EU-Nyhedsrapport 1. halvår 2006 Økonomi  -  og  erhvervsministeren  repræsenterer  Danmark  i  Rådet  (Ko   n- kurrenceevne) samt varetager dagsordenspunkterne om søtransport i R å- det (Transport, Telekommunikation og Energi).   Denne  nyhedsrapport  redegør  for  det   østrigske   formandskabs  prioriteter for EU i 1. halvår 200 6. Nyhedsrapporten gennemgår de sager, som aktuelt drøftes i EU inden for områderne  konkurrenceevne  og  søtransport.  Rapporten  indeholder  de  su- den en oversigt over de foreløbige dagsordener for rådsmøderne, som a   f- holdes  under  det  østrigske   formandskab  på  de  nævnte  områder.  Det  b e- mærkes,  at  det    østrigske   formandskab  i  løbet  af  formandskabsperioden kan vælge at sætte nye sager på dagsordenen for rådsmøderne eller væ lge at tage sager af dagsordenen.    I  nyhedsrapporten  omtales  endvidere  en  række  sager,  som  hører  under Økonomi  - og Erhvervsministeriet, men som behandles i andre rådsform a- tioner  end  de  ovennævnte.  Det  drejer  sig  fx.  om  sagerne  vedrør   ende  fi- nansielle tjenesteydelser, hvor ministeriet har sagsansvaret, men hvor sa- gerne behandles i Rådet af Økonomi   - og Finansministre (ØKOFIN), hvor finansministeren repræsenterer Danmark. Økonomi  -   og   erhvervsministeren   foretager   løbende   en   overordnet   og langsigtet prioritering af ministeriets samlede EU-indsats gennem udvæ  l- gelse af en række særligt prioriterede sager. Disse sager er beskrevet in d- ledningsvist i Nyhedsrapporten. Det østrigske  formandskabs hovedprioriteter1 er evaluering af tænkepa  u- sen i EU; fremme  af vækst, beskæftigelse, forskning og teknologisk u d- vikling samt samarbejdet om øget  sikkerhed. Desuden skal der fø lges op på  den aftale om de finansielle perspektiver for 2007-2013, som stats- og regeringscheferne indgik på Det Europæiske Råd i d ecember 2005. Bl.a. ved at sikre Europa-Parlamentets støtte til  aftalen. 1 Jf. formandskabets hjemmeside www.eu2006.at/en/the_council_presidency/index.html 31. januar 2006 IS Eksp.nr. 235792 /lbc-dep
2/66 Inden  for  Økonomi  -  og  Erhvervsministeriets  område  vil  formandskabet bl.a.  sætte  fokus  på  udviklingen  af  en  moderne  SMV   -politik.  Formand- skabet vil desuden arbejde for at sikre den nødvendige fremdrift i arbejdet med  rammeprogrammet  for  innovation  og  konkurrenceevne  (CIP)  med henblik på , at der kan indgås en endelig aftale om programmet u nder det finske formandskab i 2. halvår 2006.   Formandskabet prioriterer også det fortsatte  arbejde  med  bedre  regulering  højt,   herunder  ikke  mindst  bedre konsekvensvurderinger af ny EU-lovgivning. Inden for området intelle k- tuelle  ejendomsrettigheder  vil  formandskabet  undersøge  mulighederne for  at  finde  en  løsning  på  de  udestående  spørgsmål  om  EF -patentet.  På det finansielle område vil formandskabet sætte fokus på et forslag om et bedre betalingsformidlingssystem inden for Det indre Marked. Efter  omtalen  af  de  enkelte  sager  er  der  anført,  hvor  man  kan  henvende sig, hvis man vil vide mere. Økonomi  - og Erhvervsministeriets Internati- onale Sekretariat er desuden behjælpelig på tlf.: 33 92 33 50. Nyhedsrapporten  kan  også  findes  på  Økonomi -  og  Erhvervsministeriets hjemmeside www.oem.dk.
3/66 Indholdsfortegnelse 1. Større væsentlige sager    ....................................................................................... 4 2. Erhvervs- industri- og handelspolitik..............................................................10 3. Selskabs- og virksomhedslovgivning ...............................................................13 4. Den finansielle sektor........................................................................................ 21 5. Standardisering og teknisk harmonisering..................................................... 25 6. Andre sager om Det indre marked.................................................................. 28 7. Industriel ejendomsret...................................................................................... 41 8. Skibsfart    ................................ ............................................. 44 9. Danmarks Statistik ........................................................................................... 54 10. Forslag, der er vedtaget siden EU-nyhedsrapporten, 2. kvartal 2005........59
4/66 1. Større væsentlige sager Økono  mi-   og   erhvervsministeren   foretager   løbende   en   overordnet   og langsigtet prioritering af ministeriets samlede EU-indsats gennem udvæ  l- gelse af en række større væsentlige EU -sager. Prioriteringen af sagerne er med til at sikre, at der opnås optimal indflydels e hele vejen igennem EU- beslutningsprocessen.  Herved  sikres,  at  danske  interesser  og  politiske prioriteringer fremmes bedst muligt.   Dette afsnit redegør for de større væsentlige EU -sager inden for Økon  o- mi- og Erhvervsministeriets område. Afsnittet indeh older en kort beskri- velse af de EU-sager og EU-forslag, som prioriteres højt i den kommende tid, og de sager og initiativer, som er prioriteret højt i et mere langsigtet perspektiv.   I   afsnittet   beskrives   en   enkelt   sag   –   forslag   til   ny   EU   - kemikalieregulering  –  som  hører  under  Miljøministeriets  sagsområde. Sagen  behandles  imidlertid  i  EU-regi  både  i  Rådet  (Konkurrenceevne), hvor økonomi - og erhvervsministeren repræsenterer Danmark og i Rådet (Miljø), hvor miljøministeren repræsenterer Danmark. Større væsentl   ige sager på kort sigt Direktivforslaget   om   revision   af   kapitaldækningsregler   (Basel   II  - direktivforslaget), jf. side 25 ØKOFIN  -rådet  nåede  den  7.  december  2004  til  fælles  indstilling  om Kommissionens forslag til ændring af kreditinstitutdirektivet og dire  ktivet om krav til kreditinstitutters kapitalforhold (CAD-direktivet). Forslaget, som er en del af den finansielle handlingsplan, har til formål  at fastlægge  størrelsen  af  den  kapital,     som  pengeinstitutter,  realkreditinsti- tutter,   fondsmæglerselskaber   og   i  nvesteringsforvaltningsselskaber   skal afsætte  for  at  dække  deres  risici.  Formålet  er at  kapitalkravene  i  højere grad end i dag afspejler de faktiske risici, som institutterne påt ager sig. Under  forhandlingerne  har  Danmark  fået  taget  hensyn  til  en  række  d   an- ske ønsker til udformningen af forslaget. Særligt har Danmark opnået g o- de løsninger vedrørende  de danske kassekreditter, ligesom der er foret  a- get  tilpasninger  af  betydning  for  danske  realkreditobligationer  og  skibs- kreditobligationer. Europa-Parlamentet har afgivet en udtalelse om forslaget i september 2005. Rådet har tilsluttet sig denne udtalelse. Forslaget forventes først o  f- fentliggjort i foråret 2006. Kontakt: Finanstilsynet, tlf.: 33 55 82 82. Tjenesteydelser i det indre marked (”Servicedirektivet ”) , jf. side 32 I juli 2002 konkluderede en rapport fra Kommissionen, at det indre mar- ked for tjenesteydelser ikke fungerer tilfredsstillende.
5/66 Kommissionen udsendte i december 2003 en meddelelse om servicesek- torens konkurrenceevne. Meddelelsen konkluderer, at der er behov for en erhvervspolitisk  indsats  til  forbedring  af  den  europæiske  servicesektors konkurrenceevne, bl.a. i lyset af målsætningerne for Lissabon   -strategien. Forslaget, som blev fremsat den 10. februar 2004, udgør en vigtig del af det økono miske reformprogram under Lissabon-strategien. Forslaget er et  rammedirektiv, som omfatter alle  tjenesteydelser. Dog  er en række tjenesteydelser eksplicit undtaget fra forslaget. Forslaget  sigter  for  det  første  mod   at  effektivisere  tjenesteyderes  ret  til etablering i andre medlemsstater ved at fastslå principper for kriterierne i de etablerings- og autorisationsordninger, som værtslandet kan kræve, at servicevirksomhederne opfylder. Forslaget  fastslår  for  det  andet,  at   udveksling  af  tjenesteydelser  mellem medlemsstaterne sker på basis af oprindelseslandsprincippet , dvs. at det er lovgivningen i tjenesteyderens oprindelsesmedlemsstat, der er gælde  n- de for den pågældende ydelse. Direktivforslaget  var  på  dagsordenen  for  Det  Europæiske  Råd  22. 23. marts  2005.  I  konklusionerne  fra  mødet  understreges  betydningen  af  s å- vel  et  fuldt  funktionsdygtigt  indre  marked  for  tjenesteydelser  som  bibe- holdelsen af den europæiske sociale model og behovet for at revidere fo  r- slaget med henblik på at sikre bred konse nsus. Vedtagelse af forslaget skal ske ved fælles beslutningstagen mellem R  å- det  og  Europa-Parlamentet.  Parlamentets  1.  behandling  ventes  afsluttet med afstemning i februar 2006. Kommissionen forventes at fremlægge ændringsforslag og præciseri nger til direktivet, når  Parlamentets udtalelse foreligger. Kontakt: Erhvervs- og Byggestyrelsen, Handels- og Erhvervspolitik, tlf.: 35 46 60 00. Kommissionens  forslag  til  Europa-Parlamentets  og  Rådets  Foror d- ning  vedrørende  Registrering,  Evaluering  og  Autorisation  samt  B e- græn  sninger for kemikalier (REACH), etablering af det Europæiske Kemikalieagentur og om ændring af direktiv 1999/45/EF (præpara t- direktivet) og Forordningen (EF/-) om persistente organiske miljøgi f- te, KOM(2003)644 endelig, jf. side 37 Kommissionen  fremlagde  den  29.  oktober  2003  sit  forslag  til  ny  EU- kemikalieregulering.   Forslaget   er   en   forordning   på   cirka   1200   sider, hvoraf hovedparten er en samling af de eksisterende regler om anvendel- sesbegrænsning. Formålet er at sikre det indre marked for kemikalier og bygger på princippet om, at det er op til industrien at sikre, at produktion og anvendelse af kemiske stoffer sker uden risiko for mennesker og mil-
6/66 jø. Forslaget indeholder fælles regler for både nye og eksisterende kem i- kalier, hvor registrering, vurdering og  godkendelse af kemikalier er ker- nen i forslaget. Forslaget har været behandlet i Europa  -Parlamentet og i Rådet (Konku r- renceevne) og i Rådet (miljøministre). Parlamentet afsluttede 1. læsning den 15. november 2005 med vedtage  lse af ca. 400 ændringsforslag. På  rådsmødet  (konkurrenceevne)  den  13.  december  2005  blev  der  med udgangspunkt i et kompromisforslag fra det britiske formandskab opnået politisk enighed. Kontakt: Miljøstyrelsen, tlf.: 32 66 05 46. Forslag til forordning om EF-patenter, jf. side 42 Kommissionen  fremsatte  i  august  2000  forslag  til  forordning  om  EF- patenter. Formålet med forordningsforslaget er at indføre en ensartet b  e- skyttelse i EU af patenter. EF-patentet vil have enhedskarakter, dvs. at et meddelt EF-patent vil have virkning for hele EU. Der  er  endnu  ikke  opnået  en  endelig  fælles  holdning  til  forordnings   - forslaget. På rådsmødet (Indre marked, forbruger og turisme) den 31. maj 2001  blev  der  opnået  enighed  om  en  fælles  indstilling  til  rammerne  for det  videre  arbejde  med  EF-patentet.  På   rådsmødet  (Konkurrenceevne) den 3. marts 2003 blev der opnået enighed om de overordnede el ementer i  forslaget,  nemlig  sprogspørgsmålet,  domstolsordningen,  de  nationale kontorers rolle samt gebyrspørgsmålet. Europa-Parlamentets   holdning   forelå   den   10.   apri l   2002.   Parlamentet godkendte Kommissionens forslag med en række ændringsforslag. Sagen  har  ikke  været  behandlet  i  Rådet  under  de  nederlandske   ,  luxem- bourgske  og  britiske  formandskaber.  Det  østrigske   formandskab  vil  un- dersøge mulighederne for at finde løsn  inger. Formandskab vil dog afven- te en fælles europæisk høringsproces vedrørende IPR systemet i E uropa, før man eventuelt  vil foreslå løsninger  . Kontakt: Patent- og Varemærkestyrelsen, tlf.: 43 50 80 00.
7/66 Større væsentlige sager på længere sigt Reform af EU’s statsstøtteregler , jf. side 29 Kommissionen har primo juni 2005 offentliggjort en statsstøttehandling s- plan (”State Aid Action Plan”). Denne plan skitserer, hvilke reformer der skal ske på statsstøtteområdet de kommende fire år. Generelt understøtt er Kommissionens statsstøttepolitik Lissabon strateg i- en, der fordrer mindre og mere målrettet statsstøtte. Udvidelsen i 2004 og den  stigende  kompleksitet  i  de  sager,  der  forelægges  Kommissionen, medfører et behov for at strømline statsstøtteprocedurerne og    for at foku- sere på de mest konkurrenceforvridende typer støtte samt gøre statsstøtt e- kontrollen mere forudsigelig. I revisionen vil Kommissionen fokusere på følgende principper: Mindre og mere målrettet statsstøtte. En mere nuanceret økonomisk tilgang. Mere  effektive  procedurer,  bedre  håndhævelse,  større  forudsig e- lighed og forøget gennemsigtighed. Et delt ansvar mellem Kommissionen og medlemsstaterne. Statsstøttehandlingsplanen vil blive gennemført i tre trin. I 2005  -2006 vil Kommissionen  prioritere  ændri  nger,  der  relaterer  sig  til  målene  i  Liss a- bon  strategien.  I  2007-2008  vil  Kommissionen  gennemføre  ændringer  i bl.a. procedurerne. Endelig vil Kommissionen i 2009 evaluere effekterne af statsstøttehandlingsplanen og se på behovet for yderligere tiltag. Kontakt: Konkurrencestyrelsen, tlf. 72 26 80 00. Bedre regulering i EU, jf. side 18 Det Europæiske Råd (DER) i Lissabon i marts 2000 pålagde Kommissi o- nen,  Rådet  og  medlemsstaterne  at  udarbejde  en  fælles  EU   -strategi  for bedre  regulering.  Kommissionen  præsent  erede  i  2002  en  handlingsplan, som  skal  forbedre  og  forenkle  de  lovgivningsmæssige  rammer  i  EU. Handlingsplanen er blevet efterfulgt af en række initiativer, herunder s  e- nest to meddelelser fra Kommissionen om hhv. opdatering og forenkling af eksisterende EU-regler samt en fælles metode til måling af administr   a- tive byrder i EU (begge fra oktober 2005). Der skal i første halvdel af 2006 gennemføres en uafhængig evaluering af Kommissionens  konsekvensvurderingssystem.  Under  det  østrigske  fo r- mandskab skal Kommissionen desuden præsentere forslag til anvendelsen af  ovennævnte  målemetode  til  regelforenkling  samt  til  fastsættelsen  af kvantitative mål for reduktion af de administrative byrder i EU. Bedre r e- gulering er sat på dagsordenen for mødet i   ØKO  FIN den 14. marts 2006 og i Konkurrenceevnerådet d en 29.-30. maj 2006. Bedre regulering ven- tes  desuden  at  blive  behandlet  på  Det  Europæiske  Råd den  15.-16.  juni 2006.
8/66 Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Center for Kvalitet i Erhvervs- regulering, tlf.: 33 30 77 00. Opfølgning på EU  -vækststrategien Bedre konkurrenceevne i Europa - forudsætningen for vækst og beskæftigelse Økonomi  -  og  Erhvervsministeriet  og  Videnskabsministeriet  fremlagde  i juni 2004 EU-vækststrategien: "Bedre konkurrenceevne i Europa   - forud- sætningen   for vækst og beskæftigelse". Strategien indeholder 27 konkrete initiativer til at forbedre væksten i EU inden for områderne velfungere   nde markeder og forskning og innovation.  Initiativerne drejer sig bl.a. om  at sikre, at national lovgivning ikke skaber unødige handelshindringer i det indre  marked,  at  udvikle  et  indre  marked  for  service,  foretage  bedre  ef- fektvurderinger  af  statsstøtte,  sikre  bedre  regulering  samt  sikre  en  mere vækstorienteret  handelspolitik.  Vedrørende  forskning  og  innovation  dr   e- jer det sig bl.a. om en fordobling af EU’s investeringer i forskning og ud- vikling, etablering af et europæisk forskningsråd for grundforskning samt en forstærket EU indsats inden for bærende teknologier som bioteknol o- gi, nanoteknologi samt informations - og kommunikationsteknologi.   En række af initiativerne har været drøftet med interesse i EU. Det drejer sig  bl.a.  om  initiativet  om  at  sikre,  at  national  lovgivning  ikke  skaber unødige handelshindringer, og initiativet om at få foretaget bedre effek  t- vurderinger af statsstøtte. Initiativet om at sikre, at der ikke skabes unød  i- ge handelshindringer, indgik desuden i Kommissionens synteserapport og Konkurrenceevnerådets  key -issue-paper  til  forårstopmødet  i  marts  2005, ligesom Kommissionen og andre medlemsstater har udvist interesse for at etablere et pilotprojekt om dette. Arbejdet  med  at  følge  op  på  strategien  vil  blive  fortsat  i  det  kommende år. Kontakt: Økonomi  - og  Erhvervsministeriet, tlf.: 33 92 33 50  eller Mini- steriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, tlf. 33 92 97 00. Kommissionens 3. søsikkerhedspakke , jf. side 45 Kommissionen   fremlagde   den   23.   november   2005   den   3.   søsikke r- hedspakke. I  modsætning  til  ERIKA  I  og  ERIKA  II  pakkerne  er  den  3.  søsikke   r- hedspakke  ikke  fremlagt  som  opfølgning  på  konkret  større  u   lykke.  For- målet med pakken er imidlertid fortsat målrettet forebyggelse af ulykker til søs samt at sikre en tilstrækkelig opklaring og opfølgning på sådanne ulykker. Pakkens forslag omfatter ændringer til tre eksisterende direktiver, nemlig havnestatskontroldirektivet,  klassifikationsdirektivet  og  overvågningsd i- rektivet.  Herudover  har  Kommissionen  fremlagt  forslag,  der  skal  sætte fokus  på  medlemslandenes  overholdelse  af  deres  flagstatsforpligtelser,
9/66 forslag om fælles principper for ulykkesopklaring, samt   om rederes civil- retlige  ansvar  og  finansielle  sikkerhed.  Endelig  er  der  et  forslag  til  for- ordning  om  gennemførelse  af  Athenkonventionens  regler  om  passage r- skadeansvar. Der er tale om en meget omfattende pakke med en bred vifte af forslag. Pakken har været   ventet et stykke tid, og det må påregnes, at behandli  n- gen af de mange forslag vil række et stykke ind i de kommende forman  d- skaber.  Det østrigske formandskab har således tilkendegivet,  at de alene forventer at kunne prioritere forslagene om ændring overvåg   ningsdirekti- vet og havnestatskontroldirektivet. Kontakt: Søfartsstyrelsen, tlf.: 39 17 44 00.
10/66 2. Erhvervs- industri- og handelspolitik En policy ramme for at styrke EU's industri –  en mere integreret til- gang til industripolitik, KOM (2005) 474 endelig Kommissionen  offentliggjorde  den  5.  oktober  2005  en  meddelelse  om EU's industripolitik. Meddelelsen er en opfølgning på  EU-Lissabon hand- lingsplanen  om  vækst  og  beskæftigelse,  som  blev  offentliggjort  i  juli 2005.  Kommissionen  fastslår  i  meddelelsen,  at  den   europæiske  industri generelt har klaret sig godt, men at der i lyset af globaliseringen, er behov for en række tiltag, der styrker den europæiske konkurrenceevne. På ba g- grund af en screening af 27 industrisektorer opstiller Kommissionen i alt 7 horisontale  initiativer indenfor flg. områder: 1)  IPR og piratkopiering 2) etablering  af en højniveaugruppe om konkurrence, energi og miljø 3) større fokus på eksterne aspekter af konkurrenceevne og markedsadgang 4) styrket regelforenkling 5) forbedring af uddannelsesniveauet inden for forskellige  industrisektorer  5)  håndtering  af  strukturændringer  inden  for industrien  samt  7)  en  integreret  til  gang  til  forskning  og  innovation. Kommissionen opstiller endvidere en række sektorspecifikke initiativer. Meddelelsen  blev  drøftet  af  Rådet  (Konkurrenceevne)  den  28.  -  29.  no- vember  2005.  Meddelelsen  blev  generelt  positivt  modtaget  af  medlems- landene.  Som  opfølgning  på  meddelelsen  har  det  østrigske  formandskab sat  den  på  dagsordenen  for  rådsmøde  (Konkurrenceevne)  den  29.   -  30. maj  til  politisk  debat.  Det  er  meningen,  at  debatten  skal  tage  udgangs- punkt i de fremskridt, der er sket på de enkelte initiativer, siden medd e- lelsen blev offentliggjort.  Formandskabet ønsker desuden, at Rådet ve  d- tager rådskonklusioner om sagen.    Kontakt: Økonomi  - og Erhvervsministeriet, tlf.: 33 92 33 50. WTO’s handelsrunde Den  nuværende  runde  af  friha  ndelsforhandlinger  i  WTO  blev  igangsat  i november 2001 i Doha i Qatar. Den ny runde er døbt ”Doha Udvikling  s- runden” og har særlig fokus på yderligere int egration af udviklingslande- ne i verdensøkonomien og det multilaterale handelssystem. Målet er de  s- uden en nedsættelse af de generelle toldsatser for landbrugs  - og industri- varer, en reduktion af medlemslandenes landbrugs- og eksportstøtte samt fjernelse  af  handelshindringer  i  servicesektoren.  Endelig  indeholder  Do- ha-mandatet  målsætninger  om  adgang  til  medicin  (TRIPs),  reduktion  af brugen af defensive handelsinstrumenter som antidumping og nye, globa- le  regler  for  investeringer,  konkurrence,  gennemsigtighed  i  offentlige indkøb og handelslettelse (de såkaldte Singapore emner). For så vidt a   n- går  investeringer,  offentlige  indkøb  og  konkurrence  besluttede  man  i 2003  på  ministerkonferencen  i  Cancun,  Mexico,  at  udelade  disse  fra Runden. Der var på ministermødet i Hon  gkong i december 2005 enighed om fort- sat at forsøge at afslutte ha ndelsrunden i 2006.
11/66 Det vigtigste enkeltresultat i Hongkong var beslutningen om at udfase al- le  former  for  eksportstøtte  på  landbrugsområdet  senest  i  2013.  Et  andet væsentligt resultat var   en udviklingspakke til de fattigste udviklingslande, selv  om  særligt  USA  ikke  kunne  medvirke  til  100  pct.  told  -  og  kvotefri adgang for disse lande. Med støtte fra især Pakistan og Sri Lanka medvi   r- kede  USA  til  at  begrænse  den  øgede  markedsa   dgang  til  97  pct.  af  egne toldlinier,  således  at  følsomme  produktkategorier  på  især  landbrugs -  og tekstilområdet vil kunne friholdes. EU giver allerede i kraft af ”Alt un  d- tagen Våben” initiativet told  - og kvotefri markedsadgang til alle de fattig- ste lande. Der  var  ikke  fremskridt,  for  så  vidt  angår  de  øvrige  forhandlingsemner, herunder industritold og tjenesteydelser. EU fik relativt lidt på særligt i   n- dustritold  og  tjenesteydelser,  selv  om  man  med  løftet  om  at  udfase  alle eksportsubsidier på landbrugsområdet gav et substan  tielt og politisk vig- tigt bidrag i Hong  Kong. Særligt Brasilien, der optrådte som leder af  en ny stor gruppe af udviklingslande (G110), var uvillig til at medvirke til et ambitiøst resultat på industritold og tjenesteydelser. På baggrund af de hidtidige b eskedne fremskridt kan resultatet fra mini- stermødet  i  Hongkong  betegnes  som  tilfredsstillende,  fordi  det  holder Doha-runden på sporet. Man undgik efter hårde og intensive forhandli  n- ger et sammenbrud som i Cancun 2003 og demonstrerede dermed fortsat global  politisk  vilje  til  at  fastholde  det  multilaterale  handelssystem.  Der blev  endvidere  sat  en  række  vigtige  tidsfr  ister  for  det  videre  arbejde  i 2006. Kontakt: Økonomi  - og Erhvervsministeriet, Internationalt Sekretariat, tlf.: 33 92 33 50. Stål 1. EU’s aftaler om handel med visse stålprodukter EU  har  indgået  bilaterale  aftaler  med  Rusland,  Ukraine  og  Kazakhstan om handel med visse stålprodukter for perioden 2005 -2006. Aftalerne er indgået  i  henhold  til  Aftalen  om  Partnerskab  og  Samarbejde  med  de  tre lande, og de falder bort, hvis og når landene kommer med i WTO. Ko m- missionen  har  allerede  bebudet,  at  aftalerne  ikke  vil  blive  forlænget  ud over 2006. Derudover er der indgået en frihandelsaftale med Tyrkiet om handel med visse stålprodukter.   2. Forhandlinger i OECD om en subsidieaftale På et High -Level møde om stål i OECD den 28.   - 29. juni 2004 blev det besluttet at suspendere forhandlingerne om en aftale om begrænsning  af subsidier til stålsektoren for resten af året. OECD's sekretariat fremlagde i foråret   2005  en  model  eller  en  ramme  (blueprint)  for  en  aftale,  som  de deltagende  lande  blev  bedt  om  at  vurdere  og  kommentere  på.  På  ba  g- grund af landenes kommentarer besluttede sekretariatet, at forhandlinger-
12/66 ne kun vil blive genoptaget, hvis der er udsigt til resultater. På  grund af stor uenighed blandt de største aktører anses det dog for ret usandsynligt, at forhandlingerne genoptages i en nærmere fremtid. 3.  Rusland  –  anti   -dumping  foranstaltninger  over  for  visse  stålprodukter fra EU For første gang i historie n har Rusland indført anti -dumping told mod no- get  tredjeland,  nemlig  på  visse  stålprodukter  (hot/cold  rolled  stainless coils) fra EU. Flere sammenfaldende faktorer har kompliceret sagen: a) Rusland har ba- seret  sine  undersøgelser  på  tolderklæringer,  der  a f  en  eller  anden  grund viser langt lavere priser end de priser, der gælder i EU, b) De europæiske virksomheder  har  ikke  ønsket  at  samarbejde  med  Kommissionen,  og  vil af konkurrencehensyn ikke opgive deres salgspriser, c) Ofte foregår ek s- porten  gennem  agenter  og  mellemmænd,  hvorfor  virksomhederne  ikke kan garantere, at fakturaerne indeholder de ”rigtige” priser. Kommissionen har gennem et år fulgt sagen nøje og har forsøgt gennem utallige møder med de russiske myndigheder og på højt politisk plan ved kommissær  Peter  Mandelson,  der  så  sent  som  den  21.  december  2005 skrev til den russiske handelsminister for at løse problemet. Kontakt: Erhvervs- og Byggestyrelsen, Handel og Erhverv, tlf. 35 46 60 00.
13/66 3. Selskabs- og virksomhedslovgivning Forslag til direktiv om ændring af direktiv om lovpligtig revision af årsregnskaber (erstatter 8.  selskabsdirektiv), KOM(2004) 177 endelig Kommissionen  fremsatte  den  16.  marts  2004  et  forslag  til  direktiv  om lovpligtig  revision  af  årsregnskaber  og  koncernregnskaber  (modern ise- ring af 8. dir.) samt ændring af Rådets direktiver 78/660/EØF (4. dire ktiv - årsregnskaber) og 83/349/EØF (7. direktiv    – konsoliderede reg   nskaber). Forslagets  formål  er  at  styrke  den  lovpligtige  revision  i  EU,  forebygge regnskabsskandaler og medvirke til at genopbygge troværdigheden af og tilliden til selskabers års - og koncernregnskaber. Forslaget  viderefører  i  det  væsentlige  bestemmelserne  i  det  gældende  8. direktiv  om  godkendelse  af  revisorer  og  revisionsvirksomheder.  Herud- over  indarbejdes  principperne  i  Kommissionens  henstillinger  om  hen- holdsvis kvalitetskontrol og revisors uafhængighed. Den lovpligtige rev  i- sion styrkes herudover bl.a. ved,  at der stilles krav om anvendelse af de internationale revisionsstandarder og ved, at der stilles skærpede k  rav til virksomheder af særlig offentlig interesse, herunder at disse skal have en revisions-komité.  Endelig  foreslås  etablering  af  et  offentligt  tilsyn  med revisorerne  og  revisionsvirksomhederne  (”public  oversight”)    samt  be- stemmelser,  der  skal  sikre  samarbejde  mellem  de  offentlige  tilsynsmyn- digheder både indenfor og ude nfor EU. Forhandlinger  i  Rådets  a rbejdsgruppe  samt  med  Europa-Parlamentet  har ført til en række ændringer, som ud fra et dansk synspunkt i det væsentl i- ge har været positive  . Blandt andet er der givet de enkelte medlemsstater en række undtagelses  - og lempelsesmuligheder vedrørende kravet om r e- visionskomitéer. Der  blev  vedtaget generel  indstilling  til  forslaget  den  7.  december  2004 på   ØKO  FIN  rådsmøde.    Det  ændrede  forslag  blev  godkendt  i  Euro  pa- Parlamentet den 28. september 2005 og på et ØKOFIN   -møde den 11. o k- tober 2005. Forslaget forventes endeligt vedtaget i april 2006. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7281.asp. Forslag  til  forordning  om  Statut  for  en  Europæisk  forening  (EA), samt  supplerende  bestemmelser  til  Statutten  for  en  Europæisk  Fo  r- ening  (EA)  for  så  vidt  angår  medarbejderindflydelse  ,  KOM(1993) 252 endelig I forlængels  e af arbejdet med at gennemføre Statutten for det Europæ   iske Aktieselskab har der været et ønske om også at gennemføre ove rnationale virksomhedsformer  på  tilgrænsende  selskabsretlige  områder.  Der  blev
14/66 derfor  i  1992  fremsat  forslag  til  Statut  for  henholdsvis  det  Europæiske Andelsselskab, det Europæiske Gensidige Selskab og en Europæisk Fo r- ening. Forhandlingerne har afventet forhandlinger om først det Europæ   i- ske Selskab og siden det Europæiske Andelsselskab. En  Europæisk  Forening  vil  være  en  juridisk  person, hvor  medlemmerne på tværs af EU’s grænser samler viden eller aktiviteter med det formål d i- rekte eller indirekte at fremme en generel interesse eller specifikke grup- pers interesse. Som  led  i  indsatsen  til  fremme  af  bedre  regulering  har  Kommissionen gennemgået  en  række  forslag,  som  endnu  ikke  er  færdigforhandlet,  jf. meddelelse  fra  Kommissionen  til  Europa-Parlamentet  og  Rådet,  KOM (2005) 462 endelig. På den baggrund har Kommissionen meddelt, at man agter  at  trække  bl.a.  forslaget  om  etablering  af  en  Europæi ske  Forening og det tilhørende direktiv om medarbejderindflydelse tilbage. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7114.asp. Forslag til ændring a  f 2. selskabsdirektiv vedrørende aktieselsk abers kapitalforhold, KOM(2004) 730 endelig Kommissionen  fremsatte  den  29.  oktober  2004  forslag  til  ændring  af  2. selskabsdirektiv fra 1977 om stiftelsen af aktieselskabet samt bevarelsen af og ændringer i dets ka  pital. Direktivet har været genstand for overvejelser om modernisering og fo  r- enkling  såvel  i  SLIM -arbejdsgruppen  (forenkling  af  lovgivningen  i  det indre marked) som efterfølgende i den af Kommissionen nedsatte højn  i- veaugruppes  arbejde  omkring  forslag  til  forenkling  og  modernisering  af selskabsretten i Europa (Winter-gruppen). Med inspiration i dette arbejde har  Kommissionen  udarbejdet  en  handlingsplan  for  det  videre  arbejde med forenkling og modernisering af selskabsretten i EU. Ændringsforsl   a- get  indgår  i   Kommissionens  handlingsplan,  som  prioriteret  på  kort  sigt, dvs.  2003-2005,  og  vil  blive  fulgt  op  af  et  studie  om  mulige  alternative kapitalbevaringssystemer. Ændringsforslaget har til formål at forenkle rammerne for aktieselsk    abers dispositioner  vedrøren de  selskabskapitalen  og  gøre  disse  mere  fleksible baseret  på  en  vurdering  af  det  forsvarlige  i  dispositionen.  Ændringerne vedrører  erhvervelse  af  egne  aktier,  videre  rammer  for  økonomiske  d  i- spositioner og lempelse af krav til vurderinger af indskud af værd  ier i sel- skabet  under  den  klare  forudsætning,  at  selskabets  økon   omiske  forhold tillader det, samt indløsningsret og  – pligt i tilfælde af betydelige aktieb e- siddelser hos en aktionær. Der  blev  på   Rådsmøde  (Konkurrenceevne)  den  28.  -29.  november  2005 opnåe t    generel    enighed    om    forslaget.    Forslaget    afventer    Europa- Parlamentets udtalelse før endelig vedtagelse kan ske. De foreslåede re  g-
15/66 ler om indløsningsret og  – pligt    er udgået af  det foreliggende kompromis- forslag. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7133.asp. Forslag  til direktiv om aktionærers udøvelse  af stemmerettigheder i selskaber, der har deres vedtægtsmæssige hjemsted i en medlemsstat, og  hvis  aktier  er  optaget  til  handel på  et  reguleret  marked,  om  æ   n- dring af direktiv 2004/109/EF, KOM(2005) 685 endelig. Kommissionen har den 10. januar 2006 fremsat ovennævnte direktivfo  r- slag, der skal lette udøvelse af aktionærers rettigheder. Kommissionen ha   r i forberedelsesfasen  gennemført to  åbne høringer om skitser til direkti   v- forslaget, som alle interesserede har haft mulighed for at kommentere på. Kommissionens  overordnede  sigte  med  initiativet  er  at  fjerne  barrierer, der  vanskeliggør  aktionærernes  mul   igheder  for  at  udøve  aktivt  ejerskab, ikke  mindst  på  tværs  af  landegrænserne.  I  den  forbindelse  tilstræber Kommissionen, at der sikres gode rammer for aktionærernes kommunik  a- tion  om  og  indflydelse  på  selskabets  forhold.  Øget  anvendelse  af  it   - værktøjer  anse   s  i  den  forbindelse  for  centrale  hjælpemidler  til  at  unde  r- støtte det ove rordnede sigte om øget aktionærengagement.     Forslaget har følgende målsætninger: - at sikre, at alle generalforsamlinger indkaldes i tilpas god tid, - at sikre, at  relevante oplysninger er tilgængelige  på indkaldelsestid   s- punktet, - at  afskaffe  blokering  af  visse  aktionærrettigheder  og  erstatte  anve  n- delse af sådanne blokeringer med regler om en registreringsdato,   - at fjerne alle juridiske hindringer for elektronisk deltagelse i general- forsamlinger og - at sikre aktionærer, herunder aktionærer bosiddende uden for det p å- gældende selskabs hjemland, enkle midler til at stemme uden at skulle deltage personligt i generalforsamlingen. Forslaget  forventes  ikke  behandlet  på  Rådsmøder  under  det  østr igske formandskab. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf. 33 30 77 00, eller læs m  ere her: http://www.eogs.dk/sw7159.asp. Forslag til ændring af direktiverne om aflæggelse af årsregnskab og koncernregnskab (4./7. direktiv), KOM( 2004) endelig Kommissionen  fremsatte  den  28.  oktober  2004  forslag  til  ændring  af  4. og  7.  direktiv  fra  1978  om  aflæggelse  af  årsregnskab  og  koncernreg   n- skab.
16/66 Ændringen  er  en  følge  af Kommissionens  selskabsretlige  handlingsplan vedrørende  modernisering  af  selskabslovene  og  corporate  gove rnance (selskabsledelse). Ændringsforslagets formål er at: indføre et fælles ansvar for bestyrelsesmedlemmer for indholdet i årsrapporten, forøge gennemsigtigheden omkring nærtstående parters transakti- oner, præcisere oplysningskravene for ikke  -balanceførte dispositioner indføje en redegørelse om corporate governance i et samlet afsnit i årsrapporten. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7301.asp Forslag til Europa-Parlamentets og Rådet direktiv om ændring af Rådets direktiv 78/660/EØF og direktiv 83/349/EØF om årsregnskab for visse selskabsformer og konsoliderede regnskaber Som et led i at reducere byrderne for de små og mellemsto re virksomhe- der indeholdt ændringsforslaget, som blev vedtaget af EU  -parlamentet, en forøgelse af størrelsesgrænserne for de små og mellemstore virksomheder på 20  pct.. I øvrigt er der ikke under forhandlingerne sket større ændri n- ger i det af Kommissionen fremlagte ændringsforslag. Der blev vedtaget en generel indstilling i Rådet den 6. juni 2005. Europa - Parlamentet  vedtog  den  15.  december  2005  en  tekst,  som  også  Rådet kunne godkende. Forslaget forventes endeligt vedtaget under det østrigske formandskab. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7085.asp. Forslag  til  direktiv  om  grænseoverskridende  flytning  af  kapitalse  l- skaber (14. Selskabsdirektiv) Direktivudkastet – der omfatter alle former for selskaber med begræ nset hæftelse   –  vedrører muligheden for at flytte hjemsted fra en me dlemsstat til en anden. Udkastet  har  endnu  ikke  været  fremsat  som  officielt  forslag.    Forslaget indgår  i   Kommissionens  meddelelse  om  modernisering  af  selskabsretten og forbedret virksomhedsledelse i EU, KOM(2003) 282 og den tilhøre n- de handlingsplan. Handlingsplanen og de heri indeholdte konkrete forslag er sendt i fornyet høring med frist den 31. marts 2006. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7157.asp.
17/66 Anvendelse af internationale regnskabsstandarder i EU fra 2005 Den 7. juni 2002 blev forordning nr. 1606/2002/EF om anvendelse af in- ternationale regnskabsstandarder vedtaget. Forordningen, der indgår som et  meget vigtigt element i Kommissionens handlingsplan for finansielle tjenesteydelser, foreskriver, at alle europæ  i- ske virksomheder, som er børsnoterede, fra 200 5 skal anvende de interna- tionale regnskabsstandarder, når de udarbejder deres koncer nregnskab. Formålet med forordningen er, at alle børsnoterede virksomheder i Eur  o- pa for regnskabsår, der starter 1. januar 2005 eller senere, skal uda rbejde koncernregnskaber efter de samme regler. Det skal ske for at forbedre det indre markeds funktion og med det mål i sidste ende at opnå et fælles sæt globale regnskabsstandarder. De  internationale  regnskabsstandarder  udarbejdes  af  International  Ac- counting Standards Board (IASB), der er en privat organisation sammen- sat af internationale regnskabseksperter. I  henhold  til  forordningen  er  der  i  EU  etableret  en  godkendelsesmeka- nisme for de enkelte regnskabsstandarder. Det politiske niveau i godken- delsesmekanismen  udgøres  af  e t  regnskabskontroludvalg,  The  Accoun- ting  Regulatory  Committee  (ARC),  bestående  af  medlemslandenes  r e- præsentanter. Regnskabskontroludvalget skal høres samt rådgive og bistå Kommissionen, der godkender de enkelte regnskabsstandarder. Ved god- kendelsen får sta ndarderne karakter af en forordning og er dermed direkte gældende i medlemslandene. Særligt   én standard viste sig at være meget problematisk   at få go dkendt, nemlig IAS 39. Denne standard vedrører den regnskabsmæssige behan   d- ling  af  finansielle  instrumenter.  Med  finansielle  instrumenter  forstås  u d- lån,  indlån,  aktier,  obligationer,  futures,  optioner  m.v.,  altså  næsten  e t- hvert finansielt aktiv eller forpligtelse. På baggrund af den bekymring for og modstand mod en  godkendelse af IAS 39, som visse europæiske l  ande og organisationer for bank- og for- sikringssektoren udtrykte, valgte Kommissionen i efteråret 2004 at fre m- sætte  forslag  om  en    delvis  godkendelse  af  IAS  39,  dvs.  hvor  visse mere kontroversielle  dele  af  standarden  er  udeladt .  Et  flertal  i  ARC  støttede godkendelsen  af  standarden,  som  herefter  blev  godkendt.  Efterfølgende har  IASB  gennemført  en  ændring  til  IAS  39   ,  som  også  er  blevet  go d- kendt. Med denne ændring   er forskellene mellem IASB’s IAS 39 og den af Kommissionen godkendte standard yderligere reduceret. Status på godkendelsen af standarderne er herefter, at alle grundlæ   ggende standarder er godkendt til anvendelse i EU, IAS 39 dog fortsat med min- dre ændringer.
18/66 Nye  og  ændrede  standarder  samt  fortolkninger  fra  IASB  forelægges  nu løbende  for  EFRAG  og  AR C  med  henblik  på  Kommissionens  efterfø  l- gende godkendelse. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf.: 33 30 77 00, eller læs mere her: http://www.eogs.dk/sw7305.asp. Bedre regulering: Kommissionens meddelelse om gennemførelse af Fællesskabets Lissabon  -program: En strategi til forenkling af de lov- givningsmæssige ra  mmer KOM(2005) 535 Kommissionen præsenterede   i februar 2003 en meddelelse om opdatering og forenkling af fællesskabsretten   (KOM(2003) 71). Meddelelsen, som er et led i udmøntningen af Kommissionens handlingsplan for  bedre regule- ring,  sigter  mod  at  skabe  et  mere  pålideligt,  opdateret  og  brugervenligt EU-lovkompleks. Efter  afslutningen  af  den  første  regelforenklingsfase  præsenterede  Ko   m- missionen i oktober 2003 en rapport om status i forhold til de foreslåede initiativer (KOM(2003) 623). Kommissionen præsenterede en tilsvarende rapport i juni 2004 efter afslutningen på fase 2  (KOM(2004) 432). I  november  2004  vedtog  Konkurrenceevnerådet  15  forslag   til  regelfor- enkling,  som  blev  overdraget  til  Kommissionen.  I  april  2005  bad  Kom- missionen om medlemsstaternes yderligere forslag til forenkling, og efter en  høring  af  en  række  danske  interesseorganisationer  sendte  Danmark  i juni 2005 50 danske regelforenklingsforslag til Kommissionen. Den 27. september 2005 offentliggjorde Kommissionen en ny meddelelse om regelforenkling (KOM(2005) 535). I meddelelsen udstikker Kommis- sionen  planerne  for  et  rullende  regelforenklingsprogram,  som  særlig  vil fokusere på udvalgt e reguleringsområder, herunder bl.a. affalds - og bygge- vareområ det. I et bilag til meddelelsen præsenterede Kommissionen ca. 100 initiat  iver, som over de næste tre år skal forenkle og forbedre de lovgivningsmæss i- ge  rammer  i  EU.  Initiativerne  indebærer    bl.a.  ophævelse  eller tilbageka  l- delse  af  forældede  retsakter,  indsættelse  af  revisionsklausuler  i  fremtidige retsakter,  omarbejdning  af  eksisterende  lovgivning  samt  anvendelse  af  al- ternativer til traditionel regulering. Konkurrenceevnerådet   drøftede   Kommissio  nens   meddelelse   på   deres møder i oktober og november 2005. Rådet hilste Kommissionens initi  ativ velkommen og opfordrede Kommissionen til at gennemføre de f oreslåede forenklinger. De videre drøftelser af konkrete forenklinger vil løbende foregå i de a   n- svarlige rådsformationer.  Bedre regulering er sat på dagsordenen for m ø- det i ØKO  FIN den 14. marts 2006 og i Konkurrenceevnerådet d en 29. - 30.
19/66 maj 2006. Bedre regulering ventes desuden at indgå på DER d  en 15.-16. juni 2006. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Center for Kvalitet i Erhvervs- regulering, tlf.:33 30 77 00 eller læs mere her: http://www.betterregulation.dk Regelforenkling af selskabsretten og reglerne om regnskab og revisi- on. Kommissionens meddelelse om gennemførelse af Fællesskabets Lissabon-program: En strategi til forenkling af de lovgivningsmæss  i- ge rammer KOM(2005) 535 I oktober 2005 præsenterede   Kommissionen en ny meddelelse om regel- forenkling  (KOM(2005)  535).  I  meddelelsen  udstikker  Kommissionen planerne for et rullende regelforenklingsprogram, som særlig vil fokusere på udvalgte reguleringsområder. I  denne  regelforenklingsmeddelelse  indgår  der  forslag  til  en  omarbej d- ning og evt. kodificering af stort set hele det selskabsretlige EU-regelsæ  t og EU-reglerne om regnskab og revision. Forenklingen foreslås iværksat i 2006-2007 afhængig af de løbende høringer herom. De videre drøftelser af konkrete forenklinger vil løbende foregå i de a   n- svarlige  rådsformationer.  For  nærmere  om  Kommissionens  gen   erelle  ar- bejde med bedre regulering se afsnittet ovenfor. Kommissionens meddelelse om en fælles metode til måling af de a   d- ministrative byrder som følge af EU -regulering (KOM (2005) 518 Kommissionen præsenterede i oktober 2005 et forslag til en fælles met o- de  til  måling  af  de  administrative  byrder  som  følge  af  EU  -regulering (KOM (2005) 518). Metoden skal i første omgang anvendes til at fas tslå de  administrative  konsekvenser  af  forslag  til  ny  EU-regulering  i  forbin- delse med Kommissionens konsekvensvurderinger. En række europæiske lande, herunder Danmark, anvender i dag i forske l- ligt omfang den såkaldte Standard Cost Model, der sigter mod at kvant i- ficere de administrative konsekvenser for virksomheder som følge af r e- gulering. Den fælles EU  -metode trækker på e   rfaringerne fra disse lande, og  metoden  minder  således  om  den  metode,  som  a nvendes  til  at  måle virksomhedernes administrative byrder i Danmark (AMVAB). Rådet (ØKOFIN) tilsluttede sig d. 8. november 2005 Kommissionens fo   r- slag til en fælles  EU  -målemetode.  På mødet i december 2005 hilste Det Europæiske Råd (DER) desuden metoden velkommen, og Kommissionen blev opfordret til konsekvent at anvende metoden i sine konsekvensvur- deringer fra januar 2006. DER  opfordrede  desuden  Kommissionen  til  at  undersøge  mulighe derne for at  anvende den fælles EU  -metode til at måle  eksisterende regul ering med henblik på at forenkle reglerne og reducere de admin istrative byrder.
20/66 I samme forbindelse opfordrede DER Kommissionen til at fremsætte fo  r- slag  til,  hvordan  der  kan  fastsættes    kvantitative  mål  for  reduktion  af  de administrative byrder på udvalgte regul eringsområder i EU. Kommissionen ventes at præsentere forslag til anvendelse af met  oden til måling  af  eksisterende  regulering  samt  til  fastsættelsen  af  kvantitative mål  i  begynde lsen  af  2006.  Bedre  regulering  er  sat  på  dagsordenen  for mødet i  ØKO  FIN den 14. marts 2006 og i Konkurrenceevnerådet d en 29. - 30. maj 2006. Bedre regulering ventes desuden at indgå på DER d  en 15.- 16. juni 2006. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Center for Kvalitet i Erhvervs- regulering, tlf.:33 30 77 00 eller læs mere her: http://www.betterregulation.dk Det Europæiske Virksomhedspanel På dansk opfordring oprettede man i 1998 et virksomhedspanel i EU.  Det Europæiske Virksomhedspanel bidrager med nyttig information om vir  k- somhedernes  omkostninger  ved  at  tilpasse  sig  og  følge  ny  lovgivning. Panelet giver Kommissionen informationer om balancen mellem omkost- ninger ved og målet med nye d irektivforslag. Som følge af Kommissionens Handlingsplan  for Bedre Regulering i EU fra 2002 er virksomhedspanelet blevet opprioriteret som redskab i forbin- delse  med  forberedelse  af  nye  direktivforslag.  Virksomhedspanelet  blev desuden nævnt i forbindelse med de pilotprojekter  , som i 2005 skal teste en fælles metode til måling af de administrative byrder i EU. Det  Europæiske  Virksomhedspanel  er  i  2005  blevet  videreudviklet  og opdateret bl.a. som følge af udvidelse af EU med ti nye medlemsstater. I dag dækker virksomhedspanele  t således alle 25 medlemsstater samt No r- ge og Island, og panelet tæller mere end 3000 europæiske virkso mheder. Virksomhedspanelet  skal  styrke  dialogen  mellem  virksomheder  og  be- slutningstagere, og undersøgelserne anvendes bl.a. til at påpege eventue  l- le uhensigtsmæssigheder og reducere virksomhedernes omkostni  nger ved at overholde EU-regler. Undersøgelserne inddrages således i Kommissi  o- nens videre arbejde inden for de undersøgte områder. Der blev i 2005 bl.a. gennemført undersøgelser af   den generelle udvikling i virksomhedernes administrative byrder, af virksomhedernes administra- tive  byrder  ved  Intrastat  samt  af  virksomhedernes  politikker  vedrørende mangfoldighed og anti-diskrimination på arbejdspladserne.  Der forventes i  2006  at  blive  gennemført  6 -7  undersøgelser,  heraf  bl.a.  på  skatteomr  å- det. Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Center for Kvalitet i Erhvervs- regulering, tlf.:33 30 77 00 eller læs mere her: http://www.betterregulation.dk
21/66 4. Den finansielle sektor2 Hvidbog om finansielle tjenesteydelser - KOM(2005)603. Kommissionen har den 5. december 2005 udsendt en hvidbog om "Finan- cial Services Policy (2005-2010)". I hvidbogen beskriver Kommissionen si- ne  overvejelser  om  tilrettelæggelsen  af  initiative  r  om  finansielle  tjeneste- ydelser i perioden 2005-2010. Hvidbogen  er  udarbejdet på  grundlag  af  en  meget  omfattende  høringspr  o- ces, der blev afsluttet gennemført på basis   af grønbogen om finansielle tj e- nester. I hvidbogen lægges op til "bedre regulering" og   til at skabe den rig- tige  ramme  for  regulering  af  den  finansielle sektor.  Kommissionen  under- streger, at EU kun skal lovgive på områder, hvor der kan påvises klare øk o- nomiske fordele ved EU-initiativer. Målsætningerne  for  arbejdet  vil  være  en  "dynamisk  kon solidering".  Ved dynamisk konsolidering forstås; At  fjerne  resterende  væsentlige  barrierer  for  at  finansielle  tjenest  e- ydelser kan leveres og at kapital kan bevæge sig frit overalt i EU til de  laveste  omkostninger  –   med  effektiv  regulering  af  finansielle virksomheder, således at der skabes et højt niveau af finansiel stab  i- litet, fordele for forbrugerne samt forbrugerbeskyttelse Gennemføre, håndhæve og løbende evaluere den gældende lovgi v- ning og konsekvent anvende principperne for bedre regulering ved kommende initiativer; Øget  tilsynsmæssigt  samarbejde  og  samordning  af  tilsynspraksis  i EU,  udbygge  forbindelser  med  andre  globale  finansmarkeder  og styrke EU´s indflydelse på globalt plan; Kommissionen opregner både initiativer, der er i gang, eller som aller ede er bebudet,  og  nye  initiativer.  Kommissionen  nævner  bl.a.  forbrugerrettede initiativer, herunder: opfølgning på grønbogen om realkredit, det reviderede forslag til ændret direktiv om forbrugerkredit, jf. side 35 samt forslaget til direktiv om betalinger i det indre marked, jf. side 23. Kommissionen  har  5.  januar  2006  udsendt  en  fremskridtsrapport  om  ar- bejdet  i  2004-05.  I  rapporten  konkluderer  Kommissionen,  at  98  pct.  af forslagene  i  handlingsplanen  blev  gennemført  inden  periodens  udløb. Samtidig fremhæv  es, at  der er  gjort betydelige fremskridt inden for cor- porate governance området, på det selskabsretlige område, i bekæmpelse af  hvidvask  og  finansiering  af  terrorisme  samt  på  regnskabs -  og  revisi- onsområdet. Kontakt: Finanstilsynet, tlf.: 33 55 82 82. 2Forslag om finansielle tjenesteydelser behandles i EU´s ministerråd   af Rådet af Øk   o- nomi- og Finansministre –   Ø  KOFIN -, hvor finansministeren repræsenterer Da  nmark.
22/66 Forordning   om   oplysninger,   der   skal   ledsage   pengeoverførsler KOM(2005)343 Kommissionen har den 26. juli 2005 fremsat et forslag til en forordning, der skal gennemføre en  anbefaling (SR VII) fra den internationale samar- bejdsorganisation  for  bekæmpelse  af  hvi  dvask  og  finansiering  af  terro- risme  -  FATF.  Forslaget  er  fremsat  i  tilknytning  til  direktivforslaget  om ændring  af  direktiverne  om  hvidvask  og  finansiering  af  terrorisme.    For- slaget  fremsættes  som  en  forordning  for  at  skabe  samme  regler  for  alle pengeoverfø rsler  overalt  i  EU  og  for  at  lette  den  praktiske  afvikling  af overførslerne. Forslaget  skal  finde  anvendelse  på  alle  former  for  pengeoverførselsvir  k- somheder inden for EU. Dette gælder både pengei   nstitutter, udstedere af elektroniske   penge   samt   andre   pengeoverførselsvirksomheder   såsom kortudstedere m.v., såfremt sidstnævntes system anvendes som et peng   e- overførselssystem. Der er mulighed for, at medlemslandene kan undtage giroindbetalinger på op til 1000 euro og frivillige indbetalinger på op til 150 euro til hjælpeorganisationer. Forslaget  indeholder  et  krav  om,  at  pengeoverførsler  til  andre  inden  for EU  skal  ledsages  af  et  kontonummer  eller  et  andet  identifikationsnum- mer, der gør det muligt at spore betalingen til afsenderen. Yderligere o p- lysninger skal kunne stilles til rådighed for politiet inden for 3 dage. Bet a- linger  til  lande  uden  for  EU  skal  ledsages  af  afsenderens  navn,  adresse samt kontonummer. Europa-Parlamentet  forventes  at  afgive  udtalelse  om  Rådets  fælles  in   d- stilling i april-maj 2006. Forordningen foreslås sat i  kraft den 1. januar 2007. Kontakt: Finanstilsynet, tlf.: 33 55 82 82. Direktivforslag om ændring af direktivet om    markeder for finansielle instrumenter (MIFID) –  forlængelse af gennemførelsesfristen KOM(2005)253 Efter  afslutningen  af  forhandlingerne  vedrørende  direktivet  om  markeder for  finansielle  instrumenter  (2004/39/EF)  er  der  fremsat  ønske  om  at  fo r- længe fristen for gennemførelse af direktivet. Ønsket bygger på 2 hensyn. For det første er der tale om et meget omfattende arbejde  med udarbejdelse af  de  direktiver/forordninger,  som  Kommissionen skal  udstede med  tekni- ske gennemførelsesforanstaltninger. Disse direktiver/forordninger forventes offentliggjort i begyndelsen af januar 2006. For det andet skal virksomhe- der, der formidler handel med finansielle instrumenter, gennemføre betyd e- lige ændringer   i organisation, edb-programmer m.v. Kommissionen har den 14. juni 2005 fremsat forslag om at forlænge fristen for  medlemsstaternes  implementering.  Fristen  foreslås  nu  udskudt  med  9
23/66 måned er, dvs. til 31. januar 2007. Derudover foreslås, at virksomhederne får yderligere 9 måneder til at indrette sig på reglerne, således at de nationale regler skal træde i kraft pr. 1. november 2007. Europa-Parlamentet  har  den  15.  december  2005  tiltrådt  Rå  dets  fælles  in  d- stilling om den foreslåede forlængelse. Forslaget forventes endeligt vedtaget i foråret 2006. Kontakt: Finanstilsynet, tlf.: 33 55 82 82. Forslag til direktiv om betalinger i det indre marked – KOM(2005)603 Kommissionen har den 1. december 2005 udsendt et forslag til direktiv om betalinger  i  det  indre  marked  samt  om  ændring  af  direktiverne  97/7/EF, 2000/12/EF og 2002/65/EF. Forslagets hjemmel er Traktatens art. 47, stk. 2 og art. 95 (vedtagelse efter den fælles beslutningstagning   –  Art. 251). Kommissionen  har  beregnet,  at  omkostningerne  ved  de  nuværende  bet  a- lingsformidlingssystemer udgør mellem 2 -3 pct. af medlemslandenes BNP. Ifølge Kommissionens pressemeddelelse ved fremlæggelsen af forslaget er omkostningerne  til betalingsformidling  8  gange  højere  i  det medlemsland, hvor  formidlingen  er  mindst  effektiv  i  forhold  til  det  mest  effektive  med- lemsland. Kommissionens beregninger peger på, at hvis omkostningerne blev reduc e- ret til 20 pct. over det mest effektive betalingsformidlingssystem, ville der på EU -plan kunne opnås en besparelse på 10 mia. euro. For erhvervslivet er besparelserne  anslået  til  50 -100  mia.  kr  årligt.  Effektiviseringen  skal  bl.a. ske ved overgang fra transaktioner med kontant betaling til elektroniske be- talinger. Omkostningerne  ved  grænseoverskridende  betalingstransaktioner  er  større end ved indenlandske transaktioner, fordi medlemslandenes betalingsinfra- struktur er bygget op omkring indenlandske transaktioner. Indenlandske be- talingstransaktioner udgør på EU  -plan mere end 97 pct. af antallet af trans- aktioner. Der er derfor ikke udviklet en tilsvarende effektiv betalingsinfra- struktur for de resterende / grænseoverskridende 3   pct. af de samlede trans- aktioner. Virksomheder, der er omfattet af direktivet, skal søge tilladelse til  at drive betalingsformidling. Virksomheder, der opnår en sådan tilladelse, har ret til at drive grænseoverskridende virksomhed med betalingstjenester. Virkso  m- hederne  skal  herunder  have  adgang  til  betalingsformidlingssystemer  efter regler  som  er  objektive,  proportionale  og  ikke  begrænser  adgangen  mere end det er nødvendigt for at beskytte systemet mod økonomiske tab. Forslaget omfatter både indenlandske og grænseoverskridende betalinger uanset i hvilken valuta. Det vil sige både betalinger i danske kroner,  euro samt øvrige medlemslandes samt tredjelandes valutaer.
24/66 Forslaget harmoniserer udbydere og brugere af betalingstjenesters rettig- heder og pligter, herunder regler om betalingers gennemførelse, frister for gennemførelsen af betalingerne samt ansvar i f orbindelse med gennemfø- relsen. Forhandlingerne  om  forslaget  vil  blive  indledt  under  det  østrigske  fo r- mandskab og forventes afsluttet ved udgangen af 2006. Kontakt: Finanstilsynet, tlf.: 33 55 82 82. Forslag  til  ændring  af  kapitalkravsreglerne  for  kredit  institutter  og fondsmæglere m.fl. i direktiv 2000/12 om adgang til at optage og u  d- øve virksomhed som kreditinstitut samt direktiv 93/6 om kravene til investeringsselskabers   og   kreditinstitutters   kapitalgrundlag,   KOM (2004) 486 –  Basel II-direktivforslaget Forslaget   tilpasser   EU's   regler   om   kapitalkrav   i   kreditinstitutter   og fondsmægler m.fl. til den såkaldte Basel II   -aftale. Basel II-aftalen er ble- vet udarbejdet af Basel Banktilsynskomiteen, som er en komite nedsat af centralbankcheferne i G10-landene i 19753. Efter de nuværende regler skal kapitalkravet opgøres på samme måde for alle  virksomheder.  Hensigten  med  forslaget  er  at  fastlægge  størrelsen  af den  kapital,  pengeinstitutter,  realkreditinstitutter,  fondsmæglerselskaber og investeringsforvaltningsselskaber skal afsætte for at dække deres ris i- ci, således at kapitalkravene i højere grad end i dag afspejler de faktiske risici, som institutterne påtager sig. Forslaget indeholder endvidere regler om markedsdisciplin ved at skæ  rpe kravene til åbenhed overf or offentligheden. Reglerne skal senest træde i kraft for 2007, på nær reglerne for anvende l- se af de mest avancerede metoder til opgørelse af kreditrisiko og operat i- onel risiko, som træder i kraft for 2008. På ØKOFIN   -rådsmødet den 7. december 2004 blev   der opnået fælles in   d- stilling om teksten til forslaget. Europa-Parlamentet har afgivet udtalelse om forslaget i september 2005. Rådet  har tilsluttet sig denne udtalelse. Forslaget forventes offentliggjort i løbet af foråret 2006. Kontakt: Finanstilsynet, tlf.: 33 55 82 82.   3 Komiteen består  af repræsentanter fra banktilsynsmyndigheder og centralbanker i Be  l- gien,  Canada, Frankrig, Tyskland, Italien, Japan, Luxembourg, Nederlandene, Spanien, Sverige, Schweiz, Storbritannien og USA.