1. maj 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forslag til at give Kommissionen mandat til at åbne forhandlinger om tilpasning af toldsatser på saltet kyllingekød

 

Resumé

 

Kommissionen har fremlagt forslag om bemyndigelse til at indlede forhandlinger om tilpasning af toldsatser på saltet kyllingekød. Forslaget kommer som følge af, at WTO’s tvistbilæggelsessystem den 27. september 2005 tog appel panelet afgørelse om omklassificering af toldsatser til efterretning. Det vil således ikke længere være muligt for EU at toldklassificere import af frossen benfri kyllingeudskæringer med et saltindhold mellem 1.2% og 3%, som frossen fjerkrækød, men skal i stedet klassificere disse varer som saltet kød, hvor EU’s toldsats er lavere.

 

I henhold til appeldomstolens afgørelse skal EU indlede drøftelser om tilpasning af toldklassificeringen. Kommissionen har derfor anmodet om rådets bemyndigelse til at indlede forhandlinger under GATT 1994 art. XXVIII som foreskrevet i appeldomstolens afgørelse.

 

 

1.                Baggrund og indhold

 

I november 2003 besluttede WTO’s tvistbilæggelsesorgan at nedsætte et fælles panel til bedømmelse af Brasiliens og Thailands sager (DS 269 og 286) vedr. Forordning 1223/2002 af 8 juli 2002 (”om tarifering af visse varer i den kombinerede nomenklatur”). Sagen var også af interesse for USA, Chile, Colombia og Kina, der alle valgte at deltage som tredje parter i panelet med dertil hørende ret til at følge og bidrage til panelets høringer.

 

De klagende parter gjorde gældende, at vedtagelsen af Forordning 1223/2002 og Kommissionens Beslutning 2003/97 fører til en ringere behandling toldmæssigt end EU havde forpligtet sig til i medfør af GATT-aftalen (1994) og som udmøntet i den konkrete toldbinding (schedules). De anfører, at frosne udbenede kyllingestykker med saltindhold på mellem 1,2 og 3% var pålagt en told på 15,4% indtil 2002. Med vedtagelsen af forordningen og Kommissionens beslutning blev samme produkter registreret under en anden toldposition, hvilket medførte en ca. en tredobling af tolden. Under den nye toldposition omfattes produktet ydermere af ”Special Safeguard” klausulen i landbrugsaftalen (art. 5), der giver mulighed for at indføre præventiv toldforhøjelse ved væsentlige stigninger i importen. EU’s argumentation har i det væsentlige handlet om, at de berørte produkter ikke kan anses for at være saltede i en grad, der berettiger den oprindelige og gunstigere toldklassificering.

Sagens parter modtog panelets rapport d. 24. marts 2005, hvor panelet understøtter Brasilien og Thailands klage og anbefaler, at EU bør bringe Forordning 1223/2002 og Kommissionens Beslutning 2003/97 i overensstemmelse med EU’s forpligtelser under GATT aftalerne. I juni appellerede EU afgørelsen og appelorganets afgørelse forelå d. 12 september 2005. Appelorganet bekræftede i det væsentlige panelrapportens konklusioner. Ved møde i tvistbilæggelsesorganet d. 18 oktober 2005 tilkendegav EU, at man ville efterleve appelafgørelsen, men havde brug for en rimelig periode til implementering.

 

Forslagets indhold

 

Kommissionen har på baggrund af WTO domstolens afgørelse anmodet om at indlede forhandlinger i henhold til GATT 1994 art. XXVIII.. I forbindelse med forslaget til forhandlingsmandat lægger Kommissionen op til at udvide forhandlingerne til også at omfatte varer under kapitel 16 i nomenklaturen (forarbejdede kødprodukter)

Endvidere anmoder Kommissionen om godkendelse af forhandlingsdirektiver, samt at rådet udpeger en speciel komité til at bistå med forhandlingerne.

 

2.                Europa-Parlamentets holdning

 

Europa-Parlamentet skal ikke høres i sager, der omhandler handelsforhold med tredjelande.

 

3.                Nærhedsprincippet

 

Som følge af fællesskabskompetencen på området er vurderinger om nærhedsprincippet ikke relevante.

 

4.                Gældende dansk ret

 

Forslaget vurderes ikke at have betydning i forhold til gældende dansk ret.

 

5.                Høring

 

Sagen har været hørt i det Handelspolitiske Specialudvalg.

 

6.                Andre landes holdninger

 

Forslaget har været præsenteret i 133 komiteen, hvor der var en række afklarende spørgsmål af teknisk karakter. Der er efterfølgende opnået enstemmig tilslutning til forslaget i 133 komiteen.

 

7.                Foreløbig dansk holdning

 

Regeringen finder generelt, at WTO’s tvistbilæggelsesafgørelser skal respekteres med de frister der gælder herfor. Regeringen er derfor positivt indstillet overfor, at Kommissionen indleder forhandlinger i henhold til WTO reglerne.

 

8.                Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

 

Forslaget skønnes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.

 

 

9.                Samfundsøkonomiske konsekvenser

 

Forslaget forventes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser, da der alene er tale om et forhandlingsmandat til Kommissionen.

 

10.            Administrative konsekvenser for erhvervslivet

 

Forslaget skønnes ikke i sig selv at have administrative konsekvenser for erhvervslivet.

 

I 2005 importerede Danmark for 54 mio. kr. af de berørte kødvarer fra ikke EU-lande og for 133 mio. kr. fra EU-lande. Værdien af den danske eksport af de berørte kødvarer udgjorde i 2005, 306 mio. kr. til andre EU-lande og 25 mio. kr. til lande uden for EU. Forhandlingsmandatet vil ikke i sig selv have betydning for dansk erhvervsliv.

 

11.            Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

 

Forslaget er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.