MILJØstyrelsen                                                                                   29. maj 2006
Kemikalier   ep/kemikalier                                                                               j.nr. 711/17-0011

 

 

 

GRUNDNOTAT

 

vedrørende

 

Forslag til Kommissionens direktiv om tilpasning til den tekniske udvikling af bilag II og III til Rådets direktiv 76/768/EØF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om kosmetiske midler.

 

 

1. Status

Kommissionen sendte den 22. maj 2006 ovennævnte forslag til medlemslandene.

 

Forslaget har hjemmel i rådsdirektiv 76/768/EØF om kosmetiske produkter.

 

Der skal stemmes om forslaget den 5. juni 2006 ved skriftlig forskriftskomitéprocedure (1999/468/EF art.5). Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret  eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet.

 

 

2. Formål og indhold

Formålet med forslaget er at gennemføre det første skridt i en strategi for lovgivning om hårfarvningsmidler. Strategien er blevet til på baggrund af udtalelser fra EU's Videnskabelige komité for Forbrugerprodukter (SCCP) og er en samlet strategi for Kommissionen og medlemsstaterne. De potentielle sundhedsrisici ved permanente hårfarver har afstedkommet, at første skridt er et forbud mod de stoffer, som ingen ser en interesse i at anvende. Gennem offentlig høring har Kommissionen konstateret, at ingen virksomheder har i sinde at indlevere data for de stoffer, som nærværende direktiv indstiller til forbud. 

 

Forslaget indeholder således 19 permanente hårfarver til forbud ved anvendelse som hårfarvningsmiddel. Også brugen af 3 azo-farvestoffer forbydes. Det sker som opfølgning på, at de allerede ved en tidligere beslutning er fjernet fra positivlisten over farvestoffer. Nærværende forslag skal sikre et fuldt forbud mod anvendelse i kosmetik således, at de heller ikke fremover kan anvendes som hårfarvningsmidler. Endelig forlænges den midlertidige tilladelse til at anvende visse hårfarvningsmidler. Det drejer sig om 18 stoffer, hvis midlertidige tilladelse ændres fra 31.08.2006 til 31.12.2007 og 38 stoffer, hvor datoen ændres fra 31.12.2006 til 31.12.2007. Begrundelsen for forlængelsen er, at vurderingen af de data som industrien har indleveret ikke er færdigbehandlet i SCCP.

 

Direktivets midlertidige regulering af hårfarvestoffer er tidligere blevet forlænget således, at industrien skulle indsende nye og opdaterede videnskabelige oplysninger om stofferne til SCCP med henblik på vurdering af stoffernes sundhedsmæssige sikkerhed.

 

Industrien har på den baggrund fremlagt videnskabelige oplysninger. Oplysningerne skal nu gennemgå en videnskabelig vurdering af SCCP.

 

3. Nærhedsprincippet

Da formålet med forslagene er at udmønte EU reguleringsbeføjelser i allerede gældende fællesskabsregulering, finder Regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

 

4. Konsekvenser for Danmark

Lovgivningsmæssige konsekvenser:

Det er Miljøstyrelsens vurdering, at direktivforslaget skal gennemføres i Danmark ved udstedelse af en ændringsbekendtgørelse af den nuværende bekendtgørelse. Reglerne skal efter forslaget være gennemført i dansk ret senest 1. september 2006.

 

Økonomiske og administrative konsekvenser:

Forslaget forventes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser, da forslaget primært er rettet mod producenterne af kosmetiske produkter, og Danmark har kun få produktionsvirksomheder.

 

Beskyttelsesniveau:

Forslaget om at forbyde anvendelsen af visse hårfarvningsmidler vil være en positiv påvirkning af beskyttelsesniveauet. Forlængelsen af den midlertidige regulering af stofferne vil have en neutral påvirkning på beskyttelsesniveauet.

 

5. Høring

Sagen har været forelagt Miljøspecialudvalget, hvor der ikke er fremkommet bemærkninger.

 

6. Forhandlingssituationen

Kommissionen fremlagde mundtligt på seneste møde, at de påtænkte at fremsætte nærværende forslag. Danmark tilkendegav utilfredshed med den langsomme implementering af hårfarvestrategien og med den yderligere udsættelse af deadlines for stoffer, der er midlertidigt reguleret. Flere andre medlemslande var utilfredse med udvidelsen af deadlines og pointerede vanskeligheder ved at nå national implementering tidsnok til deadlinen d. 31. august 2006. Det forventes dog, at der vil være det nødvendige flertal for forslaget.

 

Danmark har tidligere gjort opmærksom på det uhensigtsmæssige i, at Kommissionen giver medlemslandene meget korte tidsfrister for høring af direktivforslag, hvis indhold har kunnet forudses gennem en længere periode.   

 

Danmark støtter på det grundlag Kommissionens forslag om forbud mod de i alt 21 hårfarvningsmidler samt forlængelse af perioden for den midlertidige regulering af yderligere 56 hårfarvestoffer. Danmark vil dog lægge vægt på, at forbuddet skal gælde alle anvendelser af farvestofferne i kosmetiske produkter, at de reviderede frister for midlertidig regulering er realistiske samt påpege det uhensigtsmæssige i så korte høringsfrister som 14 dage.