Justitsministeriet Lovafdelingen Dato 31. januar 2006 Kontor: EU-kontoret Sagsnr.: 2005-611-0020 Dok.: LLM40012 Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk Orienteringsnotat  om  de  større,  væsentlige  EU---sager  på  Justitsministeriets  område,  der  må forventes at komme op under det østrigske formandskab (1  . halvår 2006 66 6)))) Formueret 1.   Forbrugerkredit   ––   ændret   forslag   til   Europa---Parlamentets   og   Rådetsts   direktiv   om harmonisering     af     medlemsstaternes     love     og     administrative     bestemmelser     om forbrugerkredittttaftaler aftaler og ændring af Rådets direktiv 93/13/EF Kommissionen  fremsatte  den  11.  september  2002  et  forslag  til  direktiv  om  harmonisering  af medlemsstaternes  love  og  administrative  bestemmelser  om  forbrugerkredit  (KOM  (2002)  443 endelig).  Ved  udtalelse  af  23.  september  2003  forkastede  Europa-Parlamentet  Kommissionens forslag og opfordrede Kommissionen til at stille et nyt forslag. Den 2. april 2004 afgav Europa- Parlamentet endnu en udtalelse om forslaget og stillede i den forbindelse 152 ændringsforslag til direktivforslaget. På den baggrund fremsatte Kommissionen den 28. oktober 2004 et ændret direktivforslag, som imidlertid blev trukket tilbage på Kommissionens eget initiativ i december 2004. Den 7. oktober 2005 har Kommissionen fremsat et nyt ændret direktivforslag (KOM (2005) 483 endelig). Direktivforslaget  skal  afløse  og  samtidig  modernisere  det  gældende  forbrugerkreditdirektiv (direktiv 87/102/EØF, som ændret ved direktiverne 90/88/EØF og 98/7/EF). Mens Kommissionen ved direktivforslaget af 11. september 2002 foreslog, at man sigtede mod totalharmonisering  i  enhver  henseende,  har  Kommissionen  ved  forslaget  af  7.  oktober  2005 foreslået,   at   der   på   visse   punkter   gives   spillerum   for   en   vis   forskelligartet   national gennemførelse. Direktivforslaget indebærer dog fortsat som udgangspunkt en totalharmonisering,  mens  det  eksisterende  forbrugerkreditdirektiv  (87/102/EØF)  alene  er  et minimumsharmoniseringsdirektiv.
- Direktivforslagets anvendelsesområde er foreslået reduceret. Blandt andet omfatter det ændrede direktivforslag – i modsætning til forslaget af 11. september 2002 – ikke kreditaftaler sikret ved pant i fast ejendom. Endvidere er en række bestemmelser og forpligtelser for medlemsstaterne taget  ud  af  direktivforslaget.   Blandt  andet  er  der  ikke  længere  krav  om  registrering  af kreditgivere og kreditformidlere, og det kræves ikke længere, at der oprettes en central database over skyldnere, der har gjort sig skyldig i betalingsforsømmelse.   Direktivforslaget  indeholder  dog  fortsat  forslag  til  en  række  væsentlige  nye  regler,  som  –  i forhold  til  det  gældende  forbrugerkreditdirektiv  –  vil  indebære  en  udvidet  fællesskabsretlig regulering af området for forbrugerkredit. Det drejer sig navnlig om følgende forslag: Krav om, at reklamer for kreditaftaler ledsages af nærmere angivet information om årlige omkostninger i procent mv., krav om kreditgiver og kreditformidlers forudgående orientering og rådgivning af forbrugeren  om  årlige  omkostninger  i  procent  mv.  og  indførelse  af  en  generel  14  dages fortrydelsesret ved indgåelse af kreditaftaler. Grundnotat  er  sendt  til  Folketingets  Europaudvalg  og  Retsudvalg  den  1.  november  2002. Justitsministeriet har i november 2005 iværksat en fornyet høring over direktivet i lyset af det ændrede direktivforslag af 7. oktober 2005. Det forventes, at det østrigske formandskab vil arbejde for, at direktivforslaget fremmes i løbet af   1.   halvår   2006.   Forslaget   er   sat   på   den   foreløbige   dagsorden   for   rådsmøderne   (konkurrenceevne)  den    13.  marts  2006  og  den  29.-30.  maj  2006  med  henblik  på  afgivelse  af fremskridtsrapport eller politisk enighed.     Vejtransport 2.   Forslag til Europa---Parlamentets og Rådets direktiv om kørekort (3. kørekortdirek kk ktiv) tiv) Kommissionen   fremsatte   den   5.   december   2003   et   forslag   til   tredje   kørekortdirektiv (KOM(2003) 621 endelig), som skal afløse det eksisterende direktiv om kørekort.   Formålet  med  Kommissionens  forslag  er  bl.a.  at  mindske  muligheden  for  forfalskninger  af kørekortet. Det foreslås, at der fremover kun skal være én EF-kørekortmodel, og at der skal være mulighed for at indsætte en mikroprocessor i kørekortet.   Det foreslås også, at gyldighedstiden for kørekort og hyppigheden af lægekontrol harmoniseres. Kørekort,  der  udstedes  eller  fornyes  efter  direktivets  ikrafttræden,  skal  efter  forslaget  have  en begrænset administrativ gyldighed, således at kørekort jævnligt opdateres.  
- Forslaget  indeholder  regler  om  at  indføre  kørekort  for  knallerter.  Endvidere  foreslås  visse  af kørekortkategorierne ændret, og kategorier, der tidligere var valgfrie, gøres obligatoriske. Som eksempel kan nævnes, at kategorien ”lille bus” foreslås indført i alle medlemslande. Endvidere foreslås   det,   at   alderskravene   for   erhvervelse   af   kørekort   til   nogle   kategorier   ændres. Alderskravet for erhvervelse af kørekort til større busser foreslås f.eks. hævet til 24 år.   Herudover indføres der mindstekrav til køreprøvesagkyndiges grund- og efteruddannelse.   Grundnotat om direktivforslaget er den 20. juli 2004 sendt til Folketingets Europaudvalg og den 21. juli 2004 til Folketingets Retsudvalg.   Folketingets  Europaudvalg  blev  orienteret  om  sagen  forud  for  rådsmødet  (Transport,  Tele- kommunikation  og  Energi)  den  7.-8.  oktober  2004,  hvor  der  blev  opnået  politisk  enighed  om direktivforslaget.       Den   23.   februar   2005   afgav   Europa-Parlamentet   udtalelse   ved   førstebehandlingen   af Kommissionens forslag. Europa-Parlamentet stillede i den forbindelse en række ændringsforslag. Det østrigske formandskab har ikke i forbindelse med planlægningen af sin formandskabsperiode sat  direktivforslaget  på  dagsordenen  for  nogen  af  rådsmøderne  i  1.  halvår  2006.  Det  kan imidlertid ikke udelukkes, at et af medlemslandene vil udnytte retten til at kræve, at sagen sættes på dagsordenen, jf. Rådets forretningsorden. Dyrebeskyttelse 3.   Forslag til direktiv om minimumsforskrifter til beeeeskyttelse skyttelse af slagtekyllinger Kommissionen    har    den    30.    maj    2005    fremsat    et    forslag    til    Rådets    direktiv    om minimumsforskrifter  til  beskyttelse  af  slagtekyllinger.  Der  findes  ikke  i  forvejen  særlige  EU- regler for dette specifikke område.   Direktivet vil indebære, at der på fællesskabsplan fastsættes mindstekrav til indretning og drift af produktionssystemer  og  kyllingehuse,  herunder  bestemmelser  om  belægningsgrad,  lysforhold, adgang til foder og tør strøelse, støjniveau, inspektion, rengøring og desinfektion, opbevaring af kontroloptegnelser samt om operative indgreb. Dertil kommer bestemmelser om veterinært tilsyn og   kontrol   ved   slagtning   samt   om   uddannelse   af   personer,   der   beskæftiger   sig   med slagtekyllinger.
- Forslaget blev præsenteret på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18. juli 2005, og der har siden været afholdt syv møder i Rådets arbejdsgruppe. På baggrund af drøftelserne foreligger forslaget nu i revideret udgave.   Justitsministeriet  har  den  6.  oktober  2005  sendt  et  grundnotat  om  forslaget  til  Folketingets Europaudvalg.   Europa-Parlamentets  udtalelse  om  forslaget  forventes  i  februar/marts  2006.  Det  østrigske formandskab  har  medtaget  forslaget  på  en  foreløbig  dagsorden  for  rådsmødet  den  22.-23.  maj 2006 (landbrug og fiskeri) til politisk enighed eller endelig vedtagelse. Civilretligt samarbejde 4.   Forordning om betalingspåbudsordre Kommissionen  fremsatte  den  19.  marts  2004  et  forslag  til  Europa-Parlamentets  og  Rådets forordning om indførelse af en europæisk betalingspåbudsprocedure (KOM(2004) 173 endelig). Forslaget  sigter  mod  at  fastsætte  fælles  europæiske  regler,  der  skal  tjene  til  hurtig  og  effektiv inddrivelse af ubestridte krav. Efter forslaget kan en kreditor anmode en domstol om at sende en betalingspåmindelse  vedrørende  et  forfaldent  pengekrav.  Betalingsmeddelelsen  forkyndes  for sagsøgte, idet denne anmodes om enten at efterkomme kravet eller at bestride kravet inden for en bestemt  tidsfrist.  Hvis  sagsøgte  undlader  dette,  udstedes  en  betalingspåbudsordre,  hvorefter kravet  vil  kunne  tvangsfuldbyrdes.  Gør  sagsøgte  indsigelse  mod  kravet,  fortsætter  sagen  som udgangspunkt som en almindelig civil sag.   Forslaget tillige med et grundnotat herom er sendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg den  5.  juli  2004.  Høringssvar  og  en  høringsoversigt  vedrørende  forslaget  er  den  9.  november 2004 sendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg.   På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 1.- 2. december 2005 blev de overordnede linier i forslaget godkendt.   Det  østrigske  formandskab  har  sat  som  mål  at  opnå  endelig  vedtagelse  af  forslaget  under formandskabet. Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Amsterdamtraktaten, finder derfor anvendelse. Foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, vil ikke være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
- Forslaget  er  sat  på  den  foreløbige  dagsorden  for  rådsmødet  (retlige  og  indre  anliggender)  den 20.- 21. februar 2006. Med henblik på herefter at opnå endelig vedtagelse er forslaget endvidere sat på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 27.- 28. april 2006. 5.   Forordning om småkravsprocedure Kommissionen  fremsatte  den  15.  marts  2005  et  forslag  til  Europa-Parlamentets  og  Rådets forordning om indførelse af en europæisk småkravsprocedure. Forslaget  har  til  formål  at  indføre  en  europæisk  procedure  for  behandling  af  småkrav  med henblik  på  at  forenkle  og  fremskynde  behandlingen  af  krav  af  mindre  værdi  og  at  nedbringe omkostningerne.  Proceduren  skal  stå  til  rådighed  for  parterne  som  et  alternativ  til  f.eks. almindelig domstolsbehandling. Blandt hovedpunkterne i forslaget kan nævnes, at der som udgangspunkt er tale om en skriftlig procedure, at der er fastsat tidsfrister for sagens behandling, at retten berammer bevismidlerne og omfanget af bevisførelsen, at retten om fornødent bistår parterne, der ikke er forpligtet til at lade sig repræsentere ved advokat, og at den vindende part kun i begrænset omfang kan få tilkendt sagsomkostninger til dækning af advokatbistand. Forordningsforslaget indeholder desuden regler om anerkendelse og fuldbyrdelse af domme efter småkravsproceduren.  Efter  forslaget  kan  en  dom  afsagt  af  en  medlemsstat  i  en  europæisk småkravsprocedure fuldbyrdes umiddelbart uden anvendelse af en eksekvaturprocedure (det vil sige en procedure i fuldbyrdelsesstaten, der fastslår, at dommen kan fuldbyrdes). Grundnotat  vedrørende  forslaget  er  den  4.  maj  2005  sendt  til  Folketingets  Europaudvalg  og Retsudvalg. På  rådsmødet  (retlige  og  indre  anliggender)  den  1.-  2.  december  2005  godkendte  Rådet formandskabets oplæg til de videre drøftelser på arbejdsgruppeniveau. Formandskabet har tilkendegivet, at der sigtes mod at opnå politisk enighed om forslaget under østrigsk   formandskab.   Der   verserer   fortsat   en   række   væsentlige   udeståender,   herunder vedrørende en definition af ”grænseoverskridende sager” i forhold til forslaget. Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Amsterdamtraktaten, finder derfor anvendelse. Foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, vil ikke være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
- Forslaget er sat på den foreløbige dagsorden (som muligt punkt) for rådsmødet den 1.- 2. juni 2006  med  henblik  på  en  orienterende  debat  om  forslaget  eller  eventuelt  opnåelse  af  politisk enighed.   6.   Direktiv om alternativ konfliktløsning (mægling) Kommissionen  fremsatte  den  22.  oktober  2004  et  forslag  til  Europa-Parlamentets  og  Rådets direktiv om visse aspekter af mægling på det civil- og handelsretlige område (KOM(2004) 718 endelig).   Forslaget sigter mod at lette adgangen til konfliktløsning ved at fremme anvendelsen af mægling og  sikre  et  hensigtsmæssigt  forhold  mellem  mægling  og  retssager.  Forslaget  omfatter  enhver proces, hvor to eller flere parter i en tvist bistås af en tredjepart med henblik på at indgå en aftale om bilæggelse af tvisten, med undtagelse af en dommers forsøg på at bilægge en tvist under en retssag.   Forslaget   indeholder   visse   minimumsstandarder   for   de   enkelte   medlemslandes regulering  af  mægling,  herunder  f.eks.  regler  om  de  muligheder  en  ret  skal  have  for  at  kunne henvise parterne i en retssag til mægling, om fortrolighed af indholdet af mæglingsforhandlinger og om tvangsfuldbyrdelse af forlig, der er resultatet af mægling.   Grundnotat er sendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg den 23. februar 2005.   På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 1.-2. december 2005 blev der opnået overordnet enighed om de generelle linier i forlaget med undtagelse af spørgsmålet om anvendelsesområdet og spørgsmålet om nærhedsprincippet. Formandskabet afventer Europa-Parlamentets udtalelse om forslaget, der forventes vedtaget den 26. april 2006.   På  den  baggrund  forventer  formandskabet  ikke,  at  forslaget  vil  blive  sat  på  dagsordenen  for noget rådsmøde under østrigsk formandskab. Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Amsterdamtraktaten, finder derfor anvendelse. Foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, vil ikke være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.   
- 7.   Indgåelse af mellemstatslige  aftaler vedrørende  fælllesskabsretsakter,lesskabsretsakter, der er omfattet af  det danskeke forbehold vedrørende retlige og indre anliggender, og som ikke vedrører udbygning af Schengen---reglerne (paralllelaftaler)lelaftaler) Siden   Amsterdamtraktaten   trådte   i   kraft   den   1.   maj   1999,   er   der   vedtaget   en   række fællesskabsretsakter,  der  er  omfattet  af  det  danske  forbehold  vedrørende  retlige  og  indre anliggender, og som Danmark ikke har mulighed for at tilslutte sig efter den særlige Schengen- procedure i artikel 5 i protokollen om Danmarks stilling. En eventuel dansk tilknytning til disse retsakter kan derfor alene ske ved konkrete mellemstatslige aftaler mellem Danmark og EU om de enkelte fællesskabsretsakter. På det civilretlige område har Danmark efter forudgående drøftelser i Folketingets Europaudvalg indtil  videre  anmodet  om  sådanne  ”parallelaftaler”  i  relation  til  bl.a.  Bruxelles  I-forordningen (forordning  (EF)  nr.  44/2001  af  22.  december  2000)  og  forkyndelsesforordningen  (forordning (EF) nr. 1348/2000 af 29. maj 2000). Rådet  vedtog  den  8.  maj  2003  at  bemyndige  Kommissionen  til  at  indlede  forhandlinger  med Danmark om indgåelse af parallelaftalerne.   Danmark meddelte efter en nærmere gennemgang af forslag fra Kommissionen til parallelaftale vedrørende henholdsvis Bruxelles I-forordningen og forkyndelsesforordningen, at man fra dansk side med forbehold for Folketingets senere godkendelse af aftalen i henhold til grundlovens § 19 kunne tilslutte sig forslagene, der herefter blev paraferet på embedsmandsniveau den 17. januar 2005. På  et  rådsmøde  den  19.-  20.  september  2005  traf  Rådet  afgørelse  om  dels  Fællesskabets undertegnelse,  dels  Fællesskabets  indgåelse  af  parallelaftalerne  med  Danmark.  Aftalerne  blev herefter undertegnet den 19. oktober 2005. Da retsgrundlaget er EF-Traktatens artikel 61 og artikel 300, stk. 2, første afsnit og stk. 3, første afsnit, skal Europa-Parlamentet høres forud for Fællesskabets endelige vedtagelse af afgørelserne om  indgåelse  af  parallelaftalerne.  Rådets  afgørelser  om  dels  Fællesskabets  undertegnelse,  dels Fællesskabets  indgåelse  af  parallelaftalerne  er  med  henblik  herpå  sendt  i  høring  i  Europa- Parlamentet. Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet deres udtalelse.   Det  forventes,  at  der  efter  modtagelsen  af  udtalelsen  fra  Europa-Parlamentet  vil  kunne  ske endelig vedtagelse af parallelaftalerne under østrigsk formandskab.
- Folketingets  Retsudvalg  og  Europaudvalg  er  løbende  og  senest  ved  notat  af  1.  juli  2005  fra Justitsministeriet  blevet  orienteret  om  sagen.  Endvidere  har  selve  Bruxelles  I-forordningen  og forkyndelsesforordningen  været  forelagt  Folketingets  Retsudvalg  og  Europaudvalg  forud  for vedtagelsen,   herunder   bl.a.   med   henblik   på   vurdering   af   spørgsmålet   om   indgåelse   af parallelaftaler i relation til de pågældende retsakter. 8.   Forslag  til  Europa---Parlamentets  og  Rådets  forordning  om  lovvalgsregler  for  forpligtelser uden for kon nn ntraktforhold traktforhold (”Rom II”)* Kommissionen  fremsatte  den  22.  juli  2003  et  forslag  til  forordning  om  lovvalgsregler  for forpligtelser uden for kontraktforhold (”Rom II”) (KOM(2003) 427 endelig). Forslaget til forordning har til formål at harmonisere medlemsstaternes regler om, hvilket lands lovgivning der skal anvendes på en forpligtelse uden for kontraktforhold.   Forslaget  indeholder  bl.a.  regler  om  lovvalget  for  forpligtelser  uden  for  kontraktforhold,  der udspringer  af  en  retsstridig  handling.  For  sådanne  forpligtelser  foreslås  loven  i  det  land,  hvor skaden er opstået eller truer med at opstå, anvendt som hovedregel.  Derudover giver forslaget særlige  regler  for  lovvalget  for  visse  forpligtelser,  eksempelvis  forpligtelser  forårsaget  af  et defekt produkt (produktansvar), illoyal konkurrence, miljøskader og krænkelse af privatlivet og individets  rettigheder.  Desuden  fastsætter  forslaget  regler  om  lovvalget  for  forpligtelser,  som udspringer  af  andet  end  en  retsstridig  handling,  f.eks.  overskridelse  af  en  fuldmagt  eller indfrielse  af  en  anden  persons  forpligtelser.  Forslaget  indeholder  endelig  regler  om  parternes mulighed for at aftale lovvalg. Grundnotat er sendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Retsudvalg den 3. december 2004. Europa-Parlamentet afgav sin udtalelse i juli 2005. Det  østrigske  formandskab  har  oplyst,  at  sagen  forventes  sat  på  dagsordenen  for  rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 20. og 21. februar 2006 med henblik på opnåelse af politisk enighed.   *  Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Amsterdamtraktaten, finder derfor anvendelse. Foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, vil ikke være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.   
- 9.   Forslag til Europa---Parlamentetsets og Rådets forordning om, hvilken lov der skal anvendes på kon nn ntraktlige traktlige forpligtelser (Rom I)111 Kommissionen har den 15. december 2005 vedtaget et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning  om,  hvilken  lov  der  skal  anvendes  på  kontraktlige  forpligtelser  (”Rom  I”)  (KOM (2005) 650 endelig). Forslaget, der tilsigter at erstatte Romkonventionen af 1980 om, hvilken lov der skal anvendes på kontraktlige forpligtelser, er endnu ikke udsendt som et rådsdokument på dansk. Forslaget   har   til   formål   at   harmonisere   medlemsstaternes   lovvalgsregler   for   kontraktlige forpligtelser. Forslaget indeholder bl.a. generelle regler om aftaler om lovvalg i kontraktforhold og udfyldende regler  i  tilfælde  af  manglende  aftale.  Derudover  indeholder  forslaget  særlige  regler  for  bl.a. aftaler om lovvalget i forbrugeraftaler og individuelle arbejdsaftaler. Et grundnotat vil senere blive sendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Retsudvalg. Forordningsforslaget   forventes   ikke   at   blive   drøftet   på   et   rådsmøde   under   det   østrigske formandskab. Retlige og indre anliggender Det østrigske formandskab vil videreføre arbejdet med gennemførelse af et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed i overensstemmelse med de konklusioner og arbejdsprogrammer, der er vedtaget af henholdsvis Det Europæiske Råd og Rådet (retlige og indre anliggender – RIA). Det  forventes  i  den  forbindelse,  at  der  vil  blive  lagt  stor  vægt  på  den  fortsatte  udmøntning  af Haag-programmet (som fastlægger de overordnede målsætninger for samarbejdet om retlige og indre  anliggender)  samt  den  handlingsplan  til  opfølgning  herpå,  som  blev  vedtaget  af  Rådet (retlige og indre anliggender) i juni 2005.       Det forventes, at forhandlingerne om rammeprogrammerne for perioden 2007-2013 (finansielle perspektiver  2007-2013)  inden  for  det  politimæssige  og  strafferetlige  område  vil  fortsætte navnlig i lyset af, at der på Det Europæiske Råds møde den 15.-16. december 2005 blev opnået 1Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Amsterdamtraktaten, finder derfor anvendelse. Foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, vil ikke være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
10 - enighed  blandt  stats-  og  regeringscheferne  om  den  overordnede  ramme  for  de  finansielle perspektiver.   Der er under østrigsk formandskab afholdt et uformelt rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 12.-14. januar 2006. Endvidere vil der blive afholdt rådsmøder (retlige og indre anliggender) den 20.-21. februar, den 27.-28. april og den 1.-2. juli 2006.    Politimæssigt og strafferetligt samarbejde Der må forventes fremlagt et betydeligt antal forslag fra Kommissionens side i første halvdel af 2006,  og  det  forventes  også,  at  Kommissionen  vil  præsentere  en  række  rapporter  om  den nationale gennemførelse af diverse rammeafgørelser. 10. Politisamarbejde Det østrigske formandskab forventes at fortsætte arbejdet med allerede fremlagte forslag. Det   drejer   sig   for   det   første   om   Kommissionens   forslag   til   RR Rådets ådets   afgørelse   om grænseoverskriiiidende dende politisamarbejdesamarbejde. For   det   andet   drejer   det   sig   om   Kommissionens   forslag   til   Rådets   afgørelse   om   de retshåndhævende myndigheders adgang til VIS. Det  østrigske  formandskab  forventes  endvidere  at  udarbejde  en  2---års  evalueringsrapport  om Cepol (Det Europæiske Politiakademi)tiakademi) indeholdende konkrete anbefalinger til Cepols fremtidige aktiviteter.   Herudover  vil  det  østrigske  formandskab  fortsætte  bestræbelserne  på  at  styrke  det  operatiiiive ve samarbejde  (COSPOL) inden  for rammerne af taskforcen  af europæiske politichefer,  herunder ikke mindst som led i udmøntningen af Rådets konklusioner af 19. november 2004. Evalueringen af COSPOL vil formentlig blive genstand for drøftelser i Rådet (RIA) i løbet af første halvår af 2006. Endelig vil en række af de forslag, der fremsættes som led i gennemførelsen af Det Europæiske Råds  handlingsplan  for  EU’s  indsats  mod  terrorisme,  have  relevans  for  det  politimæssige samarbejde.
11 - 10.1. Terrorisme EU's  indsats  mod  terrorisme  vil  i  høj  grad  blive  præget  af  den  fortsatte  gennemførelse  af  Det Europæiske Råds handlingsplan for EU's indsats mod terrorisme, Haag-programmet samt særligt EU's  strategi  og  handlingsplan  til  bekæmpelse  af  radikalisering  og  rekruttering.  Der  vil  på  ny skulle  rapporteres  til  Det  Europæiske  Råd  i  juni  måned  2006  om  gennemførelsen  af  den overordnede handlingsplan, ligesom overvågning af gennemførelsen af retsakter vil fortsætte. Det østrigske formandskab forventer at afholde ét eller to lukkede møder i Coreper med særlig fokus på indsatsen mod terrorisme. Inden  for  bekæmpelsen  af  terrorisme  forventes  det  østrigske  formandskab  særligt  at  prioritere emnerne  radikalisering  og  rekruttering,  anvendelsen  af  internettet  samt  beskyttelse  af  kritisk infrastruktur.  I  den  forbindelse  forventes  formandskabet  særligt  at  udarbejde  en  række  policy anbefalinger i overensstemmelse med radikaliseringsstrategien og handlingsplanen.   Det  må  samtidig  forventes,  at  indsatsen  mod  finansiering  af  terrorisme  vil  blive  videreført, herunder ikke mindst som led i udmøntningen af EU's strategi på området, som blev forelagt for stats- og regeringscheferne på mødet i Det Europæiske Råd den 16.-17. december 2004. Herudover  fortsætter  arbejdet  med  evalueringerne  af  medlemslandenes  foranstaltninger  til bekæmpelse af terro oo orisme risme. Det  østrigske  formandskab  vil  ligesom  tidligere  formandskaber  tillige  skulle  fokusere  på  de halvårlige opdateringer af trusselsvurderingerne og  listen over terrororrrrganisationer ganisationer til brug  for medlemslandenes retshåndhævende myndigheder med ansvar for beeeekæmpelse kæmpelse af terrorisme.   Desuden  forventes  det  østrigske  formandskab  at  ville  påbegynde  drøftelser  af  Kommissio oo onens nens nye forslag til Rådets afgørelse om videregivelse af oplysninger, der stammer fra sikkerheds--- og efterretningstjeneeeesternes sternes aktiviteter vedrørende terrorhandlinger.   Med    henblik    på    yderligere    at    styrke    civilbeskyttelse    og    kriseberedskabet    forventes Kommissionen at iværksætte en undersøgelse af, hvordan man kan etablere en alarmmekanisme mellem    de    retshåndhævende    myndigheder.    På    baggrund    af    undersøgelsen    påtænker Kommissionen   at   fremsætte   et   forslag   til   rådsafgørelse   om   oprettelse   af   et   europæisk retshåndhævelsesnenettttværk værk  med  henblik  på  bekæmpelse  af  terrorisme  (LEN),  som  dog  ikke forventes    at    være    klar    til    fremsættelse    før    slutningen    af    det    kommende    finske formandskab/starten af det kommende tyske formandskab.
12 - 10.2. Europol Det  østrigske  formandskab  vil  i  høj  grad  prioritere  arbejdet  med  at  styrke  Europol.  Europols fremtid forventes at blive genstand for en politisk drøftelse på rådsmødet (RIA) den 1.-2. juni 2006. Samtidig  planlægger  det  østrigske  formandskab  en  overordnet  drøftelse  af  fremtiden  for  anti--- terror taskforcen i Europol. Som tidligere formandskaber vil også Østrig prioritere Europols relationer til tredjelande. I det omfang  nye  samarbejdsaftaler  måtte  være  færdigforhandlet  vil  det  østrigske  formandskab forsøge at opnå Rådets godkendelse, formentlig på rådsmødet (RIA) den 1.-2. juni 2006. 11. Samarbejde i straffesager og gensidig anerkendelse  Samarbejdet i straffesager vil som sædvanlig blive prioriteret højt. Det  østrigske  formandskab  vil  bestræbe  sig  på  at  afslutte  forhandlingerne  om  Kommissionens forslag til rammeafgørelse om den europæiske bevissikringskendelse. Direktivforslaget   om   opbevaring   af   oplysninger   om   teletrafik,   som   der   blev   indgået   en førstelæsningsaftale mellem Rådet, Kommissionen og Europa Parlamentet om i december 2005 forventes at kunne vedtages formelt på rådsmødet (RIA) den 20.-21. februar 2006 eller snarest derefter. Det forventes desuden, at det østrigske formandskab vil færdiggøre forhandlingerne med Norge og Island om indgåelsen af en samarbejdsaftale med EU om udlevering.   Det  østrigske  formandskab  vil  give  høj  prioritet  til  forslaget  til  rammeafgørelse  om  den europæiske  straffeeeedom dom  og  overførelse  af  domfældte  mellem  EU---medlemsstaterne,  som  er fremlagt af Østrig sammen med Sverige og Finland.   På  baggrund  af  Kommissionens  grønbog  om  alternativer  til  varetægtsfængsling  forventes Kommissionen  i  løbet  af  marts  2006  at  fremlægge  et  forslag  til  rammeafgørelse  om  gen nn nsidig sidig anerkendelse af ikke---frihedsberøvendeende kontrolforanstaltninger forud for domsafsigelse.   Herudover  vil  det  østrigske  formandskab  fortsætte  forhandlingerne  om  forslagene  vedrørende udveksling  af  oplysninger  om  straffedomme.  Det  drejer  sig  dels  om  det  belgiske  forslag  til rammeafgørelse  om  anerkendelse  og  fuldbyrdelse  i  EU  af  forbud,  der  er  en  følge  af  dom  for
13 - seksuelle lovovertrædelser begået mod børn, dels om Kommissionens forslag til rammeafgørelse om  hensyntagen  til  straffedomme  afsagt  i  andre  medlemsstater  i  EU  i  forbindellllse se  med  en  ny ss straffesag traffesag. Herudover har Kommissionen i december 2005 fremlagt et forslag til rammeafgørelse om   organisering   og   indhold   af   udveksling   af   oplysninger   fra   strafferegiiiistre stre   baseret   på nationalitetsprincippet. Forslagene forventes ikke at blive klar til forelæggelse på politisk niveau. Kommissionen   forventes   i   øvrigt   at   fremlægge   en   meddelelse   om   rettighedsfrakendelser formentlig i 1. kvartal af 2006.   Herudover   fortsætter   evalueringen  af  medlemslandenes   gennemførelse   af  den   europæiske arrestordre.  De  endelige  evalueringsrapporter  forventes  ikke  at  kunne  foreligge  i  løbet  af  1. halvår af 2006.   Kommissionen   forventes   at   fremlægge   den  første  rapport  om   gennemførelsen   af  Rådets rammeafgørelse  af  22.  juli  2003  om  indefrysning  i  EU  af  formuegoder  eller  bevismaterialeale (indefrysnings---rammeafgørelsen)     samt     den     tredje     rapport     om     gennemførelsen     af rammeafgørelsen  af  15.  marts  2001  om  ofres  stilling  i  forbindelse  med  straffesager  (offferfer--- rammeafgørelsen) i løbet af det østrigske formandskab.   Under  græsk  formandskab  i  foråret  2003  godkendte  Rådet  to  aftaler  mellem  EU  og  USA  om henholdsvis udlevering og gensidig retshjælp i straffesager, som efterfølgende er undertegnet af parterne. Under det østrigske formandskab må det forventes, at arbejdet med koordinering af de bilaterale aftaler om udlevering og retshjælp, der skal indgås mellem de enkelte medlemsstater og USA som opfølgning på aftalerne, vil blive fortsat. Der  vil  under  østrigsk  formandskab  på  sædvanlig  vis  blive  afholdt  møde  i  Det  Europæiiiiske ske Retlige  Netværk   med  henblik   på   at   styrke   samarbejdet   mellem   anklagemyndighederne   i medlemslandene. 11.1. Eurojust Det  østrigske  formandskab  vil  fortsætte  drøftelserne  om  en  styrkelse  af  Eurojust.  I  den forbindelse  forventes  Eurojusts  forhandlinger  om  samarbejdsaftaler  med  navnlig  Kroatien, Schweiz, Rusland og USA at fortsætte.   Kommissionen forventes i slutningen af første halvår af 2006 at fremlægge den anden rappportport om medlemslandenes gennemførelse af Rådets afgørelse af 28. februar 2002 om oprettelsen af Eurojust.
14 - 12. Materiel strafferetferet Arbejdet  med  videreudviklingen  af  den  materielle  strafferet  er  præget  af  den  usikkerhed,  der hersker  efter  EF-domstolens  afgørelse  i  sagen  om  miljørammeafgørelsen  (C-176/03).  Mange medlemslande er således fortsat ved at fastlægge deres forståelse af dommen og konsekvenserne heraf.  I  fortsættelse  af  drøftelsen  på  det  uformelle  rådsmøde  i  Wien  forventes  opfølgning  på dommen at være på dagsordenen for rådsmødet (RIA) den 20.-21. februar 2006. Det  østrigske  formandskab  forventes  i  øvrigt  at  videreføre  arbejdet  med  allerede  fremlagte forslag. Det  drejer  sig  i  første  række  om  forhandlingerne  om  forslaget  til  rammeafgørelse  om  visse proceduremæssige rettigheder i straffesager i EU. Herudover   vil   forhandlingerne   af   Kommissionens   forslag   til   direktiv   om   strafferetligeafferetlige foranstaltninger    til    beskyttelse    af    intellektuelle    ejendomsrettigheder    samt    forslag    til rammeafgørelse om strafferetlig bekæmpelse af forfalskninger fortsætte. Kommissionen    har    den    23.    december    2005    fremlagt    en    grønbog    om    strafferetlig jurisdiktionskompetencektionskompetence   samt   forbudddetdet   mod   dobbelt   strafforfølgning   ("ne   bis   in   idem"--- princippet). På baggrund af den sædvanlige høring af medlemslandene samt den efterfølgende debat  forventes  Kommissionen  på  et  senere  tidspunkt  at  fremlægge  et  eller  flere  forslag  til rammeafgørelser    om    strafferetlig    jurisdiktionskompetence    og     forbud    mod    dobbelt strafforfølgning.   Kommissionen  forventes  at  fremlægge  en  grønbog  om  uskyldsformodning  i  første  halvår  af 2006. Kommissionen   forventes   endvidere   at   præsentere   en   række   rapporter   om   den   nationale gennemførelse af diverse rammeafgørelser inden for den materielle strafferet, herunder en anden rapport om gennemførelsen af Rådets rammeafgørelse af 8. maj 2001 om bekæmpelse af svig og forfalskning i forbindelse med andre betalingsmidlerngsmidler end kontanter (non---cash---rammeafgørelsen) samt  en  anden  rapport  om  gennemførelse  af  Rådets  rammeafgørelse  af  26.  juni  2001  om hvidvaskning   af   penge,   identifikation,   opsporing,   indefrysning   eller   beslaglæggelse   og konfiiiiskation skation   af   redskaber   og   udbyttete   fra   strafbart   forhold   (hvidvask---rammeafgørelsen). Endvidere  forventes  Kommissionen  at  fremlægge  den  første  rapport  om  gennemførelsen  af Rådets rammeafgørelse af 19. juli 2002 om bekæmpelse af menneskeeeehandel handel (menneskehandel--- rammeafgørelsen).  Herudover  forventer  Kommissionen  at  fremlægge  den  første  rapport  om gennemførelsen   af   Rådets   rammeafgørelse   af   28.   november   2002   om   styrkelse   af   de
15 - strafferetlige rammerrrr med henblik på bekæmpelse af  hjælp til ulovlig indrejse og transit samt ulovligt ophold (menneskeeeessssmugling mugling---rammeafgørelsen). Endvidere arbejder Kommissionen for tiden på den anden rapport om gennemførelsen af Rådets rammeafgørelse af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (terro oo orisme risme---rammeafgørelsen).   De fremlagte rapporter vil skulle forelægges for Rådet. 13. Forebyggelse og bekæmpelse af grænseoverskridende, herunder organiseret, kriminalitet Det  østrigske  formandskab  vil  prioritere  styrkelsen  af  samarbejdet  mellem  medlemslandenes retshåndhævende myndigheder om udveksling af oplysninger. I den forbindelse vil forhandlingerne om bilagene til forslaget til rammeafgørelse om udveksling af oplysninger mellem medlemslandenes retshåndhævende myndigheder, som der i øvrigt blev opnået politisk enighed om på rådsmødet (RIA) den 1.-2. december 2005, blive afsluttet. Det østrigske formandskab forventes at prioritere forhandlingerne om Kommissionens forslag til rammeafgørelse  om  udveksling  af  oplysninger  i  medfør  af  princippet  om  tilgængelighed.  I overensstemmelse med Rådets (RIA) drøftelser den 14. april 2005 og den efterfølgende rapport fra   "Gruppen   af   formandskabets   venner"   må   drøftelserne   forventes   i   første   omgang   at koncentrere  sig  om  udveksling  af  oplysninger  om  dna,  ballistik,  fingeraftryk,  registrering  af køretøjer, telefonnumre og personers identitet.   I tilknytning til rammeafgørelsen om tilgængelighedsprincippet har  Kommissionen fremlagt  et forslag  til  rammeeeeafgørelse afgørelse  om  databeskyttelse  inden  for  det  politimæssige  og  strafferetlige samarbejde. Forhandlingerne er påbegyndt på arbejdsgruppeniveau, og forslaget må forventes at få høj prioritet under det østrigske formandskab.   Inden for bekæmpelsen af organiseret kriminalitet vil det østrigske formandskab i øvrigt særligt fokusere  på  de  økonomiske  aspekter.  I  den  forbindelse  vil  formandskabet  prioritere  to  nye forslag   til   rådsafgørelser   om   henholdssssvis vis   samarbejdsordninger   mellem   medlemsstaternes kontorer for inddrivelse af aktiver og oprettelse af et europæisk antikorruptionsnet, som Østrig selv sammen med en række andre lande er forslagsstillere til.   Endvidere   forventes   det   østrigske   formandskab   at   tage   skridt   til   en   styrkelse   af   det kriminalpræventive---netværk formentlig ved at foreslå etablering af et sekretariat i Cepol.  
16 - I februar måned 2005 fremlagde Kommissionen et forslag til rammeafgørelse om bekæmpelseæmpelse af organiseret kriminalitet. Forhandlingerne om forslaget vil fortsætte under østrigsk formandskab med henblik på at opnå politisk enighed herom.   Herudover vil det østrigske formandskab prioritere Europols første trusselsvurdering baseret på Rådets konklusioner om udviklingen af den årlige trusselsvurdering af organiseret kriminalitet. Det forventes, at den første rapport vil blive forelagt for Rådet (RIA) den 1.-2. juni 2006. Endvidere vil det østrigske formandskab fortsætte evalueringen af medlemslandenesemslandenes udveksling af oplysninger med Europol. Endelig vil der løbende være drøftelser af Kommissionens forslag til Rådets afgørelser mv. om mandater til Fællesskabet til forhandlinger i internationale fora samt undertegnelse og indgåelse af internationaleonale instrumenter. 13.1. Narkotikakriminalitet Det østrigske formandskab vil fortsætte gennemførelsen af den første handlingsplan (2005---2008) for gennemførelse af EU's narrrrkostrategi kostrategi for 2005---2012, idet der dog ikke lægges op til konkrete initiativer fra formandskabets side. Det  østrigske  formandskab  forventes  at  søge  at  afslutte  forhandlingerne  om  Kommissio oo onens nens forslag    til    Europa---Parlamentets    og    Rådets    forordning    vedrørende    Det    Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug. Herudover  vil  det  østrigske  formandskab  prioritere  bekæmpelse  af  narkotikaaaaproduktion produktion  i  og smugling fra Afghanistan på baggrund af rådskonklusionerne om forstærket EU-assistance af 1.- 2. december 2005. 14. Schengen---samarbejdet Der vil under østrigsk formandskab være særlig fokus på Kommissionens forslag til retsakter om udviklingen  af  SIS  II.  Forslagene  vil  blive  forhandlet  i  arbejdsgruppen  med  henblik  på vedtagelse af fælles holdninger for så vidt angår de to forslag til forordninger samt opnåelse af politisk enighed om forslaget til Rådets afgørelse senest på rådsmødet (RIA) den 1.-2. juni 2006.   Herudover  vil  arbejdet  med  evalueringen  af  medlemslandenes  gennemførelse  af  Schen nn ngen gen--- reglerne fortsætte, idet navnlig Rådets konklusioner om de Nordiske lande, der blev evalueret i
17 - 2005, vil skulle vedtages så vidt muligt på rådsmødet (RIA) den 20.-21. februar 2006, alternativt den 27.-28. april 2006. Det østrigske og kommende finske formandskab vil dog i særdeleshed have  fokus  på  evalueringen  af  de  ti  "nye"  medlemslande  med  henblik  på  den  planlagte ophævelse af de indre grænser. Det     østrigske     formandskab     vil     tillige     forsøge     at     afslutte     forhandlingerne     om gennemførelsesforanstaltningerne  til  forordning  2004/871/EF  af  29.  april  2004  og  Rådets afgørelse   af   24.   februar   2005   om   nye   funktionerktioner   i   SIS.   Der   er   allerede   vedtaget gennemførelsesforanstaltninger    til    forordningen    (datoen    for    ikrafttrædelse    af    visse bestemmelser), men der udestår fortsat spørgsmål om Europols og Eurojusts adgang til SIS. Endelig  forventes  Sirene---håndbogen  at  blive  opdateret  i  overensstemmelse  med  den  fastsatte komitologiprocedure. 15. Eksterne relationer Som  opfølgning  på  strategien  for  de  eksterne  relationer  på  området  for  retlige  og  indre anliggender, der blev  godkendt af Rådet (RIA) den 1.-2. december 2005 og vedtaget af Rådet (GAERC)  den  12.  december  2005,  forventes  særligt  Det  Vestlige  Balkan  at  blive  en  generel prioritet for det østrigske formandskab.   GG Grundlæggende rundlæggende RR Rettigheder ettigheder 16. Forslag til en retsakt om et agentur r for grundlæggende rettigheder Kommissionen har den 5. juli 2005 fremsat forslag til Rådets forordning om oprettelse af et EU- agentur for grundlæggende rettigheder og forslag til Rådets beslutning om at give EU-agenturet for grundlæggende rettigheder mandat til at udøve aktiviteter på områder, der er dækket af afsnit VI i traktaten om Den Europæiske Union (KOM(2005) 280 endelig).   Formålet med forslaget til forordning er at oprette et agentur, der skal assistere EU’s institutioner og  medlemsstaterne,  når  de  gennemfører  EU-retten,  i  arbejdet  med  at  sikre  respekt  for  de grundlæggende  rettigheder.  Til  det  formål  vil  agenturet  navnlig  skulle  indsamle  og  analysere data  om  grundlæggende  rettigheder.  Agenturet  skal  desuden  videreføre  de  opgaver,  som  Det Europæiske Center for Overvågning af Racisme og Xenofobi (EUMC) har udført indtil nu.   Formålet  med  forslaget  til  rådsbeslutning  er  at  sikre,  at  agenturet  også  får  kompetence  til  at udøve tilsvarende aktiviteter på områder, der er dækket af EU-traktatens afsnit VI – dvs. området for politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager.
18 - Agenturet vil ikke få kompetence til at behandle klager i nogen form eller til at fastslå, om en medlemsstat  krænker  de  grundlæggende  rettigheder.  Agenturet  skal  være  uafhængigt.  Der foreslås  oprettet  en  bestyrelse,  som  hver  medlemsstat,  Europa-Parlamentet  og  Europarådet udpeger en uafhængig person til, ligesom Kommissionen udpeger to repræsentanter. Endvidere foreslås  der  oprettet  et  tilknyttet  rådgivende  forum  med  maksimalt  100  medlemmer,  der  skal repræsentere forskellige NGO’er. Agenturet foreslås oprettet fra den 1. januar 2007. Der   er   den   7.   september   2005   fremsendt   et   grundnotat   om   forslagene   til   Folketingets Europaudvalg og Folketingets Retsudvalg.   Det østrigske formandskab forventes at arbejde hen imod at opnå politisk enighed på rådsmødet (generelle og eksterne anliggender) den 13.–14. juni 2006.