Side 1 af 3 Notat 7. februar 2006 J.nr. 2006-625-0176 Notat til Folketingets Europaudvalg om Kommissio- nens stævning af 22. december 2005 vedrørende told af militært materiel indført fra tredjelande Kommissionen har i stævning af 22. december 2005 nedlagt påstand om, at Da   n- mark har tilsidesat de forpligtelser, der påhviler landet i henhold til a rtikel 2, 9, 10 og 11 i Rådets forordning 1552/89 indtil den 31. maj 2000, og foror dning 1150/2000 efter denne dato, ved at afvise at beregne og indbetale unddragne egne indtægter i forbindelse med tol  dfri import af militært materiel og ved at afvise at betale morarenter af de egne indtægter, som Danmark har un  dladt at stille til Kommissionens rå dighed. Kommissionen har anmodet om, at tolden opgøres for perioden fra og med 1998 til og med 2002. Danmark har ikke betalt told af forsvarsmateriel specifikt til militær anvendelse i den omhandlede periode, hvilket man heller ikke havde gjort tidligere. Andre medlemsstater havde heller ikke betalt told. Det var opfattelsen, at medlemssta- terne i medfør af traktatens arti kel 296 kunne undlade at opkræve told af fo  r- svarsmateriel. Efter denne bestemmelse er ingen medlemsstat forpligtet til at   meddele oplysninger, som strider mod dens væsentlige sikkerhedsinteresser. Endvidere kan hver medlemsstat træffe foranstaltninger, so  m den anser for nø d- vendige til beskyttelse af sine væsentlige sikkerhedsinteresser vedrørende fabrikation af eller handel med våben, ammunition og krigsmateriel. Foranstaltningerne må dog ikke forringe konkurrencevilkårene inden for fællesmarkedet for a  ndre varer. Der er med virkning fra 1. januar 2003 gennemført en toldsuspensionsordning for forsvarsmateriel fra tredjelande, som har løst problemerne for fremtiden. Kommissionen har i stævningen fastholdt de synspunkter, som den har fremført i åbningsskrivel sen og den begrundede udtalelse. Det er Kommissionens opfattel- se, at toldfritagelser for forsvarsmateriel kun kan finde sted med hjemmel i trakta- tens artikel 26 og ikke efter traktatens artikel 296, og at dette bekræftes af Do  m- stolens retspraksis. Kommissionen mener, at artikel 296 i traktaten ikke kan finde anvendelse i for- bindelse  med  toldafgifter,  medmindre  opkrævningen  af  tolden  udgør  en  trussel mod en medlemsstats væsentlige sikkerhedsinteresser. Efter Kommissionens o  p- fattelse har Danmark ikke fremført  beviser for en sådan trussel. I regeringens svarskrift vil det blive afvist, at det er en overtrædelse af trakt  atens bestemmelser ikke at have opkrævet told af forsvarsmateriel ved indførsel fra
Side 2 af 3 tredjelande. Denne opfattelse baseres efter regeringens opfattelse på, at EF - traktatens artikel 296 udgør et retligt grundlag for, at en medlemsstat, når den in  d- fører forsvarsmateriel fra tredjelande, kan undlade at opkræve og overdrage Fæ l- lesskabet told af det indførte materiel. Denne fortolkning af artikel 296’s   rækk  e- vidde har efter regeringens opfattelse støtte i såvel ordl  yden som formålet med bestemmelsen. Der vil i regeringens svarskrift blive argumenteret med, at det følger af ordl yden i artikel 296, at en medlemsstat bl.a. på området for handel med våben,    ammuniti- on og krigsmateriel kan træffe de foranstal  tninger, som den anser for nødvendige til beskyttelse af sine væsentlige sikkerhedsinteresser, uanset at sådanne fora   n- staltninger eventuelt måtte stride mod andre bestemmelser i trakt aten. Det er endvidere regeringens opfattelse, at ordlyden af artikel 296 overlader med- lemsstaterne et vidt skøn til at træffe de nødvendige foranstaltninger for at beskytte sine væsentlige sikkerhedsinteresser, og at fællesskabets regler på toldområdet principielt er omfattet  af de forpligtelser, som en medlemsstat i medfør af artikel 296 i princippet kan fravige, hvis de øvrige betingelser he  rfor er opfyldt. Det vil i svarskriftet blive anført, at regeringen er uenig med Ko mmissionen i, at opkrævning af told af militært materi el principielt ikke kan være en trussel mod en medlemsstats væsentlige sikkerhedsi  nteresser. Regeringen vil gøre gældende, at varetagelsen af et lands væsentlige sikkerhed s- interesser uløseligt er forbundet med opretholdelsen af en forsvarskapac itet, der er egnet til at imødegå et trusselsbillede, som det pågældende lands myndigheder anlægger. Anskaffelser af egnet militært materiel er sel vsagt en forudsætning for løbende at opretholde og modernisere landets forsvarskap acitet. Samtidig vil regeringen i svarskriftet gøre opmærksom på, at det er en politisk r e- alitet, at de økonomiske midler til et lands forsvar, herunder til forsvarets mater i- elanskaffelser, er begrænsede, og at betaling af  told af materiel indført fra tredj   e- lande direkte har betydning for landets økonomiske muligheder for at anskaffe sig materiel af den karakter og mængde, som det måtte anse for sikkerhedspol   itisk nødvendigt at anskaffe. Videre vil regeringen gøre gældende, at oplysninger om forsvarets materiela   n- skaffelser, herunder disses næ  rmere karakter og sammensætning, nødve   ndigvis må være fortrolige. Dette synspunkt er ane   rkendt i artikel 296. Regeringen vil endvidere henvise til, at det er de samme hensyn, der har været af væsentlig betydning ved udformningen af den toldsuspension  sordning, som blev vedtaget i forordning 150/2003, som trådte i kraft 1. januar 2003. Det fremgår af begrundelserne i forordningen, at der er accepteret en sammenhæng mellem o  p- krævning af tolden og mulighederne for at anskaffe sig de mest avancerede og hensigtsmæssige våben. Det er ligeledes accepteret, at det var nødvendigt at fas t- lægge særlige administrative procedurer for s uspension af toldsatserne af hensyn til medlemsstaternes nationale sikkerhedsinteresser. Behovet for sikkerhedspro- cedurer, som var en af begrundelserne for forordning 150/2003, var også gælde   n- de i perioden forud for vedtagelsen af den nævnte forordning men kunne kun o  p- nås gennem anvendelsen af art ikel 296 i traktaten. Regeringen vil i svarskriftet gøre gældende, at de normale toldprocedurer   , som er fastlagt i toldkodeksen, ikke tilgodeser såda nne sikkerhedsprocedurer, og at det
Side 3 af 3 derfor må  anses for helt i overensstemmelse med betingelserne i traktatens art i- kel 296, at der før vedtagelsen af foror dning 150/2003 har været indført særlige nationale sikkerhedsprocedurer i forbindelse med fortoldning af forsvarsmateriel. Behovet for sikkerhedsprocedurer, som blev indført med forordning 150/2003, var også gældende i tiden fo   rud for vedtagelsen af den nævnte forordning, men kunne kun opnås gennem an vendelsen af artikel 296 i traktaten. I svarskriftet vil regeringen afvise Kommissionens opfattelse af, at undladelse af opkrævning af told af forsvarsm  ateriel har været i strid med domspraksis. Det bemærkes at andre medlemsstater har modtaget stævninger, herunder Sveri- ge,  Finland og Italien, der har afvist at imødekomme Kommissionens betaling s- anmodninger.  Andre  medlemsstater,  herunder  UK  og  Holland,  har  betalt,  men med forbehold.