Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriDen 28. juni 2006 THFI FVM 368 |
                    Â
Notat til Folketingets Europaudvalg
om Kommissionens forventede indførelse af restitutionssatser differentieret efter destination for varer uden for bilag I (sammensatte varer)
og
Kommissionens udkast til forordning om ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 1043/2005 om gennemførelse af Rådets forordning (EF) nr. 3448/93 for så vidt angår eksportrestitutionsordningen for visse landbrugsprodukter, der udføres i form af varer, der ikke er omfattet af bilag I til traktaten (sammensatte varer) og kriterierne for fastsættelse af restitutionsbeløbet med henblik på indførelse af differentieret eksportrestitution efter destination for varer uden for bilag I
KOM-dokument foreligger ikke
Kommissionen forventes snarest at fremlægge udkast til indførelse af differentierede restitutionssatser for visse varer uden for bilag I til traktaten (sammensatte varer). På den baggrund har Kommissionen fremlagt et udkast til en kommissionsforordning om ændring af eksportrestitutionsordningen for sammensatte varer og kriterierne for fastsættelse af restitutionsbeløbet. I udkastet foreslås en række administrative lempelser i forhold til de generelle dokumentationskrav med henblik på senere indførelse af differentieret restitution efter destination for sammensatte varer.
Udkastet til en kommissionsforordning med administrative lempelser i de generelle dokumentationskrav ventes sat til afstemning på forvaltningskomitémødet den 7. juli 2006. Udkast om indførelse af differentierede restitutionssatser for sammensatte varer vil dog først blive fremsat senere på møder i de sektorspecifikke forvaltningskomitéer i forbindelse med fastlæggelsen af restitutionsbeløbene for de enkelte sektorer.
Kommissionens udkast til forordning om administrative lempelser skal i henhold til artikel 8, stk. 3, i Rådets forordning (EF) nr. 3448/93 af 6. december 1993 om en ordning for handelen med visse varer fremstillet af landbrugsprodukter vedtages efter forvaltningskomitéproceduren. Efter denne procedure kan Kommissionen udstede forordningen med mindre komitéen udtaler sig i mod forslaget med kvalificeret flertal. I så fald forelægger Kommissionen sagen for Rådet. Kommissionen kan samtidig beslutte at udsætte gennemførelsen af reglerne i en periode af højst en måned. Træffer Rådet ikke inden en frist på en måned med kvalificeret flertal en anden afgørelse, kan Kommissionen udstede forordningen.
Konsekvensen af at indføre differentiering af restitution efter destination for sammensatte varer er, at der skal forelægges transport- og/eller ankomstdokumentation fra bestemmelseslandet, før der kan udbetales restitution efter reglerne i den generelle eksportrestitutionsforordning idet restitutionen vil kunne variere fra bestemmelsesland til bestemmelsesland.Â
Introduktionen af differentieret restitution vil således medføre øgede administrative byrder såvel for industrien som for myndighederne i forbindelse med fremskaffelsen og håndteringen af ankomst- og transportdokumentation. Også de involverede myndigheder vil blive påført flere administrative opgaver, herunder behov for tilpasning af IT-systemer. Herudover vil administrationen af undtagelserne stille krav til kontrol hos SKAT. I dag finder udbetaling sted få dage efter, at Direktoratet for FødevareErhverv elektronisk har modtaget oplysninger om varernes udførsel fra SKAT.
De i udkastet foreslåede lempelser vedrørende detailpakninger og regelmæssig handel vurderes i nogen grad, at ville lette de administrative byrder for myndighederne og eksportørerne i tilfælde af indførelse af differentiering af restitution efter destination for sammensatte varer. Derimod vil der samlet set i forhold til den gældende ordning på sammensatte varer være tale om øgede administrative byrder for såvel myndighederne som eksportørerne.
Eventuelle merudgifter forventes afholdt inden for de eksisterende rammer.
Regeringen arbejder for en afskaffelse af eksportstøtte under de igangværende WTO-forhandlinger, hvor der er opnået enighed om, at alle eksportsubsidier skal være udfaset i 2013. Yderligere arbejdes der for, at størstedelen skal være udfaset inden 2010.
Regeringen arbejder endvidere for at minimere administrative byrder, der påføres erhvervet.
I den forbindelse arbejder regeringen for, at der i stedet for differentierede restitutioner efter destinationer generelt indføres lavere og mere ensartede restitutioner.
Regeringen agter på den baggrund at:
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriDirektoratet for FødevareErhverv/2.3./2.1. Den 28. juni 2006 OLP/OHP/CFC/PEA/PEBJ/THFI FVM 368
|
                    Â
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
om Kommissionens forventede indførelse af restitutionssatser differentieret efter destination for varer uden for bilag I (sammensatte varer)
og
Kommissionens udkast til forordning om ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 1043/2005 om gennemførelse af Rådets forordning (EF) nr. 3448/93 for så vidt angår eksportrestitutionsordningen for visse landbrugsprodukter, der udføres i form af varer, der ikke er omfattet af bilag I til traktaten (sammensatte varer) og kriterierne for fastsættelse af restitutionsbeløbet med henblik på indførelse af differentieret eksportrestitution efter destination for varer uden for bilag I
Resumé
Kommissionen forventes snarest at fremlægge udkast til indførelse af differentierede restitutionssatser for visse varer uden for bilag I til traktaten (sammensatte varer). På den baggrund har Kommissionen fremlagt et udkast til en kommissionsforordning om ændring af eksportrestitutionsordningen for sammensatte varer og kriterierne for fastsættelse af restitutionsbeløbet. I udkastet foreslås en række administrative lempelser i forhold til de generelle dokumentationskrav med henblik på senere indførelse af differentieret restitution efter destination for sammensatte varer.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremsætte forslag om indførelse af differentiering af restitution efter destination for basisprodukter i sammensatte varer. Forslaget vil blive behandlet i sektorforvaltningskomitéerne, hvor restitutionssatserne for basisprodukter i sammensatte varer fastsættes.
Kommissionen har ved arbejdsdokument Doc 308/2006/08/Rev 2 fremlagt udkast til forordning om ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 1043/2005. De foreslÃ¥ede ændringer har været drøftet pÃ¥ ekspertgruppemøder under forvaltningskomitéen for horisontale spørgsmÃ¥l i forbindelse med handel med forarbejdede landbrugsprodukter uden for bilag I (sammensatte varer) den 17. februar, den 28. april og den 19. maj 2006.Â
Udkastet til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 1043/2005 er fremlagt med hjemmel i Rådets forordning (EF) nr. 3448/93 af 6. december 1993 om en ordning for handelen med visse varer fremstillet af landbrugsprodukter, særlig artikel 16, og kan vedtages efter forvaltningskomitéproceduren. Dette gælder også det forventede forslag om differentiering af restitutioner for sammensatte varer.
Efter forvaltningskomitéproceduren kan Kommissionen udstede forordningen med mindre komiteen udtaler sig i mod forslaget med kvalificeret flertal. I så fald forelægger Kommissionen sagen for Rådet. Kommissionen kan samtidig beslutte at udsætte gennemførelsen af reglerne i en periode af højst en måned. Træffer Rådet ikke inden en frist på en måned med kvalificeret flertal en anden afgørelse, kan Kommissionen udstede forordningen.
Kommissionen har tidligere i randen af ekspertgruppemøde den 28. april 2006 givet udtryk for, at man vil forsøge at give administrationerne i medlemslandene tid til at forberede ændringerne, sÃ¥ledes at de først træder i kraft den 1. oktober 2006.Â
Udkastet til ændring af forordning (EF) nr. 1043/2005 forventes sat til afstemning den 7. juli 2006 i forvaltningskomitéen.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Formål og indhold
Kommissionen begrunder indførelsen af differentiering af restitutionssatserne efter destination for sammensatte varer med henvisning til art. 11 i WTO-aftalen om landbrug fra 15. april 1994, som foreskriver, at der ikke må ydes restitutioner for basisprodukter i sammensatte varer, der overstiger restitutionen for de pågældende produkter, der eksporteres uden forarbejdning, samt med, at indførelsen af differentiering af restitution for sammensatte varer vil lette forhandlingerne mellem Kommissionen og en række tredjelande om indgåelse af nye handelsaftaler.
Eksempelvis, pr. 25. maj 2006 er restitutionssatsen for smør med et fedtindhold på 82 vægtprocent 99,50 EUR/100 kg når det indgår i en sammensat vare og 0 når det eksporteres uden forarbejdning til USA.
Med udkastet til ændring af forordning (EF) nr. 1043/2005 foreslås en række lempelser i betingelserne for fremskaffelse af dokumentation i forbindelse med ydelse af restitutioner til eksport af sammensatte varer, jf. artikel 16 og artikel 17 i Kommissionens forordning (EF) nr. 800/1999 af 15. april om fælles gennemførelsesbestemmelser for eksportrestitutioner for landbrugsprodukter. Artikel 16 definerer kravene til dokumentationen og artikel 17 giver myndighederne adgang til at lempe reglerne afhængig af destinationen, hvis restitutionsbeløbet for den enkelte forsendelse ikke overstiger 2.400 EUR for europæiske lande og 12.000 EUR for øvrige lande. Disse lempelser er primært rettet mod varer i detailpakninger eller mod regelmæssig handel.
Således foreslås der lempelser for dokumentationskravene ved udbetaling af restitutioner for følgende to typer af eksport af sammensatte varer:
1. For varer i detailpakninger på højst 2,5 kg. eller 2 liter, hvor teksten på emballagen enten er påført importørens navn i tredjeland, eller er i et sprog, der forstås i det pågældende tredjeland, vil man kunne anvende den høje bagatelgrænse for krav om ankomstbevis på 12.000 EUR for alle destinationer.
2. Ved regelmæssig eksport af de samme varer til den samme modtager i et tredjeland vil den høje bagatelgrænse på 12.000 EUR kunne anvendes for alle destinationer. Eksportørerne kan endvidere nøjes med at fremlægge transportdokument i 10 % af tilfældene udvalgt ved hjælp af en risikoanalyse. Undtagelsen omfatter dog ikke varer, der indeholder mere end 90 % af et enkelt restitutionsberettiget basisprodukt.
Der etableres en overgangsordning frem til den 30. september 2007, der indebærer, at i de tilfælde, hvor der er krav om ankomstdokumentation (faktura, transportdokument og tolddokument), vil eksportøren kunne anvende sekundær dokumentation (som eksempelvis et bevis på at den pågældende vare er losset eller betalt) for varernes ankomst til destinationen uden krav om forudgående forsøg på fremskaffelse af primær dokumentation for varernes ankomst.
Det skal generelt oplyses, at udbetalingerne af eksportrestitutioner i 2005 var fordelt som følger på henholdsvis primærprodukter og sammensatte varer i EU generelt og i Danmark:
|
Primærprodukter |
Sammensatte varer |
Sammensatte varers andel i pct. |
EU (generelt) |
2.713.132.000 EUR (ca. 20,2 mia. kr.) |
335.761.644 EUR (ca. 2,5 mia. kr.) |
12 |
Danmark |
 1.327,7 mio. kr. |
146,7 mio. kr. |
10 |
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Konsekvenser
Konsekvensen af at indføre differentiering af restitution efter destination for sammensatte varer er, at der skal forelægges transport- og/eller ankomstdokumentation fra bestemmelseslandet, før der kan udbetales restitution efter reglerne i den generelle eksportrestitutionsforordning idet restitutionen vil kunne variere fra bestemmelsesland til bestemmelsesland.Â
Introduktionen af differentieret restitution vil således medføre øgede administrative byrder såvel for industrien som for myndighederne i forbindelse med fremskaffelsen og håndteringen af ankomst- og transportdokumentation. Også de involverede myndigheder vil blive påført flere administrative opgaver, herunder behov for tilpasning af IT-systemer. Herudover vil administrationen af undtagelserne stille krav til kontrol hos SKAT. I dag finder udbetaling sted få dage efter, at Direktoratet for FødevareErhverv elektronisk har modtaget oplysninger om varernes udførsel fra SKAT.
De i udkastet foreslåede lempelser vedrørende detailpakninger og regelmæssig handel vurderes i nogen grad, at ville lette de administrative byrder for myndighederne og eksportørerne i tilfælde af indførelse af differentiering af restitution efter destination for sammensatte varer. Derimod vil der samlet set i forhold til den gældende ordning på sammensatte varer være tale om øgede administrative byrder for såvel myndighederne som eksportørerne.
Eventuelle merudgifter forventes afholdt inden for de eksisterende rammer.
Høring
Forslaget har været i foreløbig høring i en begrænset kreds bestående af Dansk Industri (FødevareIndustrien) samt Mejeriforeningen, hvis virksomheder berøres af forslaget. Begge organisationer har taget kraftigt afstand fra planerne om indførelse af differentiering af restitution på sammensatte varer med henvisning til de administrative byrder, det vil påføre erhvervet.
Forslaget har været i høring i § 2-udvalget (landbrug). Landbrugsraadet og Dansk Industri (FødevareIndustrien) udtrykte på §2-mødet (landbrug) den 6. juni 2006 stærkt bekymring over udsigten til forøgede administrative udgifter for erhvervet som følge af indførelsen af differentierede restitutioner for sammensatte varer.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen arbejder for en afskaffelse af eksportstøtte under de igangværende WTO-forhandlinger, hvor der er opnået enighed om, at alle eksportsubsidier skal være udfaset i 2013. Yderligere arbejdes der for, at størstedelen skal være udfaset inden 2010.
Regeringen arbejder endvidere for at minimere administrative byrder, der påføres erhvervet.
I den forbindelse arbejder regeringen for, at der i stedet for differentierede restitutioner efter destinationer generelt indføres lavere og mere ensartede restitutioner.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
I drøftelser på møder i ekspertgruppen for sammensatte varer den 17. februar, 28. april og 19. maj 2006 har ingen medlemsstater udtalt sig positivt om forslaget om indførelse af differentiering af restitution efter destination. Derudover har der været kritiske bemærkninger til Kommissionens forslag til lempelser, idet forslagene anses for at være vanskelige at implementere i praksis og indebærer risiko for uensartet fortolkning og administration.
Â
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.