Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriDirektoratet for FødevareErhverv/2.3./2.1. Den 3. marts 2006 Sags.nr. 6096 SUCHS/CABS/THFI/ACR FVM  343
|
                    Â
Orienterende Notat til Folketingets Europaudvalg
om Kommissionens forordning om overgangsbestemmelser som følge af reformen af markedsordningen for sukker, herunder forhåndsreduktion af kvoteproduktionen i 2006/07
Â
Kommissionen har den 2. marts 2006 fremsat et udkast til kommissionsforordning om overgangsbestemmelser som følge af reformen af markedsordningen for sukker (Rådets forordning (EF) Nr. 318/2006 af 20. februar 2006 om den fælles markedsordning for sukker), samt om ændring af forordning (EF) nr. 1265/2001 og 314/2002. Udkastet blev fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EF) nr. 318/2006 af 20. februar 2006 om den fælles markedsordning for sukker, navnlig artikel 44, og Rådets Forordning (EF) nr. 1260/2001 af 19. juni 2001 om den fælles markedsordning for sukker, navnlig artikel 7, stk. 5, artikel 15, stk. 8, og artikel 16, stk. 5.
Forordningen fastlægger nødvendige bestemmelser for at sikre sukkersektorens overgang mellem den nuværende markedsordning og den nye markedsordning, samt for at afbalancere markedet i 2006/2007.
Danmark har den 2. marts 2006 i forvaltningskomitéen for sukker stemt for det fremsatte udkast, som blev vedtaget med 248 stemmer for, 50 stemmer imod og 19, der afstod fra at stemme.
Forhåndsreduktion
Forordningens væsentligste element er en forhåndstilbagetrækning af en del af kvoten for 2006/2007. Dette punkt er allerede drøftet på rådsmøder (landbrug og fiskeri) henholdsvis den 23.-24. januar og den 20. februar 2006, jf. supplerende samlenotat af 8. februar 2006. Denne del af udkast til forordning blev fremsat med særlig hjemmel i den nye rådsforordnings artikel 44.
Nødvendigheden af denne overgangsforanstaltning følger af, at markedsperspektiverne tyder på et væsentligt overskud af sukker ved udgangen af indeværende markedsår og næste markedsår. Kommissionen ønsker derfor at foretage en forhåndsreduktion af næste års kvoteproduktion.
Der er tale om en samlet reduktion på 2,5 mio. tons. Reduktionen gennemføres ved, at der for hver virksomhed fastlægges en tærskelværdi fundet ved at multiplicere virksomhedens kvote med en for den relevante medlemsstat fastlagt koefficient.
Den del af produktionen af sukker, isoglucose og inulinsirup i 2006/2007, som produceres under kvoten, men ligger over tærskelværdien, anses som trukket tilbage fra markedet, eller - på virksomhedens forespørgsel - som sukker produceret uden for kvote. Såfremt sukkeret anses som trukket tilbage fra markedet, skal det oplagres af sukkerfabrikanten på dennes regning. Sukker produceret uden for kvote kan bl.a. afsættes til den kemiske industri og til produktion af bioethanol.
Koefficienten er for hver medlemsstat fastlagt i forslagets bilag I. Den er beregnet ved at anvende et lineært princip for halvdelen af reduktionen. Det vil sige,  at en reduktion på 1,25 mio. tons opnås ved at anvende samme procentsats på kvoten i alle lande. Den anden halvdel af reduktionen, dvs. de resterende 1,25 mio. tons, fordeles på medlemsstaternes kvote ved at anvende det hidtil gældende deklassificeringsprincip. Anvendelsen af dette princip giver en større reduktion i lande med stor b-kvote under den nuværende ordning.
Derudover sker en forhøjelse af koefficienten, hvis en medlemsstat afgiver kvote under omstruktureringsordningen i 2006/2007. Det indebærer, at evt. afgivet kvote under omstruktureringsordningen modregnes med et tilsvarende mindre krav om forhåndsreduktion.
Forhåndsreduktionen foretages dermed i overensstemmelse med den erklæring, som Kommissionen afgav i relation til artikel 44 i forbindelse med den endelige vedtagelse af sukkerreformen på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20. februar 2006.
Den danske koefficient er i forordningen fastsat til 0,8395, svarende til en reduktion af kvoten på 16,05 %.
Øvrige overgangsbestemmelser
Forslaget fastlægger desuden bestemmelser for:
· overførsel af c-sukker fra markedsåret 2005/2006 til næste års kvote,
· afsætning af c-sukker, der ikke eksporteres eller overføres til næste års kvote,
· støtte til afsætning af sukker produceret i de franske oversøiske departementer,
· raffineringsstøtte,
· betaling af afgifter for markedsåret 2005/2006,
· produktionscertifikater,
· krav om indberetninger omkring sukkersektoren.
Der er tale om bestemmelser relateret til sukker produceret under den nuværende markedsordning, og hvor der således er behov for at forlænge de eksisterende regler i en kortere overgangsperiode eller at fastlægge bestemmelser for at håndtere nugældende reglers ophør.
Overgangskvoter
Endelig fastlægger forslaget overgangskvoter for de medlemslande, der sår roer om efteråret, for lande med isoglucose og inulin-kvote og for lande med et traditionelt forsyningsbehov. Disse bestemmelser følger af kompromiset om en reform af sukkersektoren og er en konsekvens af at markedsåret 2006/2007 dækker 15 måneder.