Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissionsÂbeslutning om udstedelse af markedsførings-tilladelse for lægemidlet Avaglim - rosiglitazon / glimepirid
Resumé
En vedtagelse af det foreliggende forslag vil indebære, at der udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet Avaglim. Lægemidlet anvendes til behandling af type 2 diabetes mellitus patienter, som ikke kan opnÃ¥ tilstrækÂkelig glykæmisk kontrol ved optimal dosis af sulfonylurinstof som monoÂterapi, og hvor metformin er uegnet pÃ¥ grund af kontraindikation eller intoÂlerance.
Â
En vedtagelse af forslaget kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en forbedring af sundhedsbeskyttelses-niveauet i Danmark
1. Indledning
Kommissionens forslag (EU/1/06/349/001-008 (EMEA/H/C/675)) til den ovenfor nævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 30. maj 2006.
Forslaget har som retsgrundlag artikel 10, stk. 2, i RÃ¥dets forordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overvÃ¥gning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opretÂtelse af et europæisk lægemiddelagentur.
Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for forÂskriftskomitéen i hænde senest den 21. juni 2006.
Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved ansøgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler udÂviklet pÃ¥ grundlag af en række bioteknologiske fremgangsmÃ¥der. ProceÂduÂren skal desuden anvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), nÃ¥r de pÃ¥gældende lægemidler er fremstillet til behandling af immunforsvarssygdomme, kræft, visse nervelidelser, sukkerÂsyge og sjældne sygdomme samt ved godkendelse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet.
Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den cenÂtrale procedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er behandlingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt lægeÂmidler hvor en tilladelse pÃ¥ fællesskabsplan kan være til gavn for patienÂterne.Â
Â
Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Europæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om anÂsøgÂningen afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Ved anÂsøgninger om godkendelse af lægemidler til mennesker afgives udtalelse af CHMP (Committee for Medicinal Products for Human Use – Udvalget for Humanmedicinske Lægemidler). Hvert medlemsland har udpeget 1 medlem til dette udvalg.
Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af godÂkendelse af udstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltningsÂproceduren i Det StÃ¥ende Udvalg for Humanmedicinske Lægemidler. KomÂmissionen vedtager de foreslÃ¥ede foranstaltninger, der straks finder anÂvendelse. OpnÃ¥s der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger KommisÂsionen sin beslutning for RÃ¥det. Kommissionen kan i sÃ¥ fald udsætte anÂvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 mÃ¥ned. RÃ¥det kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 mÃ¥ned. Har RÃ¥det ikke inden for fristen pÃ¥ 1 mÃ¥ned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning.
2. Forslagets formål og indhold
Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af Kommissionen kan udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet Avaglim, som giver adgang til at markedsføre lægemidlet i samtlige 25 medlemslande.
Kort beskrivelse af lægemidlet
Avaglim skal anvendes til behandling af type 2 diabetes mellitus patienter, som ikke kan opnå tilstrækkelig glykæmisk kontrol ved optimal dosis af sulfonylurinstof som monoterapi, og hvor metformin er uegnet på grund af kontraindikation eller intolerance.
Type 2 diabetes er i den tidlige fase karakteriseret ved, at patienten har en normal eller endog forhøjet egenproduktion af det blodsukkerregulerende hormon insulin. NÃ¥r sygdommen alligevel manifesterer sig med forhøjet blodsukker, antager man, at Ã¥rsagen er en sÃ¥kaldt insulinresistens i leverÂvæv, fedtvæv og muskulatur. Med tiden forværres sygdommen, hvilket viser sig ved dÃ¥rlig regulering af blodsukkeret trods diæt og medicinsk behandÂling. Dette er et udtryk for, at insulinresistensen nu kombineres med en faldende produktion af insulin i bugspytkirtlen. Blodsukkerregulationen spiller en afgørende rolle for prognosen hos diabetikere.
Avaglim er et kombinationspræparat bestÃ¥ende af 2 velkendte stoffer, rosiglitazon og glimepirid. Glimepirid hører til sulfonylurinstofgruppen, som egner sig til patienter med en bevaret insulinproduktion. Rosiglitazon hører til glitazongruppen, som nedsætter insulinresistensen. Glitazoner anÂvendes enten sammen med metformin, som er første valgs antidiabetikum til overvægtige patienter, eller sammen med sulfonylurinstof, eller som monoterapi til patienter, som er intolerante over for metformin eller hvor metformin er kontraindiceret.
Avaglim indtages som tablet én gang daglig.
Avaglim har en række bivirkninger, som kan være problematiske i den beÂfolkning, hvor lægemidlet skal anvendes. Disse patienter er ofte ældre. Vigtig er væskeophobning i kroppen, som kan udløse hjertesvigt hos disÂponerede personer. Lægemidlet mÃ¥ derfor slet ikke anvendes til personer med en sygehistorie med hjertesvigt uanset grad. Avaglim kan ogsÃ¥ pÃ¥virke leverfunktionen. Det anbefales derfor at kontrollere leverfunktionen under behandlingen. Patienter med nedsat leverfunktion mÃ¥ ikke bruge Avaglim. En mindre vægtøgning, som ikke kun kan tilskrives væske-ophobning, er et andet problem, fordi patienterne ofte er overvægtige i forvejen og blodÂsukkerkontrol lettere opnÃ¥s ved vægttab.
Lægemidlet mÃ¥ ikke anvendes ved svært nedsat nyrefunktion, insulinÂafhængig diabetes samt diabetisk ketoacidose eller diabetisk prækoma.
Under behandlingen anbefales ogsÃ¥ monitorering af de hæmatologiske paraÂmetre.
Â
Lægemidlet må kun udleveres efter recept.
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Forslagets konsekvenser for Danmark
Type 2 diabetes er en overordentlig hyppig lidelse i den industrialiserede verden, og forekomsten er i stærk stigning, sandsynligvis relateret til en stiÂgende forekomst af overvægt. Det skønnes, at 200.000-300.000 danskere har type 2 diabetes; af disse ved halvdelen det ikke. Diabetes-sygdommen i sig selv kan give generende symptomer, men den væsentligste Ã¥rsag til at diabetes er en samfundsmæssig stor og omkostningstung sygdom er, at sygÂdommen kan føre til en række diabetiske komplikationer (væsentligst hjertekarsygdomme), som kan have meget alvorlige konsekvenser. AggresÂsiv behandling og kontrol af sygdommen bevirker nedsat sygelighed og dødelighed.
Avaglim er en kombination af 2 velkendte stoffer til behandling af type 2 diabetes mellitus patienter. Det skal bruges til second line behandling af patienter, som ikke kan opnå tilstrækkelig glykæmisk kontrol ved optimal dosis af sulfonylurinstof som monoterapi, og hvor metformin er uegnet på grund af kontraindikation eller intolerance. Det må formodes, at compliance bliver forbedret for disse patienter, idet de kun skal indtage 1 tablet dagligt. I den sammenhæng er sundhedsbeskyttelsen forbedret.
Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pÃ¥gældende lægemiddel fuldt ud lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvaÂlitet. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af det pÃ¥Âgældende lægemiddel kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en bedring af sundhedsbeskyttelsen.
Da man endnu ikke kender den pris, som Avaglim vil blive solgt til, og da man ikke har overblik over, hvor stor en del af patienterne med type 2 diabetes, som ikke kan opnÃ¥ tilstrækkelig glykæmisk kontrol ved optimal dosis af sulfonylurinstof som monoterapi, og hvor metformin er uegnet pÃ¥ grund af kontraindikation eller intolerance, der vil skulle tilbydes behandÂling med Avaglim, kan man ikke præcist udtale sig om forslagets økonoÂmiske konsekvenser for amtskommunerne.
Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
6. Høring
Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Læge-middelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysninÂger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CHMP, som med enstemÂmighed har kunnet anbefale markedsføringen af det pÃ¥gældende lægeÂmiddel.
Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CHMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.
Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.