Notat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissionsbeslutninger om vedtagelse af tekniske specifikationer for interoperabilitet i det transeuropæiske jernbanesystem (TSI'er), herunder TSI-SRT "sikkerhed i jernbanetunneler" og TSI-PRM "personer med reduceret mobilitet"

 

./.

 
Ovennævnte forslag er beskrevet i vedlagte grundnotat.

Forslagene vil blive behandlet i mundtlig procedure under møderne den 20.-21. juni 2006 i Artikel 21 udvalget (forskriftsudvalg) nedsat af Europa-Kommissionen med hjemmel i direktiverne 96/48 om interoperabilitet på højhastighedsstrækninger og direktiv 2001/16 om interoperabilitet på konventionelle baner.

Der er på nuværende tidspunkt planlagt 18 TSI’er, hvoraf seks TSI’er er specifikke for højhastighedstog. For nærværende er der vedtaget seks TSI’er for højhastighed samt fire TSI’er for det konventionelle jernbanesystem.

Forslagene til kommissionsbeslutning skal vedtages efter proceduren i artikel 5 og 7 i afgørelse 1999/468/EF, jf. dennes artikel 8 (forskriftsproceduren). Dvs. at forslaget vedtages efter kvalificeret flertal.

TSI’erne skal gennemføres i dansk ret senest seks måneder efter deres vedtagelse.

TSI’en for personer med reduceret mobilitet (ældre, børn, syns- og hørehæmmede) harmoniserer de løsninger, der tilbydes til personer med reduceret mobilitet, som rejser med tog. De opstillede minimumskrav til rullende materiel, stationer og relevante dele af infrastrukturen vil muliggøre interoperabilitet og sikre en ensartet tilgængelighed for personer med reduceret mobilitet på tværs af det transeuropæiske jernbanenet.

TSI’en om tunnelsikkerhed (TSI SRT) harmoniserer de anvendte sikkerhedsforanstaltninger og tekniske regler omkring sikkerhed i jernbanetunneler med henblik på at sikre interoperabilitet og tilbyde en ensartet tilgang til sikkerhed og sikkerhedsforanstaltninger for passagerer i hele Europa. Desuden skal rullende materiel, som er godkendt i henhold til TSI for rullende materiel som et generelt princip have adgang til alle tunneler i det transeuropæiske jernbanenet.

Kommissionens forslag om revision af fem TSI’er for højhastighedstog, som ligeledes skal behandles på mødet, vurderes på det foreliggende grundlag ikke at have væsentlig betydning i Danmark.

.

Trafikstyrelsen vurderer, at TSI’en vedrørende personer med reduceret mobilitet for hovedparten af minimumskravenes vedkommende kan gennemføres uden større økonomiske konsekvenser for Danmark, idet der allerede i dag stilles tilsvarende krav i forbindelse med etablering af nye stationer og nyt materiel.

Det er dog vurderingen, at der må forventes større økonomiske konsekvenser ved opgraderinger af eksisterende stationer på det konventionelle jernbanenet.  Dette skyldes kravet om tilstedeværelse af elevatorer og ramper på stationer, og om tilgængelighed på perronerne, herunder krav til perronhøjden og til ledelinier for blinde.

Det er Trafikstyrelsens vurdering, at forslaget om TSI’en for tunnelsikkerhed på det foreliggende grundlag vil have mindre statsfinansielle konsekvenser ved opgradering af eksisterende jernbanetunneler. Forslaget vil dog have administrative konsekvenser for jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere i forbindelse med godkendelse/ibrugtagning. Forslaget har desuden nogle positive samfundsøkonomiske konsekvenser på grund af reducerede omkostninger til tunnelsikkerhed.

På den baggrund kan man fra dansk side støtte Kommissionens forslag.

   Â