Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere |
|
||
Bilag |
Journalnummer |
Kontor |
|
KOMITÉSAG
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat samt grundnotat om forslag til Kommissionens anbefalinger vedrørende resultaterne af risikovurderingerne og risikoreduktionsstrategierne for 11 stoffer.
Forslaget er sat til skriftlig afstemning den 28. oktober.
Det vil først være muligt at foretage en samlet vurdering af anbefalingens indflydelse på beskyttelsesniveauet, når Kommissionen fremsætter forslag til evt. anvendelsesbegrænsning af stofferne.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
Miljøministeriet                                                                          21. oktober 2005
EU-Koordinationen                                                                        asa
Notat til Folketingets Europaudvalg
Forslag til Kommissionens anbefalinger vedrørende resultaterne af risikovurderin
gerne og risikoreduktionsstrategierne for 11 stoffer:
· Dibuthylphthalat |
· bis(8-methylnonyl phthalat) |
· 3,4-dichloroanilin |
· di-’isononyl phthalat |
· ethylendiamintetraacetat |
· bis (7 methyloctyl phthalat) |
· methylacetat |
· n-pentan |
· tetranatrium ethylendiaminteraacetat |
· monokloreddikesyre |
· di-’isodecyl’ phthalat |
|
Kommissionen fremlagde den 7. oktober forslaget til medlemsstaterne.
Risikovurderingerne er gennemført af rapporterende medlemsstater, og konklusionerne for hver risikovurdering er blevet behandlet af de kompetence myndigheder for Rådets forordning 793/93. Ifølge konklusionerne er der behov for delvis regulering for 9 af de 11 stoffer.
Forslaget er sat til skriftlig afstemning den 28. oktober.
Da der alene er tale om anbefalinger, som i givet fald efterfølgende skal udmøntes i konkrete forslag til regulering har forslaget ikke lovgivningsmæssige, økonomiske eller miljømæssige konsekvenser.
Â
Regeringen agter at stemme for forslaget.
MILJØstyrelsen                                                                             21. oktober 2005
Kemikalieenheden                                                                         asc
GRUNDNOTAT
Forslag til Kommissionens anbefalinger vedrørende resultaterne af risikovurderin
gerne og risikoreduktionsstrategierne for 11 stoffer:
· dibuthylphthalat |
· bis(8-methylnonyl phthalat) |
· 3,4-dichloroanilin |
· di-’isononyl phthalat |
· ethylendiamintetraacetat |
· bis (7 methyloctyl phthalat) |
· methylacetat |
· n-pentan |
· tetranatrium ethylendiaminteraacetat |
· monokloreddikesyre |
· di-’isodecyl’ phthalat |
|
1. Status
Kommissionen fremsendte den 7. oktober 2005 forslaget til medlemslandene.
Forslaget har hjemmel i Rådets forordning nr. 793/93/EØF af 22. marts 1993 om vurdering af og kontrol med risikoen ved eksisterende stoffer.
Der skal stemmes om forslaget ved skriftlig procedure senest den 28. oktober 2005 ved anvendelse af komitéproceduren (3b), forskriftsprocedure.
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
2. Formål og indhold
Formålet med Kommissionens forslag er for de nævnte 11 stoffer samlet at godkende resultaterne af EU-risikovurderingerne samt tilhørende risikoreduktionsstrategier. Kommissionens anbefaling vil ligge til grund for det videre arbejde med reguleringen af de 11 stoffer.
Stofferne er blevet risikovurderet af de respektive rapporterende medlemsstater efter principperne i Kommissionens forordning 1488/94 af 28. juni 1994 om principperne for vurdering af risikoen for mennesker og miljø ved eksisterende stoffer, og efter de retningslinier, som er givet i Kommissionens tekniske vejledning til støtte for denne forordning.
Af nedenstående oversigt fremgår anvendelse af konklusionerne af risikovurdering og den anbefalede risikoreduktionsstrategi for de enkelte stoffer.
Oversigt over anvendelse af, konklusionerne af risikovurdering af og den anbefalede risikoreduktionsstrategi for de enkelte stoffer
Tegnforklaring:        x : behov for regulering     – : ingen behov for yderligere oplysninger/regulering               ? : behov for yderligere oplysninger
Stof |
Anvendelse |
Risikovurdering |
Risikoreduktionsstrategi |
|||
|
|
Sundhed |
Regulerings-behov |
Miljø |
Regulerings-behov |
|
Dibutylphthalat
Rapportør: Holland |
Hovedsagelig som blødgører i harpiks og polymerer samt i trykfarver, klæbestoffer, fugemasse, nitrocellulose maling, overfladebehandling, glasfibre og kosmetik. |
Arbejdere: · generel systemisk toksicitet som følge af gentagen eksponering af huden ved aerosoldannelse · lokale effekter i luftvejene ved gentagen indånding |
X |
Atmosfære: Risiko for planter fra atmosfærisk udsættelse i lokalområder ved produktion af polymere og glasfiber, limproduktion og anvendelse af trykfarver |
X |
Arbejdere: · fastsætte grænseværdier for erhvervsmæssig eksponering for dibutylphthalat
|
Forbrugere: Ingen risiko udover produkter beregnet til at komme i munden for børn under 3 år
|
   - |
Vandmiljø: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
 - |
Forbrugere: § Overveje forbud for anvendelsen af DBP i legetøj og børneartikler § gældende lovgivning om forbrugerbeskyttelse, især direktiv 76/769/EØF (markedsføring og brug) om CMR-stoffer |
||
Mennesker via miljøet: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Terrestrisk miljø: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Miljø: · stoffet bør inddrages under det igangværende arbejde om BAT-vejledning, i henhold til Rådets direktiv 96/61/EF (IPPC)) |
||
|
|
Sundhed (fysisk-kemiske egenskaber): Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Mikroorganismer i rensningsanlæg: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
|
|
|
|
|
|
|
|
3,4-Dichloranilin
Rapportør: Tyskland |
Som mellemprodukt ved fremstilling af herbicider, ved produktion af azofarvestoffer til polyesterfibre, til produktion af baktericidet trichlorpcarbanilid.
Stoffet kan desuden dannes ved nedbrydning af plantebeskyttelsesmidler (diuron, linuron og propanil), brugen af diuron som biocid er ikke medtaget i risikovurderingen, men henvises til biociddirektivet |
Arbejdere: · Kontaktallergi som følge af eksponering af huden ved rengøring, vedligeholdelse og reparationsarbejde i produktion og forarbejdningen af dichloranilin |
X |
Atmosfære: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Arbejdere: § Arbejdsgivere som anvender dechloranilin i produktionen skal følge vejledninger til at mindske risikoen som krævet under kemiske agenser direktivet (98/24/EF)
|
Forbrugere: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Vandmiljø: · Virkninger for akvatiske økosystemer som følge af eksponering fra brug på diuron som herbicid på befæstede arealer · Yderligere opplysninger om effekter ved langtidspåvirkninger af sediment levende organismer |
- |
Forbrugere: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mennesker via miljøet: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Terrestrisk miljø: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Miljø: · Gældende lovgivning om plantebeskyttelsesmidler og biocider anses for tilstrækkelige til at vurdere risikoen fra dichloranilin ved brugen af diuron på befæstede arealer og misbrug af diuron i små pakninger |
Sundhed (fysisk-kemiske egenskaber): Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Mikroorganismer i rensningsanlæg: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Etylendiamintetra- acetat (EDTA)
Rapportør: Tyskland |
Hovedsagelig som kompleksbinder i forskellig industri, f.eks. som rengøringsmidler i industri og håndværksfag, fotokemisk industri, landbrug, papir- og papirmasseindustri, elektrolytisk overfladebehandling, kosmetik og vandrensning |
Arbejdere: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Atmosfære: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Arbejdere: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige
|
|
|
Forbrugere: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Vandmiljø: Virkninger for akvatiske økosystemer for følge af eksponering fra brug af EDTA i industrielle rengøringsmidler, i papirmøller, elektroniske kredsløb og udslip fra nyttiggørelse af affald, der indeholder EDTA |
X |
Forbrugere: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige
|
Mennesker via miljøet: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige
|
- |
Terrestrisk miljø: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige
|
- |
Miljø: · Stoffet bør inddrages under det igangværende arbejde om BAT-vejledning i hehold til Rådets direktiv 96/61/EF (IPPC) · inddrage persistente kompleksbindere i den europæiske miljømærkning af papirprodukter og udvide den eksisterende miljømærkning for rengøringsmidler til industrielle rengøringsmidler i forordning 2000/1980/EF
|
||
|
|
Sundhed (fysisk-kemiske egenskaber): Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Mikroorganismer i rensningsanlæg: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Methylacetat
Rapportør: Tyskland |
Hovedsagelig som opløsningsmiddel i klæbestoffer, malesystemer, råvarer til kosmetik og rengøringsmidler. Desuden som mellemprodukt i pesticider, vitaminer og sødestoffer. |
Arbejdere: · Bekymring for irritation af luftvejene som følge af indånding i forbindelse med gulv- og bygningsarbejder · lokaleeffekter i luftvejene ved gentagen indånding ved forskellig produktion · Bekymring for generelle systemiske effekter som følge af gentagen udsættelse ved indånding ved forskellig produktion · Bekymring for reproduktionstoksicitet som følge af indånding i forbindelse med gulvarbejder og bygningsarbejde |
X |
Atmosfære: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Arbejdere: · fastsætte grænseværdier for erhvervsmæssig eksponering for methylacetat |
Forbruger: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Vandmiljø: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
ForbrugereIngen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mennesker via miljøet: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige
|
- |
Terrestrisk miljø: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
 Miljø: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige
|
Sundhed (fysisk-kemiske egenskaber): Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige
|
- |
Mikroorganismer i rensningsanlæg: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
|||
|
|
|
|
|||
Tetranatrium ethylendiaminteraacetat (EDTA)
Rapportør: Tyskland |
Hovedsagelig som kompleksbinder i forskellig industri. Anvendes som rengøringsmidler i industri og håndværksfag, i fotokemisk industri, landbrug, papir- og papirmasseindustrien, elektrolytisk overfladebehandling, kosmetik og vandrensning |
Arbejdere: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Atmosfære: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Arbejdere: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
Forbrugere: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Vandmiljø: Virkninger for akvatiske økosystemer for følge af eksponering fra brug af EDTA i industrielle rengøringsmidler, i papirmøller, elektroniske kredsløb og udslip fra nyttiggørelse af affald, der indeholder EDTA |
X |
Forbrugere: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mennesker via miljøet: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Terrestrisk miljø: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Miljø: · Stoffet bør inddrages under det igangværende arbejde om BAT-vejledning i hehold til Rådets direktiv 96/61/EF (IPPC) · inddrage persistente kompleksbindere i den europæiske miljømærkning af papirprodukter og udvide den eksisterende miljømærkning for rengøringsmidler til industrielle rengøringsmidler i forordning 2000/1980/EF
|
Sundhed (fysisk-kemiske egenskaber): Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Mikroorganismer i rensningsanlæg: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Stof |
Anvendelse |
Risikovurdering |
Risikoreduktionsstrategi |
|||
|
|
Sundhed |
Regulerings-behov |
Miljø |
Regulerings-behov |
|
Di-‘isodecyl’ phthalat (DIDP)
Rapportør: Frankrig
|
Hovedsagelig som blødgører i PVC anvendelse. Anden anvendelse er polymerrelateret eller som bestanddele af trykfarver, maling og fugemasse |
Arbejdere: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Atmosfære: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltnninger tilstrækkelige |
- |
Arbejdere: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltnninger tilstrækkelige
|
Forbrugere: Ingen risiko udover produkter beregnet til børn og legetøj |
X |
Vandmiljø: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltnninger tilstrækkelige |
- |
Forbrugere: § Overveje forbud for anvendelsen af DIDP i legetøj og børneartikler i direktiv 76/769/EØF (markedsføring og brug) |
||
Mennesker via miljøet: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Terrestrisk miljø: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltnninger tilstrækkelige |
- |
Miljø: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltnninger tilstrækkelige
|
||
Sundhed (fysisk-kemiske egenskaber): Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltnninger tilstrækkelige |
- |
Mikroorganismer i rensningsanlæg: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltnninger tilstrækkelige
|
- |
|||
|
|
|
|
Stof |
Anvendelse |
Risikovurdering |
Risikoreduktionsstrategi |
|||
|
|
Sundhed |
Regulerings-behov |
Miljø |
Regulerings-behov |
|
Bis(8-methylno-nylphtalat)
Rapportør: Frankrig |
Hovedsagelig som blødgører i PVC anvendelse. Anden anvendelse er polymerrelateret eller som bestanddele i trykfarver, maling og fugemasse |
Arbejdere: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
|
Atmosfære: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
X |
Arbejdere: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige
|
Forbrugere: Ingen risiko udover produkter beregnet til at komme i munden for børn under 3 år. |
X |
Vandmiljø: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Forbrugere: Overveje begrænsning for anvendelsen af stoffet i legetøj og børneartikler i direktiv 76/769/EØF (markedsføring og brug). |
||
Mennesker via miljøet: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Terrestrisk miljø: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Miljø: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige
|
||
Sundhed (fysisk-kemiske egenskaber): Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Mikroorganismer i rensningsanlæg: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Stof |
Anvendelse |
Risikovurdering |
Risikoreduktionsstrategi |
|||
|
|
Sundhed |
Regulerings-behov |
Miljø |
Regulerings-behov |
|
De-‘isononylphthalat (DINP)
Rapportør: Frankrig |
 Hovedsagelig som blødgører i PVC anvendelse. Andre anvendelser polymerrelaterede eller bestanddele i klæbestoffer, maling, lak eller fugemasse |
Arbejdere: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Atmosfære: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Arbejdere: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige
|
Forbrugere: Ingen risiko udover produkter beregnet til at komme i munden for børn under 3 år. |
X |
Vandmiljø: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Forbrugere: Overveje begrænsning for anvendelsen af stoffet i legetøj og børneartikler i direktiv 76/769/EØF (markedsføring og brug). Sådanne foranstaltninger bør revurderes efter 3-4 i lyset af den videnskabelige udvikling |
||
Mennesker via miljøet: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Terrestrisk miljø: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Miljø: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
||
Sundhed (fysisk-kemiske egenskaber): Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Mikroorganismer i rensningsanlæg: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
|||
|
|
|
|
Stof |
Anvendelse |
Risikovurdering |
Risikoreduktionsstrategi |
|||
|
|
Sundhed |
Regulerings-behov |
Miljø |
Regulerings-behov |
|
Bis(7-methyloctyl)-phthalat
Rapportør: Frankrig |
Hovedsagelig som blødgører i PVC anvendelse. Andre anvendelser polymerrelaterede eller bestanddele i klæbestoffer, maling, lak eller fugemasse |
Arbejdere: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Atmosfære: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
X |
Arbejdere: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige
|
Forbrugere: Ingen risiko udover produkter beregnet til at komme i munden for børn under 3 år. |
X |
Vandmiljø: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Forbrugere: Overveje begrænsning for anvendelsen af stoffet i legetøj og børneartikler i direktiv 76/769/EØF (markedsføring og brug). Sådanne foranstaltninger bør revurderes efter 3-4 i lyset af den videnskabelige udvikling |
||
Mennesker via miljøet: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Terrestrisk miljø: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Miljø: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige
|
||
Sundhed (fysisk-kemiske egenskaber): Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Mikroorganismer i rensningsanlæg: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
|||
|
|
|
|
Stof |
Anvendelse |
Risikovurdering |
Risikoreduktionsstrategi |
|||
|
|
Sundhed |
Regulerings-behov |
Miljø |
Regulerings-behov |
|
n-pentan
Rapportør: Norge |
Hovedsagelig som opskumningsmiddel i polystyren og polyurethan i polymerindustrien. Også som opløsningsmiddel i aerosoler og polymerisationsprocesser. Andre anvendelser er som opløsningsmiddel i fremstillingen af klæbestoffer og i laboratorier. |
Arbejdere: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Atmosfære: Bekymring på grund af bidraget fra isoleret n-pentan til dannelse af ozon i luften |
- |
Arbejdere: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
Forbrugere: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Vandmiljø: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Forbrugere: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
||
Mennesker via miljøet: · Bekymring for effekt på mennesker på grund af bidraget fra isoleret n-pentan til dannelse af ozon i luften |
- |
Terrestrisk miljø: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Miljø: Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger (direktiv 2002/EF) tilstrækkelige
|
||
Sundhed (fysisk-kemiske egenskaber): Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Mikroorganismer i rensningsanlæg: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
|||
|
|
|
|
Stof |
Anvendelse |
Risikovurdering |
Risikoreduktionsstrategi |
|||
|
|
Sundhed |
Regulerings-behov |
Miljø |
Regulerings-behov |
|
Monokloreddike- Syre (MCCA)
Rapportør: Holland |
Hovedsagelig som mellemprodukt i syntesen af andre produkter som CMC, carboxymethylstivelse, plantebeskyttelsesmidler, plastik, thioglycolsyre, natriumsalt samt andre produkter som estere og amider. |
Arbejdere: Bekymring for: · akut giftig effekt ved kortvarig hudkontakt med MCCA i malingsfjerner · akut giftig effekt ved kortvarig indånding i de fleste scenarier · hudirritation ved brug af MCCA i malingsfjernere uden værnemidler · irritation af luftvejene ved udsættelse under produktionen af stoffet · systemiske effekter som følge af gentagen udsættelse for indåndning under produktion af stoffet · systemiske effekter ved gentagen hudeksponering ved brug af stoffet i malingsfjerner |
X |
Atmosfære: Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Arbejdere: · fastsætte grænseværdier for erhvervsmæssig eksponering for MCCA
|
Forbrugere: Behov for yderligere forsøg om fosterskade efter beslutning af den Videnskabelige Komité |
- |
Vandmiljø: Bekymring for det lokale vandmiljø som følge af 2 fremstillingsvirksomheder |
X |
Forbrugere: - |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mennesker via miljøet: · Bekymring for systemiske effekter som følge af gentagen udsættelse for MCCA i drikkevand og bladafgrøder i forbindelse med lokal produktion af MCCA · Behov for yderligere forsøg om fosterskade efter beslutning af den Videnskabelige Komité |
X |
Terrestrisk miljø: · Behov for bedre information til belysning af risikoen i det terrestriske miljø · Behov for flere data til belysning af naturlige og menneskeskabte kilder |
X |
Miljø: · Mcca bør inddrages under det igangværende arbejde om BAT-vejledning, i henhold til Rådets direktiv 96/61/EF (IPPC))
|
|
|
Sundhed (fysisk-kemiske egenskaber): Ingen identificeret risiko. Eksisterende risikobegrænsende foranstaltninger tilstrækkelige |
- |
Mikroorganismer i rensningsanlæg: Bekymring for mikroorganismer i rensningsanlæg fra 1 fremstillingsvirksomhed |
- |
Det skal bemærkes, at der for så vidt angår de tre phthalater er taget skridt til regulering, idet disse stoffer er omfattet, af forslag til Rådets og Europa-Parlamentets direktiv om 22. ændring af direktiv 76/769/EØF. Der blev den 5.juli 2005 opnået enighed mellem Rådet og Europa-Parlamentet om dette direktiv. Endelig vedtagelse ventes snarest.
Â
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet der for de 11 stoffer alene er tale om en anbefaling.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Da der for de 11 stoffer alene er tale om en anbefaling, har forslaget ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Da der for stofferne alene er tale om en anbefaling, har forslaget i sig selv ingen økonomiske eller administrative konsekvenser.
Da der for stofferne alene er tale om en anbefaling, har den ingen negative økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, forbrugere eller for stat, amter og kommuner.
Beskyttelsesniveau:
Det vil først være muligt at foretage en samlet vurdering af anbefalingens indflydelse på beskyttelsesniveauet, når Kommissionen fremsætter forslag til evt. anvendelsesbegrænsning af stofferne.
5. Høring
Risikovurderingsudvalget, som er sammensat af repræsentanter fra Arbejdstilsynet, Fødevaredirektoratet og Miljøstyrelsen, er løbende holdt orienteret om arbejdet i forbindelse med udarbejdelsen af de pÃ¥gældende risikovurderinger og risikoreduktionsstrategier.Â
Forslaget har derudover ikke været sendt til høring i Danmark.
Sagen har været forelagt Miljøspecialudvalget. 3f har bemærket, at der for alle 11 stoffer bør tilføjes, at arbejdsgiveren er forpligtet til at følge reglerne i direktiv 89/391/EØF, særlig hvad angår artikel 6.