Greenpeace

Dan Belusa

Bredgade 20, bagh., 4. sal  

1260 København

 

Landområdet

J.nr. SNS-401-00274

Ref. Lwe

Den 24. maj 2006

 

 

 

 

 

 

Begæring om aktindsigt i visse data fra ansøgningen om tilladelse til markedsføring af GT73 (fodringsforsøgene med GT73 raps, Naylor 1994, 1995 og 1996)

 

Begæring om aktindsigt

Den 15. maj 2006 modtog Miljøministeriets departement dit brev, hvor du bl.a. anmoder om aktindsigt i data fra fodringsforsøgene med GT73 raps, (Naylor 1994, 1995 og 1996).   

 

Ministeren har bedt Skov- og Naturstyrelsen svare på din henvendelse.

 

         Den 28. maj 2004 anmodede du om aktindsigt i det samme materiale som du anmodede om i dit brev af 15. maj 2006. Skov- og Naturstyrelsen behandlede din sag i juni 2004 og afsluttede den ved sin afgørelse af 15. juni 2004. I afgørelsen henstillede styrelsen, at Greenpeace søger om aktindsigt i det konkrete materiale hos Kommissionen.

 

Skov- og Naturstyrelsen finder, at der i forbindelse med behandlingen af din anmodning af 15. maj 2006 ikke er fremkommet nye faktiske oplysninger af så væsentlig karakter, at sagen ville have fået et andet udfald hvis oplysningerne havde foreligget i forbindelse med styrelsens oprindelige stillingtagen til sagen. Styrelsen kan derfor i det hele henholde sig til sin afgørelse af 15. juni 2004, vedlagt i kopi.

 

Skov- og Naturstyrelsen skal dog meddele, at styrelsen i anledning af din anmodning om aktindsigt i de fortrolige data fra fodringsforsøg med GT73 har taget fornyet kontakt til de hollandske myndigheder. De hollandske myndigheder har over for styrelsen oplyst, at man er i gang med at se nærmere på grundlaget for beslutningen om at behandle fodringsforsøgene som fortrolige oplysninger i henhold til artikel 25 i udsætningsdirektivet. Så snart Skov- og Naturstyrelsen hører noget fra de hollandske myndigheder, vil styrelsen kontakte dig.      

 

Klage over denne afgørelse kan indgives til Miljøministeriets departement, Højbro Plads 2, 1200 København K.

 

Miljørisikovurderingen og studier, der ligger til grund for denne

Det fremgår i øvrigt af dit brev af 11. maj 2006 p. 4 sidste afsnit, at kun oplysninger, hvis afsløring med verificerbar begrundelse kan skade anmelderens konkurrencemæssige stilling og som ikke har at gøre med miljørisikovurderingen, kan behandles som fortrolige i overensstemmelse med udsætningsdirektivets art. 25.

 

Hertil skal Skov- og Naturstyrelsen bemærke, at art. 25 ikke indeholder nogen bestemmelse om oplysninger, som ”har at gøre med” miljørisikovurderingen. Art. 25 nævner udelukkende ”miljørisikovurderingen” som én af de oplysningstyper, der under ingen omstændigheder må holdes fortrolige.

 

Styrelsen fortolker udsætningsdirektivets artikel 25 således, at det dokument, der under ingen omstændigheder må holdes fortroligt er miljørisikovurderingen som sådan (jf. art.13, nr. 2 b) – ikke samtlige undersøgelser og/eller studier som vurderingen bygger på. Dette materiale må efter Skov- og Naturstyrelsens opfattelse henføres til det tekniske dossier. Styrelsens hidtidige praksis ved behandlingen af begæringer om aktindsigt i sager under udsætningsdirektivet er i overensstemmelse med denne fortolkning.

 

Skov- og Naturstyrelsen bygger sin fortolkning på en samlet forståelse af termen ”miljørisikovurdering” set i forhold til udsætningsdirektivets artikel 25.

 

Det fremgår af udsætningsdirektivets art. 2, nr. 8, at der ved ”miljørisikovurdering” forstås en vurdering udført i overensstemmelse med bilag II af de risici for menneskers sundhed og miljøet, direkte såvel som indirekte, umiddelbare eller forsinkede, som udsætning eller markedsføring af GMO’er kan indebære.

 

Af bilag II til udsætningsdirektivet fremgår det, at formålet med en miljørisikovurdering er ved en konkret vurdering fra sag til sag at påvise og vurdere de potentielle uønskede virkninger af GMO’en, som udsætning eller markedsføring af GMO’en kan indebære. Denne formålsbeskrivelse vurderer styrelsen som et klart holdepunkt for, at miljørisikovurderingen ikke omfatter de bagvedliggende studier, der ligger til grund for vurderingen af de potentielle uønskede virkninger af GMO’en.   

 

Endelig fremgår det af håndbogen om implementeringen af forløberen til udsætningsdirektivet (direktiv 90/220 om udsætning af genetisk modificerede organismer i miljøet)[1], at formålet med bestemmelsen om, at miljørisikovurderingen under ingen omstændigheder må holdes fortrolig er, at sammendraget af den udførte miljørisikovurdering og de konklusioner, der er nået mht. eventuelle uønskede virkninger af GMO’en altid skal være tilgængelig information. (Håndbogen, p. 81, pkt. 7: ”The main idea behind this point is that the summary of the risk assessment carried out and the conclusions reached as regards the foreseeable effects are not to be considered confidential”).   

 

Skov- og Naturstyrelsen mener herefter ikke, at der er tvivl om, at intentionen med udsætningsdirektivets artikel 25, stk. 4 er, at det dokument, der under ingen omstændigheder må holdes fortroligt er miljørisikovurderingen som sådan – ikke samtlige undersøgelser og/eller studier som ligger til grund for vurderingen.      

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Hanne Kristensen  

 

 

 



[1] Handbook for the implementation of Directive 90/220/EEC on the deliberate release of genetically modified organisms to the environment, Vol 1, Commission of the European Communities, May 1992.