Europaudvalget 2005-06
EUU Alm.del Bilag 129
Offentligt
239955_0001.png
Forsvarsministeriet
7. december 2005
Grundnotat
Om Formandskabets forslag til en Rådsvedtagelse om oprettelse af
et instrument for nuklear støtte til tredjelande
– 14075/05 og ADD 1 til samme
1. Baggrund og indhold
Kommissionen har den 7. november 2005 (i engelsk sprogversion) fremsendt et forslag til et
nyt støtteinstrument inden for det nukleare område. Forslaget er fremsat med hjemmel i Eura-
tom-traktatens art. 203.
Forslaget gør det muligt for fællesskabet at bistå tredjelande med udvikling og gennemførelse
af blandt andet nukleare safeguards, hvilket vil bidrage til at sikre mod spredning af nukleart
materiale og dertil knyttet teknologi til ufredelige formål.
Forslaget skal ses i sammenhæng med oprettelse af tilsvarende støtteinstrumenter i forhold til
kandidatlande og mulige kandidatlande, oprettelse af naboskabs- og partnerskabsprogrammer,
samarbejde omkring udvikling og økonomi i andre tredjelande, samt stabilitetsfremme i øv-
rigt.
Formålet er at samle de hidtidige ordninger for støtte til tredjelande indenfor det nukleare om-
råde i én samlet mekanisme. Det er hensigten, at mekanismen skal erstatte de hidtidige støtte-
ordninger til Østeuropa og de tidligere Sovjetstater (PHARE og TACIS) fra 2007.
Der kan ydes økonomisk og praktisk støtte til følgende:
Fremme af en effektiv sikkerhedskultur, især ved vedholdende støtte til nukleare tilsyns-
myndigheder og forstærkning af rammerne for disse, sikrere design, drift og vedligehol-
delse af eksisterende atomkraftværker og andre nukleare anlæg og bedre sikring af disse,
sikker transport, behandling og deponering af nukleart brændsel og radioaktivt affald,
samt udvikling og gennemførelse af effektive strategier for dekommissionering af eksiste-
rende anlæg og oprensning af lokaliteter, hvor der tidligere har været nukleare anlæg.
Fremme af effektive rammer, procedurer og systemer til sikring af tilstrækkelig beskyttel-
se mod stråling fra og sikker deponering af radioaktive stoffer, især radioaktive kilder.
Oprettelse af de nødvendige rammer til indførelse af sikkert bogholderi og kontrol med
fissile materialer (”Safeguards”), etablering og forbedring af fysisk beskyttelse af fissile
Holmens Kanal 42
1060 København K
CVR-nr. 25-77-56-35
Tlf.: 3392 3320 - Fax: 3332 0655
E-post: [email protected]
Internet: www.fmn.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
materialer, samt eksportkontrolmekanismer i forhold til materialer med flere anvendel-
sesmuligheder.
Indførelse af effektivt nukleart beredskab, beredskabsplanlægning, beskyttelse af befolk-
ningen og foranstaltninger til oprensning efter uheld.
Foranstaltninger til fremme af internationalt samarbejde, inklusiv udveksling af informati-
oner og risiko- og trusselsvurderinger.
Gennemførelse og overvågning af tredjelandes overholdelse af internationale traktater og
aftaler og udvikling af effektiver internationale politikker og praksis i overensstemmelse
med disse.
Dette er områder, der allerede i dag støttes via de nuværende mekanismer i EU-regi.
Støtte i henhold til denne mekanisme skal normalt ske i overensstemmelse med flerårige stra-
tegiplaner for tredjelandet eller flere tredjelande samlet. Disse planer skal udfærdiges i dialog
med de berørte lande og vurderes af en komité, der skal oprettes efter reglerne i forslagets
paragraf 20.
Ved særligt trængende behov for hurtig indsats kan Kommissionen dog give en særlig bevil-
ling til støtte til projekter, der endnu ikke er medtaget i en flerårig strategiplan. Hvis beløbet
til gennemførelse af projektet overstiger 10 mio. Euro, skal projektet forinden forlægges
ovennævnte komité.
Paragraf 20 fastlægger de nærmere regler for komiteen, som består af repræsentanter for med-
lemsstaterne under formandskab af Kommissionens repræsentant.
Etablering og drift af safeguards systemer og opbygning af en kultur til kontrol af nukleart
materiale kan være både omkostningskrævende såvel som teknisk og organisatorisk vanske-
ligt. Sådanne projekter kan med fordel gennemføres af multinationale organisationer.
2. Gældende dansk ret
Ingen.
3. Høring
Der ses ikke behov for høringer i Danmark, da forslaget kun har begrænset rækkevidde i
Danmark.
4. Lovgivningsmæssige, samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser
I perioden 2007-2013 forventes gennemførelsen af mekanismen at ske indenfor en ramme på
600-700 mio. Euro. Den danske bidragsandel udgør knap 2 % heraf, svarende til 90-100 mio.
kr.
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Side 2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen omtaler ikke nærhedsprincippet. Det er regeringens holdning, at støtte til 3.
lande på det nukleare område mhp. at øge sikkerheden primært varetages gennem en fælles
EU-indsats. Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er over-
holdt.
6. Foreløbig dansk holdning
Regeringen er umiddelbart generelt positivt indstillet overfor forslaget
7. Generelle forventninger til andre landes holdning.
Forslaget blev senest behandlet på atomarbejdsgruppens møde den 7. december 2005. De øv-
rige lande synes generelt åbne overfor forslaget.
8. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
Side 3/3