Europaudvalget 2005-06
EUU Alm.del Bilag 139
Offentligt
241967_0001.png
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
Det Internationale Kontor
2006-305-0260
VDK40160
GRUNDNOTAT
Vedrørende forslag til Rådets afgørelse om samarbejdsordninger mellem
medlemsstaternes kontorer for inddrivelse af aktiver
Resumé
Efter forslaget skal EU-medlemsstaterne oprette eller udpege et nationalt kontor for inddrivelse
af aktiver, som skal have til opgave – gennem udveksling af bedste praksis og relevante informa-
tioner – at lette opsporing og identificering af udbytte fra strafbare forhold med henblik på de
kompetente retlige myndigheders efterfølgende indefrysning, beslaglæggelse eller konfiskation
heraf. Forslaget vurderes ikke at være i strid med nærhedsprincippet. Forslaget vurderes ikke at
ville have lovgivningsmæssige. Det vurderes desuden ikke at ville have statsfinansielle konse-
kvenser af betydning. Forslaget er fremsat af Østrig, Belgien og Finland. Der ses ikke i øvrigt at
foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget. Fra
dansk side er man overordnet set positiv over for tiltag, der vil kunne medvirke til at effektivisere
bekæmpelsen af den grænseoverskridende kriminalitet.
1. Baggrund
Østrig, Belgien og Finland har fremlagt et forslag til Rådets afgørelse om samarbejdsordninger
mellem medlemsstaternes kontorer for inddrivelse af aktiver.
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Om baggrunden for forslaget er der bl.a. henvist til det såkaldte Haag-program samt handlings-
planen til gennemførelse heraf, hvoraf det bl.a. fremgår, at en styrkelse af redskaberne til at tack-
le de finansielle aspekter af organiseret kriminalitet bl.a. skal ske ved fremme af oprettelsen af
efterretningsenheder vedrørende kriminelle aktiver i EU-medlemslandene.
Forslaget skal – ifølge forslagsstillerne – ses som en videreførelse og videreudvikling af det
samarbejde, der allerede foregår i CARIN-netværket (Cadem Assets Recovery Inter-Agency
Network), som består af udøvere og eksperter med henblik på at forbedre den gensidige viden
om metoder og teknikker vedrørende identificering, indefrysning, beslaglæggelse og konfiskati-
on på tværs af grænserne af udbytte fra strafbare handlinger. Netværket omfatter næsten alle
medlemslande samt flere lande uden for EU.
Forslaget skal desuden ses i sammenhæng med det forslag til en rammeafgørelse om forenkling
af udveksling af oplysninger og efterretninger mellem medlemsstaternes retshåndhævende myn-
digheder, der blev opnået politisk enighed om på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
1.-2. december 2005.
2. Indhold
Efter forslaget skal EU-medlemsstaterne oprette eller udpege et nationalt kontor for inddrivelse
af aktiver, som skal have til opgave at lette opsporing og identificering af udbytte fra strafbare
forhold med henblik på de kompetente retlige myndigheders efterfølgende indefrysning, beslag-
læggelse eller konfiskation heraf.
Kontorerne samarbejder – inden for rammerne af gældende ret – i videst mulig udstrækning bl.a.
med det sigte at udveksle bedste praksis og relevante oplysninger til det nævnte formål.
Så vidt som det er muligt efter national ret, skal der også samarbejdes om sager, der kan føre til
foranstaltninger, der svarer til konfiskation, men som ikke er en strafferetlig sanktion.
Forslaget fastlægger, hvilke nærmere oplysninger en anmodning om at modtage information fra
et andet kontor for inddrivelse af aktiver skal indeholde.
Når der er fremsat en anmodning om information, skal det anmodede kontor lette videregivelsen
af alle relevante oplysninger til det anmodende kontor, medmindre det er påkrævet med en for-
mel anmodning om bistand til fuldbyrdelse af anmodningen i henhold til gældende aftaler, ord-
ninger eller instrumenter i Den Europæiske Union vedrørende gensidig retshjælp eller gensidig
anerkendelse af retsafgørelser i straffesager.
-
2
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det anmodede kontor kan dog nægte at videregive oplysninger, hvis videregivelsen kan vanske-
liggøre en igangværende efterforskning i den anmodede medlemsstat, vil stå i klart misforhold til
en fysisk eller juridisk persons legitime interesse eller på anden måde ikke vil være i overens-
stemmelse med fundamentale nationale grundsætninger.
Kontorerne kan – inden for rammerne af gældende ret – også udveksle information, som de anser
for nødvendige til udførelsen af et andet inddrivelseskontors opgaver, uden der fremsættes en
anmodning herom.
Forslaget fastslår, at oplysninger og dokumenter, der modtages, kun må anvendes til at lette op-
sporing og identificering af udbytte fra strafbare forhold, og det videregivende kontor kan desu-
den pålægge begrænsninger og betingelser for anvendelsen af oplysningerne. Hvis oplysningerne
skal bruges til strafforfølgning, skal der via den gensidige retshjælp indhentes forudgående sam-
tykke fra den medlemsstat, der leverer oplysningerne.
Herudover indeholder forslaget nogle bestemmelser om databeskyttelse, en bestemmelse om at
forslaget ikke berører medlemsstaternes eksisterende forpligtelser vedrørende gensidig retshjælp
eller gensidig anerkendelse af retsafgørelser i straffesager, og endelige en bestemmelse om at
kontorerne skal udveksle bedste praksis.
Forslaget er fremsat under henvisning til traktaten om Den Europæiske Union, særlig artikel 30,
stk. 1, litra a) og b), hvoraf det fremgår, at fælles handling vedrørende politisamarbejde omfatter
operativt samarbejde mellem de kompetente myndigheder, herunder politi, toldmyndigheder og
andre særlige retshåndhævende myndigheder i medlemsstaterne vedrørende forebyggelse, afslø-
ring og efterforskning af kriminelle handlinger (litra a) og indsamling, opbevaring, behandling,
analyse og udveksling af relevante oplysninger, herunder oplysninger som de retshåndhævende
myndigheder er i besiddelse af på baggrund af rapporter om mistænkelige finansielle transaktio-
ner, navnlig via Europol, under overholdelse af relevante bestemmelser om beskyttelse af per-
sonoplysninger (litra b). Forslaget er endvidere fremsat under henvisning til artikel 34, stk. 2,
litra c, hvoraf det fremgår, at Rådet med henblik på at bidrage til opfyldelse af Unionens målsæt-
ninger på initiativ af en medlemsstat eller Kommissionen kan vedtage afgørelser uden, at de dog
indebærer nogen indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmel-
ser.
3. Gældende dansk ret
3.1. Der er hverken inden for politiet eller anklagemyndigheden oprettet specifikke kontorer eller
enheder, der har til formål udelukkende eller primært at beskæftige sig med de opgaver, som
forslaget vedrører.
-
3
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Disse opgaver varetages her i landet af flere forskellige myndigheder inden for politi og ankla-
gemyndighed.
3.2. Om videregivelse af fortrolige oplysninger kan finde sted i de af forslaget omfattede tilfælde
vil som udgangspunkt bero på de almindelige regler om tavshedspligt.
Det er i administrativ praksis almindeligt antaget, at regeringen inden for de rammer, der følger
af grundloven, kan indgå overenskomst med fremmede stater, som bl.a. indebærer, at den danske
stat i et vist omfang er forpligtet til at videregive visse fortrolige oplysninger til udenlandske
myndigheder. I det omfang en sådan international aftale er indgået, vil videregivelse af fortrolige
oplysninger til opfyldelse af den pågældende internationale forpligtelse ikke være uberettiget i
relation til de almindelige regler om tavshedspligt.
Det må endvidere antages, at danske myndigheder i et vist omfang er berettiget til – f.eks. som et
led i mere uformelt samarbejde – at videregive fortrolige oplysninger til brug for andre landes
myndigheder.
Det er næppe muligt generelt at angive, hvornår en sådan videregivelse må anses for berettiget.
Ved den konkrete vurdering af videregivelsens berettigelse må der formentlig navnlig lægges
vægt på formålet med videregivelsen, herunder om videregivelse er af betydning for, at den dan-
ske forvaltningsmyndighed kan varetage sine forvaltningsopgaver, eller til varetagelse af danske
interesser i øvrigt. I den forbindelse vil det bl.a. indgå, om videregivelse sker som led i et gensi-
digt samarbejdsforhold og dermed i denne forstand også til varetagelse af danske interesser.
Herudover må der lægges vægt på forholdene i modtagerlandet, herunder hvordan de fortrolige
oplysninger i praksis må antages at blive anvendt i det pågældende land. Der må også lægges
vægt på, hvilken karakter de pågældende oplysninger har, herunder risikoen for at oplysningerne
eventuelt misbruges.
Ved vurderingen af, om fortrolige oplysninger kan videregives til udenlandske myndigheder, vil
der endvidere kunne søges vejledning i forvaltningslovens § 28 (om videregivelse af oplysninger
til en anden forvaltningsmyndighed) og – i det omfang der er tale om edb-behandlede personop-
lysninger – i reglerne i persondatalovens kapitel 4 (særligt §§ 6-8) og endelig i de i henhold til
persondatalovens § 72 udstedte administrative bestemmelser om videregivelse af oplysninger fra
politiets registre.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
-
4
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget vurderes ikke at ville have lovgivningsmæssige konsekvenser. Det vurderes ikke at
ville have statsfinansielle konsekvenser af betydning.
5. Høring
Forslaget til rådsafgørelse er sendt i høring hos følgende myndigheder, organisationer mv.:
Rigspolitichefen, Rigsadvokaten, Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet, Politidi-
rektøren i København, Foreningen af Politimestre i Danmark, Politifuldmægtigforeningen, Poli-
tiforbundet i Danmark, Advokatrådet, Landsforeningen af beskikkede advokater, Datatilsynet,
Amnesty International samt Institut for Menneskerettigheder.
6. Nærhedsprincippet
Forslagsstillerne har ikke i forslaget eller den ledsagende note redegjort nærmere for forholdet til
nærhedsprincippet.
Regeringen finder på det foreløbige grundlag, at nærhedsprincippet må anses for overholdt, da
formålet med forslaget er at sikre en mere effektiv bekæmpelse af den grænseoverskridende kri-
minalitet ved at indføre en pligt for EU-medlemsstaterne til at etablere særlige enheder, som skal
samarbejde om og lette opsporing og beslaglæggelse mv. af udbytte fra strafbart forhold.
7. Andre landes kendte holdninger
Forslaget er som nævnt fremsat af Østrig, Belgien og Finland. Der ses ikke i øvrigt at foreligge
offentlige tilkendegivelser om øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget.
8. Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side er man overordnet set positiv over for tiltag, der vil kunne medvirke til at effekti-
visere bekæmpelsen af den grænseoverskridende kriminalitet.
9. Orientering af andre af Folketingets udvalg
Grundnotatet sendes – ud over til Folketingets Europaudvalg – også til Folketingets Retsudvalg.
-
5
-