Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 21. oktober 2005 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders notat samt grundnotat om   Forslag til ændring af Kommissionens forordning nr. 466/2001 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i lev- nedsmidler (dioxin og dioxinlignende PCB’er)   Forslag til ændring af Kommissionens henstilling om fastsættelse af indgrebsværdier for dioxin og dioxinlignende PCB’er, og Forslag til ændring af Kommissionens direktiv om prøveudtagnings- og analysemetoder til officiel kontrol af dioxinindholdet og bestem- melse af dioxinlignende PCB i levnedsmidler.   Forslaget vedr. grænseværdierne forventes fremlagt til afstemning i SCoF- CAH  den 27. og 28. oktober 2005. En vedtagelse af forslaget om grænseværdier skønnes som udgangspunkt at øge sundhedsbeskyttelsesniveauet, da de foreslåede grænseværdier vil bibe- holde det nuværende beskyttelsesniveau, hvad angår dioxin, og vil samtidig forøge beskyttelsesniveauet ved at fastlægge grænseværdier for dioxinlignen- de PCB'er. Dog vurderes en fastsættelse af grænseværdien for det samlede indhold i ål på 12pg/g og en permanentgørelse af undtagelsesordningen sam- let set at modvirke den tilsigtede forbedring af beskyttelsesniveauet og af- svække forslagets egentlige formål med at nedbringe indhold af dioxin og dioxinlignende PCB'er i fødevarer. Regeringen agter på denne baggrund at stemme imod forslagene om hhv.   fastsættelse af grænseværdierne og indgrebsværdierne, men stemmer for for- slaget om prøveudtagning.
2 Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender 21. oktober 2005 NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG - om forslag til ændring af Kommissionens forordning nr. 466/20011 om fast- sættelse  af  grænseværdier  for  bestemte  forurenende  stoffer  i  levnedsmidler (dioxin og dioxinlignende PCB’er)   -  forslag  til  ændring  af  Kommissionens  henstilling  om  fastsættelse  af  ind- grebsværdier for dioxin og dioxinlignende PCB’er, og -  forslag  til  ændring  af  Kommissionens  direktiv  om  prøveudtagnings-  og analysemetoder til officiel kontrol af dioxinindholdet og bestemmelse af dio- xinlignende PCB i levnedsmidler.   SANCO/0305/2005 rev 3, SANCO/00314/2005 og SANCO/02698/2005 Kommissionen har ved SANCO/0305/2005 fremsat forslag til ændring af de gæl- dende  EU-maksimalgrænseværdier  for  dioxin  og  dioxinlignende  PCB’er  og  ved SANCO/00314/2005 fremsat forslag til henstilling om fastsættelse af indgrebsvær- dier  for  dioxin  og  dioxinlignende  PCB’er.  Endvidere  har  Kommissionen  fremsat forslag om ændring af dele af analysedirektivet for dioxin og dioxinlignende PCB. Forslaget vedr. grænseværdierne forventes fremlagt til afstemning i SCoFCAH  d. 27. og 28. oktober 2005. Øvrige forslag forventes fremlagt senere på efteråret.    Vedtagelse af forslaget om grænseværdier skønnes som udgangspunkt at øge sund- hedsbeskyttelsesniveauet,  da  de  foreslåede  grænseværdier  vil  bibeholde  det  nuvæ- rende beskyttelsesniveau, hvad angår dioxin,  og vil samtidig forøge beskyttelsesni- veauet ved at fastlægge grænseværdier for dioxinlignende PCB’er. Dog vurderes en fastsættelse af grænseværdien for det samlede indhold i ål på 12pg/g samlet set at modvirke  den  tilsigtede  forbedring  af  beskyttelsesniveauet  og  afsvække  forslagets egentlige  formål  med  at  nedbringe  indhold  af  dioxin  og  dioxinlignende  PCB’er  i fødevarer. Forslag til forordning om ændring af grænseværdierne for dioxin i fødevarer har til hensigt  også at inkludere dio xinlignende PCB’er i grænseværdierne og pe r- manentgøre Sveriges og Finlands undtagelsesordningen vedrørende grænsevæ r- dierne for dioxin. Forslag til henstillingen om indgrebsværdier på området rev i- deres i overensstemmelse med de nye græ  nseværdier og forslage  t om ændring af prøveudtagningsdirektivet for offentlig kontrol af dioxin har til hensigt at ha r- monisere reglerne yderligere. 1 Kommissionens forordning (EF) nr. 466/2001 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i levnedsmidler som ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 2375/2001 af 29. november 2001 og Kommissionens forordning (EF) nr. 684/2004 af 13. april 2004.
3 Regeringen agter på denne baggrund at stemme imod forslagene om hhv.  fas t- sætte  lse af grænseværdierne og indgrebsværdierne, men s temmer for forslaget om prøv eudtagning.
4 Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender 21. oktober 2005 GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG Revideret grundnotat i forhold til notat af 26. april 2005. Ændringer er anført i kursiv - om forslag til ændring af Kommissionens forordning nr. 466/20012 om fast- sættelse  af  grænseværdier  for  bestemte  forurenende  stoffer  i  levnedsmidler (dioxin og dioxinlignende PCB’er)   -  forslag  til  ændring  af  Kommissionens  henstilling  om  fastsættelse  af  ind- grebsværdier for dioxin og dioxinlignende PCB’er, og -  forslag  til  ændring  af  Kommissionens  direktiv  om  prøveudtagnings-  og analysemetoder til officiel kontrol af dioxinindholdet og bestemmelse af dio- xinlignende PCB i levnedsmidler.   SANCO/0305/2005 rev 3, SANCO/00314/2005 og SANCO/02698/2005 Resume Kommissionen har stillet forslag til forordning om ændring af grænseværdierne for dioxin i fødevarer til også at inkludere dioxinlignende PCB’er og mhp. en permanentgørelse af undtagelsesor dningen for Sverige og Finland vedrørende grænseværdierne for dioxin.  Samtidigt foreslår Ko mmissionen, at henstillingen på området revideres i overensstemmelse med de nye grænseværdier. Endvidere har Kommissionen stillet forslag om ændring af prøveudtagning   sdirektivet for offentlig kontrol af dioxin med henblik på at harmonisere reglerne yderligere. Vedtagelse af forslaget om grænseværdier skønnes som udgangspunkt at øge sundhedsbeskyttelsesniveauet, da de foreslåede grænseværdier vil opretholde det nuværende beskyttelsesn  iveau, hvad angår dioxin, og vil samtidigt forøge beskyttelsesniveauet ved at fastlægge grænseværdier for di oxinlignende PCB’er. Dog vurderes en fastsættelse af total TEQ for ål på 12pg/g og en permanentg ø- relse af undtagelsesordningen samlet set at modvirke den tilsigtede forbedring af beskyttelsesniveauet og afsvække forslagets egentlige formål med at nedbringe indhold af dioxin og dioxinlignende PCB’er i fødevarer. Det gældende omsæ t- 2 Kommissionens forordning (EF) nr. 466/2001 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i levnedsmidler som ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 2375/2001 af 29. november 2001 og Kommissionens forordning (EF) nr. 684/2004 af 13. april 2004.
5 ningsforbud for visse laks fra Østersøen samt for sild fra den østlige Østersø forventes fortsat at være rel vant. En vedtagelse af forslaget kan endvidere have konsekvenser for andre fødevarekategorier som f.eks. æg fra fritgående besæ t- ninger og ål. Baggrund Kommissionen har ved SANCO/0305/2005 fremsat forslag til ændring af de gæl- dende  EU-maksimalgrænseværdier  for  dioxin  og  dioxinlignende  PCB’er3  og  ved SANCO/00314/2005 fremsat forslag til henstilling om fastsættelse af indgrebsvær- dier for dioxin og dioxinlignende PCB’er4Endvidere  har  Kommissionen  fremsat  forslag om ændring af dele af analysedirektivet5 for dioxin og dioxinlignende PCB. Forslagene er fremsat med hjemmel i artikel 2, stk. 3 i Rådets forordning (EØF) nr. 315/93 af 8. februar 1993 om fællesskabsprocedurer for forurenende stoffer i lev- nedsmidler.   Forslagene  behandles  i  en  forskriftkomitéprocedure  (1999/468/EF  art.  5)  i  Den Stående  Komité  for  Fødevarekæden  og  Dyresundhed  (SCoFCAH).  Hvis  der  er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen retsakterne. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa- Parlamentet.  Rådet  kan  med  kvalificeret  flertal  vedtage  retsakterne  uændret  eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod retsakterne, skal Kommissi- onen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede retsakterne. Forslaget vedr. grænseværdierne forventes fremlagt til afstemning i SCoFCAH  d. 27. og 28. oktober 2005. Øvrige forslag forventes fremlagt senere på efteråret.    Nærhedsprincippet Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstem- melse med nærhedsprincippet. Formål og indhold Grænseværdiforslaget har til formål at tilføje nye grænseværdier til de nu gældende grænseværdier for dioxin i fødevarer, således at disse inkluderer de dioxinlignende PCB’er. Samtidig vil Kommissionen ved forslaget til henstillingen tilføje indgrebs- 3 Dioxinlignende polychlorerede biphenyler (PCB’er) er stoffer,  der har toksikologisk pro- fil som ligner dioxin om end de oprindeligt stammer fra andre kilder. 4 Kommissionens henstilling 2002/201 af 4. marts 2002 om reduktion af dioxiner, fura- ner og PCB i foderstoffer og fødevarer. 5 Kommissionens direktiv 2002/69/EF af 26. juli 2002 om prøveudtagnings- og analy- semetoder til officiel kontrol af dioxinindholdet og bestemmelse af dioxinlignende PCB i levnedsmidler.
6 værdier6  for  dioxinlignende  PCB’er  i  EU  lovgivningen  og  tilrette  analysedirektivet,  så prøveudtagningen  udøves  mere  harmoniseret. Der er tale om en fortløbende proces, som blev iværksat med vedtagelsen af Rådets forordning 2375/20017 med henblik på at øge   sundhedsbeskyttelsesniveauet i EU og forbedre fødevaresikkerheden. Dioxin er et miljørelateret problem. Indholdet af dioxin i animalske produkter skyl- des forekomst af dioxin i miljøet eller forekomst i foderet. Dioxin påvirker immun- forsvaret  og  reproduktionsevnen.  Dioxin  påvirker  endvidere  fostres  udvikling  og adfærd og endelig kan dioxin i høje doser være kræftfremkaldende.   På baggrund af Den Videnskabelige Komité for Levnedsmidlers (SCFs) risikovur- dering af dioxin og dioxinlignende PCB’er i fødevarer fra 22. november 2000 blev der  fastsat  en  tolerabel  ugentlig  indtagelse  (TWI)8  for  dioxin  og  dioxinlignende PCB. Ifølge de videnskabelige vurderinger beror de kritiske effekter af dioxiner på den samlede kropsbelastning, som mennesker opnår gennem lang tids indtagelse. En permanent overskridelse af TWI anses for at være sundhedsmæssigt uacceptabel. En overskridelse af TWI i kortere perioder vurderes derimod ikke at have signifikant sundhedsmæssig betydning i det lange forløb under den forudsætning, at denne højere belastning i en periode efterfølges af lang periode med lavere belast- ning. SCF har endvidere vurderet det gennemsnitlige indtag af dioxin og dioxinlig- nende PCB’er i EU-landene til ca. at ligge på det tolerable ugentlige indtag. Dette niveau  indebærer  ingen  sikkerhedsmargin,  hvorfor  SCF  anbefaler  en  reduktion  af indtaget.   På denne baggrund blev der i Rådets forordning om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i levnedsmidler fastsat grænseværdier for dioxin i en række animalske fødevarer, mens der i Kommissionens henstilling9 om reduktion af forekomsten  af  dioxiner,  furaner  og  PCB  i  foderstoffer  og  fødevarer  blev  fastsat indgrebsværdier for de samme fødevarer.   På grund af begrænset viden omkring dioxinlignende PCB’er blev der i første om- gang kun fastsat grænseværdier for de egentlige dioxiner. I henhold til forordningen skal  der  inden  31.  december  2004  indsamles  data  for  dioxinlignende  PCB’er  og samtidig skal grænseværdierne revideres første gang med henblik på inkludering af dioxinlignende PCB’er. Dette sker ved nærværende forslag. Kommissionens inten- tion er at reducere grænseværdierne yderligere indenfor en kortere årrække på bag- grund  af  en  forventet  reduktion  af  forureningen  af  miljøet.  Indgrebsværdiernes niveau kan ses som det foreløbige mål for reduktionsgraden.   I Kommissionens forslag vedr. grænseværdier bibeholdes de nu gældende grænseværdi- er for dioxin, mens der sættes nye grænseværdier for summen af dioxin og dioxin- 6Indgrebsværdi fastsættes på 75% af grænseværdien for en given fødevare. Ved over- skridelse skal myndigheder og erhvervsliv igangsætte en opsporing af kilderne til foru- rening med dioxin og dioxinlignende PCB. Indgrebsværdier er således et værktøj til at identificere forurening over baggrundsniveau (men under grænseværdien). 7 Rådets forordning (EF) nr. 2375/2001 af 29. november 2001 om ændring af Kommissi- onens forordning (EF) nr. 466/2001 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte foru- renende stoffer i levnedsmidler. 8 TWI blev fastsat på 14 pg WHO-TEQ/kg legemsvægt/uge. 9 Kommissionens henstilling nr. 2002/201 af 4. marts 2002 om reduktion af forekomsten af dioxiner, furaner og PCB i foderstoffer og fødevarer.
7 lignende PCB ’er (herefter total TEQ10). Grænseværdien for total TEQ baseres på de  nu  gældende  dioxin  grænseværdier  og  data  for  forekomst  af  dioxinlignende PCB’er. Bibeholdelsen af grænseværdien for dioxin vil blive genovervejet senest d. 31. december 2007  samtidigt  med  en  revision  med  henblik  på  nedsættelse  af  grænseværdierne  for  summen  af dioxin og dioxinlignende PCB og inkludering af flere fødevarekategorier herunder børnemad. Der er således tale om en flertrins proces, hvor man i første omgang (i 2001) fastsatte grænseværdier  for  dioxin,  nu  (i  2005)  sætter  supplerende  grænseværdier  for  total TEQ og senest d. 31. december 2007 vil sænke grænseværdierne for total TEQ og samtidig fjerne dioxin grænseværdierne.   Forslaget  indeholder  grænseværdier  for  de  samme  animalske  produkter,  som  der tidligere  er  sat  dioxin  grænseværdier  for,  men  der  foretages  mindre  justeringer  i kategoriseringer. Grænseværdien for fiskeolie vil blive ændret til at hedde ”marinolie”. Dette betyder, at værdien også omfatter produkter som sæl- og hvalolie. Grænseværdien for æg vil blive reguleret ved én grænseværdi for alle typer æg. Ind- til 1. januar 2005 var æg fra fritgående besætninger fritaget fra dioxin grænseværdi- en. Denne type æg vil med det nuværende forslag blive inkluderet i reglerne.    Endvidere indeholder forslaget en særskilt grænseværdi for summen af dioxin og dioxinlignede PCB’er for ål på 12 pg/g, hvor den for fisk generelt foreslås at ligge på 8 pg/g, idet hollandske data viser signifikante overskridelser af den generelle grænseværdi på 8 pg/g for summen af dioxin og dioxinlignende PCB’er i ål.   Det følger af art. 1, stk.  1 i Kommissionens  forordning 466/2001, at når de lev- nedsmidler, der er nævnt i forordningens bilag I, bringes i omsætning, må de ikke have et større indhold af forurenende stoffer, end det i bilaget fastsatte. For dioxin er grænseværdierne udmøntet i Kommissionens forordning 2375/2001. I forbindelse med vedtagelsen af de nu gældende grænseværdier for dioxin fik Fin- land og Sverige vedtaget en undtagelse, der angiver, at uanset art. 1, stk. 1 kan disse lande bringe fisk i omsætning til human konsum, der har et højere dioxinindhold, end det i forordningen fastsatte, på deres eget område. Dette forudsætter etablering af en ordning, der sikrer forbrugernes fulde orientering omkring kostanbefalinger i for- bindelse med indtag af disse fisk. Sveriges  og  Finlands  undtagelse  omfatter  kun  fisk  fra  Østersøen,  der  overskrider grænseværdierne og gælder kun afsætningen til eget marked. Fisk, der i øvrigt over- holder de fastsatte grænseværdier fra de to lande, må i henhold til art.1, stk. 1 i for- ordning 466/2001 gerne omsættes til andre lande. Undtagelsen gælder indtil 31/12- 06. Det oplyses, at Danmark ikke har anmodet om en sådan ordning. I følge forslaget er Sverige og Finlands undtagelser for visse fiskearter fra Østersøen (Østersøsild,  Østersølaks,  flodlampret,  ørred,  fjeldørred,  heltling)  permanentgjort. Endvidere er Estland, som har fået samme mulighed for undtagelse i forbindelse 10 TEQ = toksicitetsækvivalent. De forskellige dioxin og dioxinlignende PCB’ers giftig- hed vægtet i relation til hinanden.
8 med deres optagelsesforhandlinger, Letland og Litauen, nævnt med mulighed for at kunne opnå samme undtagelse. Dette skal vedtages i Komiteprocedure iht. artikel 8 i Rådets forordning 315/93. Endvidere knytter der sig visse betingelser til undtagel- sen i form af kostvejledning til befolkningen.   Reduktionsstrategi Målsætningen  er,  at  emissionen  af  dioxin  og  forureningen  med  dioxinlignende PCB’er skal reduceres ved kilden. For at kunne opspore kilderne til forureningen af fødevarer blev der derfor, udover de allerede vedtagne grænseværdier, i 2002 vedta- get en henstilling, der opstillede såkaldte indgrebsværdier. Indgrebsværdier fastsættes på et niveau svarende til ca. 75% af maksimalgrænseværdierne. Ifølge henstillingen skal myndigheder og erhvervsliv igangsætte en opsporing af kilderne til forurening med dioxin og dioxinlignende PCB’er, når nationale overvågnings- eller kontrolun- dersøgelser påviser et indhold, der overskrider indgrebsværdierne fastsat for dioxin. Myndighederne skal også analysere disse prøver for dioxinlignende PCB’er. På den- ne måde forventes det, at der kan udpeges specielt belastede fødevarer fra specielt belastede områder. Henstillingen lægger op til, at medlemslandene ved udpegning af sådanne ”hotspots” skal følge op med henblik på, at fjerne eller begrænse dioxin- indholdet  i  de  pågældende  fødevarer  gennem  en  indsats  ved  forureningskilden. Endvidere skal indgrebsværdierne tilvejebringe et bedre datagrundlag til revurdering af  maksimalgrænseværdierne.  Eksempler  på  hotspots  kan  være  forureningskilder  som  fx forbrændingsanlæg eller mere lokale punktkilder som ulovlige afbrændinger af affald. På  baggrund  af  det  nye  grænseværdiforslag  har  Kommissionen  derfor  udarbejdet SANCO/00314/2005  om  indgrebsværdier  i  fødevarer.  I  dette  forslag  bibeholdes indgrebsværdier for dioxin, mens der sættes nye indgrebsværdier for dioxinlignende PCB’er.   Ændringsforslaget for analysedirektivet betyder at prøveudtagningen bliver mere harmoniseret. Der har vist sig behov for en yderligere specificering for udtagning af repræsentative prøver af fisk af forskellige størrelser i en batch, for derved at ensarte prøveudtagningen fra land til land.   Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om hverken forslaget eller henstillingen. Gældende dansk ret Grænseværdi forordningen vil være direkte gældende i Danmark og skal derfor ikke implementeres.  Forordningen  vil  supplere  den  i  forvejen  eksisterende  regulering ved Kommissionens forordning nr. 466/2001 af 8. marts 2001 om fastsættelse af grænseværdier  for  bestemte  forurenende  stoffer  i  levnedsmidler,  som  ændret  ved Rådets  forordning  nr.  2375/2001  af  29.  november  2001  og  Kommissionens  for- ordning 684/2004 af 13. april 2004. Disse grænseværdier er gengivet i bekendtgø- relse nr. 194 af 21. marts 2005 om visse forureninger i fødevarer. Analysedirektivet vil skulle implementeres i dansk lovgivning.
9 Konsekvenser Vedtagelse  af  forslaget  om  grænseværdier  skønnes  som  udgangspunkt  at  øge  sund- hedsbeskyttelsesniveauet,  da  de  foreslåede  grænseværdier  vil  bibeholde  det  nuvæ- rende beskyttelsesniveau, hvad angår dioxin,  og vil samtidig forøge beskyttelsesni- veauet  ved  at  fastlægge  grænseværdier  for  dioxinlignende  PCB’er.  Dog  vurderes  en fastsættelse  af  total  TEQ  for  ål  på  12pg/g  samlet  set  at  modvirke  den  tilsigtede  forbedring  af beskyttelsesniveauet og afsvække forslagets egentlige formål med at nedbringe indhold af dioxin og dioxinlignende PCB’er i fødevarer. En vedtagelse kan få samfundsøkonomiske konsekvenser, idet forslaget kan forven- tes at indebære begrænsninger i omsætningen af visse fiskearter fra Østersøen  For æg fra fritgående og økologiske høns  formodes indhold omkring grænseværdien at være realistisk at finde, hvilket kan indebære begrænsninger i omsætningen af æg fra de nævnte besætninger. Der foreligger ikke beregninger for konsekvenserne af et forsat omsætningsforbud for visse fiskearter fra Østersøen. I en samlet opgørelse af konsekvenser skal der dels tages højde for konsekvenserne for de bornholmske laksefiskere samt de be- rørte forarbejdningsvirksomheder. I den forbindelse oplyses, at landingen af dansk fisk fra Østersøen udgør 2-3% af den samlede danske landing af fisk, at antallet af bornholmske laksekuttere er ca.12 samt at de berørte forarbejdningsvirksomheder ikke alene baserer deres produktion på Østersølaks og derfor importerer laks med henblik på forarbejdning og videre salg. Dels skal der i en samlet vurdering medta- ges konsekvenser for den øvrige danske fiskeindustri, der i både hjemlig omsætning og eksport langt overstiger det bornholmske. En eventuel opdeling af sikkerhedsni- veauet for Østersøen og øvrige farvande vil kunne medføre en uklarhed om føde- varesikkerheden ved danske fisk.      Fødevarer på markedet kan i almindelighed overholde de foreslåede grænseværdier. Data viser, at laks fra Østersøen på over ca. 2 kg overskrider den foreslåede grænseværdi for total TEQ. De nye grænseværdier nødvendiggør justeringer i gældende ret bl.a. mhp. genindførelse af forbud mod om- sætning af laks over 2 kg til humant konsum, idet helt nye undersøgelser har vist, at det er næppe sandsynligt, at man kan trimme sig ud af problemet for laks over den vægtVed trimning forstås at man bortskærer de fedtrige, og dermed dioxinrige, dele af fisken. Det forventes, at fiske- og omsætningsforbud for sild fra den østlige Østersø stadig er relevant, hvorimod sild fra  den  vestlige  Østersø  må  forventes  at  kunne  holde  både  grænseværdierne  for dioxin  og  total  TEQ,  og  fangst  og  forarbejdning  af  sild  på  Bornholm  vil  således kunne fortsætte.   Det kan ej heller udelukkes, at der kan forekomme mulige overskridelser af grænse- værdien eller indgrebsværdien for enkelte prøver . Som konsekvens af den foreslåede grænseværdi for ål på12 pg/g i stedet for 8 pg/g, som for de øvrige fiskearter, vurdere Danmarks Fødevareforskning, at det vil kunne medføre at visse grupper i befolkningen, der i forvejen har et højt indtag af dioxin, risikerer en forhøjelse i det daglige indtag af dioxin og dioxinliggende PCB med op til 11%. Dette anses problematisk i lyset af, at vi med vores eksisterende indtag ca. ligger på det ugentlige tolerable indtag.   
10 Der kan således forudses overskridelser i æg fra økologiske og fritgående besætnin- ger samt i visse fiskearter fra Østersøen, herunder ål, samt ål fra Øresund og Bælt- havet. Miljøministeriets, Fødevareministeriets og Ministeriet for Familie- og Forbrugeran- liggenders  forpligtelse  til  opfølgning  i  henhold  til  indgrebsværdier  vil  kunne  øges som  følge  af  de  nye  indgrebsværdier.  På  det  foreliggende  grundlag  forventes,  at opfølgningen vil kunne afholdes indenfor de nuværende økonomiske rammer. Ind- grebsværdier  har  samtidig  erhvervsmæssige  konsekvenser,  da  det  henstilles,  at  er- hvervslivet er med til at opspore kilderne til den forhøjede forurening, der detekte- res.    Høring Forslagene har af flere gange været sendt i høring i en række organisationer og of- fentlige myndigheder i henhold til fødevarelovens § 6 (generel høring), Fødevarelo- vens  §  69  (Det  Rådgivende  Fødevareudvalg)  og  i  henhold  til  artikel  9  i  Europa- Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 178/2002 af 28. juni 2002 om gene- relle principper og krav i fødevarelovgivningen, om oprettelse af Den Europæiske Fødevareautoritet  og  om  procedurer  vedrørende  fødevaresikkerhed  (fødevarefor- ordningen).   Der er indkommet følgende bemærkninger (samlede bemærkninger fra alle hørin- ger):     Biodynamisk Forbrugersammenslutning finder, at så yderst giftige stoffer som dio- xin og dioxinlignende PCB’er ikke blot bør reduceres, men slet ikke bør eksistere i vores fødekæde.   Landbrugsraadet  opfordrer  til  nærmere  at  definere  hvad  fastsættelse  af  indgrebs- værdier for indholdet af dioxin og dioxinlignende PCB’er indebærer, da det er vig- tigt for fødevareproducenten at vide, hvilke konsekvenser en given overskridelse af indgrebsværdien  indebærer.  Der  opfordres  i  den  forbindelse  til  en  harmoniseret tilgang til problemstillingen, ligesom der skal være proportionalitet i forholdet mel- lem evt. overtrædelse af indgrebsværdi og konsekvensen deraf. Danmarks Fiskeriforening anmoder om, at Danmark tilstræber at få den samme undtagelse som de øvrige Østersølande. Endvidere fremhæver foreningen, at Fødevarestyrelsen på møde i Det Råd- givende Fødevareudvalg d. 12. september 2005 i et notat har givet udtryk for, at styrelsen i sam- arbejde med DFVF har undersøgt, hvor galt det står til med de uønskede stoffer i fisk og fundet at fordelene opvejer ulemperne. Foreningen mener derfor, at det må være muligt at finde mere nuan- cerede løsninger end det aktuelle omsætningsforbud. Bornholms og Christiansøs Fiskeriforening anfører, at Danmark bør være omfattet af samme regelsæt som de øvrige Østersølande. Sammenslutningen af Danske Fiskeriforeninger (som repræsentant for bl.a. Bornholms og Chri- stiansøs Fiskeriforening) finder, at laks bør behandles på lige fod med ål og grænseværdien for laks bør derfor ikke ligge under 12 pg WHO-PCCD/TEQ/g vådvægt. Endvidere anfører foreningen
11 at Danmark bør optage forhandlinger med henblik på at få en undtagelsesordning for laks fra Østersøen i lighed med andre Østersølande. Danmarks Fiskeindustri- og Eksportforening anfører, at der bør være fælles regler for alle Østersølande og, at Danmark om nødvendigt bør omfattes af undtagelsen med tilhørende forpligtigelser i form af bl.a. kostråd.   Den Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole anfører at  analysemetoder og prøveudtagning er tidskræ- vende og kompliceret at udføre, samt at metoderne er mindre egnede som et overvågningsredskab og tjener bedre til en overordnet kortlægning og som bekræftelsesmetode og videre at der er behov for udvikling af screeningsmetoder.   Forbrugerrådet støtter som udgangspunkt forslaget, idet de dioxinlignende PCB’er er kommet med. De kan dog ikke støtte den foreslåede værdi for summen af dioxin og dioxin- lignende PCB for ål og de ønskede undtagelser for visse baltiske lande. Det skaber ulige handelsbe- tingelser i EU, og det frygtes at Danmark vil presses til at få indført en lignede undtagelse. Dette vil ikke beskytte forbrugerne.   Coop Norden  vil gerne opfordre til, at grænseværdierne ved fremtidig revision kommer til at omfat- te børnemad som særskilt kategori. Fagligt Fælles Forbund  støtter ikke forslaget og finder det uacceptabelt at Finland og Sverige m.fl. skal have særregler på dioxinområdet og at ål skal have en særlig høj grænseværdi. Regeringens foreløbige generelle holdning Regeringen vurderer, at vedtagelse af forslaget om grænseværdier som u d- gangspunkt skø nnes at øge sundhedsbeskyttelsesniveauet, da de foreslåede græ  nseværdier vil opretholde det nuværende beskyttelsesniveau, hvad angår dioxin, og vil samtidigt forøge beskyttelsesniveauet ved at fastlægge grænsevæ r- dier for dioxinlignende PCB’er. Dog vurderes en fastsættelse af total TEQ for ål på 12pg/g og en permanent gørelse af undtagelsesordningen samlet set at mo d- virke den tilsigtede forbedring af beskyttelsesniveauet og afsvække forsl  agets egentlige formål med at nedbringe indhold af dioxin og dioxinlignende PCB’er i fødevarer, hvormed Regeringen ikke finder at kunn e støtte forslag ene til hhv. forordningen og grænseværdier og henstillingen om indgrebsværdier. Regeri n- gen finder derimod godt at kunne støtte forslaget til prøveudta  gningsdirektivet. Forhandlingssituationen Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i de andre medlemsstater. Der forventes at være kvalificeret flertal for forslagene.   Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg Forslaget  om  grænseværdier  og  forslaget  om  indgrebsværdier  har  tidligere  været forelagt Folketingets Europaudvalg den 26. april 2005 ( alm. del bilag 115).