganer samarbejder for at fremme og om nødvendigt udvikle europæiske standarder for eTilgængelighed, ligesom Kommissionen og medlemsstaterne arbejder sammen for at udvikle bestemmelser vedrørende eTilgængelighed inden for offentlige indkøb og fremme brugen heraf i offentlige licitationer. Endelig har Kommissionen til hensigt at fremsætte forslag om et europæisk initiativ vedrørende integration i informationssamfundet i 2008, som vil omfatte ligestilling, IKT-færdigheder og regionale skel. Kommissionen vil i 2007 evaluere de foreslåede aktiviteter, herunder de erfaring er og den viden, der   indsamles de kommende to år på eTilgængelighedsområdet. Et vigtigt værktøj for genereringen af ny viden er udviklingen af evalueringsværktøjer til at vurdere effekten af eTilgængeligheds initiativer. På rådsmødet (tele   -delen) den 1. december 2005 blev der vedtaget rådskonklusioner om eTilgængelighed, som generelt støtter initiativerne, som foreslås i Kommissionens meddelelse, herunder Kommissionens intention om at evaluere effektiviteten af eTilgænglighedsinitiativer og om to år vurde   re mulighederne for iværksættelsen af nye tiltag. 2.3  Overgangen fra analog til digital tv I september 2003 offentliggjorde Kommissionen en meddelelse om overgangen fra analog til digital radio-/tv-spredning5, som beskrev fordelene ved at skifte til digital tv, og som igangsatte debatten om EU-politikken for den fremtidige anvendelse af det frekvensspektrum, som potentielt frigives ved lukningen af det analoge tv-sendenet. Den 26. maj 2005 offentliggjorde Kommissionen meddelelsen om at fremskynde overgangen fra analog til digital tv6. Denne meddelelse indeholder en vurdering af de konklusioner, der kunne drages af en analyse af medlemsstaternes overgangsplaner, der blev gennemført inden for rammerne af eEurope 2005-handlingsplanen. I meddelelsen vurderer Kommissionen, på baggrund af medlemsstaternes forskellige tilgange til overgangen fra analog til digtial tv, at det ikke er realistisk med en bindende fælleseuropæisk lukkedato, men eftersom de økonomiske og sociale fordele ved overgangen til digital tv først f uldt ud opnås for Europa som helhed, når alle medlemsstater har lukket for analog sendemodtagelse, foreslår Kommissionen, at der aftales en slutdato senest i begyndelsen af 2012. På rådsmødet (tele   -delen) den 1. december 2005 blev der vedtaget rådskonklus ioner, som støtter op om Kommissionens meddelelse med særlig fokus på en dato, hvor det analoge tv -sendenet senest skal være lukket. I rådskonklusionerne peges således på, at medlemsstaterne i 2006 bør offentliggøre deres forslag til en dato for overgangen fra analog til digital tv (Kommissionen havde foreslået 2005 i sin meddelelse). Samtidig udtrykkes der en anerkendelse af, at overgangen til digital tv vil stimulere innovation, bedre kvalitet og større udbud af tjenester til forbrugerne samt den revitaliserede Lissabon-strategi. Desuden opfordres medlemsstaterne og Kommissionen til at gå ind i en aktiv debat om anvendelsen af de frigjorte frekvenser, herunder hvordan en fremtidig efterspørgsel efter tjenester, der dækker hele Europa, kan tilgodeses. Endel   ig 5 KOM(2003) 541 6 KOM(2005) 204
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 4 opfordres Kommissionen til at støtte udviklingen af nye og innovative radio -/tv- spredningsteknologier og trådløse teknologier gennem EU’s forsknings   - og udviklingsprogrammer. 2.4  Bedre regulering og revision af telepakken –  gennemgang af det europæiske reg  elgrundlag for elektronisk kommunikation Som forberedelse til revisionen af telepakken, som Kommissionen vil iværksætte i 2006, var der en drøftelse på rådsmødet den 1. december 2005. Drøftelsen var baseret på formandskabets oplæg om, hvilke nøgleområder der bør sættes fokus på i den kommende revision. På baggrund af den politiske drøftelse på rådsmødet konkluderede det britiske formandskab, at udgangspunktet er at sikre en fuldstændig implementering af de eksisterende regler i alle medlemsstater, og samtidig skal fremtidens regulatoriske rammer på IKT -området være afbalancerede, fleksible og sikre konsistens, samt suppleres med en ramme for øget samarbejde i implementeringsfasen. Desuden vedrørte drøftelsen, hvad de respektive roller for Kommissionen og medlemsstaterne skal være i forhold til fastsættelsen af frekvenspolitikken for næste generations netværk (NGN). I forbindelse med den politiske drøftelse på rådsmødet var der generel tilslutning til en mere fleksibel frekvensadministration, men uenighed om administrationen af frekvenserne, og i hvilket omfang der er behov for harmonisering. Der blev lagt op til at fortsætte drøftelserne i 2006. 2.5  Forlængelse af MODINIS  -programmet7 Formålet med Modinis -programmet var at finansiere statistiske udredninger, der er aftalt som led i benchmarking af eEurope2005-handlingsplanens initiativer. Hertil kom informationsindsatser med henblik på spredning af god praksis samt understøttelse af arbejdet med netværks   - og informationssikkerhed gennem dataindsamling, analyse og informationsindsatser. Modinis-programmet udløb ligesom eEurope2005-handlingsplanen med udgangen af 2005. For at sikre kontinuitet har Kommissionen fremsat forslag til en fortsættelse af Modinis  - programmet8 frem til udgangen af december 2006, så der sikre s finansiering af i2010 –  et europæisk informationssamfund for vækst og beskæftigelse i 2006. Fra 2007 vil finansieringen skulle ske ved etableringen af et støtteprogram benævnt ”ICT Policy Support Fund”, som vil dække perioden fra 2007 -2010. Dette er en del af forslaget til rammeprogrammet om konkurrenceevne og innovation (CIP)9 7 Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 2256/2003/EF med he nblik på udvidelse af programmet for 2006 for formidling af god praksis og overvågning af anvendelsen af IKT 8 Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om ændring af beslutning 2256/2003/EF med henblik på forlængelse af programmet i 2006 til støtte for for midling af god praksis og overvågning af indførelsen af IKT 9Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om et ramm  eprogram for konkurrenceevne og innovation (2007-2013) KOM(2005) 121 afløser en række eksisterende programmer. Forslaget til rammeprogram er bygget op om 3 delprogrammer: 1. Iværksætter - og innovationsprogrammet, 2. Støtteprogrammet for IKT-politik (informations- og kommunikationsteknologi), og 3. Programmet ”Intelligent Energi –  Europa”.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 5 Forslaget blev behandlet efter simpel procedure i Europa-Parlamentet, og blev forankret i ITRE-udvalget. Den simple procedure betyder, at forslaget bliver sendt i skriftlig høring  blandt ITRE-udvalgets medlemmer, og at der ikke udpeges en ordfører. Baggrunden for denne procedure var at få vedtaget Modinis  - programmet inden udgangen af 2005, så det kunne gælde pr. 1. januar 2006. Programmet blev vedtaget som A-punkt på rådsmøde (tra   nsport, telekommunikation og energi) –  tele-delen den 1. december 2005. 2.6  Anden del af Verdenstopmødet om Informationssamfundet (WSIS) Det britiske formandskab orienterede om resultatet af WSIS på rådsmødet    - tele- delen den 1. december 2005. Briterne overtog EU-formandskabet umiddelbart før de afgørende forhandlinger   frem mod anden del af WSIS i Tunis den 16.-18. november 2005. Der blev under den tredje forberedelseskonference (PrepCom III) i september 2005 ikke opnået enighed, hvilket medførte, at der   blev afholdt en forlænget forberedelseskonference forud for topmødet i Tunis. Det mest kontroversielle emne på dagsordenen var spørgsmålet om den internationale forvaltning af internettet (Internet Governance), hvor der siden forberedelseskonferencen i september var lagt op til konflikt mellem USA og den øvrige verden, herunder EU, der ønskede, at USA skulle opgive sin unilaterale kontrol med de centrale dele af internettets vitale infrastruktur. En konflikt, som påvirkede det transatlantiske forhold –  ikke mindst på grund af den amerikanske presses udlægning af EU’s position, som en strategi der spillede kontrollen med internettet i hænderne på lande som Kina og Iran. Efter konstruktive forhandlinger blev der opnået enighed om en tekst, der i vid udstrækni  ng bygger på et forslag fra EU10. Det fastslås bl.a., at alle regeringer skal deltage i forvaltningen af internettet på lige fod, at regeringerne er ansvarlige for fastlæggelsen af globale principper for opgavefordelingen mellem regeringerne og andre aktøre r, og at internettet administreres i overensstemmelse med berettigede offentlige interesser og international ret. Endelig fastlægges rammerne for den proces, der skal føre til disse resultater. Aktørerne i denne proces bliver alle interessenter, og rammen om drøftelserne etableres i regi af relevante internationale og/eller mellemstatslige organisationer. Derudover blev det vedtaget, at FN’s Generalsekretær skal nedsætte et ”multistakeholder -forum”, hvor de mere brede drøftelser vedrørende forvaltningen af internettet kan finde sted –  med undtagelse af de spørgsmål, som relaterer direkte til forvaltningen af domænenavnssystemet (herunder forholdet mellem de amerikanske myndigheder og ICANN). 10 EUs forhandlingsposition byggede på tidligere  vedtagne rådskonklusioner og meddelelser fra Kommissionen, særligt rådskonklusionerne fra rådsmødet for it - og teleministre den 27. juni 2005.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 6 På topmødet i Tunis blev forberedelseskonferencens udarbejdede ud  kast til slutdokumenter som forventet godkendt uden ændringer. B. Oversigt med initiativer for det østrigske EU -formandskab 1. halvår 2006 På IKT -området har Østrig fremhævet følgende prioriteter: Bidrage til en succesfuld opstart og implementering af i2010-initiativet for at fastholde IKT som en vigtig del af den revitaliserede Lissabon- strategi. Diskussioner angående revisionen af teledirektivpakken vil starte i 2006 og der forventes forslag til et revideret regelsæt fra Kommissionen i slutningen af 2006, herunder et forslag til en strategi for frekvensforvaltningen. Fremme sikkerhed og interoperabilitet af elektronisk kommunikation og tjenester med henblik på styrkelsen af det indre marked. Opfølgning på Verdenstopmødet om Informationssamfundet (WSIS)   . Og følgende emner forventes at være på det østrigske formandskabs dagsorden for it- og telekommunikationsområdet i første halvdel af 2006: 1. i2010 2. Revision af telepakken/bedre regulering 3. 11. implementeringsrapport 4. Sikkerhed og interoperabilitet 5. Opfølgnin g på Verdenstopmødet for Informationssamfundet   –  WSIS 6. Digital forvaltning 7. En europæisk dagsorden for radiospektrum politik 1. i2010 Det østrigske formandskab vil videreføre arbejdet med og implementeringen af i2010-strategien. Som en del af revitaliseringen af Lissabon-strategien og behovet for anerkendelse af IKT’s betydning for at nå målsætningerne i denne strategi offentliggjorde Kommissionen den 1. juni 2005 sin meddelelse ”i2010  – et europæisk informationssamfund for vækst og beskæftigelse”, som er en holistisk-strategisk ramme for EU’s IKT -politik frem til og med  2010. På rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 27.   -28. juni 2005 vedtog it- og teleministrene at lade IKT-politikken indgå i de nationale reformprogrammer, som led i Lissabon-processen. På rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 1. december 2005 blev der vedtaget rådskonklusioner, som understreger , at IKT skal ses i et horisontalt perspektiv, og de indeholder desuden opfordringer til Kommissionen og medlemsstaterne til at fremme og tilskynde til arbejdet vedrørende: revisionen af reguleringen for elektronisk kommunikation, konvergensudviklingen, betydningen af interoperabilitet, behandling af spektrum,
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 7 IKT-sikkerhed, digital forvaltning og inddragelse af alle befolkningsgrupper (eTilgængelighed), behovet for IKT  -forskning og håndtering af digital rights management (DRM). Det indgår tillige i rådskonklusionerne, at der nedsættes en i2010 -gruppe, som sikrer den organisatoriske forankring og forvaltningen af i2010. Det første møde i denne gruppe forventes at blive holdt i marts eller april 2006. Danmark støtter en fortsættelse og færdiggørelse af de initiativer, som blev igangsat under eEurope2005-handlingsplanen inden for indsatsområderne eHealth, eLearning, eBusiness, eGovernment, eSecurity og Benchmarking. 2. Bedre regulering og revision af teledirektivpakken Der vil under det østrigske formandskab være fokus på revisionen af teledirektivpakken. Kommissionen har tilkendegivet, at der til trods for, at enkelte medlemsstater fortsat ikke har implementeret reguleringen fuldt ud, foreligger et velfunderet erfaringsgrundlag, når revisionen, som vil finde sted i 2006, for alvor tager fart. Kommissionen forventes at stille forslag om en revision af teledirektivpakken inden udgangen af 2006. Det formodes, at forslaget vil omfatte et bredere spektrum af emner og politikområder, end det er tilfældet i den nuværende telepakke. Det forventes, at der vil blive tale om en lang række forskellige retsområder, der vil dække me  diekonvergensen bredt, dvs. primært telekommunikation og media, men også relationerne til andre retsområder såsom digital rights management (DRM) og betalinger. 3. 11. Implementeringsrapport Kommissionen forventes i februar at offentliggøre sin 11. implementeringsrapport, som forventes at give et billede af medlemsstaternes status på telekommunikationsområdet. Siden 1997 har Kommissionen fremlagt en række rapporter om gennemførelsen af telereguleringen i de europæiske medlemsstater for Europa  -Parlamentet og Rådet. Implementeringsrapporterne har til formål at overvåge udviklingen på de europæiske elektr  oniske kommunikationsmarkeder. De foregående rapporter har omfattet data om væsentlige markedsaspekter som for eksempel vækstrater, takster på det rå kobber og   detail- og samtrafiktjenester. Markedsoplysninger og oplysninger om lovgivning og administration bliver som regel indhentet fra de nationale tilsynsmyndigheder ved hjælp af spørg   eskemaer. Kommissionens meddelelse forventes at være en kort sammenfatning,   medens rapportens bilag forventes at indeholde afsnit vedrørende de enkelte medlemsstater samt omfattende statistiske oplysninger om de enkelte markeder, idet nogle figurer viser tal på EU -niveau og andre viser tal på landeniveau.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 8 4. Sikkerhed og interoperabilitet Det østrigske formandskab prioriterer sikkerhed og interoperabilitet for elektronisk kommunikation og tjenester med henblik på at styrke det indre marked og det europæiske medborgerskab. For at nå dette mål vil formandskabet styrke arbejdet for netværks  - og informationssikkerhed i samarbejde med Kommissionen, der forventes at offentliggøre en meddelelse om en europæisk sikkerhedsstrategi. Formandskabet lægger vægt på at inddrage eksisterende initiativer og international koordination samt på en opføl  gning af arbejdet med at bekæmpe spam og skabe tillid til eHandel, herunder særligt sikre identifikations - og autentifikationssystemer. 5. Opfølgning på Verdenstopmødet for Informationssamfundet    –  WSIS Opfølgning på Verdenstopmødet for Informationssamfu   ndet (WSIS) er en prioritet for det østrigske formandskab. FN-arbejdsgruppen om Internet Governance (WGIG) offentliggjorde sin rapport den 15. juli 2005. Rapporten fra WGIG blev sendt i høring, og det britiske formandskab fremsendte et samlet koordineret EU høringssvar. Næste skridt var EU  -forberedelsen af den tredje WSIS forberedelseskonference (PrepCom III) og anden del af topmødet i Tunis. EUs forhandlingsposition var at følge tidligere vedtagne rådskonklusioner og meddelelser fra Kommissionen, særligt   rådskonklusionerne fra rådsmødet for it   - og teleministre den 27. juni 2005. Heri understreges det, at EU anbefaler en ny internationaliseret samarbejdsmodel for at udmønte WSIS -principerklæringens udsagn om den afgørende rolle, som samtlige interessentgru pper, herunder regeringer, den private sektor, civilsamfundet og internationale organisationer, spiller i forhold til forvaltningen af internettet. EU har understreget, at en ny model ikke skal erstatte eksisterende styringsmekanismer og institutioner i den nuværende forvaltningsmodel for internettet. Men det understreges, at disse fora bør internationaliseres og åbnes for en aktiv deltagelse af centrale interessentgrupper. EU fokuserede på spørgsmålet om en internationalisering af styringen af internettets kerneressourcer, herunder domænenavnsystemet, IP  -adresser og root- servers, på topmødet i Tunis. Regeringerne har overfor sine borgere et ansvar for at sikre internettets stabilitet og driftsikkerhed, og på politisk niveau bør der derfor etableres en samarbejdsmodel, der kan sikre alle regeringer politisk indflydelse på områder, der har offentlig interesse. Der blev under PrepCom III ikke opnået enighed, hvilket medførte, at der blev afholdt en forlænget forberedelseskonference forud for Verdenstopmødet    i Tunis. Efter lange forhandlinger, der til tider afspejlede åben strid om de helt essentielle spørgsmål, endte forberedelseskonferencen imidlertid med, at der blev opnået enighed om en tekst, der i vid udstrækning bygger på forslag fra EU. Det fastslås bl.a., at alle regeringer skal deltage i forvaltningen på lige fod, at regeringerne er ansvarlige for fastlæggelsen af globale principper for opgavefordelingen mellem
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 9 regeringerne og andre aktører og for, at internettet administreres i overensstemmelse med berettigede offentlige interesser og international ret. Endelig fastlægges rammerne for den proces, der skal føre til disse resultater. Aktørerne i denne proces bliver alle interessenter, og rammen om drøftelserne etableres i regi af relevante internationale og/eller mellemstatslige organisationer. Derudover blev det vedtaget, at FN’s Generalsekretær skal nedsætte et ”multistakeholder -forum”, hvor de mere brede drøftelser vedrørende forvaltningen af Internettet kan finde sted –  med undtagelse af de spørgsmå  l, som relaterer direkte til forvaltningen af domænenavnssystemet (herunder forholdet mellem de amerikanske myndigheder og ICANN). På topmødet blev forberedelseskonferencens udarbejdede udkast til slutdokumenter som forventet godkendt uden ændringer. Det østrigske formandskab vil arbejde aktivt med opfølgningen på Tunis topmødet. 6. Digital forvaltning Digital forvaltning vil være hovedprioritet for formandskabet. Det forventes, at østrigerne vil have fokus på sikre digital forvaltningstjenester, eIdent  itet, pan- europæisk anvendelse af elektroniske dokumenter (interoperabilitet) og levering af eTjenester gennem europæiske netværk. Kommissionens kommende meddelelse om digital forvaltning og det forventede resultat fra et seminar om digital forvaltning i Wien den 10. februar vil være en del af det underliggende grundlag for udkast til konklusioner, som forventes vedtaget på rådsmødet i juni. Desuden forventes en kommende meddelelse fra Kommissionen om interoperabilitet at få betydning for østrigernes dags  ordenspunkter om digital forvaltning. 7. En europæisk dagsorden for radiospektrum politik Det østrigske formandskab har radiospektrum -politikken på dagsordenen og det forventes, at formandskabet vil prioritere frekvenspolitiske emner set i lyset af ITU's kommende regionale radiokommunikationskonference i 2006 (RRC-06). Det britiske formandskab indledte drøftelsen af dette emne på rådsmødet i december, hvor rådet også vedtog rådskonklusioner, der støtter op om Kommissionens meddelelse om fremskyndelse af overgangen fra analog til digital tv11 og lægger op til, at der skabes enighed om, at 2012 bliver sidste frist for lukning. I konklusionerne opfordres der til, at der skabes fleksibilitet i frekvensplanerne ved bl.a. at sikre retfærdig adgang for alle potentie  lle brugere. og ved at støtte muligheden for fleksibel anvendelse af frigivne frekvenser på 11 KOM(2005) 204
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 10 ITU's kommende regionale radiokommunikationskonference i 2006 - RRC-2006 og den efterfølgende Verdens radiokommunikationskonference, WRC 200712. 3. Kommende M-møder  og konferencer (it- og telekommunikation) Rådsmøder Der vil blive holdt rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 27.  - 28. marts 2006 i Bruxelles. Det er forventet, at dette rådsmøde alene vil omfatte transportministrene. Der vil også afholde s rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2006 i Luxembourg. Rådsmødet (tele  -delen) forventes holdt den 8. juni om eftermiddagen. Den foreløbige dagsorden omfatter følgende it  - og tele punkter: 1. Digital forvaltning Meddelelse fra Kommissionen Rådskonklusioner/udveksling af synspunkter 2. Sikkerhed og tillid Meddelelse fra Kommissionen Information fra Kommissionen/generel drøftelse 3. i2010 Kommissionens første årlige rapport om i2010 Information fra Kommissionen/drøftelse 4. Verdenstopmø det for Informationssamfundet (WSIS) Kommissionens meddelelse om opfølgning på WSIS Kommissionens præsentation/drøftelse 5. Spektrum politik Politisk drøftelse Konferencer og seminarer Under det østrigske formandskab er der planlagt en række konferencer og seminarer på IKT -området. Ministerkonferencer Det fjerde EU –  LAC (Latin American and Caribbean) ministerforum om informationssamfundet, 28. - 29. april 2006 i Lissabon Formålet med dette forum er  - som svar på mandatet fra EU -LAC topmødet fra maj 2004  - udformningen af en deklaration, som fokuserer på den IKT’s sociale påvirkning, og som kan fremlægges ved EU -LAC topmødet for stats - og regeringsledere i Wien 11. –  12. maj 2006. Forummet vil også diskutere det bi -regionale arbejdsprogram for digital 12 WRC –  World Radio Conference, som er en konference under ITU.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 11 inklusion, som blev godkendt ved det forrige forum i Rio de Janeiro i november 2004. I denne kontekst vil forummet: Udveksle erfaringer mht. IKTs påvirkning af social inklusion; Udveksle synspunkter på status for i2010 og eLAC2007 initiativerne mht. udviklingen af informationssamfundet i de to regioner; Diskutere IKT-forskningssamarbejde mellem de to regioner; Udveksle synspunkter mht. til resultaterne og opfølgningen på Verdenstopmødet om Informationssamfundet. Kommissionens ministerkonference om ”IKT for et  inkluderende samfund”, 11.  – 13. juni 2006 i Riga, Letland Konferencen vil dække et bredt spektrum af områder, som er relevante i forhold til IKT og social inklusion, såsom alder, funktionsnedsættelse, geografisk placering, uddannelse mv. Konferencen vil være en mulighed for at diskutere markedet, identificere instrumenter for intervention og at alle interessenter på området bliver inkluderet i diskussionen. Øvrige konferencer og seminarer Internationalt højniveauforskningsseminar ”Trust in the net”, 9. februar 2006 i Wien Seminaret har som formål at samle højniveauaktører fra erhvervslivet, forskningsinstitutioner, regeringer og centraladministrationer samt brugerorganisationer for at diskutere langsigtede forskningsinitiativer for at bekæmpe ondsindet so  ftware og spam og dermed forbedre borgernes og virksomheders tillid til internettet. Der vil på seminaret blive udformet anbefalinger på områderne: Forskningsprioriteter for det 7. rammeprogram som en del af strategien for et sikkert Informationssamfund annonceret i i2010-initiativet; ”Testbeds and validation actions” (tests og validering af dem) for at øge tilliden til internettet; Etablering af partnerskab, bl.a. med eksterne parter, som kan oprettes for at fremme effektiv og maksimal udnyttelse af forskning. International højniveaukonference, ”eGovernment for all Europeans”, 10. februar 2006 i Wien På denne konference vil udvikling og lancering af bæredygtige paneuropæiske eTjenester blive diskuteret. Hovedformålet med dette er at pnå forpligtelser til  et sæt fælles initiativer i forhold til digital forvaltning.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 12 Konferencen vil være opdelt i fire paneler, som hver især vil fokusere på følgende temaer: Sikker og pålidelig digital forvaltning; eIdentiteter –  mod en fælles eID; eDokument anerkendelse i EU, interoperabilitet og arkivering; i2010-initiativet, eTjenester gennem et europæisk digital forvaltnings kompetence netværk. International højniveaukonference, ”European Conference on Security Research”, 20.  - 21. februar 2006 i Wien Formålet med denne k onference er at diskutere mulighederne for en ny europæisk sikkerhedsdagsorden baseret på Kommissionens ”Preparatory Action for Security Research (2004-2006)”, strategisk planlægningsaktivitet samt praktisk erfaring i Kommissionen og i medlemsstaterne. Europæiske styrker og svagheder med hensyn til civil sikkerhedsforskning vil blive evalueret og diskuteret. Konferencen vil være en unik mulighed for at sætte den civile sikkerhed i kontekst og for at forstå baggrunden, som danner grundlaget for udviklingen a f politikker på området. Internationalt højniveauseminar, ”Content for competitiveness   – strengthening the European Creative Industries in the light of the i2010-strategy”, 2.  - 3. marts 2006 i Wien Formålet ved dette seminar er at skabe bevidsthed om vig tigheden af indhold (content) som en europæisk merværdi i sammenhæng med i2010 - initiativet, og seminaret vil også undersøge den rolle, indhold og kreative industrier kan spille ved en horisontal tilgang og ved at inkludere alle relevante sektorer. Der lægg  es op til fem paneldebatter: Europæisk indhold i et globalt og konvergerende marked; Den rolle, public policy kan spille i fremtidens indholdsmarked; Nye business-modeller for indholdsdistribution; Styrkelse af indhold gennem mangfoldighed; Vækst og beskæ ftigelse i indholdsindustrien. International højniveaukonference, ”European ICT  -research and innovation policy –  i2010”, 22.  - 23. marts i Wien Formålet med denne konference er at identificere konkrete tiltag, som kan implementeres på nationalt og på fæll esskabsniveau i forhold til de følgende fire temaer: Styrkelse af støtten til IKT -forskning i Unionen i den offentlige og private sektor samt udvikling af et relevant innovationsmiljø for optagelse af innovative IKT - produkter og -tjenester; Forbedring af effektiviteten i IKT-forskning ved bedre koordination af den europæiske indsats;
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 13 Sætte prioriteter for mellem  - og langsigtet forskning på områder, som Europa bør investere i som følge af globaliseringen; Forbedre tiltag på fællesskabsniveau, så vel som tiltagenes effekt på den totale europæiske forskningsindsats. International højniveaukonference, “eHealth 2006”, 10.    - 15. maj i Malaga, Spanien Internationalt højniveauseminar, ”New IT  -solutions for Courts, Administration of Justice and Legal Information Systems”, 31. maj  – 2. juni 2006 i Wien International højniveaukonference, ”Digital Cultural Heritage”, 21.    - 23. juni 2006 i Salzburg.