Europaudvalget 2005-06
EUU Alm.del Bilag 178
Offentligt
2621348_0001.png
DANSK HANDEL & SERVICE
Europaudvalget
EUU alm. del - Bilag 178
Offentligt
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
28. februar 2006
r, 18O-tome;;vsy
2
MODTAGET
- 2 MRS. 2006 /1
Den Centrale Indlevering
Til Europaudvalgets medlemmer og stedfortrædere
Dansk Handel & Service' prioriterede EU-sager 2006
I Dansk Handel & Service har vi valgt at sætte fokus på en række EU-sager, som er af særlig
betydning for vores medlemmer, og som vi forventer bliver de vigtigste inden for vores virke-
felt i det næste år. Vedlagt fremsendes til orientering pjecen "Dansk Handel & Service'
prioriterede EU-sager 2006".
En sådan prioriteret liste kan i sagens natur aldrig være statisk, da der hele tiden sker udvik-
ling i sagerne og nye kommer til. En opdateret beskrivelse af sagerne findes på Dansk Handel
& Service hjemmeside www.dhs.dk
Hvis der er spørgsmål eller bemærkninger til pjecen eller i øvrigt, er I meget velkomne til at
kontakte undertegnede.
Med venlig hilsen
Vibeke Sylve$
EU-chef/direktionsassistent
Dansk Handel & Service
Vester Farimagsgade 19
DK-1506 København V
www.dhs.dk
Direkte Tlf: +45 3374 6611
Fax: +45 3374 6080
Mail: [email protected]
Dansk Handel & Service
Tlf.: +45 3374 6000
,ODMA\CAPTIA\helios\sj04\DOK53754
Postbox 500
Fax: +45 3374 6080
Vester Farimagsgade 19
e-mail: [email protected]
DK-1506 København V
www.dhs.dk
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 178: Henvendelse af 28/2-06 fra Dansk Handel og Service vedr. pjece om prioriterede EU-sager 2006
2621348_0002.png
111
............... ..„,
.
.
.
.
'kk
4 - '.
4r.
tntr,mt,_';
.......
...............
T,w
t,
;,..,,. .,.:...nr,;,.:r.i_u:.........tai.,..4,.....,.:.;:.?........,......
. .„5.. ...........;; : 4,5.. .,....,......,.:.
.. .».: ‘, 41.... .........: .:::4.
... ............. ...t.z.;.:x.t. .__~.....4.;2,L.x........4....;....:... .........5..6.....
-- 1 ..
L.................,....,. 7. ......;;....1, ,. ..trz1421z:_...4.,:.4.:...i. ....
..4.;.:2:.z4..
1.4t;..42:.
.,.
..5..sr. ..
...
--“.••••-,••••„“••••::::•;•.:,.:,,,tt:!.
,. 1z.....41:7•:::.*:,.
t ....
..
:-i „-> ... ,,T!=.i.
.::::t.:........._,;;.. ............,..._...,,.....,, ... ._..... .,
.
.....
.,I...2....,..... ......
.......................
... .
-.--
-
-, -,, - .............. ...
4,,,
••••.....••••,..... .t....
.. ;..,•,..;:; .;;.„.........,••......,._.•
'...
.
.....
._.=.1:•
-::-'r4... 7.r1:.:"... .--47.il
.-4.
..: -
f.;:• -.,..2--:•....::,--,.w..”.:::.::::4--_,•-•:.,,,,-.•••.",... ..-.. _rt.......:-
Zr
•••••....-.-t...-*".•-•":•
-,
,
....3_.:11.411 ,
.,..-
i.,...t;,..3r
-
..
.
... . ....,....
.,-.2.•
-.... ---.. -=a. ...•-•:-^"'`*".
...
-..rttir
..
-:::---r-i-r.',..'":"4.--'-',I?.'4'.
.:-..
..........1.«...
.-
..
-4=.•4:4-T%
••::::•••-:-,••::.-----•
~~
-
.-
; -•, -- ..: -.--. 4.
• r-,.. •" ' n.
t'.-?..-'''..".-",?.'"•'--...tr--
.÷-.7.- ....... . ••-....trg "-.
3?-~.:;r:•?-:
....
..'.
;.gr-'75.:.,.;„;.....•:-.
,., :$.;',.:-....:
;: '777..
.........5 .......
....
5 ' . 7 .."."' . ..-....'. .:-'-:" ",."
: . 5..........:.. 7..' ..........' '''''
".
",.;'''-
....."";›..**:''''''
.., r--
''; ' ,..,„.Y.,_.'". .,..t?....'"'.....*.- -'-':'"-tt-' .. ""4
........
":"
..-
. ' ..4.
.."*"
."?"-
....
e.......
--4)
......,..1.•,:g.....-7 .*. _ • _....
--
...
t-
..
1-'54
;:Eu•
.
-,4z-- ...
.-:.........,
.ar.;:r41.-..-. 4.4.
.... -. -4.41-
:::.,.1:..i.r..
..
- .
-- ........*---r••••••••4».•%.....•:*".
....4
7..:..-:.?..-r..-..».....r..---- _ ,..--_,...--,--- „—
..,...?
• •••••••---t......"EW....F.:.4..........4.:,.r.r. ..........?..t.-«.1..........
,,..-.=-' ::___:::'
.-- -4
.::-.4-
.
.....4.,;•,
::::%.......4.-:••••
..«,..:.. ..,..,--.-:,...-: ::":" .tg-7...,.••
..........r...........::,..............._......,_...........,............=,..
••
.,. ••••••—
•-r.±.5.7-. -77::'..
..,.
••••:...,....•
- .--47.Frr--;,-.t
•••tr....••••:••••••••.....• ..................:......r..,„....
-4-:.-.
----
.
.111:-.- - .
•. ?"-
:
-
. .Y. _,1":
---::,.
*•*
.-.-.',_ .:^.1
.-
?-
-4- 11 ' -- - 11..,.:.
' ' -:":„. T.r.;.,—•
,. --4.--__,--..
--':-:-,.....,_,..,.
-
..,,,,.-..4zr-..d.t.7.-%
EU-sager
......
DANSK HANDEL & SERVICE
..
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 178: Henvendelse af 28/2-06 fra Dansk Handel og Service vedr. pjece om prioriterede EU-sager 2006
2621348_0003.png
.............
.....................
••••••
............... :.. ....
:
•:"
..........
.. .
. •
.
.
..
••••••' •
••••
•g;: • ": ..
..
.
...
...
........ .
. ..
..
:
..................
':F.....
..
...
...
..
.
..
• . ;::
.
..
...
..„:
....
4••
........
.....
•••
••::. ••
::ii::
• :: •••••:::t•H • iii..................................
••---•••••••••ni••:•••••-••••••:•!:•!
•:
..
tigiiii::.;..
.....
SR
.....
.....
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 178: Henvendelse af 28/2-06 fra Dansk Handel og Service vedr. pjece om prioriterede EU-sager 2006
2621348_0004.png
.......
..•...
,
''
101Orri-
In
Forord
o sfortegnelse
5
Topprioriterede sager
Servicedirektivforslaget
En europæisk platform for service
Direktivforslag om betalinger i det indre marked
7
7
8
8
Øvrige prioriterede EU-sager
Tværpolitiske sager
Erhvervspolitik
Forbrugerpolitik
Skat og moms
Arbejdsmarkedspolitik
Miljøpolitik
Forskning
International handel
9
9
11
13
14
16
18
19
20
3
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 178: Henvendelse af 28/2-06 fra Dansk Handel og Service vedr. pjece om prioriterede EU-sager 2006
2621348_0005.png
Forord
Den 1. januar 2006 overtog Østrig formandskabet for EU,
og den 1. juli 2006 er det
Finlands tur.
De initiativer og den politik, der vedtages i EU, udstikker
rammerne for, hvordan det
enkelte medlemsland kan lovgive og udforme sine politikker
. EU beskæftiger sig i dag med
næsten hele viften af de områder, som traditionelt har være
t anset for indenrigspolitik, det
vil sige arbejdsmarkedet, miljøregler, fødevaresikkerhed
, forbrugerpolitik og momsregler.
Derfor er EU-sager i dag også indenrigspolitik. Det er lige
så vigtigt at følge med i og
påvirke EU-sagerne, som det der foregår nationalt.
Hvert år vedtager EU-systemet ca. 3.200 retsakter. Hera
f vedtages ca. 80 pct. af Kommis-
sionen og er gennemførelsesforanstaltninger. Resten vedta
ges i Ministerrådet og Europa-
Parlamentet. Det er rigtig mange. Og det er hverken muli
gt eller formålstjenligt at følge og
søge indflydelse på dem alle sammen.
I Dansk Handel & Service har vi valgt at sætte fokus på en
række EU-sager, som er af
særlig betydning for vores medlemmer, og som vi forventer,
bliver de vigtigste inden for
Dansk Handel & Service' virkefelt i det næste år. Disse sage
r, og Dansk Handel & Service'
holdning hertil, er beskrevet i denne pjece. De tre sager,
som Dansk Handel & Service
forventer bliver de allervigtigste, er beskrevet først i pjece
n.
Følgende tre sager forventes at blive de vigtigste:
1. Servicedirektivforslaget
2. En europæisk platform for service
3. Direktivforslag om betalinger i det indre marked.
De øvrige sager i oversigten er ikke i prioriteret rækkefølge.
Dansk Handel & Service håber, at pjecen kan være en hjælp
til på en kort og overskuelig
måde at give vores medlemmer og samarbejdspartnere, politi
kere, myndigheder og andre
interesserede et overblik over Dansk Handel & Service' fokus
i EU-arbejdet.
Et sådant fokus kan i sagens natur aldrig være statisk, da der
hele tiden sker udvikling i
sagerne. Nogle bliver vedtaget eller afsluttet, andre bliver ænd
ret. En opdateret beskrivelse
af sagerne findes på Dansk Handel & Service' hjemmeside www
.dhs.dk.
Redaktion afsluttet 31. januar 2006.
5
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 178: Henvendelse af 28/2-06 fra Dansk Handel og Service vedr. pjece om prioriterede EU-sager 2006
2621348_0006.png
Dansk Handel & Service — Prioriterede EU-sager
Topprioriteter
1. Servicedirektivforslaget
2. En europæisk platform for service
3. Direktivforslag om betalinger i det indre marked
..
Erhvervspolitik
• Rammeprogram for
Konkurrenceevne og
Innovation 2007-2013
• Reform af statsstøtte-
politikken
• Betalingskort
..
Tværpolitiske sager
• Forfatningstraktaten
• Bedre lovgivning
• Lissabon-strategien
Arbejdsmarkedspolitik
• Vikardirektivforslag
• Ændring af arbejdstidsdirektivet
• Direktivforslag om pensions-
ordninger
• Omstruktureringer
Forskning •
• Strategi for opfølgning
Ø Bartelona-målsæt-
.. ningen. . ...... .. . .
• •• .
...
.....
International handel
• Krav om "made in" mærker
• Importbegrænsninger
• Eksportbegrænsninger
Skat og moms
• Harmonisering af momssyste-
merne
• Forenklinger på momsområdet
• Moms af rejsebureauydelser
• Postmoms
• Elektronik affald
• Batteri-direktivforslag
Forbrugerpolitik
Sundhedsstrategi og for-
brugerbeskyttelses-strategi
• Europæisk aftaleret
• Direktivforslag om forbru-
gerkredit
Revision af EU's forbruger-
acquis
6
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 178: Henvendelse af 28/2-06 fra Dansk Handel og Service vedr. pjece om prioriterede EU-sager 2006
2621348_0007.png
Prioriterede EU-sager — 2006
Servicedirektivforslaget
(Forslag til direktiv om
tjenesteydelser)
Topprioriterede sager
Kommissionen fremsatte den 13. januar 2004 et forslag til et nyt direktiv
om tjenesteydelser i det indre marked (KOM (2004)002) — det såkaldte
"Servicedirektivforslag".
Formålet er at fjerne barrierer, der hindrer etableringsfriheden for tjeneste-
ydere og den frie udveksling af tjenesteydelser over grænserne. Direktivet
vil omfatte alle tjenesteydelser, som ikke eksplicit er undtaget fra forslaget.
Undtaget i forslaget er: finansielle ydelser, transport, elektroniske tjeneste-
ydelser samt virksomhed forbundet med udøvelse af offentlig myndighed.
Forslaget har fire hovedelementer:
1. En tjenesteyder skal kun henvende sig et sted i en medlemsstat for at få
formalia i orden til at starte virksomhed (kvikskranker).
2. Forslaget forbyder krav, som diskriminerer tjenesteydere fra andre
medlemsstater.
3. Tilladelsesordninger til at levere serviceydelser skal screenes.
4. Udveksling af tjenesteydelser mellem medlemslandene skal ske på basis
af oprindelsesprincippet (dvs. lovgivning fra tjenesteyders hjemland
gælder).
Rådets behandling af forslaget har vist, at der er store problemer med
fortolkningen af forslaget. En del lande er imod oprindelseslandsprincippet,
og drøftelserne i både Rådet og Europa-Parlamentet har bidraget til at
skabe mistro til direktivforslaget og frygt for social dumpning.
Europa-Parlamentets indre marked komite har i november 2005 stemt om
forslaget. Et flertal stemte for at beholde oprindelseslandsprincippet, om
end med en række muligheder for at undtage områder fra princippet, for
eksempel sundhedsområdet.
Den danske regering har i efteråret 2005 meldt ud, at den støtter et
begrænset oprindelseslandsprincip, hvor princippet kun finder anvendelse på
adgangen til at udføre tjenesteydelser (for eksempel autorisationer).
Europa-Parlamentets plenarforsamling forventes at stemme om forslaget i
februar 2006, hvorefter Kommissionen forventes at fremsætte et revideret
forslag. Rådet forventes tidligst at kunne vedtage en fælles politisk holdning
under det finske formandskab i efteråret 2006.
En realisering af det indre marked for tjenesteydelser er en forudsætning
for, at EU kan opfylde Lissabon-målsætningerne. Dansk Handel & Ser-
vice tilslutter sig oprindelseslandsprincippet. Hvis dette ikke lykkes, vil vi
aktivt arbejde for en løsning, der opnår det samme. Vi er i kontakt med
relevante embedsmænd og politikere for at påvirke indholdet, ligesom
vi er aktive i pressen med at tilbagevise påstandene om, at direktivet vil
medføre social dumpning.
7
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 178: Henvendelse af 28/2-06 fra Dansk Handel og Service vedr. pjece om prioriterede EU-sager 2006
2621348_0008.png
verserende forslag,
Kommissionen fremlagde i september 2005 en liste over
Af særlig interesse for
som Kommissionen vil trække tilbage eller revurdere.
fremmende foran-
Dansk Handel & Service er, at direktivforslaget om salgs
staltninger trækkes tilbage.
elelse om en strategi for
Kommissionen vedtog den 25. oktober 2005 en medd
5), som indeholder et
forenkling af fæl lesskabslovgivningen (KOM (2005)53
samt mere end 1400
treårigt handlingsprogram. Det drejer sig om 222 love
typer forenklinger:
relaterede retsakter. Der vil være tale om forskellige
eksempel EU-lov-
erstatning af irrelevant eller overflødig lovgivning, for
givning med internationale standarder
mpel at sam-
kodificering for at mindske omfanget af lovgivning, for ekse
menskrive de 45 sminkedirektiver til et
dre effektivite-
revision af eksisterende lovgivning med henblik på at forbe
ten
ormer
anvendelse af "blød" lovgivning, for eksempel branchen
ger.
standardisering og erstatning af direktiver med forordnin
nsanalysesystem
Kommissionen har endvidere vedtaget et revideret konsekve
omkostninger af
samt en fælles EU-metode til vurdering af administrative
EU-lovgivning.
lering i EU. Ind-
Det er nødvendigt med en bedre og mere effektiv regu
eksisterende
satsen skal især koncentreres om at simplificere allerede
det nationale
lovgivning, ligesom der skal ske en koordination mellem
Dansk Handel
regelforenklingsarbejde og det, der foregår på EU-niveau.
EU-plan.
& Service deltager aktivt med input på nationalt plan og
Lissabon-strategien
af Lissabon-stra-
Det Europæiske Råd vedtog i marts 2005 en relancering
ig integreret
tegien. Den 12. april 2005 fremsatte Kommissionen en treår
oøkonomiske,
retningslinjepakke for 2005-2008 med en strategi for makr
til at genoprette
mikroøkonomiske og beskæftigelsesinitiativer og politikker
egien anerken-
EU's svage vækst og sætte gang i jobskabelsen. Lissabon-strat
der, at de videnbaserede erhverv er EU's vækstmotor.
handlingspla-
Medlemslandene har i oktober 2005 afleveret deres nationale
emsland ikke
ner, hvor de har identificeret deres prioriteringer. Hvis et medl
landet redegøre
vil følge Kommissionens strategi på et område, skal medlems
for, hvorfor handling ikke anses for nødvendig.
r og komme med
Kommissionen vil herefter vurdere medlemslandenes plane
til de integre-
specifikke anbefalinger til de enkelte lande samt opdateringer
rede retningslinjer.
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 178: Henvendelse af 28/2-06 fra Dansk Handel og Service vedr. pjece om prioriterede EU-sager 2006
2621348_0009.png
Ved realiseringen af Lissabon-strategien skal der lægg
es størst mulig
vægt på videnservice, hvor vækstpotentialet fortsat
er betydeligt.
For at potentialet kan blive indfriet, kræver det reelt
, at EU-landenes
vækstpolitikker geares til de betingelser, som videnøkon
omien sætter for
konkurrencen. Dansk Handel & Service har udarbejdet
pjecen "33 skridt
til Lissabon" og "Forretningsplan Danmark", ligesom vi
deltager aktivt
i udarbejdelsen af den nationale handlingsplan og i deba
tten.
Vikararbejde
Gennem den europæiske interesseorganisation for vikar
branchen, Euro-
Ciett, arbejder Dansk Handel & Service for at sikre vikar
branchen optimale
vækstvilkår. Det sker blandt andet ved at tydel iggøre vikar
branchens bidrag
til at skabe velfungerende europæiske arbejdsmarkeder.
Dansk Handel & Service fokuserer primært sin indsats i
Euro-Ciett på
tre centrale emner. For det første påvirkes EU-systemet
til at opgive for-
slaget om et vikardirektiv, som strider mod den danske
aftalemodel. For
det andet arbejdes der på at sikre, at vikarbranchen omfattes
af forsla-
get til et servicedirektiv. Formålet er at skabe deregulering
af branchen
i alle europæiske lande, så vikarbureauer sikres rimelige væk
stvilkår på
et velfungerende indre marked for serviceydelser. Ende
lig fokuseres på
at få etableret fælles europæiske etiske regler for vikar
branchen, så der
sikres en fælles høj standard for branchen.
Rammeprogram for Konkurrence-
evne og Innovation, 2007-2013
Erhvervspolitik
Kommissionen har fremsat forslag til et rammeprogram på
fire mia.
euro til at styrke primært SMV'ers innovation og konkurren
ceevne
(KOM(2005)121). Der er tale om en samling af tre hidtidige
programmer,
og forslaget indeholder initiativer vedrørende iværksætteri
og innovation
(2,6 mia.), IKT (en mia.) og "intelligent energi" (en mia.
). Forslaget skal
nu forhandles i Rådet og Europa-Parlamentet.
Det er nødvendigt at styrke innovation hos SMV'ere. Dans
k Handel &
Service er dog betænkelig ved, om den konkrete udmøntning
af midlerne
vil gavne de traditionelle fremstillings- og produktionsindust
rier frem for
de videnbaserede serviceerhverv.
Handlingsplan om femårig
reform af statsstøttepolitikken
Kommissionen fremsatte den 7. juni 2005 forslag til handlings
plan vedrø-
rende en omfattende reform af statsstøtteregler og procedur
er i de kom-
mende fem år. Forslaget angiver alene grundprincipperne
for reformen.
Kommissionen vil anspore medlemsstaterne til at koncentre
re støtten til
forbedring af EU-virksomhedernes konkurrenceevne og opre
ttelse af varige
job (mere støtte til forskning og udvikling, innovation og risiko
villig kapital
til små virksomheder) og om fremme af social og regional
samhørighed og
forbedring af de offentlige tjenester. Kommissionen vil også
rationalisere
11
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 178: Henvendelse af 28/2-06 fra Dansk Handel og Service vedr. pjece om prioriterede EU-sager 2006
2621348_0010.png
re, ligesom den vil frem-
og strømline procedurerne, så reglerne bliver klare
skynde beslutningsprocessen.
året 2005 haft en
Som led i handlingsplanen har Kommissionen i efter
statsstøtte til innovation
høringsrunde om foranstaltninger til forbedring af
( KOM (2005)436).
e reformforslag i
Kommissionen forventes at fremsætte mere detaljered
2006.
marked er en re-
For at fremme lige konkurrence og forbedre det indre
& Service arbejder
form af statsstøttereglerne nødvendig. Dansk Handel
konkret for, at videnservice opprioriteres.
Små og mellemstore
virksomheder
-Kommissionen frem-
På EU-plan er der sat fokus på SMV'ere og Europa
k SMV- politik
lagde den 10. november 2005 et udspil til en ny europæis
enhængende politik,
(KOM (2005)551). Formålet er at skabe en mere samm
l på nationalt som på
hvor SMV'ere tænkes ind i alle politiske forslag, såve
med et udspil, der
EU-niveau. Europa-Kommissionen vil til februar følge op
ende 7. ramme-
fokuserer på entreprenørskab for SMV'ere. Og i EU's komm
ettet gå til projekter
program for forskning 2007-2013 skal 15 pct. af budg
med SMV'ere.
væsentlig rolle for
Små og mellemstore virksomheder (SMV'er) spiller en
pct. af virksomhederne
såvel dansk som for europæisk økonomi. De udgør 99
r skabes først og
i EU og beskæftiger 75 mill. mennesker. Nye arbejdspladse
fremmest hos SMV'ere.
bonstrategien.
At forbedre vilkårene for SMV'ere er en vigtig del af Lissa
presser Dansk
Med blandt andet EU's initiativer på området i ryggen
at få fremmet
Handel & Service på over for den danske regering for
nalt og interna-
iværksætterkulturen og virksomheders vækstvilkår natio
tionalt.
Betalingskort mv.
ice for:
Igennem EuroCommerce arbejder Dansk Handel & Serv
betalingskort og
- at forbedre vilkårene for modtagelse af internationale
nedbringe gebyrerne herfor
de internationale
- at detailhandlen får indflydelse på de aftalevilkår, som
betalingskortselskaber fastlægger
og for at mulig-
- at forbedre vilkårene for at modtage kontantbetalinger
ger
gøre grænseoverskridende håndteringer af kontantbetalin
herunder mobile
at overvåge udviklingen inden for de nye teknologier,
kontaktløse betalinger.
12
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 178: Henvendelse af 28/2-06 fra Dansk Handel og Service vedr. pjece om prioriterede EU-sager 2006
2621348_0011.png
Offentlig -privat samarbejde
Der er behov for øget offentlig-privat samarbejde for
at sikre en ny kom-
petenceopbygning i erhvervslivet og udvikling af nye innov
ative løsninger,
der kan styrke virksomhedernes konkurrencekraft og
åbne adgangen til
markeder i andre lande. Offentlig -privat samarbejde
er et vigtig instrument
i finansieringen og udviklingen af velfærdsstaten. Den
offentlige sektor har
i dag stor viden og volumen, og potentialet til at skab
e samfundsøkonomisk
vækst igennem tættere samarbejde med private virks
omheder.
Dansk Handel & Service arbejder for, at de initiativer
, der vedtages i
Bruxelles, herunder udbudsdirektiverne, støtter ramm
evilkårene for en
udbygning af offentlig-privat samarbejde i Danmark
såvel som i EU.
Samtidig skal EU-reglerne om offentlige udbud kons
tant forbedres, så de
fremmer konkurrencekraften på tværs af grænserne
i EU. Også på EU-plan
skal der arbejdes med standardiseringsprocesser og øget
digitalisering for
at fremme offentlig-privat samarbejde
Sundhed og forbruger-
beskyttelsesstrategi 2007-2013
Forbrugerpolitik
Kommissionen fremsætter i dokumentet "Sundhed og
Forbrugerbeskyt-
telsesprogram 2007-2013" (Kom(2005)115) dels en strat
egi for sundheds-
beskyttelsen i Europa i perioden 2007-2013, dels et forsl
ag til et program,
hvorunder aktiviteter kan finansieres. Budgettet er på 1203
millioner euro.
Europa-Parlamentet, som blandt andet har foreslået en
opdeling af hand-
lingsprogrammet i en sundheds- og en forbrugerbeskyttels
esdel, forventes
at færdigbehandle forslaget i marts 2006. Først herefter
vil Rådet færdig-
gøre sin behandling af forslaget.
Indsatsen for folkesundhed og forbrugerbeskyttelse skal
fortsættes i
overensstemmelse med Traktatens forudsætninger herom.
Der er dog
ingen grund til at samle de to eksisterende programmer
under et fælles
program, idet forbrugerpolitikken i EU hører hjemme
i sammenhæng
med erhvervspolitikken. Målsætningen om bedre klagemulig
heder i
forbindelse med forbrugerbeskyttelseslovgivningen skal
prioriteres højt,
herunder samarbejdet om klageadgang over grænserne.
Dansk Handel &
Service arbejder på at påvirke programmets konkrete indh
old.
Europæisk aftaleret
Initiativet er oprindelig udsprunget af overvejelserne om at
lave en fæl-
les aftaleret på EU-niveau og er indeholdt i Kommissionens
meddelelse
"Europæisk aftaleret og revision af gældende EU-ret: Vejen
frem"
(KOM(2004)651).
I første omgang går projektet ud på at udarbejde en såkaldt
fælles EU-
referenceramme, der indeholder fælles principper og term
inologi inden for
europæisk aftaleret.
; 13
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 178: Henvendelse af 28/2-06 fra Dansk Handel og Service vedr. pjece om prioriterede EU-sager 2006
2621348_0012.png
dq,1;, 5'!"
MINNIE
e lave en fæl-
Dansk Handel & Service anser mulighederne for at kunn
af store nationale
les europæisk aftaleret for meget små pt. på grund
det eksisterende
forskelligheder. EU skal koncentrere sig om at revidere
initiativer, jf.
"acquis" på forbrugerområdet frem for at fremme nye
nedenfor.
Revision af EU's
forbruger-acquis
roces af direkti-
Kommissionen har i efteråret 2005 iværksat en revisionsp
dreje sig om direktiverne
verne på forbrugerområdet. Det vil i første omgang
hævelse af forbruger-
vedrørende pakkerejser, dørsalg, køb og garantier, hånd
kontraktvilkår.
nes rettigheder, sammenlignende reklame og urimelige
ed, og der skal
Forbrugerpolitikken skal være en del af EU's indre mark
bliver ensartet og
ske en harmonisering af forbrugerreglerne i EU, så de
e håndhævelsen af
på niveau med de danske regler. EU-landene skal styrk
Dansk Handel &
de fælles forbrugerregler og indføre klagemuligheder.
isk oplæg "Den
Service har i efteråret 2005 udarbejdet et forbrugerpolit
en række helt
globale forbruger — borgeren i centrum", som indeholder
lan.
konkrete forslag til politiske initiativer, herunder på EU-p
Direktivforslag om
forbrugerkredit
e forslag, samt et
På baggrund af den omfattende kritik af det oprindelig
af forbruger-
nyt tekstforslag i efteråret 2004 til direktiv om regulering
u et nyt forslag
kredit, fremsatte Kommissionen den 10. oktober 2005 endn
(KOM(2005)483).
ført en række væ-
Dansk Handel & Service har over for Kommissionen frem
ale bestemmelser. Det
sentlige indvendinger mod det tidligere forslags centr
virksomheder inden
var især bekymrende, at direktivet lagde op til, at alle
itter, skulle omfattes
for detailhandlen og service, der formidler forbrugerkred
ng blevet lyttet til i
af et finansielt tilsyn. Disse indvendinger er der i vidt omfa
det nye forslag.
og økonomiske
Indholdet af det nye forslag vil betyde færre administrative
, end de foregående
byrder for erhvervslivet og den offentlige administration
forslag lagde op til.
klare bestem-
Rammevilkårene for kreditgivning til forbrugere i form af
merede valg
melser for kreditkontrakter, samt krav til forbrugerens infor
henblik på
af aftale, skal sikres. Det nye forslag undersøges nøje med
til behandling i
Dansk Handel & Service' holdning, når sagen på ny skal
det juridiske specialudvalg for EU-sager.
Skat og moms
Harmonisering af momssystemet
— revision af 6. momsdirektiv
moms
Kommissionen har fremsat forslag til ændret direktiv om nedsat
cere
(KOM (2003)397) med henblik på at forenkle, rationalisere og redu
-
området for nedsat moms i EU samt sikre en ensartet behandling af med
lemsstaterne.
14
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 178: Henvendelse af 28/2-06 fra Dansk Handel og Service vedr. pjece om prioriterede EU-sager 2006
2621348_0013.png
Kommissionen foreslår blandt andet, at alle tilladelser
til, at medlemslan-
dene anvender nedsatte momssatser, bortfalder. Neds
at moms må herefter
kun anvendes på varer og tjenesteydelser nævnt i 6.
momsdirektivs bilag H,
som udvides med restaurationsydelser, gas, elektricitet
og boligydelser.
Der er ikke opnået enighed om forslaget, som har
været drøftet på adskil-
lige rådsmøder, herunder også på Det Europæiske
Råds møde den 15.-16.
december 2005. Her sendte stats- og regeringscheferne
forslaget tilbage til
økonomi- og finansministrene til fornyet behandling i
januar 2006.
For at realisere den fri konkurrence bør der indføres
et moms-system
med harmoniserede satser. Dansk Handel & Service følge
r den politiske
beslutningsproces tæt.
Direktivforslag om forenklin-
ger på moms-området
Den 29. oktober 2004 fremsatte Kommissionen et
direktivforslag om for-
enklinger på momsområdet (KOM (2004)728), hvori man
foreslår et fælles
system, hvor det kun er nødvendigt med momsregistre
ring i &I EU-stat, for
at en virksomhed kan sælge varer eller ydelser over græn
serne i EU ("One-
Stop -Shop"). Systemet skal endvidere indeholde:
et fælles momsregistreringsnummer pr. virksomhed,
der kan håndtere al
salg af varer eller ydelser inden for EU
etablering af et momsregistreringsnummer pr. virksomh
ed til at opnå
returmoms fra andre medlemslande
harmonisering af de kategorier, hvor en medlemsstat kan
have differen-
tieret moms
større mulighed for at indføre modtagerlandsprincip
maksimumgrænse på 100.000 euro i omsætning for virks
omheder, der
kan blive fritaget for momsregistrering
minimumsgrænse på 150.000 euro for, hvor meget man
må sælge i et
andet EU-land, før der skal betales det andet medlemslands
momssats.
Direktivforslaget indeholder positive forenklinger i adm
inistrationen af
momsreglerne i EU, men der er også principper og græn
seværdier, der
vil kunne mindske danske virksomheders konkurrenceevne
på grund af
den høje danske momssats. Dansk Handel & Service arbe
jder for, at
direktivforslaget understøtter en harmonisering af mom
sen, der tager
højde for de enkelte branchers konkurrenceevne, såvel natio
nalt som
internationalt.
Moms af rejsebureauydelser
Kommissionen har fremlagt et direktivforslag (KOM (200
2)64), som har
til formål at afskaffe nationale særordninger for rejsebure
auer og dermed
skabe ensartede konkurrencevilkår i hele EU. Forslaget med
fører endvidere,
at der skal betales moms i EU af rejseydelser til EU-kunde
r leveret af
bureauer i tredjelande, og at EU-lande, der har fritagelse
for rejsebureaum-
oms (det har Danmark), skal indføre moms på dette områ
de.
15
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 178: Henvendelse af 28/2-06 fra Dansk Handel og Service vedr. pjece om prioriterede EU-sager 2006
2621348_0014.png
......
..... .
.. .
vil revurdere forslaget
Kommissionen har i september 2005 meldt ud, at den
vedtages.
nøje, og der er ikke umiddelbart udsigt til, at forslaget
i Danmark på
Forslaget vil betyde en meromkostning for rejsebranchen
for at forhindre
ca. 50 millioner kr. Dansk Handel & Service arbejder
vedtagelse af forslaget.
Postmoms
der være moms på
Ifølge Kommissionens forslag (KOM (2003)234) skal
"det offentliges
samtlige postydelser. Den gældende momsfritagelse for
emslandene kan
postvæsens ydelser" i 6. momsdirektiv ophæves, og medl
på fem pct.) for
vælge at anvende en nedsat momssats (minimumssats
standardpostydelser op til 10 kg.
Forhandlingerne om forslaget i Rådet er stagneret.
det forudsæt-
Principielt er Dansk Handel & Service for postmoms, men
er tilfældet i dag.
ter en fuld liberalisering af postsektoren, hvilket ikke
Arbejdsmarkedspolitik
Vikardirektivforslaget
arbejdsmarkedets
Direktivforslaget (KOM (2002)701) blev fremsat efter, at
aftale. Forslaget
parter på europæisk plan ikke kunne nå til enighed om en
er mulighed for
ligestiller vikarer med øvrige ansatte på virksomheden. Der
r kan få fortrins-
nationale ordninger, hvor vikarbureauernes overenskomste
ret.
gerne i Rådet,
Danmark har været imod direktivforslaget under forhandlin
, er der risiko for,
hvor der er et blokerende mindretal. Vedtages direktivet
hedens løn- og
at vikarbureauerne forpligtes til at anvende brugervirksom
ansættelsesvilkår.
ge til arbejds-
Kommissionen har primo oktober 2005 sendt forslaget tilba
.
markedets parter. Direktivforslagets status er herefter uklar
et direktiv og
DA/Dansk Handel & Service er modstandere af forslaget til
ice Ønsker
arbejder aktivt for, at det ikke vedtages. Dansk Handel & Serv
ikke en fornyet forhandling på europæisk plan.
Direktivforslag om ændring af
arbejdstidsdirektivet
ns af en revisi-
Forslaget (KOM (2004)607) er fremsat dels som en konsekve
ipielle afgø-
onsforpligtelse i direktivet, dels som en konsekvens af to princ
r. Afgørelserne
relser fra EF-domstolen om anvendelsen af direktivets regle
stater for så vidt
giver anledning til vanskeligheder for en række medlems
for sundhedsper-
angår arbejdstidstilrettelæggelsen (arbejdstidsopgørelsen)
sonale — særl igt læger.
16
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 178: Henvendelse af 28/2-06 fra Dansk Handel og Service vedr. pjece om prioriterede EU-sager 2006
2621348_0015.png
Europa-Parlamentet vedtog sin førstebehandling i maj
2005. Kommissionen
fremsatte straks herefter et revideret forslag, som kan give
Dansk Handel
& Service' medlemsvirksomheder en del problemer vedrø
rende opgørelse af
arbejdstid/hviletid, herunder opgørelse ved flere arbejdsko
ntrakter.
Forslaget er blokeret i Ministerrådet af to mindretal : en
gruppe af lande
ledet af Frankrig, som ønsker at afskaffe muligheden for at
fravælge
direktivets 48-timers -bestemmelser (opt-out'en), og som
ønsker et mere
socialt forslag. Den anden gruppe, ledet af briterne, ønsk
er et mere fleksi-
belt forslag.
Kommissionens direktivforslag bidrager slet ikke i tilstrækk
elig grad til
at Øge fleksibiliteten på det europæiske arbejdsmarked. Dans
k Handel
& Service arbejder via DA og EuroCommerce på at påvir
ke indholdet og
forhandlingerne.
Direktivforslag om
pensionsordninger
Kommissionen har den 20. oktober 2005 fremsat et forslag
til direktiv om
overførsel af pensionsrettigheder mellem lande (KOM (200
5)507). Direk-
tivet vil fjerne eller reducere barrierer på pensionsområd
et, som mindsker
arbejdskraftens mobilitet, såvel mellem EU-medlemslande
som inden for de
enkelte lande. Forslaget omhandler alle former for suppleren
de pensioner i
forbindelse med et ansættelsesforhold, herunder de danske
arbejdsmarkeds-
pensioner.
Direktivforslaget er et minimumsdirektiv og vedrører fire
områder: medlem-
skab, hvilende medlemmer, overførsel af rettigheder samt infor
mation om
rettigheder. Spørgsmål om for eksempel beskatning af pens
ioner i forbin-
delse med flytning fra et land til et andet er ikke med i forsl
aget, da dette
kontroversielle spørgsmål har vakt modstand i en række medl
emslande.
Det vurderes, at forslaget ikke vil påvirke de danske arbejdsm
arkeds-
pensioner, da de allerede opfylder minimumskravene i direktivfo
rslaget.
Spørgsmålet er imidlertid, om direktivforslaget vil medvirke
til at fjerne de
barrierer, som pensionsordninger kan bevirke for den frie
bevægelighed.
De omhandlede hindringer skal afskaffes for at Øge mobilitete
n på det
europæiske arbejdsmarked. Dansk Handel & Service arbejder
for, at
direktivet bliver udformet på en måde, som vil medvirke til at
Øge den
frie bevægelighed i EU.
Omstruktureringer
Kommissionen har fremlagt meddelelsen "Omstruktureringer
og be-
skæftigelsen. Foregribende og ledsagende foranstaltninger til
fremme af
beskæftigelsen på baggrund af omstruktureringer på arbejdsmarke
det: Den
Europæiske Unions rolle" (KOM(2005)120).
17
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 178: Henvendelse af 28/2-06 fra Dansk Handel og Service vedr. pjece om prioriterede EU-sager 2006
2621348_0016.png
bejdet et fælles papir
Arbejdsmarkedets parter på europæisk plan har udar
hidtil er blevet
(ikke retningslinjer) om, dels hvordan omstruktureringer
r endvidere på, at
håndteret, dels hvordan de bør håndteres. Papiret pege
Arbejdsgiversiden
omstruktureringer bedst håndteres på virksomhedsniveau.
nger i de enkelte
arbejder nu på at indsamle oplysninger om omstruktureri
lande.
gssvar i juni
2005,
Via EuroCommerce afgav Dansk Handel & Service hørin
tackles på virksom-
hvor hovedbudskabet er, at omstruktureringer bedst
om europæiske sam-
hedsniveau, at det er for tidligt at revidere direktivet
truktureringer i den
arbejdsudvalg, samt at man fortsat vil arbejde med oms
europæiske sektordialog for handel.
EuroCommerce
Dansk Handel & Service arbejder aktivt gennem DA og
tivforslag eller
på at sikre, at Kommissionen ikke kommer med et direk
tivet om europæi-
lignende på området. Det er for tidligt at revidere direk
ske samarbejdsudvalg.
Miljøpolitik
Elektronikaffald
implementeret i flere
Til trods for, at elektronikskrotdirektivet er vedtaget og
ikker retnings-
lande, hersker der fortsat stor forvirring. Kommissionen udst
Kommissionen er
linjer for mærkning, som landene ikke kan overholde, og
ikke i stand til at besvare nationale henvendelser.
Commerce, at
Dansk Handel & Service kræver blandt andet gennem Euro
rnes forpligtelser
der sker en fortolkning af reglerne, som letter importøre
bliver en hindring
med hensyn til mærkning, og at mærkningskravene ikke
for den frie bevægelighed.
Batteri-direktivforslag
rslaget
Europa-Parlamentet har ved anden behandling af direktivfo
g, som pålægger
(KOM (2005)723) overraskende vedtaget et ændringsforsla
.
alle distributører og forhandlere af batterier at indsamle disse
,
giver mulighed
Ministerrådets fælles holdning, vedtaget den 18. juli
2005
atører inklusiv
for, at medlemslandene kan involvere alle økonomiske oper
er nu op til Rådet
forhandlerne i en batteriordning, men ikke at de skal. Det
entets ændrings-
at forhandle om, hvorvidt det kan godtage Europa-Parlam
forslag.
forslag. Kommissionen er imod Europa-Parlamentets ændrings
tilbagetagning og
Dansk Handel & Service arbejder for at undgå krav om
ligesom i
indsamling af batterier via detailhandlen. Indsamlingen skal,
dag, ske via det kommunale affaldssystemer.
18
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 178: Henvendelse af 28/2-06 fra Dansk Handel og Service vedr. pjece om prioriterede EU-sager 2006
2621348_0017.png
OM EMI
Forskning
Kommissionen har fremsat forslag til det 7. rammepro
gram for forskning
og udvikling, der skal træde i kraft den 1. januar 2007
(KOM (2005)118).
Målsætningen er at videreføre og styrke målsætningen
fra det 6. ramme-
program om realisering af det europæiske forskningsrum
samt at medvirke
til at realisere målsætningen om fuldt ud at udvikle
videnøkonomien og
vidensamfundet i Europa. Rammeprogrammet foreslås
bygget op over
en struktur med fire overordnede komponenter: "Sam
arbejde",
"Mennesker" og "Kapaciteter". Programmet indeholder
endvidere forslag
til etablering af et europæisk forskningsråd.
Det 7. rammeprogram skal være mere simpelt, så
ansøgninger og admini-
stration bliver mindre omstændelig for deltagerne.
Stats- og regeringscheferne har i forbindelse med, at
de i december 2006
blev enige om EU's budget for 2007-2013, bestemt, at forsk
ningsbudgettet
i 2013 skal ligge 75 pct. højere end i 2006. Samtidig blev
det aftalt, at en
vejledende kvote på 25 pct. skal gå til SMV'eres delta
gelse i programmet.
Programmet skal drøftes i Rådet i marts 2006, og det forve
ntes, at der kan
opnås politisk enighed om det i maj 2006.
Dansk Handel støtter et større budget for det 7. ramm
eprogram, da
det vil gavne danske virksomheder, der i forvejen har
et relativt stort
udbytte af programmerne. På grund af Danmarks mang
e små virksom-
heder er det positivt, at der bliver lagt vægt på mindre proje
kter. Dansk
Handel & Service vil fortsat arbejde for, at flest mulige
midler skal gå til
forskning i videnservice.
Strategi for opfølgning
på Barcelona -erklæringen
Barcelona -erklæringen opfordrer medlemslandene til at
have som mål, at
mindst tre pct. af BNP bruges på forskning. Kommissionen
arbejder på en
strategi for opfølgning på tre pct.-målsætningen med fokus
på skatteincita-
menter for virksomheders satsning på forskning og udvik
ling.
Et skridt i den rigtige retning blev taget, da Det Euro
pæiske Råd den 16.
december 2005 vedtog, at EU's forskningsbudget i 2013
skal ligge 75 pct.
højere end i 2006.
Kommissionen har i december 2005 nedsat en vismandsgrup
pe, der inden
marts 2006 skal udarbejde anbefalinger til, hvordan den euro
pæiske
forskning kan forbedres.
Midlerne til forskning skal fortsat øges, og det gælder om at
få de
danske videnintensive små og mellemstore virksomheder
på banen
19
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 178: Henvendelse af 28/2-06 fra Dansk Handel og Service vedr. pjece om prioriterede EU-sager 2006
2621348_0018.png
iFi
øvrige del af
i forskningssammenhæng - specielt inden for IT og den
følger udviklingen
videnservicevirksomhederne. Dansk Handel & Service
herunder hvorledes
på opfølgningen på Barcelona -målsætningen tæt,
s.
initiativerne i EU-regi kan bruges i den nationale proce
International handel
WTO
og faren er, at
Der er i WTO-forhandlingerne størst fokus på landbrug,
or opfordrer Euro-
tjenesteydelserne "ofres" til fordel for landbruget. Derf
nisationens arbejde med
Commerce sine medlemmer til at bakke op om orga
ring for handelsvirksom-
at sikre, at WTO-forhandlingerne fører til liberalise
heder med hensyn til både import og eksport.
april 2005 med den
En højniveau-delegation fra EuroCommerce mødtes i
assadører, Vice -gene-
amerikanske søsterorganisation, en række WTO-amb
uppen for ikke-land-
ralsekretæren for WTO samt formanden for arbejdsgr
n. Dansk Handel &
brugsprodukter og fik skabt en profil for handelssektore
-topmødet i Hong
Service deltog i den officielle danske delegation ved WTO
Kong i december 2005.
iteter i WTO
Dansk Handel & Service støtter EuroCommerce' prior
harmoniserede
arbejdet: at sikre reel liberalisering, bedre udvikling,
af antidumping
og simplere regler og procedurer, samt en opstramning
reglerne.
Krav om "Made in" mærker
om at indføre fæl-
Kommissionen har fremlagt et forslag (KOM (2005)661)
de in" mærker) på
les EU-regler for obligatorisk 'oprindelsesmærkning' ("Ma
s til EU. Kommis-
visse forbrugsvarer såsom sko og tekstiler, der importere
juridisk usikkerhed
sionens forslag vil føre til bureaukrati, omkostninger og
for importørerne.
dt organisationer og
En undersøgelse foretaget af Kommissionen i 2004 blan
r, og at der er et
virksomheder viste, at 80 pct. er imod at indføre disse regle
flertal for at bevare national mærkning samt frivil lighed.
lsen af for-
Det er forkert, at handelen ikke er involveret bedre i forberede
e og i forhold til
slaget. Dansk Handel & Service vil gennem EuroCommerc
Udenrigsministeriet lobbye imod forslaget.
Importbegrænsninger
billigste varer.
Konkurrenceevnen afhænger af adgangen til de bedste og
n synlighed ved at
Dansk Handel & Service har på dette område opnået mege
ter på Kina. Ny told
gå ind i konkrete 'krisesager' såsom sagen om tekstilkvo
på sko kan muligvis blive det næste kriseområde.
20
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 178: Henvendelse af 28/2-06 fra Dansk Handel og Service vedr. pjece om prioriterede EU-sager 2006
2621348_0019.png
Dansk Handel & Service støtter EuroCommerce' arbejde for liberalise-
ring af import fra lande uden for EU. Hovedprioriteterne er:
• Bekæmpelse af defensive handelsinstrumenter som kvoter (på
f.eks. tekstiler, sko og elektronik), antidumping told (på f.eks. sko
og plastikposer) og andre beskyttelsesforanstaltninger mod billige
varer fra 3. lande (safeguards)
Et effektivt GSP-system (system for undtagelse af told på visse
varer fra udviklingslande).
Eksportbegrænsninger
Dansk Handel og Service' pjece "Forretningsplan Danmark" understreger,
at dansk erhvervsliv skal blive bedre til at eksportere til nye vækstmarkeder.
Ved at synliggøre sager på eksportområdet viser Dansk Handel & Service,
at vi gør noget konkret for at forbedre adgangen til disse markeder.
Hovedprioriteterne er at effektivisere eksportkontrol, fjerne eksport-
barrierer, styrke muligheder for eksportfinansiering samt forenkle og
standardisere offentlige udbud. Dansk Handel & Service støtter Euro-
Commerce' arbejde for fri eksport mellem EU-landene og med lande
uden for EU.
21
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 178: Henvendelse af 28/2-06 fra Dansk Handel og Service vedr. pjece om prioriterede EU-sager 2006
2621348_0020.png
. .
•..... ........ .
.......
••
......
...
..
..
.........
..
. ......
......
..::•
.
.c• •
. .....
.....
..
...
...
. .........
.............
.
..
.....
• : .
. .. 'CC: .•.“.
....
...
.......
..
'I;
;
I;v.cclicactc
:C;i
(
c
!wig;
..
tiwiiiii
....
••
..........
...
.....
••
......
..
.....
••
.....
............
....
....
...
..
....
ii
S
!!„
SSI
......
........
i•••
......
.
......
..............
.
.....
.
••••
.........
•••••
...
•••••••••••
• •
••
••••••
.
.......................................
....
.
•:••:••••••••••••••••••
............
.. .
......
. ....
.. .
.
.
...........................
••
..............
......
.................
..
.........
............................ .„h„,,„„
....
...
••••••••••••••.....................
.. ...........
.
............ ...
.............................................
.. .
•••
•••••
.............
.....
....
............
....
..
..
...
......
.....
EUU, Alm.del - 2005-06 - Bilag 178: Henvendelse af 28/2-06 fra Dansk Handel og Service vedr. pjece om prioriterede EU-sager 2006
2621348_0021.png
.4
1
..,
....
;Inw,H5gh';;iggg:f2.'"'fZiff
U.*i:ELEN:4,Hr
811.61,
. .filffr
..
.
...
..
-=•—•
.. .
..
:::M•"•-
"t47r"
.
..
....
...... ..
...
........ .....
......
.
TM:
..
.
.:::Y
.. .
.......
.......
.........
.........
.
.....«...........
•••
....
....
.
=
' . 1•••••:
r."4,
.......
.........
.
.._
.....
........^
.....
YYY=.
. ..
.....
...
.....
..........
..
.
...
..
...
...
..... .
.. .
.
........
=...
.....
..........
.
. , ..
it
..., .
...
...... rr
.....
......
..
aiæ
...
...
a.
.="
......
••
—•••=r.:
...
.....
...
.
-............
....
-
•=r4r..
41I5
...
••4
r-•
........
.
..
.......
.
...
. ....... ..
.
.
...
•-•
.....
-••
.......
.
.
:.
. .
.....
..
........
......
......
.........
...
••••••1:
1
...
...
Dansk Handel & Service
Vester Farimagsgade 19
..... .-
...
..
..;;.••.......... .... ......
1506 København V
Telefon 33 74 60 00
Telefax 33 74 60 80 ..
E-mail [email protected]
DHS.dk
........
........
--• •••••
""..... ...... ..........••. ..
••....................•....
............ . • •••••••
s_
........
xai
".
...........