Notat Dato J.nr. Sagsbeh. Org. enhed : : : : 8. februar 2006 127 -1 RNo 3. Kontor Statusnotat over væsentlige og aktuelle sager på Transport   - og Energiministeriets område under det  østrigs ke EU-formandskab i første hal vår af 200 6. I det følgende re degøres for de væsentligste større sager, som må forventes at blive behandlet under det østrigske  formandskab. Transport: Det østrigske formandskab har overordnet to hovedprioriteter: 1. Vejsikkerhed Det østrigske formandskab ønsker at fremme en fælles EU -tilgang med henblik på at gøre vejene mere sikker   for borgerne. 2. Indre vandveje Det østrigske formandskab ønsker at fremme bruge af indre vandveje som et alternative til godstransporten ad vej. Derudover vil man arbejde med følgende konkrete forslag: Tværgående emner: Wider Europe Kommissionen besluttede i sommeren 2004, at man ville nedsætte en transport High Level gruppe, der har til opgave at komme med forslag til forlængelse af de største transeuropæiske TEN -akser (dvs. transeuropæiske transport netværksakser) til nabolandene, herunder også sømotorveje. Mere end halvtreds lande har været repræsenteret i arbejdsgruppen, heru n- der EU´s 25 medlemslande samt ansøgerlandene Bulg arien og Rumænien.
Side 2 af 6 High Level gruppens arbejde afsluttedes i december 2005 med en rapport til transportkommissær J. Barrot, hvori det foreslås, hvilke akser der er g   i- vet prioritet af gruppen. Det drejer sig navnlig om transportakser til og fra Rusland og Tyrkiet, akser gennem Schweiz og det tidligere Jugoslavien, samt akser til og fra de to ansøgerlande Rumænien og Bulgarien. Det forventes, at Kommissionen udsender en meddelelse i løbet af foråret, der eventuelt vil kunne præsenteres på rådmødet (transport, telekommun i- kation og energi) den 8.-9. juni 2006. Galileo Galileo-programmet er et europæisk satellitbaseret radionavigationssystem, der vil bygge på en konstellation af 30 satellitter i kredsløb om jorden. S  y- stemet vil have kontinuerlig global dækning, dvs. systemet er verdenso  m- spændende. Radionavigationssignalerne, som udsendes   af satellitterne, vil blive styret af jordstationer. Projektet befinder sig i afslutningen af anden fase, dvs. udviklingsfasen. Man har sendt en første testsatellit  – GIOVE A    – op den 28. december 2005, og i løbet af 1. halvår af 2006 følger den næste test satellit, GIOVE B. Nær testfasen er overstået går man over til opsendelsesfasen, der forventes at vare et par år, hvorefter man går over til den endelig fase, dvs. operat  i- onsfasen. Parallelt hermed forhandler Galileo Fællesforetagendet (Joint Undertaking) med den kommende koncessionshaver om kontraktudformning m.m. Det er koncessionshaveren, der skal drive systemet. På transportministerrådsmøde den 21. april formaliserede Rådet således enigheden fra december 2004 vedrø forordning om gennemførelse af de to ovennævnte af drifts   - og ibrugtag- ningsfasen, idet Rådet venter med at tage endelig stilling, til drøftelserne (i ECOFIN-regi) om udmøntningen af de finansielle perspektiver er overst å- et. Når udmøntningen af de finansie  lle perspektiver er på plads forventes R å- det at genoptage sin behandling af forslaget med henblik på politisk eni g- hed. Landtransport: Vejsikkerhed. Kommissionen forventes i løbet af foråret at frems  ætte en pakke om fær d- selssikkerhed. Denne forventes at bestå af dels en midtvejsevaluering af Kommissionens handlingsplan om halvering af antallet af trafikdræbte i
Side 3 af 6 2010, og dels af et forslag om håndteringen af sikring af infrastrukturen, samt muligvis enkelte køretøjstekniske forslag. Pakken forventes at blive præsenteret på Rådsmødet (transport, teleko m- munikation og energi) den 27.-28. juni 2006. Offentlig trafikbetjening. Kommissionen  fremlagde  den  20.  juli  2005  et  forslag  til  forordning  om medlemsstaternes  håndtering  af  krav  vedrørende  offentlig  trafikbetjen  ing inden for personbefordring med jernbane, ad vej og indre vandveje. Forslaget har blandt andet til formål at harmonisere reglerne for  tildeling af enerettigheder og finansiering af offentlig personbefordring med jernbane, ad vej og indre vandveje samt at sikre, at tildeling af enerettigheder og til- deling af offentlig støtte  i visse tilfælde   skal være baseret på kontrakter om offentlig  trafikbetjening.  Kontrakter  om  offentlig  trafikbetjening  skal  ind- gås på grun  dlag af åbent udbud. Det østrigske  formandskab har tilkendegivet, at man stiler mod politisk enighed om forslaget på  Rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 8.-9. juni 2006. Luftfart. SESAR Kommissionen fremlagde den 25. november 2005 en meddelelse og et for- slag om SESAR. Meddelelsen omhandler baggrunden for og  formålet med iværksættelse af et projekt om udvikling af en ny generation af europæisk lufttrafikstyring  s- system (SESAR), mens selve forslaget har til formål at oprette et fællesf   o- retagende (SESAR-fællesforetagendet), som skal st  å for SESAR -projektet. SESAR-projektet  skal  give   Fællesskabet  en  højtudviklet  lufttrafikinfr   a- struktur,  som  vil  muliggøre  en  effektiv,  sikker  og  miljøvenlig  udvikling inden for lufttransporten, hvor man drager fordel af de teknologiske frem- skridt fra programmer som eksempelvis GALILEO (satellit radionavigati- on). SESAR-projektet har ifølge forslaget forskellige faser. Første fase er def  i- nitionsfasen, hvor man skal definere de forskellige teknologiske tiltag, mo- derniseringsprogrammernes  prioritering  og  de  operationelle  implemente- ringsplaner. Definitionsfasen er allerede i gang og finansieres med 30 mio. euro  af  Fælle  sskabet  af  budgettet  for  de  Transeuropæiske  Netværk  og  30 mio. euro af Eurocontrol, der er en europæisk organisation, der blandt a  n-
Side 4 af 6 det har til opgave at etablere fælles principper for  udnyttelsen af luftru  m- met i Europa. Definitionsfasen  udføres  under  Eurocontrols  ansvar  og  skal  slutte  i  2007 med en plan til modernisering af lufttrafikstyringssystemet i Fællesskabet. Derefter  følger  implementeringsfas en,  hvor  ovennævnte  modernisering  s- plan skal føres ud i livet i to trin, et udviklingstrin fra 2008 til 2013 og et udnyttelsestrin fra 2014 til 2020. På udviklingstrinnet skal de teknologiske baser, der skal udgøre grundlaget for den nye generation af syste mer, etab- leres.  På u dnyttelsestrinnet vil installeringen af de nye systemer ske i stort omfang og udbredt implementering af relaterede funktioner vil finde sted. Ifølge forslaget er det SESAR -fællesforetagendets opgave at føre udvi   k- lingsaktiviteterne i SESAR-projektets implementeringsfase ud i livet, dvs. på udviklingstrinnet, som varer fra 2008 indtil u dgangen af 2013, hvorefter SESAR-fællesforetagendet ophører. Det sidste trin, udnyttelsestrinnet vil skulle gennemføres og finansieres af industrien. Forslaget forventes at blive præsenteret på Rådsmødet (transport, tel e- kommunikation og energi) den 27.- 28. marts 2006. EASA. Med forslaget til en forordning om ændring af EASA  -forordningen foreslås EASA’s kompetencer udvidet til også at dække regeludstedelse o    g certifi- cering med hensyn til operation af luftfartøjer, certificering af flyvebesæ   t- ningsmedlemmer og tredjelandes luftfartøjer. Kommissionen fremhæver, at en udvidelse af EASA’s kompetencer på di    s- se områder er et vigtigt initiativ til forbedring af flyve sikkerheden. De in- ternationale standarder på de ovennævnte områder er ikke juridisk binde n- de og der er stor forskel på, hvorledes de implementeres i forskellige me d- lemslande. Fælles bindende europæiske regler vil være en fordel for flyv e- sikkerheden, men også for konkurrencen på det indre marked. Kommissi  o- nen understreger også, at med fælles regler kan man undgå ressourcekr æ- vende dobbelt-arbejde med regeludstedelse i medlemslandene.   Det østrigske formandskab stiller mod en fælles tilgang om forslaget    på rå dsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 8. -9. juni 2006. EU-USA. På baggrund af Rådsbeslutning i juni 2003 foregår der forhandlinger me   l- lem  Fællesskabet  og  USA  om  etablering  af  et  åbent  luftfartsområde,  der skal træde i stedet for medlemsland  enes bilaterale luftfartsaftaler.
Side 5 af 6 På  det  seneste  rådsmøde  (transport,  telekommunikation  og  energi)  den  5. december 2005 orienterede Kommissionen om at der var opnåede substa n- tielle fremskridt i forhandlingerne med USA. Det  østrigske  formandskab  stiller  mod   en  vedtagelse  af  en  luftfartsaftale med USA på rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 8.   -9. juni 2006. Energi Hovedprioriteterne på energiområdet i indeværende halvår er: Debat og stillingtagen til Kommissionens kommende grønbog om en sammenhænge  nde energipolitik, debat og stillingtagen til ”bæredygtig energi”, med underpunkterne Handlingsplan om Energieffektivitet og Handlingsplan for Biomas- se, og debat og stillingtagen til Kommissionens sektorundersøgelse vedr ø- rende konkurrencesituationen på el - og gasmarkedet. Grønbog om en sammenhængende energipolitik for EU. Som opfølgning på Det Europæiske Råds møde i Hampton Court vil Kommissionen i starten af marts måned fremlægge en    grønbog om en sammenhængende energipolitik for EU  . Det forventes, at grønbogen vil pege på følgende hovedmålsætninger for en mere integreret ene rgipolitik: EU bør udadtil i videre udstrækning end hidtil kunne tale med én stemme om strategiske energispørgsmål, diversificeringen af EU’s energiforsyning bør styrkes i et omfang, der sikrer, at der kun er begrænsede konsekvenser af bortfald af én leverandør, EU skal være global leder mht. energieffektivitet og vedv  a- rende energi, EU skal være den globale leder mht. forskning og udvikling vedr. energikilder med lav eller ingen CO2-udledning, og det skal sikres, at det indre marked for el og gas er helt på plads i 2007. Rådet af energiministre skal drøfte grønbogen på det ekstraordinære råd s- møde den 14. marts 2006, med henblik på at levere input om energipolitik til forberedelsen af mødet den 23. -24. marts i Det Europæiske Råd. Grø n- bogen er også på dagsordenen for det ordinære energiråd smøde den 8. -9. juni 2006. Her figurerer det som underpunkt til et punkt om forsyningssik-
Side 6 af 6 kerhed for energi, sammen med en kommende meddelelse om kulbrinte- markederne som forventes at rumme   initiativer vedr. olie- og gaslagre. Bæredygtig energi. Under punktet bæredygtig energi   skal energiministrene på det ordinære rådsmøde den 8. juni 2006 drøfte de to handlingsplaner for hhv. energie   f- fektivitet og biomasse. Handlingsplanen for biomasse blev fremlagt kort før årsskiftet, mens handlingsplanen for energieffektivitet forventes fre  m- lagt i løbet af foråret. Sidstnævnte er en opfølgning på Kommissionens grø nbog om energieffektivitet som blev drøftet på en  ergirådsmødet den 1. december 2005. Energiministrenes stillingtagen til begge handlingsplaner forventes udmøntet i form af rådskonkl  usioner.     Konkurrencesituationen på el - og gasmarkedet. Kommissionens tjenestegren for konkurrence under kommissæren for   kon- kurrence, Neelie Kroes, igangsatte sidste sommer en sektorundersøgelse vedrørende konkurrencesituationen på el  - og gasmarkedet. På energiråd  s- mødet den 1. december 2005 fik energiministrene en første foreløbig a   f- rapportering vedrørende undersøgelsen. Med  io marts forventes der en mere substantiel midtvejsrapportering om sektorundersøgelsens resultater. Fra tjenestegrenen for energi foreligger der desuden allerede en statusrapport vedrørende gennemførelsen af el  - og gasdirektiverne, som præsenteredes på råd  smødet den 1. december 2005. Med baggrund i en debat på grundlag af disse to rapporter sigter Formandskabet på vedtagelsen af rådskonkl  u- sioner på råd  smødet den 8. juni 2006. EU’s  eksterne relationer på energiområdet. Herudover er der på formandskabets ar bejdsprogram en række sager vedr  ø- rende udviklingen af EU’s energirelationer til tredjelande og andre interna- tionale organisationer. Det drejer sig om relationerne til Rusland, Energi- charteret, EU-OPEC relationerne, Den Nordlige Dimension, Euromed- samarbejdet og Traktaten om et energifællesskab med Sydøsteuropa. Disse sager vil være på dagsordenen den 8. juni 2006 til orientering. Endelig u   d- løber Energy Star traktaten med USA, hvorfor der formentlig vil skulle g i- ves et forhandlingsmandat til Kommissionen om at indgå i forhandlinger om at forlænge samarbejdet herom. Energy Star traktaten vedrører en frivillig mærkningsordning for energ  ieffektivt IT- og kontorudstyr.