Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissionsÂbeslutning om udstedelse af markedsførings-tilladelse for lægemidlerne Acomplia og Zimulti (et lægemiddel, to navne)
Resumé
En vedtagelse af de foreliggende forslag vil indebære, at der udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlerne Acomplia og Zimulti. Lægemid-lerne anÂvendes til behandling af fedme i en risikopopulation ved at blokere recepÂtorer i hjernen, som bl.a. pÃ¥virker appetitten.
En vedtagelse af forslagene kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslagene en forbedring af sundheds-beskyttelsesniveauet i Danmark.
1. Indledning
Kommissionens forslag (EU/1/06/344/001-009 (EMEA/H/C/666)) og (EU/1/06/345/001-009 (EMEA/H/C/691)) til de ovenfor nævnte beslutninger er fremsendt til medlemsstaterne den 24. maj 2006.
Forslagene har som retsgrundlag artikel 10, stk. 2, i RÃ¥dets forordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overvÃ¥gning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opretÂtelse af et europæisk lægemiddelagentur.
Forslagene behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslagene skal være formanden for forÂskriftskomitéen i hænde senest den 14. juni 2006.
Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved ansøgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler udÂviklet pÃ¥ grundlag af en række bioteknologiske fremgangsmÃ¥der. ProceÂduÂren skal desuden anvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), nÃ¥r de pÃ¥gældende lægemidler er fremstillet til behandling af immunforsvarssygdomme, kræft, visse nervelidelser, sukkerÂsyge og sjældne sygdomme samt ved godkendelse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet.
Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den cenÂtrale procedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er behandlingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt lægeÂmidler hvor en tilladelse pÃ¥ fællesskabsplan kan være til gavn for patienÂterne.Â
Â
Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Europæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om anÂsøgÂningen afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Ved anÂsøgninger om godkendelse af lægemidler til mennesker afgives udtalelse af CHMP (Committee for Medicinal Products for Human Use – Udvalget for Humanmedicinske Lægemidler). Hvert medlemsland har udpeget 1 medlem til dette udvalg.
Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af godÂkendelse af udstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltningsÂproceduren i Det StÃ¥ende Udvalg for Humanmedicinske Lægemidler. KomÂmissionen vedtager de foreslÃ¥ede foranstaltninger, der straks finder anÂvendelse. OpnÃ¥s der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger KommisÂsionen sin beslutning for RÃ¥det. Kommissionen kan i sÃ¥ fald udsætte anÂvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 mÃ¥ned. RÃ¥det kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 mÃ¥ned. Har RÃ¥det ikke inden for fristen pÃ¥ 1 mÃ¥ned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning.
2. Forslagenes formål og indhold
Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutninger indebærer, at der af Kommissionen kan udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlerne Acomplia og Zimulti, som giver adgang til at markedsføre lægemidlerne i samtÂlige 25 medlemslande.
Kort beskrivelse af Acomplia og Zimulti.
Fedme er ved at blive en af de almindeligste risikofaktorer hos befolkningen i den vestlige verden. Svær overvægt (obese) (BMI ≥ 30 kg/m2) eller overÂvægt (BMI > 27 kg/m2) er associerede med risikofaktorer, sÃ¥som type 2 diabetes eller dyslipidaemia med deraf følgende hjertekarsygdomme. Da beÂhandlingsprincipperne for fedme er multifaktorielle, skal Acomplia og Zimulti benyttes som supplement til diæt og motion for at opnÃ¥ en vægtreduktion og en bedring af lipidprofilen forÃ¥rsaget af øget fedtforbrænding og reduktion af fedtindtaget.
Acomplia og Zimulti virker ved at blokere receptorer i hjernen, således at de centre i hjernen, som regulerer appetitten, ikke stimuleres.
Da stoffet omdannes i leveren, skal det anvendes med forsigtighed hos leversyge personer. De mest almindelige bivirkninger, som fører til ophør af behandlingen, er: kvalme, humørsvingninger med depressive symptomer, deÂpressive sygdomme, uro og svimmelhed. Disse bivirkninger forekommer hos ca. 15 pct. af patienterne.
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger for allerede vedtagne retsakter. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene.
5. Forslagenes konsekvenser for Danmark
Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at de pÃ¥gældende lægemidler fuldt ud lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvaÂlitet. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af de pÃ¥Âgældende lægemidler kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslagene en bedring af sundhedsbeskyttelsen.
Da man endnu ikke kender den pris, som Acomplia og Zimulti vil blive solgt til, og da man ikke har overblik over, hvor stor en del af patienterne med svær overvægt eller overvægt, der vil skulle tilbydes behandling med Acomplia og Zimulti, kan man ikke præcist udtale sig om forslagenes økonoÂmiske konsekvenser for amtskommunerne.
Forslagene vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
6. Høring
Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Læge-middelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysninÂger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslagene har været behandlet i CHMP, som med enstemmighed har kunnet anbefale markedsføringen af de pågældende lægemidler.
Forslagene har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CHMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.
Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslagene har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.