10. februar 2006 Vores reference: og fiskere (SOF)
|
SØFARTSSTYRELSEN 2100 København Ø  Tlf.          39 17 44 00 Fax         39 17 44 01 CVR-nr.  29 83 16 10 EAN-nr.  5798000023000 www.sofartsstyrelsen.dk
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET |
|
EU-Kommissionen har den 19. oktober 2005 fremsendt en åbningsskrivelse i sagen om udenlandske skibsførere til Danmark. Kommissionen gør gældende, at Danmark ikke har udmøntet den i 2004 vedtagne ændring af lov om skibes besætning, som giver hjemmel til at fastsætte regler om, at EU-statsborgere kan være skibsførere (kaptajner) på danske skibe i overensstemmelse med EF-traktatens artikel 39 om arbejdskraftens frie bevægelighed.
Udenrigsministeriet ved brev af 20. oktober 2005 orienteret Folketingets Europaudvalg om åbningsskrivelsen.
Det fremgår af Kommissionens åbningsskrivelse, at de danske myndigheder har tilsidesat deres forpligtelser i medfør af Traktatens art. 39 om arbejdskraftens frie bevægelighed ved ikke at oplyse om, hvilke skridt man fra dansk side har taget til at udmønte ændringen af besætningsloven.
Det anføres ligeledes, at krav om, at skibsføreren skal være dansk, efter Kommissionens opfattelse er i strid med to af EF-Domstolens afgørelser fra september 2003. Kommissionen anfører således, at det følger af de to domme, at en medlemsstat kun kan forbeholde stillingen som skibsfører på skibe, der sejler under dens flag, for egne statsborgere, hvis de myndighedsbeføjelser, som er tildelt skibsføreren, udøves regelmæssigt og ikke udgør en meget begrænset del af dennes arbejde.
Efter den gældende besætningslov skal skibsførere (kaptajner) på danske skibe være danske statsborgere. Der kan dog dispenseres herfra. For at bringe besætningsloven i overensstemmelse med de to nævnte afgørelser blev besætningsloven ændret i december 2004, så der blev skabt hjemmel til, at ministeren kan udstede administrative regler, der undtager fra kravet om dansk statsborgerskab.
I svaret på åbningsskrivelsen tilkendegives, at der nu søges en forhandlingsløsning med Kommissionen, der indebærer, at der udstedes en bekendtgørelse med en begrænset åbning for skibsførere fra EU- og EØS-lande.