NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til Kommissionens forordning (EF) om gennemførelsesbestemmelser til art i- kel 28, stk. 3 og 4, i Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 om bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik KOM dok. foreligger ikke Kommissionen præsenterede i maj 2005 i forvaltningskomitéen for fiskeri og akvakultur e t udkast til forslag til gennemførelsesbestemmelser for art. 28, stk. 3 og 4 ,i Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 om bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik   (grundforordningen). Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EF) nr.  2371/ 2002 af 20 . december 2002 om bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fisker i- politik, særlig artikel   28, stk. 6. Forslaget behandles i en procedure II i Forvaltningskomitéen for Fiskeri og Akvakultur. Kommissionen kan udstede forordningen, medmindre komitéen udtaler sig imod forslaget med kvalificeret flertal. I så fald forelægger Kommissionen sagen for Rådet. Kommissionen kan samtidig beslutte at udsætte gennemførelsen af re   glerne i en periode af højst tre måneder. Træffer Rådet ikke inden en frist på tre måneder med kvalificeret flertal en anden afgørelse, kan Kommissionen udstede forordningen. Forslaget forventes sat til afstemning på mødet   i Forvaltningskomitéen for Fiskeri og Akva- kultur den 22. – 23. februar 2006. Forslaget berører ikke beskyttelsesniveauet i Danmark.  Forslaget har ingen lovgivningsmæ  s- sige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget har ikke konsekvenser for EU’s budget. Forslaget har endvidere ikke administrative konsekvenser for erhvervet. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fisk eri 2.4./2.1. J.nr.: 2331 Den 13 .februar 2006 BDE/MLNI FVM 337
2 Forslaget vedrører dels medlemsstaternes kontrol af fartøjer i henhold til grundforordningens art. 28, stk. 3, og dels fællesskabsinspektørers kontrol af fartøjer i henhold til grundforordni n- gens art. 28, stk. 4. Vedrørende medlemsstaternes kontrol fastsættes der procedurer for autor   i- sation af hhv. kontrol af egne fartøjer og kontrol af andre EU -fartøjer eller tredjelandes fart ø- jer i en anden medlemsstats farvand uden for dets territorialfarvand. Vedrørende fællesskab   s- inspektørerne skal disse udpeges af medlemsstaterne og opføres på en særlig liste. Der stilles særlige krav til fællesskabsinspektørerne. Forslaget fastsætter ligeledes fællesskabsinspekt ø- rernes operationsområde, beføjelser og forpligt  igelser. Det fremgår, at de skal kunne operere i EU-farvande og om bord på EU -fiskerfartøjer. Fortolkningen af artikel 28 i grundforordni n- gen i relation til fællesskabsinspektørernes beføjelser blev aktuel i forbindelse med forordni n- gen om oprettelse af et EU-fiskerikontrolagentur. Danmark er positiv overfor at skabe ensartet kontrol i EU på fiskerio mrådet Regeringen agter at stemme for forslaget til gennemførelsesbestemmelse rne til art. 28, stk. 3 og 4 – fællesskabsinspektørernes operationsområde i kke omfatter operationer på land, samt at en offentlig liste, et identifikationsdokument samt en rapporteringsforpligtelse til Kommissionen sikrer, at fællesskabsinspektørerne agerer på Fællesskabets vegne.
3 Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fisk eri 2.4./2.1. J.nr.: 2331 Den 13. februar 2006 BDE/MLNI GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG om forslag til Kommissionens forordning (EF) om gennemførelsesbestemmelser til art i- kel 28, stk. 3 og 4, i Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 om bevarelse og  bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik KOM dok. foreligger ikke Resumé Forslaget vedrører dels medlemsstaternes kontrol af fartøjer i henhold til grundfo  rordningens art. 28, stk. 3, og dels fællesskabsinspektørers    kontrol af fartøjer i henhold til grundforor d- ningens art. 28, stk. 4. Vedrørende medlemsstaternes kontrol fastsættes der procedurer for autorisation af hhv. kontrol af egne fartøjer og kontrol af andre EU -fartøjer eller tredjela fartøjer i en anden me dlemsstats farvand uden for dets territorialfarvand. Vedrørende fælle   s- skabsinspektørerne skal disse udpeges af medlemsstaterne og opføres på en sæ rlig liste. Der stilles særlige krav til fællesskabsinspektørerne. Forslaget fastsætter ligeledes fællesskabsi n- spektørernes operationsområde, beføjelser og forpligtigelser. Det fremgår, at de skal kunne operere i EU-farvande og om bord på EU -fiskerfartøjer. Fortolkningen af artikel 28 i grun d- forordningen i relation til fællesskabsinspektørernes beføjelser blev akt uel i forbindelse med forordningen om oprettelse af et EU-fiskerikontrolagentur. Baggrund Kommissionen præsenterede i maj 2005 i forvaltningskomitéen for fiskeri og akvakultur et udkast til forslag til gennemførelsesbestemmelser for art. 28, stk. 3 og 4 , i Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 om bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik   (grundforordningen). Efterfølgende blev medlem sstaternes praktiske erfaringer med koordinering af fiskerikontrol over landegrænser drøftet i forvaltningskomitéen i juli   2005 , og i december 2005 fremlagde Kommissionen et endeligt forslag til gennemførelses bestemmelser.Kommissionen har den 6. februar 2006 fremsendt et nyt revideret forslag.
4 Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EF) nr.  2371/ 2002 af 20 . december 2002 om bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fisker i- politik, særlig artikel   28, stk. 6. Forslaget behandles i en procedure II i Forvaltningskomitéen for Fiskeri og Akvakultur. Kommissionen kan udstede forordningen, medmindre komitéen udtaler sig imod forslaget med kvalificeret flertal. I så fald forelægger Kommissionen sagen for Rådet. Kommissionen kan samtidig beslutte at udsætte gennemførelsen af reglerne i e   n periode af højst tre måneder. Træffer Rådet ikke inden en frist på tre måneder med kvalificeret flertal en anden afgørelse, kan Kommissionen udstede forordningen. Forslaget forventes sat til afstemning på mødet   i Forvaltningskomitéen for Fiskeri og Akva- kultur den 22. – Nærheds  princippet Der er ikke redegjort for nærheds  princippet, idet der er tale om gennemførelsesb estemmelser til en allerede vedtaget retsakt. Formål og indhold Forslaget vedrører dels medlemsstaternes kontrol af fart øjer i henhold til grundfo rordningens art. 28, stk. 3, og dels fællesskabsinspektørers kontrol af fartøjer i henhold til grundforordni n- gens art. 28, stk. 4. Artikel 28 i grundforordningen omhandler samarbejde og samordning i forbindelse med EU’s fiskerikontrol. Art. 28, stk. 3 vedrører medlemsstaternes inspektion af egne og andre landes fisk efartøjer uden for farvande, der henhører under en anden medlemsstats territorialfarvand  (territoria l- farvand er inden for 12 sømil), samt i internationale farvande. Art. 28, stk. 4 vedrører fællesskabsinspektører, der er bemyndiget til at foretage inspektion i alle EU-farvande, herunder i en anden medlemsstats territorialfarvand, og om bord på EU - fiskefartøjer.   Fortolkningen af artikel 28 i grundforordningen i relation til fællesskabsinspektørernes bef   ø- jelser blev aktuel i forbindelse med forordningen om oprettelse af et EU-fiskerikontrolagentur. Vedrørende medlemsstaternes kontrol  fastsættes der procedurer for autorisation   af hhv. kon- trol af egne fartøjer og ko ntrol af andre EU-fartøjer eller tredjelandes fartøjer i en anden me  d- lemsstats farvand uden for dets territorialfarvand. Medlemsstaterne skal til dette formål eta b-
5 lere et forbindelsesled (”Contact points”) og den medlemsstat, der har udført kontrollen, fo   r- pligtes til at rapportere til den/de medlemsstater, der er berørt af den udførte kontrol. Vedrørende fællesskabsin   spektørerne  skal disse udpeges af medlemsstaterne og opføres på en særlig liste. Der stilles særlige krav til fællesskabsinspektørerne, idet de skal være fiskerii  n- spektører i medlemsstaten, have et stort erfaringsgrundlag med fiskerikontrol , have et dybtgå- ende kendskab til Fællesska  bets fiskerilovgivning, have tilstrækkelig  e sprogkundskaber, være i fysisk form til jobbet og have modtaget undervisning i sikkerhed til søs. Forslaget fastsætter ligeledes fællesskabsinspektørernes operationsområde, beføjelser og fo r- pligtigelser. Det fremgår, at de skal ku nne operere i EU-farvande og om bord på EU - fiskerfartøjer , idet fællesskabsinspektører skal    arbejde på grundlag af fælles kontrolplaner, der forudsætter konkrete overvågningsprogrammer. Disse overvågningsprogrammer er tidsb e- grænsede og relaterede til konkret  e kontrolopgaver, eksempelvis i forbindelse med en genop- retningsplan for en fiskebestand. Fællesskabsinspektørerne skal ikke have beføjelser, der rækker ud over de nationale inspekt ø- rers beføjelser, og de har ingen politimyndighed uden for deres hjemlands territorium eller te r- ritorialfarvand. For så vidt angår fællesskabsinspektørernes repræ sentativitet fremgår det af forsl aget, at listen over de udnævnte fællesskabsinspektører offentliggøres af Kommissionen. Det fremgår lig e- ledes, at de skal have et identifikationsdokument udstedt af Kommissionen. Det fremgår de r- udover, at inspektionsrapporter på anmodning skal fremsendes til Kommissionen eller til  de af Kommissionen udpegede institutioner (rapporter skal derudover altid sendes til den medlems- stat i hvis farvande inspektion fandt sted og til flagstaten for det inspicerede fartøj). Det fremgår endvidere af forslaget , at den medlemsstat, hvor fællesskabsinspektøren stammer fra, skal samarbejde med den medlemsstat, hvori kontrol har fundet sted.   Endelig fremgår det, at fællesskabsinspektører skal have samme adgang til oplysninger, d o- kumenter og overvågningsdata som medlemsstatens inspektører. Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke høres . Konsekvenser Forslaget har ingen lovgivningsmæssige  , statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget har ikke konsekvenser for EU’s budget. Forslaget har endvidere ikke administrative konsekvenser for erhvervet.
6 Høring §5 - udvalget er blevet hørt og har ikke haft bemærkninger. Regeringens foreløbige generelle holdning Danmark kan tilslutte sig forslaget til gennemførelsesbestemmelserne til  art. 28, stk. 3 og 4. Generelle forventninger til andre landes holdning Det forventes, at et kvalificeret flertal i forvaltningskomitéen vil tilslutte sig forslaget. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Sagen har ikke tidligere været fo  relagt Folketingets Europaudvalg. Forslaget om etablering af et EU fiskerikontrolagentur  blev forelagt for Folketingets Europa- udvalg den 4. marts 2005 forud for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 1  4. marts 2005, jf. samlenotat af 28. februar 2005 . Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.